Paraszt-tetris egy megbízható autóban
Használtteszt: Toyota Carina E – 1994.
Vannak megosztó autók. Például amikor a Totalcar leírta a véleményét az F Astráról, halálos fenyegetéseket kapott a szerkesztőség, a Winkler pedig lófejet talált az ágyában - ennyire védte az Opel kilencvenes évek eleji tömegmodelljének jó hírét a tulajdonosok tábora. A Carina E nem ilyen autó, én még nem hallottam senkit sem panaszkodni rá, de a tábor itt is kettős: vagy rajonganak érte – vagy észre sem veszik.
Akkor sem volt feltűnő jelenség, amikor még friss volt: senki sem került vele a dizájnbajnokság döntőjébe. Kilencvenkettőben a japánok megbízhatóságukról voltak híresek, nem arról, hogy szép autókat gyártanak. (Eddig még ma sem sikerült eljutni, bár a megbízhatóság már annyira nem kimagasló.) Ennek ellenére újkorában igencsak vállalható autó volt a Carina: jól menő vidéki vállalkozók bátran megjelenhettek vele, szalonban vásárolt új autóként elegendő presztízzsel bírt. Akkoriban még nem kellett húszmilliós autó a villantáshoz, és kibírható volt seggmasszírozós-fingelszívós bőrülés, multimédiás egértévé nélkül. Sőt: volt élet 200 lóerő alatt.
Az idők folyamán a Carina tömegcikk lett a használtautó-piacon, és kivívta „a legmegbízhatóbb típus” címet. Talán meglepően hangzik, de ez nem tett jót neki. Elterjedt a nézet, hogy mindent kibír, ezért használták sokan igáslónak és hanyagolták el a szervizelését. Ma már a használt Carinák között (megbízhatóság/strapabíróság ide-vagy oda) reális árkategóriában nem könnyű vállalhatót találni. Már-már merészség ezt a típust keresni. Én magam inkább a Corollát szoktam javasolni, mert sajnos a legtöbb Carina E megjárta a hadak útját, és ki tudja, mennyit ment olajcsere nélkül.
A saját ismeretségi körömben is volt extrém Carina E tulaj, mégpedig egy angol profi testépítő, aki olajcserére talán elhordta néha, de soha le nem mosta, és bizony kívül-belül úgy nézett ki, mint egy trágyadomb. De soha el nem romlott, amíg tizenvalahány év megpróbáltatásai során végül kilehelte lelkét, vagy legalábbis abba a stádiumba ért, amit Angliában már nem javítanak. Már 3 kiló magasságában is léteznek eladó típusok, de ezek egy gésa intim finomságához hasonló viszonyt ápolnak a rozsdával, másrészt a melós-Sierrákra hajazó állapotban várják az új tulajdonost, aki szintén ganészállító autónak használja majd.
Valahol félmillió körül indulnak az ép elméjű ajánlatok, de ez sem garancia a jó állapotra, annál inkább a hátsó sárvédőív korróziójára. Nemrégiben egy automatát kerestünk, így eljutottunk egy jobb sorsra érdemes példányhoz, ami már esztétikailag is horror volt. Az udvariassági próbakört majd nevetve meséljük a kandallónál hideg téli éjszakákon, főleg, hogy a tűz ropogása jól illusztrálja a kasztni és a futómű állapotát. A vicces, hogy ezeket a hulladékokat általában ki sem takarítják, hogy szemernyi kétsége se legyen az esetleges vevőnek a megkíméltségről, használati módról és a karbantartás igényességéről. Ehhez képest gyakran szerepel a hirdetésben a kitűnő vagy megkímélt jelző, mint a humor szinonimája.
A fáma szerint a még japánban készült, 4A-FE motorkódú típusok a legjobbak, ezeket 92-93 között gyártották. Magyarországra zömmel benzines 1.6-os, akkoriban erősnek számító 106 lóerősök, és 2 literes 131 lóerősök kerültek, általában kézi váltóval. Ritkább, de akad a kínálatban kétliteres dízel is. Kasztniból háromféle létezik. A leggyakoribb a négyajtós sedan, de a legjobb az ötajtós, amely igazán szerencsés választás, ha sikerült kifogni. Egy kombi erényeivel kecsegtet, pedig külsőleg alig lehet megkülönböztetni az avatatlan szemnek. A non plus ultra a kombi lenne, de vagy nagyon tartja az árát, vagy olyan állapotban van, mintha ez lenne a melósautók állatorvosi lova.
A püspöklila Carina ha nem is biztos, hogy a világ legjobb vétele volt, de tutira a jobbak közül való. Esztétikailag küzd kihívásokkal, de a rozsda minimális, csak a bal hátsó sárvédőívet kezdte meg kicsit. Rétegvastagság mérőt nem vittünk: én nem hiszek a csodákban, hogy egy 1994-es (egyébként még japán gyártású) autó nem volt törve. Egy ilyen autót nem presztízsnek kell venni, és azon aggódni, hány karcolás van rajta, hanem épp ellenkezőleg: használni, és ignorálni a tényt, hogy nem makulátlan. Legalább nem kap ez ember idegrohamot, ha valaki nekitolat a parkolóban. Egy horpadással több – nem a világ, ha nem hatmilliós autónk van. A cél itt két év futamidő: ennyit bírjon ki. A kritérium már a típus választásakor legalább Carina méret volt, mert a tulajdonost nem viccből hívják Colosnak.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
