Ha nem látom, nem hiszem el. Az autópályán elénk tévedt követési távolságon belülre valami kis kocsi, ez a fehér bálna simán rávillogott. Magától.

A kocsit éppen origós kollégánk vezette, próbálgatta a követős tempomatot, csodálkozott, milyen nagy helyet hagy az automatika az előttünk haladó autó lökhárítója és a két túldimenzionált X5-vese közt, mikor valaki úgy érezte, simán befér elénk. Erre az X5 rávillantott. Egymásra néztünk, nem értettük, mi történt. Majd nemsokára más is beslisszolt elénk, annak is megperzselte a tarkóját a LED-es reflektor fénye.
Szóval ez nem viccel, tényleg fénykürttel figyelmezteti a túl közel merészkedőket. Aztán lassít, sőt: ha kell, fékez is. Bár még mindig bizonytalan vagyok, nem egy bug okozta-e a dolgot, mert feature-ként könnyen sokba lehet az ilyen villogtatás a német autópályákon, ahol a Drängeln/Nötigung (tolakodás/kényszerítés) bűncselekménynek minősül, és szigorúan büntetik. Igaz, nem lenne német a német, ha nem írnák körül kínos precizitással, minek mennyi ideig kell történnie, hogy tolakodást/kényszerítést valósítsunk meg: legalább három másodpercig kell követési távolságon belül „tolni” az előttünk haladót, hogy a tényállás meg legyen valósulva. Ezt nem árt, ha mindenki szem előtt tartja, amikor a németeknél elkezdi tolni az előtte haladót és ész nélkül villogtat rá.

A lényeg: az új X5 magától viselkedik úgy, mint egy nyomulós béemvés, pedig csak elővigyázatos és óvatos, mindenki testi és vagyoni épségére vigyáz. Félreértett behemót, akiről mindenki a legrosszabbat feltételezi.
Mert ugye X5-ben gengszterek, drogbárók, stricik ülnek, akik arcátlanul, agresszíven vezetnek, eltipornak bárkit. Mert csak klisékben tudunk gondolkodni. Pedig az első X5-ös 1999-es megjelenése óta vagy 1,3 millió kelt el belőle világszerte, leginkább tisztes (és tisztességesen kereső) családapák, családanyák kezébe kerültek. Csak hát nem ők hagynak mély nyomot az emberekben, hanem az orosz fedélzeti kamerás videókon randalírozó X5 tulajok. Kelet-Európában sokat kell dolgozniuk a BMW marketingeseinek, hogy javítsák az X5-ről kialakult általános képet.

A barátságosság, mindenre és mindenkire odafigyelés fontos része az új X5 személyiségének. Figyeli a közlekedési táblákat, akár éjjellátó kamerával pásztázza az út szélét, és ha kell, az érzékelt gyalogos vagy nagytestű állat irányába fordítja a reflektorait. Ügyel, hogy a sávunkban maradjunk, ha szándékosan sávot váltunk, nincs-e jármű a holtterünkben. A GPS adatai alapján szól, hogy már ne nyomjuk a gázt, ha kanyar jön, ezzel is segít spórolni. Ha este szemből jövőt észlel, lekapcsolja a reflektort. Dugóban automatikusan araszol a sorral. Ha balesetet szenvedünk, és kinyílnak a légzsákok, már hívja is a mentőt, rendőrt, tűzoltót. Segít megfelelő méretű parkolóhelyet találni, sőt, akár teljesen önállóan be is parkol. Egyébként javaslom is mindenkinek, aki X5 vásárláson töri a fejét, rendelje meg hozzá az összes sávfigyelő, éjjellátó, vészfékező és radarozó kütyüt, mert kell bele. Ezek nélkül az ember hajlamos rosszul felmérni a dolgokat, az X5 bálnateste sokat elkendőz a valóságból.

A tesztnap végére sokan dünnyögtünk, hogy persze, jó-jó ez az X5, de azért annyira nem megy. Francokat nem. Az xDrive 30d simán megfutja a százat hatkilenc alatt, az M50d-nek ugyanehhez öthárom elég. Ha ez nem eléggé menés, akkor nem tudom mi. Csakhogy a hófehér X5 M50d-ben ülve tényleg alig érezni valamit abból a kegyetlen csörtetésből, amit padlógázon ez az autó elő tud adni. Nem szeretnék annak a szerpentinen békésen andalgó osztrák családnak a helyében lenni, akiket belső íven, közel kétszeres sebességgel előzött meg egy hegynek felfelé zúduló, BMW jelvényes lavina. A riasztó az egészben az, hogy ilyen tempónál még csak nem is sikítanak a gumik, csak további forszírozásra kezdtek el hangosan radírozni az első kerekek. Már ha azt a hangot, amikor az érdes aszfalton elkezd csúszni a 275/40R20-as gumi, lehet radírozáshoz hasonlítani. Inkább, mint amikor egy daráló bekapja a kezelőjét is, inkluzíve munkavédelmi sisak és fémbetétes bakancs.

Egészen rémisztő, ahogy 2,2 tonna autóipari alapanyag és sokszázezer beépített mérnök-munkaóra el tudja fedni, micsoda randalírozást hajtunk épp végre. Pedig az új X5 súlyán sokat faragtak, míg ilyen madárcsontú lett, hiszen műanyag karosszériaelemek, alumínium gépháztető, magnézium műszerfal-váz segíti, hogy 90 kilogrammal könnyebb legyen elődjénél. Csak hát ez mit sem ér egy ekkora batárnál, bent ülve tényleg olyan, mint ha valaki megnyomta volna a Fizika törvényei-OFF kapcsolót.

Tovább tudjuk fokozni, ha minden opcionális futóműelemet megrendelünk, és a legszigorúbb SPORT+ módba kapcsolunk. Az aktív keresztstabilizátoroknak hála alig dől a kaszni, az aktív hátsó differenciálmű úgy osztogatja fokozatmentesen a nyomatékot jobb- és baloldal közt, hogy szinte kormányzás nélkül is tud kanyarodni. A lengéscsillapítók automatikusan válnak lágyabbá vagy keményebbé, a hátsó rugós tagoknál légrugóval segítenek a terhelést kompenzálni. Az aktív, változó áttételű kormánynak köszönhetően egészen kis kormánymozdulatokkal is tudunk szlalomozni – igaz ez a kormánymű egész furcsán is tud viselkedni, kanyarodás után nem nagyon akart visszatérni a középállásba, kicsit mindig noszogatni kellett az utolsó pár centin.

Természetesen az X5 megpróbál jó fiú lenni; mikor a fogyasztási és emissziós adatokat böngésszük, csodaszép bizonyítványt láthatunk. A legkisebb, hátsókerekes X5 sDrive25d állítólag 5,6 literrel is beéri. Egy 218 lóerős, kéttonnás autótól szép számok, de csak a papíron igazak. A kipróbált xDrive30d országúton, nem kímélve, de nem is folyton üveghangon forgatva is 13-14 liter körül fogyasztott, szemben a gyári 6,2-es értékkel. 258 lóerőért és 560Nm-ért egy kisbusznyi bódéban, összkerékhajtással, 6.9-es gyorsulással nem is olyan rossz érték. Az M50d is hasonló értékeket produkált – ez, tudva hogy egy 381 lóerős, tripla turbós motorról beszélünk, tényleg szép adat.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
