Ha sietsz, nem érsz oda soha
Peugeot Ion
Mindig voltak világmegváltó divatok az autógyártók között, csupa csodaszer, amellyel kiléphetünk végre Karl Benz százhuszonöt éves találmányának árnyékából. Az 50-es években a gázturbinát, a 60-asokban Wankel-motort képzeltek a jövő autóiba. Az ezredforduló környékén még tényként állították, hogy a tüzelőanyag-cella és a hidrogén a jövő, most viszont boldog-boldogtalan elektromos autót épít. De míg a legtöbb ilyen divat már kísérleti fázisban elakad, a villanyautót ma már sorozatban gyártják, olyannyira, hogy nem is először kapunk ilyet tesztelésre.
Legutóbb a Citroën C-Zero járt nálunk, most pedig a Peugeot Iont nyüstölhettük néhány napig, és ez még akkor is izgalmas lehetőség, ha a két autó a jelvényektől és feliratoktól eltekintve az utolsó csavarig azonos. A Citroënt lényegében úgy használtuk, ahogy a gyáriak elképzelték, a városban csordogálva, esetleg kiruccanva egy-egy közelebbi településre, de alapvetően kíméletesen, hogy a töltés biztosan kitartson a következő konnektorig. A Peugeot-nak más szerepet szántunk: ki akartuk próbálni az elektromos autó határait, kíméletlenül hajtva országúton, illetve autópályán, akár egészen a lemerülésig. Csikós vállalta magára a kényelmetlenebb feladatot: az M0-son tekergett az Ionnal, míg ki nem fogyott belőle a szufla – az ő kalandjait filmen követhetik végig –, én pedig kanyargós országúton próbáltam kitaposni a kisautó belét.
Száz kilométert reméltem
Az elektromos autó a belső égésűekkel szemben igazán városban van nyerő helyzetben – nem véletlen, hogy a hibridek is inkább dugóban teljesítenek szuperül, nem autópályán. A benzinmotor (vagy dízel) álló helyzetben is égeti az üzemanyagot, fékezéskor sem gyárt mást, csak meleget. A villanyos (vagy részben villanyos) jármű, ha megáll, csak a szellőzőrendszere, világítása, rádiója fogyaszt, a motorja csak egy hideg vasdarab, lassításkor pedig az akkukba termel vissza energiát.
Tehát úgy döntöttem: az Iont kemény tesztnek vetem alá. Egy teljes éjszakai töltés utána az M0-s új, nagyrészt 110 km/h-s engedélyezett sebességű szakaszán fogok vele cirkálni, ameddig csak bírja. A kézikönyv szerint erősen fogytán van már a coulomb az akkukból, amikor a töltöttségjelző alsó szegmense villog, és praktikusan kimerült a sok kis telep, ha megjelenik a sárga teknős a műszerfalon. Onnantól öt kilométert garantál a gyártó, aztán lehet elővenni a laposelemeket, indulhat a buherálás, hívhatjuk a tolóbrigádot.
Tehát fel s alá cirkálva az M0-oson addig húzom majd a belemet, amíg felvillan a mocsári állat (vagy az ékszer), és az első kihajtón lemegyek az autóútról, majd leparkolva trélerest hívok. Külön izgalom, hogy szabad parkolóházi konnektort, olyat, amilyen mellé oda lehet állni autóval, tipikusan a harmadikon találni, tehát még valahogy fel kell vergődnöm három emeletet, ha a Polgár utcában ledobott a hátáról a tréler.
Azt is eldöntöttem, hogy bármennyire rettegjek is az akkukifogyástól, végig tartani fogom az engedélyezett sebességet (amennyire bírom), használom a hifit, világítok, s ha kell, klímázok is. Nincs csalás. Ezt volt – majd később látják –, amikor már csak iszonyatos önuralommal tudtam véghezvinni. Sőt, tudatomon kívül még nehezítettem is az autó dolgán, mert még elinduláskor, a sötét parkolóházban felkapcsoltam a belső világítást, és végig úgy hagytam a próbaút során. Kérem, emiatt tegyenek hozzá egytized kilométert az elért távolsághoz. Íme, a videó.
Azonnal látszik, hogy ez a keskeny és magas gép nem száguldásra termett. Eredetileg japán belpiacos modellként született Mitsubishi i néven, amelyet elektromos hajtással is gyártanak - ez utóbbi az i-MIEV. Ebből vesznek a franciák évi néhány ezer példányt európai forgalmazásra, átcimkézve és átnevezve - így érthetőek a törpeméretek és az apró kerekek. Ugyanakkor a kiskocsi szokatlan módon hátsókerék-hajtású, és a villanymotorokról az a hír járja, hogy nyomatékos karakterük miatt elképesztően erősnek tűnnek, így joggal reménykedhettem benne, hogy ez a 63 lóerő vigyort csal majd az arcomra. A végeredmény azonban nem épp az lett, amit vártam.
Annyi igaz, hogy a villanymotor a maga módján zseniális: annak ellenére, hogy sebességváltó nélkül, fix áttételen keresztül hajtja a kerekeket, az Ion szinte bármilyen sebességről meggyőzően gyorsít, kivéve álló helyzetből. Indulásnál érezhetően megfogja az elektronika, ami érthető is: valószínű, hogy a motor álló helyzetben elfüstölné a gumikat, ha túl nagy gázzal - illetve villannyal - indulnánk, és persze közben hatalmas áramot venne fel, így hamar megzabálná az akkumulátorból a töltést. Így viszont komótosan indul el a kisautó, és ha tövig nyomjuk a jobb oldali pedált, folyamatosan gyorsul tovább a végsebességig. Leginkább abból látszik, hogy az Ion mennyire fürge, ahogy a többi autó lemarad, de közben alig érzünk valamit. Nincs meg az a ritmus, amit a váltások és köztük az erőteljes gyorsítások adnak egy hagyományos autóban. Hang sincs, ami jelezné, hogy hol tartunk a gyorsulásban - aztán egy pillantás az órára, és kiderül, hogy már százzal száguldunk, nem ártana lassítani. Ijesztő, és közben steril élmény.
A kis villanyautónak mégis vannak élvezhető pillanatai, csakhogy nem ott, ahol gondolnánk. Országúton, nagy sebességű kanyarokban inkább csak bután dülöngél a magas bódé, és semmit nem érzünk a tempóból, viszont szűk, lassú kanyarokból kigyorsítva a hátsókerék-hajtás miatt szépen megmoccan a hátulja - menet közben már nem korlátozza a nyomatékot a vezérlés - azaz sietni is inkább városban jó vele. Annál is inkább, mivel a lakott területet, és vele a konnektorok biztonságos közelségét elhagyva még nyomasztóbbá válik, ahogy fogy a mozgásban tartó energia.
A tervezők persze rá is játszottak az amúgy is bennünk feszülő aggodalomra. A villanyautó az előző 25 kilométer fogyasztásából átlagot számol, és kiírja, hogy várhatóan hány kilométert tudunk még megtenni. Ennél tökéletesebb félelemkeltési módszer pedig nem létezik. Mire átértem Óbudáról Őrmezőre, néhány nagyobb gyorsítással sikerült 119-ről 60 km-re levinni a számlálót: néhány száz méteren akár öt kilométert is elfogyasztottam így. Aztán némi autópálya következett Törökbálintig, ahol már csak 40 kilométerem volt, és ez Telki határáig a felelőtlen pedálkezelésnek hála leesett 20-ra. Nem rossz, durván 28 valós kilométeren sikerült elfogyasztani 99 virtuálisat. Az eredeti terv az volt, hogy Perbált és Zsámbékot útba ejtve jövök vissza a Budapestre. De mivel a tesztre estefelé, munka után kerítettem sort, inkább nem kockáztattam, hogy hosszasan várjak a trélerre a sötétben, inkább hazafelé vettem az irányt, alaposan visszafogva a tempót. Az autó megjutalmazta a kíméletes bánásmódot, 36 kilométerig emelte az előrejelzést. Végül ismét 20 kilométerrel az órában értem a házunk elé.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

