Ilyen még a múzeumban sincs

Veterán: FIAT 1100 D

2014.05.03. 06:37

Tömeggyártótól tömegterméket várunk – fokozottan igaz ez a legnépszerűbb autómárkákra. Ehhez képest szokatlanul ritka kocsi mifelénk a FIAT 1100D.

A Totalcar.hu-n a Veterán Autó és Motor magazinból átvett cikkeket is publikálunk kéthetente. Fogadják szeretettel ezeket az írásokat, amelyek közül a jelenlegi a 2012/1-es számban jelent meg.

Pencz Márta precíz ember. Optikus. És Fiat-rajongó. Pardi Tibor precíz amatőr. Legalábbis mint autórestaurátor. Amatőr, de a szó legszebb, igazi értelmében, a kezei közül kikerülő kocsikat bármelyik hivatásos is nyugodtan vállalhatná. Kettejük barátságának, kitartó együttműködésének köszönhető az itt látható, a Kecskemét melletti Városföldön lencsevégre kapott Fiat 1100D.

Hosszú életpálya

A Fiat kínálatában már a második világháború előtt, 1937-től létezett 1100-as típus, a Balilla továbbfejlesztett változata, majd 1949-től kissé módosított külsővel, más névvel (1100 E) folytatódott a gyártás. Az 1953-as genfi szalonon mutatták be a teljesen új széria első változatát, a gömbölyded, hátranyíló első ajtajú, 1100/103 jelzésű limuzint és kombit, Economica és Normale kivitelben.

A közönség jobban szerette a gazdagabban felszerelt változatot, amelyben volt fűtő–szellőző rendszer, s többféle színből is választhatott a vásárló, míg az alapváltozat csak egyszínű lehetett, festett lökhárítókkal. Az 1089 cm³-es, soros négyhengeres motor 36 lóerőt adott le, ami 116 km/h végsebességre volt jó. A három évig gyártott modellből mintegy negyedmillió készült, a TV (Turismo Veloce) kivitel már 50 lóerős volt és megfutotta a 135 km/h-t.

1956-ban végezték az első ráncfelvarrást; az 1100-103 E plusz négy lóerőt, más műszeregységet, első ködlámpát kínált, s a hátsó futóművön is változtattak. 1960: jött az 1100 Export és Special, utóbbi modernebb vonalakkal, már nem „libakergető” első ajtókkal, extraként rendelhető automata kuplunggal.

Néhány módosítás után 1962-ben a Torinói Autószalonon bemutatkozott cikkünk főszereplője, az 1100D, amelyet négy évig készítettek, több mint 330 ezer példányban, limuzin és kombi kivitelben. Formája igen hasonlít a Specialéhoz, de a hűtőmaszk szögletesebb, az ajtók letisztultabb vonalúak, s a legnagyobb változás a motortérben található: immár széria az 1221 cm³-es, 50 lóerős motor.

Érdekes módon ez a modell Indiában még nagyon hosszú ideig szolgált Premier President, majd Padmini néven. A FIAT 1100 utolsó Olaszországban készült sorozata a szögletesebb formájú, kissé a 124-esre hajazó 1100 R volt (1966–69), már padlón elhelyezett váltókarral. Ezután a sokkal modernebb formájú 128-as vette át az alsó-középkategóriás modell szerepét.

Kerek történet

„Az első kocsim egy 850-es Fiat volt, még 1975-ben kaptam a szüleimtől" – kezdi Márta az elbeszélést. "2009-ben a Balaton partján autózva láttam egy kirakott, eladó 850-est, akkor jött az ötlet, hogy újra szeretnék egyet. Tibor elmondta, hogy ez nem olyan egyszerű, nem lehet az első szembejövő példányt megvenni, jó alanyt kell keresni. Találtunk is, ő rendbe hozta, azóta van egy jó 850-esem, nagyon élvezem. És ha már van egy ilyen régi autód, látják a barátok, és megkérdezik: nem veszel másikat is? Megláttam ezt az 1100-ast, itt volt a szemünk előtt, Kecskeméten. Ritka típus, én magam sem ismertem azelőtt, pedig a Fiathoz és Torinóhoz is kötődöm. A nővérem közel negyven évig élt ott, ismerem a várost, úgy jutottam el a gyári múzeumba is. Ott minden van az első Fiatoktól a jövő autójáig, de 1100-ast nem láttam kiállítva. Ezt Olaszországból hozták be, használható volt, de már beadták egy kereskedésbe. Tibor megnézte, egészen jó állapotúnak ítélte, látszott, hogy érdemes foglalkozni vele. Megkérdezte tőlem, mire akarom használni. Csak egy–két kis körre a városban, szép időben, feleltem. 2010 őszén megvettük, Tibor a rá jellemző megszállott precizitással fél év alatt tökéletesen rendbe tette.”

A lemezek alatt

Veterános cikkek

Az imént olvasott cikkekhez hasonlókat tucatjával talál a frissen megjelent Veterán Autó és Motorban is. Keresse a magazint az újságárusoknál, benzinkutaknál! Régebbi, nyomtatott számok megrendelhetők a magazin honlapján, a veteran.hu címen.

A kocsi lejárt papírokkal érkezett, az előéletéről semmit nem lehet tudni. „A számláló 28 ezret mutat; szerintem nincs benne több 128 ezernél, a kuplungszerkezet például teljesen újszerű, és még az eredeti fékbetétek voltak felszerelve" – folytatja a történetet Tibor – "és nem is kellett volna szabályoztatni őket, ha annak idején hozzáértő végzi az utánállítást.”

Az izzók jórészt eredetiek voltak, csakúgy mint két gumibelső, az összes karosszériaelem, az egész kipufogórendszer és a teljes kárpitozás. Az üléseknél csak a szövetrészeket kellett kicserélni, mert kiszívta őket a nap, a műbőr szépen maradt meg. A karosszéria meglepően jó állapotú, nem volt elrohadva, csak kisebb javításokat végeztek rajta. Tibor amúgy az utolsó csavarig szétszedte az autót, a motort teljesen felújította, hengerfúrással, főtengely-köszörüléssel, csapágycserével. A hengerfejtömítést újra kellett gyártani, ellenben a váltó és a differenciálmű tökéletesnek bizonyult.

„Az olajszűrő feladta a leckét, más a menete, mint a mostaniaknak, nem találtam megfelelőt – meséli –, közdarabot készítettem hozzá, így már jó. A villamosság vezetékei is eredetiek, bár szét volt húzgálva egy részük, de a gyújtás tökéletes, beállítás után azonnal indult a kocsi. A futómű egészben volt, a szilentek jó része is, csak a függőcsapszegekhez kellett új perselyt készítenem, és kicserélni mind a négy lengéscsillapítót. Újak a fékcsövek, az oldalsó díszléceket újra kellett gyártani, és a lökhárítókat krómoztattam, elég jól sikerült a munka.”

Valóban csillog–villog a kis kocsi, amikor próbakörre megyünk. Meglepően fürge, Tibor kezében leheletfinoman mozdul a négyfokozatú kormányváltó filigrán karja. Szépen gyorsulunk, az úttartás mintaszerű, ritkán ülök ennyire egyben lévő, ötven-közeli autóban. Az 50 lóerő manapság is bőségesen elég a 900 kilogrammos tömeghez, nem lógunk ki a forgalomból. Legfeljebb a színnel, az élénk világoskék remekül illik az autóhoz, sokkal elegánsabb a mostani ezüst és szürke árnyalatú tömegnél.

A hatvanas évek elején a tökéletes családi autó mintapéldánya lehetett az 1100-as, óriási előrelépés a városi 500-as, 600-as, valamint a kis 850-es sorozatokhoz képest, főleg ami a helykínálatot és a teljesítményt illeti. A belső tér egyszerű, de van hangulata. Kényelmesek az ülések, legalábbis elöl, de hátul is el lehet férni; a csomagtartó teljesen használható méretű, a pótkereket a padlója alá süllyesztve helyezték el.

A beszélgetés végén Márta még elárul egy apró titkot, van egy vágya: mindkét, vagy legalább az egyik autóval elmenni egészen Torinóig.

A német kapcsolat

A FIAT–NSU együttműködésnek régi története van, 1929-ben, a gazdasági válság idején a németek eladták a heilbronni gyárukat az olaszoknak. Licenc alapján készültek ott a Topolinók és Balillák, NSU–Fiat márkajelzés alatt. Amikor 1957-ben az NSU újraindította az autógyártást, a régi partnerhez fordult. A cégnév Neckarra változott, kezdetben FIAT 500 (Neckar Weinsberg), 600 (Neckar Jagst) és 1100 (Neckar Europa) típusokat gyártottak, az első években 25 ezer darabnál is kevesebbet. 1962-től megduplázódott a darabszám, köszönhetően az Autobianchi Bianchina-alapú NSU-Fiat Panorama és a FIAT 1500-ból származó Mistral bemutatásának.

Az utolsó Neckar-típus az Adria volt, FIAT 850-alapokon. Az olasznál magasabb német bérek gazdaságtalanná tették a gyártást, amely 1963-tól már csökkenő tendenciát mutatott az 1971-es befejezésig. Összesen 370 ezer kocsi készült Neckar-, Weinsber-, illetve NSU-Fiat emblémával.

Az oldalról ajánljuk

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53