Tuti vétel

Használtteszt: Ford Mondeo TDCI - 2009

2012.11.28. 05:43

Adatlap Ford Mondeo Titanium - 2007

  • 1997 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 140 LE @ 4000 rpm
  • 320 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.5 másodperc
  • Végsebesség:
    210 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.9 l/100km

Az idei import-lista tizedik helyét bitorolja a Ford legnagyobb európai személyautója, és ez nem véletlen.

Kedvenc importautóink

A regadócsökkentés óta fellendült használtautó-import toplistáját dolgozzuk fel használtteszt-sorozatunkban. A legnagyobb darabszámban behozott típusok közül a leggyakoribb évjáratokat, motortípusokat nézzük meg közelebbről, érdemes-e válogatni közülük. Eddig megjelent:

  1. BMW 316i (E36)
  2. Volkswagen Golf III 1.9 TDI 90 PS (1996)
  3. Volkswagen Passat TDI 1997-2000
  4. Opel Astra H 1.7 CDTI (2008)
  5. Audi A4 1,9 TDI (1996)
  6. BMW 525 TDS E39 (1999)
  7. Opel Corsa B 1.2 (2000)
  8. Ford Focus 1.8 TDCi (2002)
  9. Mercedes-Benz E osztály (1995-2003, W210, S210)
  10. Ford Mondeo IV. 2.0TDCi (2008)

Augusztusig 704 darabot helyeztek belőlük forgalomba és a dízel Mondeo import-tendencia növekszik. Ha önöknél eddig ki is esett a látókörből, itt az ideje, hogy megváltoztassák véleményüket, mert a tutiba belenyúlni közel sem olyan lehetetlen. Csak pár alapvető dolgot jegyezzenek meg. Ezekkel nem kevés időt, bosszúságot és főleg pénzt spórolhatnak.

Miért?

Hogy miért szeretik? Elsősorban azért, mert olcsó. Egy négyéves 2.0 TDCi Mondeo értékvesztése 70 százalék (!), ami nagyon sok. Igaz, hogy a negyedik generációnál szintén volt egy facelift, de még ezzel együtt is döbbenetes. Ez persze nem véletlen, az elődmodell krónikus gyengéi túl nagy hullámokat kavartak a másodlagos piacon ahhoz, hogy a vásárlók elhiggyék: a negyedik generációs Mondeo egy sokkalta jobb autó. Pedig a tapasztalatok azt mutatják, hogy bizony az.

Elsősorban nagyon sok múlik azon, melyik Mondeóról van szó. Az importpiacon nagyon közkedvelt a harmadik generáció (2000-2007) ráncfelvarrott – azaz kései – változata, a rossz hír azonban az, hogy ezekkel bizony van gond, ráadásul nem egyedi, hanem jellemző meghibásodások keserítik meg a tulajdonosok életét. Ennek ellenére ők is inkább kedvelik, 6,96-os átlagpontszámot kapott Népítélet rovatunkban, 326 ítélet után. Ennyi egy Avensisnek szégyen lenne, de a Mondeónak jó, főleg, hogy jellemzően a TDCi-dízelek kaptak több rossz értékelést, a benzinesekkel kevesebb a gond.

A kék ovál kínjai

Három – harmadik generációs – Mondeo-tulajdonost kértem meg, hogy osszák meg tapasztalataikat. Ha ügyész lennék, meggyanúsítanám őket azzal, hogy összebeszéltek, de ez kizárt, nem ismerik egymást. Szerencsére mindhármuk van annyira objektív, hogy lássák autójukban a rosszat, ez meglehetősen ritka tulajdonság. És lám, ha kicsit beletúrunk a Totalcar mélységes bugyraiba, akkor nem nehéz rátalálnunk három évvel ezelőtti összehasonlító-tesztünkre, a szürke kombik között is kitűnt a Mondeo, de az óvatosság már akkor sem ártott.

Régi törzskommentelőnk – nevezzük Kovács úrnak – külhonban él és dolgozik, egy nagynevű prémium-autógyártó motorfejlesztő mérnökeként használja autóját. 2007-ben vette odakint nem egész 80 ezer kilométerrel-szervizkönyvvel kétliteres dízel Tournier-t (Fordéknál a kombit így hívják). 2004-es nyári gyártás, Ghia X felszereltséggel, 130 lóerővel. Jelenleg 140 ezer kilométer körül jár vele, rendszeresen hordja márkaszervizbe.

- Azért mertem megvenni, mert a befecskendezőket már cserélték.
- A kettőstömegű lendkerék még bírja, de már nem sokáig.
- Kirepedt a töltőlevegőcső.

- A klímaberendezés hőcserélője kilyukadt.

- Motorháztető zárja elromlott.
- A xenonlámpák trafója elromlott.

- Hátsó kerékcsapágy-csere.

- Turbófelújítás.
- EGR-tisztítás.

Ezek meg lettek csinálva. Ezen kívül mindenféle komikus elektromos hibákat produkál, a csomagtérajtó gombja hol nyit, hol nem, de inkább nem, ezért távirányítóról nyitom. Volt olyan hogy menetközben egyszer csak kinyílt a csomagtér.
Ülésfűtések bemondták az unalmast mindkét oldalon, a szerviz szerint fűtőszál csere lenne, de én inkább nem bontattam le a kárpitot.
Egyébként egy bazi nagy autó, kényelmes is, megyeget is. Autópályán 180-as utazót lehet vele tartani, feljebb mar csak kínkeservesen megy. Családi autónak ideális.
Nálam olyan hét liter körül fogyaszt, de nem spórolok. Jó autó lenne ez, ha nem lenne vele ennyi gond.

Ákos és kollégája szintén harmadik generációs dízel Mondeo-tulajdonosok.

Jelenleg 260 ezer kilométer van az enyémben, 2.0 TDCi automata, első tulajdonosa vagyok, itt vásároltam. Nyolc éve használom, hibalistája a következő:

- 2x xenon vezérlő elektronika: bontott 40 ezer Ft/db
- 2x turbó-vákuum gumicső: kb. 11 ezer Ft/db
- 1x magasnyomású üzemanyag vezeték csere, szivárgás miatt, ez kb. 15 ezer forint volt.
- 1x ülésfűtés: 80 ezer forint
- 2x CD váltóban motorcsere, 2x 6 000 forint, ez széria-konstrukciós hiba
- 1x hátsó spirál rugó csere

Ezt leszámítva kifogástalan állapotú az autó.

A másik szintén nyolc éves, 560 ezer kilométerrel, első tulajdonossal. 2.2 TDCi, a befecskendezőket és a turbót már cserélték, nem is szép már, de megy.

Ebből kitűnik, hogy szükség van némi szerencsére egy harmadik generációs dízel-Mondeo vásárlásakor. Saáry Zoltán, az egyszemélyes Ford-guru sem magasztalta, pedig neki munkát ad a javításuk. A Delphi-befecskendezők törvényszerűen tönkremennek, 3-400 ezer forint a gyári minőségű javítás ára, ezen felül a nagynyomású szivattyú halála is előbb-utóbb eljön, ez is újabb 300 ezer forint.

Az 1.8 TDCi-motorokkal vigyázni kell, mert sokkal inkább megterhelik a kettőstömegű lendkereket, mint a nagyobbak. Ezt gurunk azzal magyarázza, hogy járásuk kevésbé harmonikus, mint a 2.0-2.2-eseké, a töltőnyomás hirtelen épül fel, váltani is többet kell így aránytalanul sokszor kap nagy terhelést a szerkezet. A rugók kinyúlnak, a csillapítóanyag kikopik közülük és mindez hajlamos tönkrevágni az indítómotort is. A kuplungszerkezet-lendkerék cseréje újabb 3-400 ezer forint, az indítómotor 60-70, de féláron már felújítják, ha lehet. 200 ezer kilométer felett már minden újabb méter ajándék.

És mindehhez vegyük hozzá a tényt, hogy a dízel Mondeók/Focusok kilométeróráit legalább annyira szeretik megtekerni, mint a VW-csoport autóéit. Összeadva-kivonva: lehet venni 2000-2007 között gyártott harmadik generációs dízel Mondeót, de lehetőleg kétliteres dízelt, túl sok extra nélkül és olyat, amelynél már az előző tulaj benyelte a költséges javításokat. Ilyenből pedig meglehetősen kevés van.

Vagy felejtsék el őket és őrizzék meg a titkot: a negyedik generációs a tuti.

Annak idején Daniel Craig egy Mondeóval debütált a Casino Royale c. filmben mint James Bond. Winkler pedig azonnal kapva-kapott az alkalmon, hogy földhöz verje magát, annyira megrázta a tény, hogy a Ford átvette a Bond-hatalmat a BMW után.

A Ford tanult a hibáiból és mindamellett megmaradt a típus minden olyan tulajdonsága, amelyekkel megkedvelteti magát.

Először is a Delphi-befecskendezők helyét beszántották, behintették sóval és Siemens, illetve Bosch piezo-rendszerre váltottak. Ezzel egy csapásra megszűntek az üzemanyag-ellátással kapcsolatos gondok. Mivel az 1.8 TDCi-motort lassan kiszórták a kínálatból, így a típus megbízhatósági és költségrátája is sokat javult. A fent leírtakon felül ugyanis a vezérlése kombinált láncos-olajban futó szíjas, így 160 ezrenként költséges a cseréje (150-160 ezer Ft), ellenben a kétliteres dízelekben már csak a két vezérműtengely között találunk egy rövid láncot, ez örök darab, a motorvezérlés klasszikus szíjas. Cseréje egyszerűbb és olcsóbb. (Nem véletlen, hogy az 1.8 TDCi-motoros autók olcsóbbak.)

A kettőstömegű lendkerék legalább 300 ezer kilométert bír, de még inkább többet, a komfortelektronika problémáit is megszüntették, a guru szerint egy kétliteres, 140 lóerős, kéziváltós dízel Mondeót minden további nélkül használna ő is, miután lecserélte a sajátját. Állítja, hogy sokkal megbízhatóbb, szinte problémamentes típus. (Népítélet-verdikt: 7,13).

Válasszon okosan!

A Ford flottaértékesítés terén idehaza mindig is erős játékos volt. A mindenkori Mondeo is közkedvelt középvezetői-típus, éppen ezért a használtpiaci kínálat meglehetősen nagy. Jelenleg 285 TDCi van eladósorban, ennyiből jó eséllyel ki lehet fogni a tuti vételt. Sok az 1.8-as turbódízel, ezeket – a fenti tények tükrében – inkább kerüljük.

Nem kell viszont kerülni a céges flottaautókat, pláne, ha egy nagynevű multinál szolgáltak. Sokan eleve nem veszik számba ezeket, azonban megfeledkeznek arról, hogy – jó eséllyel – megkapták azt a törődést, amit egy második-harmadik tulajdonostól már ritkán. Ha netán mégsem tudják sokra értékelni a hazai kilométeróra-tekerők munkásságát, akkor tudják, hogy Európa-szerte bőséges a kínálat. Érdemes azonban óvatosnak lenni, már Németország sem az az autós Kánaán, mint húsz éve volt. A másodlagos piac szinte teljes egészében török-albán-ukrán kézen van, ezért lassan, de biztosan ismét az olasz piac felé fordulnak a kereskedők.

Házinepperünk is megkapta a feladatot, hogy találja meg azokat a példányokat, melyeket megnézésre alkalmasnak talált. (1,2,3,4) Egy 2008 nyári forgalomba helyezésű kétliteres, EURO IV-es Mondeo 2.0 TDCi regadója 276 ezer forint, plusz a forgalomba helyezés egyéb költségei. Mindazonáltal még ezekkel együtt is látszik, hogy a vásárlók inkább megbíznak az import-autókban. Ráadásul az árak külföldön is a mélyben szántanak.

És tessék, egy Mondeo, amelytől mindenki lábrázást kap: céges, garanciaidőből éppen kifutó kétliteres TDCi.

András – aki egy S80-as dízel, automata Volvo elégedett tulajdonosa – 35 éves, cégautóként a Mondeót dobta neki a gép, lényegében újkora óta használja. Kicsivel több, mint három év alatt 74 800 kilométert tekert bele a lehető legvegyesebb használat mellett.

Fontos tudni, hogy Andrást a legkevésbé sem érdeklik az autók, a hidrotőkék és vezérműtengely-fokolások, nyugodtan kijelenthetjük, hogy ő az az end-user, akinek az autógyárak termékeik 95 százalékát készítik. Egyetlen dolog fontos számára: hogy működjenek a dolgok. Ő terméket használ, ami lehet jó vagy rossz.

Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a Mondeóval elégedett (csak azért nem írom, hogy szereti, mert nem kötik érzelmi szálak az autózáshoz). Mivel a nagy Ford lényegében mindenes, így ezzel jár hosszú, szolgálati utakra, edzésre vagy bevásárolni, városban és városon kívül. Ha valami az 540 literes csomagtartó távoli zugába gurult, azért be kell mászni. Tény, hogy a kilométer-számláló nem mutat sokat, de van két gyermeke, akik viszont imádják az autót. És csak az tudja, micsoda materiális disztrojt tud végezni két – gyermekülésbe szíjazott – eleven gyermek egy autó belterével, akinek van.

András egyértelműen a komfortot és a helykínálatot emeli ki, joggal: soha egyik Mondeo-generáció helykínálatára sem volt panasz és nincs ma sem. Úgy elöl mint hátul széltében-hosszában hatalmas a hely, az ülések formája jó, bár tény, hogy a vezetőülés bal oldalában már kezd zömülni a tömés, nyúlni az anyag. Ennek sokkal többet kéne bírnia. A belteret tágasabbnak érzi, mint az S80-as Volvóét, ami érdekes, hiszen ugyanazt a Ford EUCD-platformot használja mindkét autója. Úgy tűnik, a Ford valahogy jobban oldotta meg a feladatot.

Az ilyen apró, esztétikai hibák egyben a legnagyobb gondjai a Mondeo belterének. Egyszerűen csúnyán öregszik, de a karcok-kopások a szemet bántják, a használati értéket nem csökkentik. A zongoralakk-szerű fényes műanyag-betét folyamatos polírozást igényel, az ezüstbetétek fénye opálos, matt lett (újkorukban is elég bazáriak voltak, talán nem is ártott nekik egy kis tompulás), ami kemény plasztik, az karcolódik, a nagy ajtózsebekben ide-oda mozgó dolgok bevésik nyomukat az ajtóba.

A műszerfalon és a beltérben már nagymértékben használtak puha borítást, strukturált felületében megragad a por és a kosz, feladva a leckét az autókozmetikusoknak.

Fotonok alig érik a kétliteres turbódízel motorburkolatát, jóformán csak akkor van felnyitva a motorháztető, amikor ablakmosó-folyadékra van szükség, illetve ha eljött a márkaszerviz-látogatás ideje. Sem több, sem kevesebb törődést nem kap az autó, mint amennyire szükség van.

Kopó-fogyó (2.0 TDCI, 2008)

Fékbetét (ATE) komplett: 49 490 Ft
(Ferodo) komplett: 29 000 Ft
Olajszűrő (Mann): 4525 Ft
Pollenszűrő (Valeo): 4313 Ft
Vezérműszíj-szet (Gates): 42 800 Ft
Gátlók (Kayaba): 110 000 Ft
Izzítógyertyák (Beru): 8100 Ft/db

És tulajdonképpen semmi baja nincs. A motorja kicsit hangosabb, mint manapság megszoktuk - ebből látszik, mennyit is fejlődött az autóipar zajcsillapító-technológia terén az utóbbi években –, de nyolcvanas tempó fölött már a szélzaj sikeresen elnyomja. Mintha a két hangforrás zajhullámainak amplitúdója kioltaná egymást. A 140 lóerő és a 320 newtonméter megvan, ehhez méltóan húz is, de kétségtelen, hogy 4000-es forulatszám fölé nem érdemes forgatni, a hatsebességes kéziváltóval váltani amúgy sem kínszenvedés, ráadásul jól illesztették a motorhoz, már egészen alacsony tempónál is lehet tolni az ötödiket, szinte a pincéből húz. A hatos a kímélő autópálya-fokozat. A Mondeóval utazni tényleg kényelmes.

És nem csak használtautó szinten, hiszen ezt a futóművet nem egy új BMW vagy Audi megirigyelhetné. A Ford futóműhangolásban mindig is erős volt, és ebből városban-sztrádán-szerpentinen egyaránt profitálunk. Tökéletes kompromisszum: kanyarban, hirtelen terhelésváltáskor megtaláljuk benne a biztos tartást és feszességet, ugyanakkor egyértelműen nagyautósan, puhán képes elnyelni minden úthibát. Sehol nem koppan vagy üt, némi plusz-zajszigeteléssel a padlólemezen szinte luxusautó-szintűnek nevezhetnénk.

A hatsebességes kéziváltóval sincs gond, azt már újkorában is szerettük, de az automata még jobb, pláne, mert a Mondeo inkább szedatív-nyugodt környezet. Folyamatosan klímázva, fogyasztás-hörcsögölés nélkül vezetve kerek hét litert fogyaszt vegyes használatban. Mindezt úgy, hogy a kopó-fogyó alkatrészek cseréjén kívül nem történt vele semmi különös (egy-egy ilyen márkaszerviz-látogatás 60-70 ezer forint körül áll meg).

Titkos tipp? Tuti vétel? Kétliteres vagy 2.2-es turbódízellel, ismert előélettel bátran bele lehet vágni, ajánlja a guru, szeretik a tulajdonosok és ha ön meg tud békélni a tudattal, hogy egy Fordban ül és a közlekedést nem kihívásként, hanem szükségszerűségként kezeli, akkor ez lehet az ön autója. Mert jelenleg a használtpiac egyik legjobb ár/érték arányú típusa.

Azonnal rákívánt? Itt a segítség!

Itt talál használtautó-vásárlói okosságot.
Mindenes checklistet.
Formailag helyes és aktuális gépjármű adásvételi szerződést.

Hozzászólna? Mondeózik ön? Ossza meg véleményét!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Népítélet - Ford Mondeo