A Juke-on kívüli univerzumból érkező, például emberszabású lényeket elsőre messzemenőkig össze fogja zavarni, hogy a teljes középső panelnek két külön üzemmódja van. Egyikben narancssárgák rajta a gombok, és a szellőzés beállításait mutatja az LCD, a másikban ugyanazok a gombok, teljesen más feliratokkal fehérben tűnnek fel, és a menetdinamikát lehet velük váltogatni, illetve mindenféle kretén adatokat megnézni a kijelzőn. Előbbit hagyjuk, mert az teljesen szabványos: egyzónás, automatikus hőfokszabályzású klímaberendezés. Hanem a másik.
Itt három üzemmód van. Jöjjön a figyelmeztetés: drága Juke-turista, bármennyire is fogytán a készpénzed, akármennyire apad is a bankszámlád, szorítsa torkodat mégoly vasmarokkal is a négyszáz forintos benzinár, kezed rá ne tévedjen az ECO-gombra. Ez – amellett, hogy az LCD íves csíkkal mutatja, mennyire bénán spórolsz a vezetési stílusoddal – a motorból kiirt minden erőt. Az lovak fele ernyedten hever, a másik fele bélcsavarodással fetreng az istállóban, amit Nissan-egyhatosnak neveznek, munkára egyáltalán nem foghatók. Rég ültem új autóban, amelyben a gáz- és a fékpedálnak ennyire azonos lett volna a funkciója – bármelyikre lépsz, lassulás a jutalmad. Vegyük a másikat. NORMAL – szól a felirat.
Mindjárt más. Ábránk stilizált nyomatékgörbére vált, legalább az eddig alvást mímelő lovak felállnak, és húzni kezdenek. Nocsak, nocsak, nem is olyan reménytelen a helyzet. Ha nem akar az ember tényleg gusztustalan mód takarékoskodni, lehet ezzel közlekedni. Itt már egészen almerásak a menetteljesítmények, a forgalom ritmusa tartható, kvázi izzadásmentesen. És ekkor, a Juke-turista tétova, remegő ujja rátéved a középső berendezés pillanatnyi állása szerint épp SPORT feliratot viselő kapcsolóra. És megnyomja.
Dzzzzzssssssááááááááááááááááámmmmmmmm...! Anyád!
A bélcsavarodásos lovak egy villanásnyi Gyurcsok-treatment után szintén felpattannak (hiszen a korábbi alvók már húznak), és végre tombolhatnak. Sose gondoltam volna, hogy 2011-ben 117 pacit ilyen erősnek fogok érezni. Nyargal, vágtat, nyerít az örömtől, lehet, hogy abszolút értékben nem gyors, hiszen tizenegy másodperc alatt van százon, ami azért nem sportautó-szint, sőt, de annak érezni. Ilyenkor keményebb a kormányzás is, városon kívül pedig kiderül, hogy felettébb jó a futómű is, kikapcsolt menetstabival olyanokat lehet vele takarni kanyarokban, hogy csak na. Gyorsan be az ívbe, egy villanásra el a gázzal, azonnal indul a fara, rá a gázra és máris négy kerékkel csúszunk. Nem nagyok a kanyarsebességek, de élvezetesek. A kormány finom, pontos hozzá, a kaszni nem dől, bármilyen magas is... Jó.
Városban végképp szuper huligánkodni vele, de már a nagyobb utakon is viszketni kezd a tenyér egy hatodik fokozat után. Ami nincs. Országúton, pláne pályán pedig a hetedik is elkelne, de nagyon. Elképesztő – háromezres fordulaton kilencvenötöt megy, ilyen rövidre áttételezett tesztautóban talán utoljára a kilencvenes évek végén, a Honda Civic VTi-ben ültem. Hiszen a mai, korántsem nyugisra hangolt, benzines kiskocsik is minimum 102-105-öt mennek háromezernél, a Juke tehát extrém-extrém rövid. És folyamatosan hallani is, hogy dolgozik a kis egyhatos, majd megszakad, annyira. A zaja nem zavaró, mert a hangszigetelés derekas, de nekem speciel mindig úgy tűnt, mintha gyötörném.
Ha pörög a motor, akkor zabál is, gondolnánk. Téves. Ilyen hétfelekkel járkáltam a Juke-hetem alatt, pedig elég sokat tettem azért, hogy feljebb tornásszam a számot. Ez egy ilyen gombóc SUV-nál nyugis, turbódízeles háttérre vallana, nem pedig egy pörgős, benzines motorra. Még akkor is kevés, ha tudjuk: ez a Juke csak elsőkerekes. Pokolba az ECO-móddal, vesszen a NORMAL, aki tizedliterekért hajlandó kasztráltatni magát, az maradjon a lábbusznál!
Menni tehát jó vele, bár a váltója messze van a tökéletestől. Előre-hátra nagyon pontos, szinte japános, de oldalirányban szűk a H-betű három szára, ráadásul úgy kotyog is a bot. Felemás. Az ülések is kicsik, nem arra valók, hogy egy fenéken végignyomjuk bennük a Budapest-Róma távot. A rugózás SUV-hoz képest feszes, de tűrhető, személyautós szemmel pocsék, ki-ki tegye a Juke-ot abba a kategóriába, amelyikbe akarja.
Az a belső viszont.... Na, az már tényleg erős próbája a humorérzéknek. Pláne ezekkel az hatvanévesnéni-metállila-körömlakk színű betétekkel. Szóval, khm, hát, izé, poén, haha-hehe... Höhö. Itt én is kicsit lepadlóztam. Persze, kell a sok fekete plasztik mellé a szín, de ennyi... Ilyen.... És tüzetesebb vizsgálatra kiderül, hogy hiányoznak szolgáltatások, mert döngős (nem dögös) hifi ugyan van MP3m és USB-vel, meg bluetooth is, de például tolatóradar nincs, pedig hátrafelé még sejteni se nagyon lehet a kocsi végét. Ilyen sávelhagyókra, navigációkra, egyéb nyalánkságokra se készüljünk. Aki LCD-t akar sasolni (a bal térdénél, jegyzem meg), nézze a gyorsulásmérőt, mert olyan például van. Mindez persze az ötmilliós Tekna-kivitelben, mert nálunk nem a 4,2-ért mért alapmodell járt.
Nem drága, fürge, keveset eszik, poénos, cseppet sem tűnik olcsónak, szuper vele autózni. De elférni csak elöl lehet benne, csomagtartója szinte nincs – és félő, hogy naponta pont kettővel több halántékot mutatóujjal kocogtató járókelőt látunk majd a vezetőüléséből, mint amennyi kellemes. Ha húszéves lennék, rettentően élvezném, negyvennégy évesen már kicsit a diszkomfort határán mozogtam. A gyerekeim, mondjuk, imádták volna a kinézete alapján, de aztán utazás közben már panaszkodtak, hogy nem látnak ki a lőrés-ablakon, és hogy nem férnek el, hiszen a gyerek+ülésmagasító kombinációnak egyszerűen nincs hely odahátul.
Kinek szól a Juke? Pláne Magyarországon? Az a huszonéves, akinek van pénze, általában komolyabban veszi magát annál, hogy ilyenre akár ránézzen. Az, aki elég laza, hogy tetsszen neki, az meg nincs kisámfázva. Harmincon, meg pláne negyvenen túl szimpla szereptévesztés ez az autó. Nem tudom. Nekem nagyon tetszik, de érzem azt is, hogy nem nekem szánták, amikor kitalálták. Aki tudja, vegye, jobb, mint várná.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
