A Cupra R nemzetközi sajtóbemutatóján ott voltam, gondoltam, megnézem, mit írtam róla akkor. Íme, az utolsó két mondat: „Az előzetes kalkulációkhoz még annyit: 8,8 millió az alapára, de előtte tessék megnézni, hol a legolcsóbb 98-as benzin, mert az kell bele. És hogy mennyié' adják a legjobb 235/35-ös gumikat, mert szükség lesz rájuk.”
Ennek csak egy része jött be. Az ár volt az, ami egyáltalán nem. A nemzetközi bemutató idején még csak előzetes infónk volt, a valódi listaár ennél kevesebb, 8 451 250 forint. Viszont amit a gumikról írtam, az betalált, a gumivégzet engem is utolért. Még jó, hogy előtte mentem vele pár száz kilométert.
Pár héttel voltunk túl a gigászi izomkompakt-teszten. Eredetileg a Seat is erre érkezett volna, de úgy tűnik, Spanyolországban néha csúszik a gyártás. A friss élmények miatt óhatatlanul a teszt résztvevőihez hasonlítgattam, elvégre 265 lóerőt adhatott volna hozzá az 1016-hoz. Egy Mazda 3 MPS 260, egy Renault Mégane RS 250 lovas, tényleg közéjük való, pont a középmezőnybe.
Azonban egy dologról mindig elfeledkezünk, és ez maga a komplett autó. Bár evidens, azért leszögezném rögtön az elején: a Leon egy ötajtós, ezek közül is a tágasabbak közé tartozik. Efölött gyakran elsiklunk a nagy eufóriában, pedig az összes hasonló gép háromajtós, annyira, hogy például a Mégane RS hozzá képest kifejezetten szűk. A Leonnak viszont még használható csomagtartója is van, egész jó méretű (340 l), ami többek között annak köszönhető, hogy virslipótkereket adnak hozzá, nem teljes méretű, 235/35 R 19-est. De legalább azt adnak, és nem holmi defektmentesítőt. Az ember megtanulja értékelni az ilyesmit.
Persze a Leon alaphülyeségeitől nem mentesülünk, egészen drámaian rosszul lehet belőle kilátni oldalirányba, nagyon vastagok és erősen döntöttek az első tetőoszlopok. Az idő talán azt is igazolni látszik, hogy az A oszlop mellett ácsorgó ablaktörlő nem véletlenül nem terjedt el az automobil százhuszonéves történelme során. Viszont tovább vastagítja a tetőoszlopot.
A Cupra R ettől függetlenül a kategória meg nem értett zsenije is lehetne, hiszen ezekkel a kupészerű háromajtósoknál így is lényegesen élhetőbb darab. A Mazda 3 MPS-nél viszont már az első két méter megtétele után jobbnak érzi az ember, mert közvetlenebb a kormányzása, jobb a váltója, bivaly a fékje, a végletekig semlegesen fordul. Bár magas építésűnek tűnik az egyterű-jellegű bódé, ma már teljesen átlagosnak számít a magassága, sőt, egy Focus közel öt centivel magasabb nála. Vagyis attól nem kell tartani, hogy túl magasan van a súlypontja – pláne, hogy még a sima, R nélküli Cupra verzióhoz képest is lejjebb ültették. Igaz, csak 3 milliméterrel, de amikor 1,3 tonna csüccsen ennyivel alacsonyabban, az már számít.
Ehhez jön még a rendesen megcsinált ülés, ami nem csak az ember combját, meg oldalát nyomja, hanem tényleg tart is. A kormány alsó részét lecsapták, mintha valami monoposztóhoz készült volna; a gyakorlatban ennek nem sok jelentősége van, legfeljebb jól néz ki. Az viszont tény, hogy jó vaskos, iszonyatosan jó a fogása.
Mi tagadás, a Cupra R-t jó vezetni. Nagyon jó, és nem csak akkor, ha hétezerig húzatja az ember, lehet vele normálisan is. Bár a Focus RS-nél istenítik a spéci első futóművet, hogy emiatt nem csavarja ki a kormányt az erő az ember kezéből, a Seat ezt minden hókuszpókusz nélkül is tudja, nem vészes a kormányzási befolyás. Hozzáteszem, a gyári Pirellik nagyon feltűnően jól tapadnak.
Ahhoz képest, hogy 6,2 alatt van százon a gép, vicces a takarékosságot forszírozó kapcsolási segédlet, amely simán szó nélkül hagyja, ha ezres fordulatról akar az ember elgyorsítani. Igazából szegény motor már alapjárati fordulaton vibrál, amikor az elektronika nagy nehezen megszavaz egy visszagangolást. Persze, ez nem nagy baj, a felkapcsolási pontokat jól mutatja a kis műszerfali kijelző, meg amúgy sem ez alapján vezet az ember.
A kétliteres TSI ereje szép lineárisan érkezik, igazából kétezer alatt is elevickél gond nélkül, kétezertől viszont kezdi felszívni magát, és ha eléri a háromezret, elszabadul a pokol, ami kitart leszabályzásig. Ezzel gyakorlatilag bármilyen közlekedési szituáció kezelhető. Amúgy a motor akkor sem hangos, ha forgatjuk, nem ordít, csak fenyegetően surrog – elsőre talán kicsit hangulatszegénynek tűnhetne, ha nem terelné el a figyelmet azzal, hogy közben mekkorát lép. Viszont még autópályán is hosszasan elviselhető, sőt, majdhogynem halk.
A Cupra R varázsa nyilván a futóműben keresendő, a 3 bar közelébe felfújt /35-ös gumik miatt hajmeresztően direkt minden reakció. Bár az ilyen kocsiknál mindig rettegünk, hogy túlzottan ráz, igazából nem vészes még Magyarországon sem. Nagy tempónál is rettentő nyugodtan fut, az ilyesmiből van aztán, hogy száznyolcvannál nem érti az ember, miért nem megy már az a Skodás, mert annyira becsapós a sebességérzet – mesélik.
Az utak állapota miatt azonban könnyű megszívni, ahogy én is jártam. Igazából nem is tudni, hogy hol, tán egy padka sértette meg. Egyszer csak jelez a keréknyomás-figyelő, megnézem, jobb első csak 2 bar. Visszafújom 2,8-ra, ahogy kell, majd reset.
Pár órával később már nem jelzett, csak szokatlanul kemény volt az új M0 összes fugája, ekkor mondtam Nyegleónak, hogy nézzük már meg, nincs-e defekt. Volt. Addigra rendesen kirepedt a gumi oldalfala, és persze a sok gyúrástól tűzforró volt. Kuka. Lecseréltük a vészpótkerékre, mentünk vele vagy másfél kilométert, és pitty! – megszólalt a keréknyomás-ellenőrző, hogy nézzem meg a kerekeket. Kicsit késtél, öreg. Utána a PoHu járműparkjában mesélték, hogy nagy nehezen sikerült felhajtaniuk az ország egyetlen ilyen méretű P Zero Rossóját, a Ferrarinál.
Az viszont kiderült, hogy a TSI motorral tényleg lehet keveset fogyasztani, mert a normál közlekedésben 12 liter körüli átlag egykettőre lement 9 alá, amint a vészpótkerék 80-as sebességkorlátozása életbe lépett – ez nem evidens a 265 lóerős autóknál. Ennek ellenére, bármennyire is tetszett a Leon, a Cupra R itthonra túl radikálisnak tűnik – egyszerűen nem ez az ország, ahol ilyesmivel büntetlenül lehet közlekedni. Kár, mert a hot hatch-ek egyik legjobbika, abszolút értelemben is, még akkor is, ha az ésszerű dolgokal nem is foglalkozunk. Azt hiszem, a 240 lóerős Cupra, vagy egy 211 lóerős Leon FR is már pont elég erős ahhoz, hogy okkal legyen türelmetlen az ember a többiekkel az autópályán, csak talán azokra nem kell annyira vigyázni, mintha Ferrarival járna az ember.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
