Értem én, de mitől go?
Škoda Citigo Ambition 1.0 60LE – 2012

Eddig húztam az időt, de sajnos megkerülhetetlen a kérdés, hogy mi a bajom a 60 lóerős, egyliteres motorral a Citigóban. Tény, hogy nem vagyok a háromhengeres motorok nagy barátja, de mára már el tudom fogadni a létezésüket. Azt is elismerem, hogy öregember nem rakéta – az autója se legyen az. A fő gond az, hogy az olcsóbb motor vásárlóival éreztetni akarták, hogy ez bizony gyengébb, mint a 75 lovas. Ezért mit csináltak? Hosszabb végáttételt kapott, miközben a váltó, sőt, maga a motor is tökugyanaz, mint az erősebbik, valószínűleg csupán a szoftvere más.

Hogy miért volt erre szükség? Mert alul a két motor ugyanazt nyújtja, a nyomatékuk hajszálra ugyanannyi, csak az erősebbiket tovább lehet húzatni, innen jön a plusz tizenöt ló. Ha ugyanazt a végáttételt használnák, csak ötezer fölött lehetne bármiféle különbséget érezni a kettő között, és most gondoljunk a nagypapákra-nagymamákra-MILF-ekre, vajon melyikük szokta ennyire kihúzatni. A végáttétel módosításával viszont elérték, hogy a 60 lóerős már elindulni is alig bír, ha nem lejt az út.
Pedig 60 lóerő elvileg bőven elég egy 850 kilós kocsihoz. Feltéve, hogy a nyomorult kis varrógéphez nem olyan lenne kettesben az összáttétel, hogy a Citigo közel százat (!!!!!) menjen, hanem mondjuk nyolcvannál érje el a leszabályzást. Így viszont az alsó, nyomatékszegény zóna kettesben – nem viccelek – 40 km/óráig jelen van, vagyis negyven alatt úgy gyorsul a Škoda padlógázon, mintha kiöntötték volna ólommal. A hajtáslánc másik hibája, hogy minden egyes kuplungoláskor jól hallhatóan csattog az egész.
Meg merem kockáztatni a kijelentést, hogy ezzel ki is került a potenciális drag racerek köréből. Ez a tetűség már aktív biztonság szempontjából aggasztó, mert az ember semmilyen kínos szituációból nem tud kikerülni gázadással. Nem tudom, az oldalára matricázott szivárvány miatt volt-e, de nálunk feltűnően nem veszik autószámba az ilyen miniket, tényleg rendszeresen szorítottak le vele, napi átlag kétszer. Ilyenkor marad a duda, amiből jó combosat kapott a Škoda.

A vicc az, hogy ugyanez a harmatos kiskocsi, amint elhagyja a várost, egészen jól közlekedik, autópályán pedig szinte kivirul, mert oda jó ez a fajta áttételezés. Mellesleg nem is túl hangos. Nem tagadom, a Citigo tényleg nagyon keveset eszik. Ha elővárosi forgalomban halad, mondjuk 50-90 km/óra között, kevés megállással, könnyedén lemegy az átlag öt liter alá, én 4,6-os minimumot értem el. Normál dugós nagyvárosi forgalomban is hat liter alatt maradt, ha sokat klímáztam, esetleg felment 6,5-re. De ha azt nézzük, hogy a gyakorlatban a 75 lóerős Up ugyanennyit kajált, akkor talán megértik, miért mondom: a Citigót, Upot tilos megvenni a gyengébb motorral, százezret megér az erősebbik.

Egyszerűen kár elcseszni ezzel a hajtáslánccal, mert amúgy fantasztikusan jó a bódéja, ha a pár apróságot elnézzük neki. Gondoljanak csak bele: rendesen összerakott, négy teljes üléssel rendelkező városi autó, amely még csak nem is túl zajos, jól rugózik, takarékos, zsebkendőnyi helyen megfordul, mindene légiesen könnyen jár, a kormánytól a kuplungig. Igaz, ha összerakjuk klímával, hátsó ajtókkal és pár aprósággal (pótkerék, hamutartó…), kiderül, hogy listaáron kábé így is hárommillióba kerül. Ahogy a nála vacakabb miniautók is. Viszont még így is lényegesen olcsóbb, mint a legszánalmasabb Smart. A legkomolyabban vehető ellenfele a magyar gyártású Suzuki Splash, amely picivel olcsóbb ugyanígy felszerelve, hasonló térkínálattal, viszont kisebb csomagtartóval. Motorja 1,2 literes, bársonyosan jár és fényévekkel kellemesebben vezethető, ráadásul ugyanilyen takarékos. És akkor még nem is említettem, hogy a mazochistáknak a Suzuki is kínál kevesebbért egy ezres háromhengerest.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
