Megbolondult, jól áll neki

Nemzetközi bemutató: Citroën C4 Cactus és C1 - 2014.

2014.07.03. 06:53 Módosítva: 2014.07.03. 07:20

Még mindig nem hiszem el, hogy szeptembertől tényleg be lehet menni a boltba, és el lehet jönni egy autóval, aminek pukkanós fólia van az oldalán. A kesztyűtartója mint egy régimódi utazóbőrönd, az ajtóbehúzója egy bőrszíj, és jutazsákkal húzták be az előre szerelt hátsó üléseket. A Citroënnél megint teljesen megbolondultak, de nekik éppen ez az erősségük.

A C4 Cactus meghökkentő látvány. Az amszterdami nemzetközi bemutatón olyan kigúvadt szemmel bámulták meg a hollandok, mintha egy Rolls-Royce Wraith-ben meztelenül utazna a húszéves Milla Jovovich. Nem véletlen, én is többször körbesétáltam hitetlenkedve, tapogatva a rücskös sarkait, a nyomogatható oldalát, a műanyag kerékíveit. Biztos csak érzéki csalódás, betévedtem egy coffee shopba, csak nem emlékszem. Vagy mindjárt lehántják a franciák a rágógumival felragasztott műanyag feltéteket, és ujjal mutogatnak ránk, röhögve, hogy bekajáltuk a tréfát. De nem, semmi jelét nem látom, hogy ne gondolták volna komolyan.

Mindamellett, hogy elképesztően bátor lépésnek tartom, és már csak ezért is tisztelem, nem tartom különösebben szépnek a Cactust. Ha elképzelem az elütő színű bibircsókok nélkül, nekem sokkal jobban bejön, annyira jók a formái, arányai. Meg is kérdeztem a projektfelelőst, nem akarják-e csak úgy, kinövések nélkül árulni, de hevesen tiltakozott, szinte sértésnek vette. Pedig ez a tömzsi, bohókás figura megélne exhibicionista látványelemek nélkül is.

Úgy magas, hogy közben behúzza a fejét. A szemet vonzó kontrasztelemek nélkül sokkal jobban látszana, hogy a magasra emelt, felfelé megnyújtott bódé szinte top-choposan alacsony tetőt kapott. A fiókhúzóka-szerű tetőkorlát is torzítja a látványt, pedig erre mások még tudatosan rá is játszanak. A Citroënnél nem, ők inkább kicsit elesettnek adják el a szomorkodó, táskás szemekkel és a kissé gyámoltalan, műanyaggal körberakott hátsó lámpákkal.

Ha már a fehér autón éppen csokiszínű, egyébként négy árnyalatban létező betéteknél járunk, amiket az ajtókon airbumpnak hív a Citroën, hadd meséljem el az én elméletemet ezek keletkezéséről. Lehet persze, hogy egy irgalmatlanul unalmas, végtelenbe nyúló értekezleten a dizájner elkezdte firkálni az oválokat a skicc ajtajára, és ez lett a vége, vagy tudatmódosító szerek hatása alatt valaki rákattant a pukkanós fóliára, de a gyáriak azt állítják, hogy az airbumpot a praktikusság, a fenntartási költségek csökkentése, a drága tárgyaink óvásának ösztöne szülte.

Kezdetben voltak a krómlökhárítók. Jól néztek ki, elég ellenállóak voltak, egy kis puff meg sem látszott rajtuk; ha görbültek, jó esetben ki lehetett kalapálni őket. Aztán jöttek a műanyag ütközők, eleinte vastag, rugalmas anyagból, és mivel a plasztik modern és menő volt, nem kellett lefényezni. Céljukat nagyjából betöltötték, lepattantak róluk a gyengébb ellenfelek, a karcok se nagyon látszottak. Majd valaki rájött, hogy teljesen bele lehet olvasztani a lökőst az autó formájába, és onnantól muszáj volt lefényezni őket, különben bénán néztek ki – itt vesztették el a funkciójukat végleg. Minden karcolás ugyanúgy látszik rajtuk, mint a lemezeken, fém merevítést kell alájuk tenni, hogy valami védje a létfontosságú szerveket.

A Cactus műanyagpáncélja igazából nem innováció, hanem visszatérés. A sarkokra tett műanyag protektorok lényegében az elfeledett fényezetlen lökhárító – vagy rosszindulatúak szerint a nagypapák Daewoo Nubiráinak sarkaira ragasztott gumilegyező – csinosabbnak szánt reinkarnációi, az airbump az ajtókon egy túlburjánzott védőcsík, ami nem is olyan régen még minden autón ott volt, csak aztán feláldozták a szépség oltárán. Szép dolog, hogy újra felfedezték a praktikumot, és még ötletesen is tudják tálalni. Tényleg neki lehet tolni a bevásárlókocsit a Cactus oldalának, egy kisebb kocc valószínűleg nem hagy nyomot a sarkán. És ezekkel a betétekkel annyira karakteres lett az autó, hogy tényleg rajongani lehet érte, ha valakinek bejön az ilyesmi.

Engem a beltér sokkal jobban lenyűgözött. A visszahúzódó minimálműszerfal, ami nem nyomul ránk, mint a legtöbb új autóban, még a stíluselemek nélkül is telitalálat lenne, olyan csodálatosan szellősnek érezzük tőle a kabint. Nem vesz körül, nem mászik az ölünkbe, hanem tisztes távolságban csak úgy előttünk van, kedvünkre hadonászhatunk, főleg az utasülésben. A tető alacsony, de az ülések is viszonylag mélyen vannak a kasznihoz képest, a kilátás mégsem rosszabb az átlagosnál.

Ha tanulmányautósnak mondjuk a külsőt, a belső még inkább az. Van egy közönséges váltókar, meg egy átlagos, citroënes, bár kétszínű kormány két bajuszkapcsolóval, de minden más elszállt bolondozás. Viszont első tapintásra egyáltalán nem a szétesős fajtából – a minőségérzet mindent egybevetve nem marad el például a Miniétől. Ha már digitális műszerezés, gondolták, legyen tényleg az, és a kormány mögé betámasztottak egy szegmenses, de gagyinak egyáltalán nem mondható kijelzőt. Mókás tipográfiával jelzi a lényeges infókat: sebesség és üzemanyagszint középen, tempomat, illetve limiter beállítása balra, váltásjelző jobbra. Hőmérő, fordulatszámmérő nincs.

A másik téglatest középen már érintőképernyő, ugyanaz, mint a C4 Picassóban vagy a Peugeot 308-ban, alatta viszont egy csodálatos szivartokba rejtettek el hat gombot és egy hangerőszabályzót. Menjünk tovább jobbra, a kofferhez. A kesztyűtartó egy csatos bőröndnek látszó valami, ami amellett, hogy látványa bearanyozza a napunkat, még praktikus is, mivel az orrunk előtt van, nem kell a mélyben turkálni. Az egész tesztúton azon törtem a fejem, vajon hol az utasoldali légzsák, hiszen pont annak a helyére rakták. Este megtudtam, hogy a tetőbe építették, fölülről robban az ölünkbe.

Ha már az ölünknél járunk, meg kell említeni az automata váltós verziót, amiben elöl egybepad van, vagy legalábbis olyasmi. A kormányváltós autók óta elfeledett, illetve furgonokba száműzött megoldás engem teljesen levett a lábamról. Rendben, nem teljesen olyan, mint egy osztatlan hátsó ülés, inkább csak egy jól kárpitozott középrészt tettek a két tologatható szék közé, és kicsit el is rontották egy repülőgépből kölcsönzött kézifékkarral, de a hangulata így is zseniális.

Sorolhatnám még az imádni való kretén részleteket, de a hosszas ábrándozás után egyszer el kell indulni, ha már ez a bohémség egy teljesen működőképes személygépkocsi.

Az oldalról ajánljuk

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
  • Hírek

Három kamion ütközött az M15-ös autópályán

A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.

1 órája
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38