A belüket kidolgozták

Teszt: Škoda Octavia RS 2.0 TSI DSG – 2014.

2014.02.28. 06:20 Módosítva: 2014.02.28. 07:43

Adatlap Skoda Octavia RS 2.0 TSI - 2014

  • 1984 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 220 LE @ 4500 rpm
  • 350 Nm @ 1500 rpm
  • 6 seb. duplakuplungos automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.9 másodperc
  • Végsebesség:
    245 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.4 l/100km
  • 8 826 080 Ft

Hihetetlen, miket tud. Elöl kényelmes, hátul akkora a hely, mint egy régi bálnamerciben, és akkor még nem beszéltünk a csomagtartóról, ami még a kombi változat létjogosultságát is megkérdőjelezi.

A karosszéria egy hosszúra nyúlt iaidó-gyakorlat egy ambíciózus japán szamurájiskolában. Csupa határozott vágás, megannyi szigorú egyenes, a vágás vége felé néha egy-egy észrevétlenül hajló ív, amit már inkább csak a figyelmes halottkém vesz észre az áldozaton. Ez most a VW-konszern formanyelve, amit talán a Škodáknál alkalmaznak a legkövetkezetesebben. Az Octavia 3 különleges szerencséje, hogy a szögletes utáni gömbölyű utáni csúcsíves korszak utáni nagyon szögletes sem annyira új már; volt idő, hogy összeérjenek a vonalak. A papírból kivágható autómakettek gyártói fellélegezhetnek: sose volt még ilyen jó dolguk. Talán a Bogarat is kiheverik. Sok helyen kell majd finoman megkarcolni a papírt, de szépen ki fogja adni, főleg az orrán és a hátsó lámpái között.

Nem lehetett könnyű feladat, mert oké, hogy egy elvet következetesen végigvisznek, de attól még egyáltalán nem biztos, hogy jól néz majd ki a végeredmény. Erőltetni semmit sem szabad, de az Octavia dögös lett. Na jó, 18 colos felnikkel (+100 ezer forint), /40-es gumikkal, és ezzel a brutálkékkel (+143 ezer) könnyű is dögösen kinézni, de a jó megjelenést nem a hátsó szárny, és a Kizashiról lopott kipufogóvégek adják, csak egy kicsit megdobják. A visszapillantó tükör is nagyon ott van – hosszasan nézegettem, nem sok-e ez így, de végül úgy döntöttem, épp nem.

A beltér az egyik kedvencem a mai mezőnyben. Már lobbizok, hogy kipróbálhassak egy minél fapadosabb 3-as Octaviát, hogy abban is ennyire finom-e minden, de ebbe nem tudok belekötni, és nem is akarok. Nem tudom, a kor teszi-e, vagy az össze-vissza dizájnolt műszerfalak százai, melyeket pályafutásom során elszenvedni voltam kénytelen, de nem tudok szó nélkül elmenni a tény mellett, hogy

1.: ez most nálam nagyon beütött.

2.: egyre jobban gerjedek az effajta, nagyrészt vonalzóval rajzolt műszerfalakra.

Már a Ssangyong Rextonban is meghatódtam ezen. Csodálni azt tudom a BMW-k vad, expresszionista hullámzását is, de valahogy jobban esik beülni egy ilyen nyugisabb műszerfal mögé. Az Audik belseje is elég tiszta, de ott a magasabb árat óhatatlanul több fényességgel hozzák le – ez az Octavia nálam kívül-belül a maximális pontszám közelében jár. A műszerek fehér skálái és a számok tipográfiája is tökéletes – nem kell vörös háttérfénnyel folyamatosan a tulaj arcába ordítani, hogy HÉKÁS, SPORTOS AUTÓ VAGYOK!!!, a Škoda nagy szerencséje a VW konszernen belül, hogy ilyen ízlésesen el lehet játszani a minimalizmussal. Van benne egy adag Volvo, de lehet, hogy csak az iskola ugyanaz: tiszta, célszerű, minőségi, nem felvágós. Még azt is szinte megbocsátom neki, hogy a szélvédő alsó három centimétere torzít.

A navi kijelzője látatlanban kisebb, mint a Golfé, hiszen hová vezetne az ellenkezője, közelségérzékelő viszont ebben is van. Körülötte zongoralakk, hát igen, én sem vagyok tökéletes. A beltér egyébként a nagyon fekete fajtából való, de ha egyszer RS, illetve a teljes embléma alapján V RS, vagyis Version Rally Sport, hülyén venné ki magát egy bézs kárpit. Az üléstámlák vastag piros csíkja lehet talán egy kicsit sok, már ha mindenáron hibát akarok keresni. De nem akarok, mert ezeket az átkozott üléseket annyira tökéletesen szabták rám, amennyire ortopéd orvosilag és kárpitos-szakmailag lehetséges. Nem túl kemény, nem túl puha, jól tart, de nem fojtogat: nem igazi sportülés, de az Octavia RS sem igazi sportautó. Tökéletes.

És akkor a helykínálat. Elöl nyilván oké. Nem tehénkedünk úgy, mint egy Mondeóban, de majdnem. Az MQB platformnak hála nincs korlátozva a tengelytáv a Golf 7-hez: hosszabb is az Octaviáé öt teljes centivel: 2680 milliméter. Ez annyit tesz, hogy két szélesebb ember is kényelmesen elfér egymás mellett, hátul pedig magam mögött elég bálnamercisen férek el. És akkor még ott van mögöttem az 590 literes csomagtartó. 590 liter. Az annyi, mint egy teljes méretű babakocsi, két rekesz sör, táskák, hátizsákok, mindenféle aprólék, és még egy mankókerék is elfért alatta. A hátsó üléstámla három részletben, sílécalagút-opcióval dönthető, úgy 1580 liter lesz a raktér.

A jóval nagyobb Ford Mondeónak 540 literje van. Hogy csinálták ezt az egészet a Škodánál? Sosem fogjuk megtudni, de ha tippelnem kéne, a belüket kidolgozták rajta, hogy ez így összejöjjön. Kérdés: kell-e belőle kombi, hiszen a kombi nagy, praktikus és a Skoda csak 220 ezer forintos felárat kér érte. Az Octaviát hagyományosan azért szeretjük, mert egyrészt jó, másrészt szedánnak néz ki, de akkorára nyílik a csomagtartója ,mint az állatkerti víziló szája. Érdemes megnézni, miket hoz ki vetélytársnak a Carfinder a Octavia RS 2.0 TSI DSG mellé, márpedig az oldal nem újságírói beidegződésekből, hanem műszaki adatokból és árakból dolgozik. Kia Optima, VW Passat, Opel Insignia; mindenkitől olyan modell, ami a hagyományos leosztás szerint eggyel nagyobb, mint az Octavia - két generációval ezelőtt.

Műszakilag az Octavia RS nem egy különlegesség, feltéve, hogy a Golf GTI 220 lóerős, kétliteres TSI motorját nem fogadjuk el annak. 30 lóval gyengébb, mint a Ford Focus ST, és a sportfutómű is puhább annyival. Viszont a Focusból megváltás kiszállni, ezzel pedig öröm közlekedni – ha egyben nézzük az autót, ez a piac talán legjobban eltalált kompromisszuma. Világmegváltás, vagy 6,5 literes szüttyögés, családhurcolászás kényelmesen. 1500-as fordulattól 350 Nm, a 220 ló is hamarabb jön meg, mint a Focus ST 250-e.

A fék az átlagautókéhoz képest elég harapós, de jól adagolható. Igaz, az adagolhatóságba belejátszik, hogy valahol az óvatos középtartományban nagyon érezni, hogy ez egy energiavisszatermelő fékrendszer, mármint elektronikusan vezérelt, ami adott esetben a generátor feszítésével is játszik, hogy a stop/start rendszerhez rekuperáljon némi energiát. Ez persze drágább márkáknál is így megy, a VW-konszernen kívül is. Ha nagyon finoman növeljük a fékerőt, érezni, ahogy gondolkozik az elektronika; furcsán mozog a fordulatszámmérő, és pulzál a fékerő. Multilink hátsó futómű, persze rendesen nem lehet megfingatni, mert a téli gumi elvből nem tapad, igen, a Bridgestone sem, úgyhogy a durva kanyarodást és nagy satuzásokat néhány óvatos próbálkozást követően elvetettem.

A stop/start rendszer a DSG váltóval elég jó, álló motorról száguldó autóra váltani elég gyorsan lehet. A dupla kuplungos konstrukciónak viszont továbbra is megvan az a hátránya, hogy amikor gyorsan, de nem állat módjára indulnánk, az nehéz lesz. Remélem, érthetően fogalmaztam, ha mégsem, elnézést kérek. A másik, amit nagyon meg kéne már oldani a DSG-nél, az a gyors előre-hátrameneti váltás, amit mind a kézi, mind a hagyományos automata lényegesen gyorsabban csinál. Ha valaki próbált már kétsávos úton ipszilonozva megfordulni tudja, mire gondolok. A harmadik megfigyelésem, hogy nem tudom, miféle vezetői viselkedés-szekvencia vezet a jelenséghez, de az első napokban háromszor is lefulladtam, mindháromszor valamilyen sorompónál, amit kártyával nyitottam. A lefulladást úgy értem, hogy a stop/start leállítja a motort, aztán amikor leszállok a fékről, és megnyomom a gázt, kiírja, hogy indítsam kulccsal. Indítanám, de akkor kiderül, hogy ahhoz meg P-be kell rakni. Háromszor csinálta összesen, és csak az első két nap, tippem sincs.

Egyébként meg persze állat a kormányfülekkel visszakapcsolgatni, és hogy azonnal megvan a visszakettő-padlógáz. Az RS gyorsul is szépen, 6,8 a 0-100, nagy autóban mindig durvábban érezni a gyorsulást, és az Ocavia 3. generációja nagy. A kétliteres TSI-ből pedig nyilván nagyobb teljesítményt is ki lehetne hozni, de abban is sok munkaóra lehetett, hogy ezt így összelőjék: nagyon harmonikus így az autó. A DSG a nyugodt gurulgatáshoz is megfelel. Tudván, hogy a katalógusfogyasztást a gyorsulj fel ötvenre jövő húsvétig-jellegű vezetési manőverek adják, előre eldöntöttem, hogy tíz liter alatti városi fogyasztással meg leszek elégedve. Ehhez képest bemelegítő szakaszt beleszámolva is sikerült eljárni 9 körül. Az persze olyan, hogy nem kapcsoljuk az üzemmód-választót sport állásba, ahol egy, a vízelvezető vályúra szerelt hangszóró a szélvédőt rezgetve varázsol mű motorhangot az autóba – kicsit boxeres, vagy soros öthengeres, de semmiképpen nem sor négyes hang. Ha normál állásban megyünk, nem brummog, és persze az autó ugyanúgy megindul, valahányszor lepadlózzuk.

Emiatt a kék miatt tényleg úgy nézik az embert, mintha nem is tudom, Colin McRae fordult volna be a sarkon. Igazi rejtőszín, vagyis épp az ellentéte: amikor egy állat valami sokkal veszedelmesebbnek próbál látszani. Mondjuk nyílméregbékának. A Subaru tisztességesen bevezette a terméket, mármint ezt a kéket, de az is tény, hogy ahogy figyelni kezdtem, számos más versenykék autót is észrevettem, de velük nem tett csodát a szín. Az Octavia tud valamit. A Focus ST erősebb és keményebb, választás előtt érdemes felállítani egy aránypárt az autóhasználati szokásainkról. Hogyan aránylanak egymáshoz mindennapos- és örömautózással töltött kilométereink? Tíz az egyhez? Száz az egyhez? Vagy ezer? Vagy tízezer? Én úgy érzem, nálam az utóbbi.

Totalcar értékelés - Skoda Octavia RS 2.0 TSI - 2014

9
TC

A prémium kategórián innen, de minőségben már erősen karcolászva. A piac jelenlegi legjobb kompromisszuma. Megpróbálok kisírni a forgalmazótól valami nagyon alap Octaviát az 1,2-es TSI-vel, hogy vajon mekkora vesszőfutás lehet.

Népítélet - Skoda Octavia

7,9
Nép
7.7
7.9
7.8
7.9
8.5

Az oldalról ajánljuk

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

1 órája
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22