Négy tonnányi parasztromantika - Chevrolet Impala - Oldsmobile Cutlass Cruiser - 1980.

Chevrolet Impala - Oldsmobile Cutlass Cruiser - 1980.

2013.08.31. 06:41

Igor ajtajában egyszer csak megjelent Xzibit, elvette a GAZ-24 kombi és VAZ 2102 kulcsát, majd elment a West Coast Customshoz. Faragtak egy sort, bedobáltak néhány hasznos és megannyi felesleges extrát, majd Xzibit visszavitte az immáron Impalának és Cutlassnek átkeresztelt Volgát és Zsigulit.

Van egy alaszkai barátom, Justin. Ránézésre ugyanolyan ember, mint európai fajtársai, csak méretre az átlagember másfélszerese. Egyszer találkoztunk Helsinkiben, és mivel a felesége finn, megkérdeztem miért nem cuccolnak át Európába. A csupaszív Justin hangosan nevetett, és harsányan közölte, hogy ő ahhoz túlzottan egy buta amerikai, Európához ő nem elég okos.

Mikor próbáltam győzködni, hogy de nem is, hisz milyen szépen és ügyesen sikerre vitte építési vállalkozását, akkor megintcsak nevetett. Mondta, hogy ő csak robbantani tud, míg egy európai cégnél ésszel bontanak. Pedig Justin, ha néhol faragtlannak is tűnik, egy kedves, megbízható ember, igaz inkább erőből, mint észből küzd le néha akadályokat.

Az előttem álló két amerikai  überkombi ugyanilyen. Az egyik egy Chevrolet Impala, a másik egy Oldsmobile Cutlass Cruiser, mindkettő 1980-ból. Az Olds az amerikai besorolás szerint mid-size, míg az Impala full-size. Az utóbbi azért különösen vicces, mert  az 5,4 méter hosszú, hatodik generációs Impala már egy drasztikus downsizing áldozata, és harminc centivel rövidebb elődjénél. A GM több mint félmilliárd dollárt költött a fejlesztésre melynek komoly része volt a downsizing. Emiatt már csak 1,9 méter széles. Persze a fejlesztés jót tett a súlynak, ami közel   négyszáz kilós fogyást hozott, lecsökkentve az Impalát potom 1,9 tonnára.

Az ötödik generációs Oldsmobile lényegesen kisebb az Impalánál, de az azt megelőző Cutlass-szériánál is. Picivel több öt méternél, de az Impala mellett így is eltörpül. A formaterveken nem nagyon lehet rágódni, elemezni sincs nagyon mit. A tepsiség tökéletes példái, abból a korból amikor a formatervezés világszinten válságnak indult és még az olasz stúdiók is vért izzadtak, hogy valami elfogadhatót alkossanak. Az Impala persze cizelláltabb, vonzóbb az Cutlassnél, de ez nagyjából ugyanaz, mintha egy kombi Scorpiót hasonlítanék egy F-Astra karavánhoz. Ami csak első hallásra lehet furcsa, de a Chevy és az Olds nagyjából ezt a szerepet töltötték be a nyolcvanas évek Amerikájában.

A kívül egységesen szögletes formaterv belül már szórakoztatóan kaotikus legózásba csap át. Ergonómiáról felesleges beszélni, hisz kicsit olyan érzése lesz az embernek, mint mikor először ül egy Citroen XM-be. Semmi sem ott van, ahol először várnánk, és akad néhány egészen érthetetlen megoldás. Feltolt klímánál a musculus cremaster gyulladásba hajló görcse szinte garantált, hisz a légbefúvó ágyékra nyomja a hideget. Nehéz találni két egyforma kapcsolót, legyen szó az Impaláról vagy a Cutlassről. Mégis van egy nehézkes, vidéki bája a két autó belterének.

Sokan szokták mondani Mercedesre, Jaguarra, Cadillacre, hogy olyan, mintha az ember a nappalijával utazna. A két kombi esetében ez annyi módosítással igaz, hogy olyan, mintha az ember a nyaralójával utazna. Az átlag magyar nyaralók sajátja, az állandó nyekergéseken kívül, a ’Telekre még jó lesz’ belsőépítészeti irányzat. A bútorok a családban itt-ott megmaradt, már nem szép, de még használható kategóriába esnek, amiket kár lenne lomtalanítani. Az hogy színben nem passzolnak egymáshoz, hogy nincs két hasonló kárpit, az lényegtelen. Olcsó kényelem a lényeg. Nem kell a fa, még a fának tűnő műanyag sem. Majd kap valami famintázatú tapétát.

Mindez különösen az Impalára igaz, ahol csak az ajtón három különböző kárpit van: két frottír törülköző és egy szobaszőnyeg. A Cutlass beltere, ha puritánabb is, de sokkal egységesebb, és valahogy szellősebbnek érződik, pedig kisebb. Ami viszont vitathatatlan, hogy az ülések mesésen kényelmesek. Tényleg azok a telekre való, használatban kényelmesre ült kanapék .

Ha a hétköznapokra kell egy megbízható családi autó, akkor az ember Avensist vegyen. De egy balatoni utazásra sokkal jobb egy ilyen egyszerű, amerikai tepsi, ahogy én is inkább mennék Justinnal sörözni, mint mondjuk a háziorvosommal. Nyílt, egyenes úton roppantul szórakoztató velük a haladás, teljesen kikapcsolja az embert. Még a nyolchengeres bugyogás sem zavaró, sőt, inkább nyugtató. Az Impala mondjuk hangosabb, nem is a gyári kipufogó van alatta. De néhány baráttal az M7-esen   még aláfestésnek is jó.

A full-size kombi motorja, a 350 köbhüvelykes, azaz 5,7 literes small block V8 ezer és egy helyen megfordult az amerikai autóiparban. A gyárilag nagyjából százhatvan lóerő az aszfaltot nem tépi fel, de ebben közrejátszik a kényelemre hangolt (vagy lusta, ki-ki döntse el maga) automata váltó. A gyorsulás sem ad okot ujjongásra, egy dolgot leszámítva. Sebességtől, fordulatszámtól függetlenül mindig ugyanazzal a mértékkel gyorsul. Ez nagyon kiszámíthatóvá tesz minden előzést, nem kell imádkozni egy adott fordulatszám tartományért.

Az öreguras gyorsulási versenyünket az Impala nyerte. Bár lényegesen könnyebb az Oldsmobile, de az 55 lóerőnyi lemaradás miatt a Chevrolet-nél látványosan lassabb. A motorja is sokkal kisebb, mindössze 4,3 liter a nyolchengeres az orrában. A hangja viszont sokkal jobban tetszett. Egyértelműen a Luganszki Mozdonygyár M62-es dízelmozdonyának, közismertebb nevén Szergejnek a hangja. Az Impala a klasszikus, V8-as rotyogást hozza, aminek persze ugyanúgy nehéz ellenálni.

Azon sokat lehetne élcelődni, hogy hogyan telsejítenek ezek az autók az úton, de véleményem szerint igazságtalan volna. Egy olyan kor és világ szülöttei, ahol az utak egyenesek voltak és nagyon-nagyon messzire vezettek. Az egyszerű, alvázas felépítésnek, a nagy, lefojtott, karburátoros motoroknak, a lusta váltóknak egy feladata volt: eseménytelenül elvinni a sofőrt, öt utasát és fele királyságát a keletiről a nyugati partra. Majd vissza. Egy F-Astrában sem a kanyarsebességet mérik, hanem a megbízhatóságot, helykínálatot, fogyasztást.

Nem is volna jó a kanyarsebességet nézegetni, mert az csúfos kudarchoz vezetne. Impalával és Cutlassel félelmetes kanyarodni, annyira imbolyognak. Egy korabeli Corollába viszont nem fér el egy kisebb nyaraló berendezése. A fékek viszont csak az Impalán voltak gyengék, hozva a klasszikus semmi-semmi-satut. Mikor az Impala tulajdonosa vezetett, kicsit csodálkoztam, hogy ballal fékez. Mikor átültem a volán mögé, megértettem miért. Olyan messze van a két pedál egymástól, hogy jobbal átugrani a gázról drasztikusan növelné a féktávot. A Cutlass ezzel szemben tökéletesen adagolható volt, és pont annyira erős, amennyire kell. A fogyasztás, bár a tervezésükkor mérvadó szempont volt, ma azért erősen pazarló mértékű. Az Impala lábtól függően 16 és 25 liter között kér és kap. Az Oldsmobile viszont akár 11 liter környékére is letornázható.

Minden gyengeségük ellenére viszont nagyon szerethető autók. Annyit láttuk őket a filmvásznon, hogy szinte magunkénak érezzük őket, mégis élőben látni a magyar forgalomban olyan, mint kétméteres európait a tokiói metrón. Nagyon könnyű őket egyenesen vezetni, szinte semmi fáratságba nem kerül egy hosszabb autópályás túra, pláne mert a végén simán elalszik hátul három ember. A maguk parasztromantikája, egyszerűségükből fakadó bájuk az impozáns méretek ellenére, bocsánat a szóhasználatért, de aranyossá teszik őket.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

4 órája
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22