A szociáldarwinizmus szabályai rém egyszerűek. Ha szép és nagy házad van, gazdag vagy, ha új Mercedesed, vitted valamire. Még akkor is, ha a kínálat aljáról kaparod össze – persze csak ha a környezet is felismeri benne a prémiumságot.
Egyterűt senki sem vesz szerelemből. Az autópiac alaptörvényének gránitszilárd mondata, és ezen a ponton érdemes egy pillanatra megemlékezni családapák millióiról, akiket a katalógusok ezen oldalaira száműztek a körülmények: az asszony és a két-három gyerek. Ez a szegmens tíz éve élte csúcsát, aztán lám, a BMW még tavaly sem érezte késeinek a 2-es Active Tourert. A Mercedes persze tagadhatatlanul jó érzékkel lépett anno, s egyetlen prémiummárkaként játszott a piacon, ahol a tömeges eladásokat a Zafirák és Xsara Picassók termelték. Akkor eddig mibe ültek a családos gazdagok? Talán városi terepjárókba – ahogy ez után is, már ha várnak némi izgalmat az élettől.

Az autódizájnnal felületes viszonyt ápoló, márkákat kirakatmodellek alapján kategorizáló emberek fejében végtelen zavarcunamit képes elindítani egy ilyen egyterű. Amikor a szürkületben hazagurultam a tesztautóval, anyám megkérdezte, milyen Opellel jöttem. A percekkel később érkező apám, aki csak oldalról látta, már leszűkítette a kérdést: új Zafira? Hiába ilyen ez már tíz éve, a negyven pluszosak agyába a krumplibogár-forma véletlenül sem a prémiumautókkal égett bele. Már-már trendi leszólni ezeket az egyterűeket, de amióta a BMW-vel sem jött el a megváltó, még egyértelműbb, hogy nem kell izgalmas autót csinálni a szegmensbe. Hogy lehet-e egyáltalán, más kérdés.

Hogy a nagyoknak mennyire sikerült egymáshoz lőni a kínálatot, most figyeljenek: a B Merci hosszban 17, magasságban két millimétert ver az Active Tourerre; szélben a BMW megy 14 millivel. Oké, kicsi a mozgástér, de itt ennél több mentsvárat hagyhattak volna az egyszeri prémium egyterű-vásárlónak. Vonalzóval rajzolt frontvonal, kérem. Úgy sejtem, itt már a márkaszimpátia dönt – más nem nagyon tud.

Milyen vezetni? A kettes egyterűjével szemben a B Merci nagy erőssége a futómű. A BMW is megérthetné, hogy a gyerekcipeléshez, gyerekekkel és bőröndökkel felpakolt nagy utakon nem a sportosság a vezetési élmény mércéje. Egy családi autót nem a villámgyors kormányreakciók, vagy a feszes futómű adnak el, még kevésbé a Nordschleife-i köridők. Egy kombit talán, egyterűt aligha. A B osztálynál érzik ezt, így a tesztautóba szerelt komfort fantázianevű futómű eltagadhatatlan érdeme a puha futás. A műanyag elemekkel lepuhított csatlakozási pontokkal, a hátul négy lengőkaros tengellyel a komfort állítólag félúton van a kínálat dinamikus és kényelmi végletei között.
A 4Maticban nincs újdonság. Illetve még annyi, ha már kunkurens – a tavasz közepéig ebben még verik a BMW-t, akkorra igérik ugyanis az xDrive-ot. Az összkerékhajtás automatikus, szükség esetén beveszi a hátsó tengelyt, ha az első elveszíti a tapadást. A nyomatékot egy, a hátsó tengely-hajtóműbe épített elektrohidraulikusan vezérelt lamellás kuplung osztja el. Az arány a tiszta elsőkerék-hajtás és az 50:50 százalékos elosztás között mozog. Nagyvárosi használat mellett évszakokat lehet elautózni vele anélkül, hogy bekapcsolna a hátsó hajtás. Ezt nem árt észben tartani, amikor a kínálatban a bő egymilliós felárra kacsint az ember a fronthajtásos 200 CDI-vel szemben.

A sornégyes kétliteres dízelben régi előd rekedt torkú szelleme kísért. Az első generáció 180-asának legendásan zajos 1,8 literes dízelese, amiben alapjáraton 84 decibelt mértünk. Jó hír: ennek csak a hangja rossz, de már nem vibrál. Ötvennél 57 decibelt mutatott a mérő, és 68-at 130-nál, amibe már belejátszott – a 0,28 légellenállási együttható ellenére – a szélzaj is. Hangos és a zajos fogalmak itt erősen elkülönülnek, mert bár lehet, hogy többé nem ordít túl egy sztenderd párbeszédet, ez a fajta dízelhang továbbra is borzasztó.
A motor egyébiránt 136 lóerős. A kombinált fogyasztást fél literrel az elsőkerekes fölé lövi a gyár: öt literre. Ez nagy erőszakkal, megfelelő körülmények közt tartható, bár ha itt fogna meg néhány forintot, és nem bánná, ha menne is, a 220 CDI már jelentős minőségi ugrás. 177 lóerős, 4,3 litert ír mellé a gyár. És mindez csupán százezres felárért, ha lemond az összkerékhajtásról. Én inkább ezt venném. Igaz, nem vagyok hegylakó.

Mit lehet elmondani az odabentről egy ennyire szűk készletből építkező műfajban? Lábtér, fejtér... hát, helyből sok van. Az alapból 488 literes csomagtér pedig 1547-re bővíthető, amivel amúgy egy sörösrekesszel veri a BMW-t, de őszintén: ki dönt tízliterek alapján?
A tabletet nem értem. Megmagyarázhatatlan, a Mercedesnél miért ragaszkodnak ennyire a lapjára állított kijelzőhöz, amiről a szűz szem rögtön azt méregeti, hány kiló erőkifejtéssel lehetne egy mozdulattal letörni a helyéről. A 20,3 centis képernyő igazán groteszk, az ismerkedés első óráiban teljes vakfoltot hoz létre maga körül a műszerfalon. A Mercedes mentségére legyen mondva, ez már egy fokkal jobb, mint a korábbi volt, amire a vastag peremből több jutott, mint az aktív kijelzőből.

A műszerfal diszharmóniájáért azonban nem egyedül a filléres kínai hatású – immár alapfelszereltségű – tablet okolható. Akaratlanul legiccsezem, amikor a küszöb krómozott plakettje után szembe jön a fekete-fehér műszerfal, rajta a krómozott gyűrűs légbeömlővel. Ízlés dolga. A hol giccses, hol minimalista elemek heterogén együttese ilyen szűk területen nálam problémás, a hangulatvilágításért és ezért a pohártartóért azonban mindenért megbocsátok.


Mindig szívderítő, amikor a kötelező, emiatt véleményes elemek közt feltűnik valami funky. Ilyen volt nekem ez a két fícsör. Az utastér minden rejtett zugából ömlik a tizenkét szín a strandkorlátkéktől a bordóig, öt különböző fényességi fokozatban. A ledes belső fényeket az opciós listán kell keresni, 48 ezer forint az ára. Ha önnek fontos a gyermeke boldogsága, minden fillért örömmel fizet ki rá.
Vannak azért arcpirító árak a listán. A Mercedes-Benz-feliratos, megvilágított küszöbléc a maga funkciótlansága ellenére 69 ezer, a panoráma tolótető 458 ezer, a tolatókamera 125 ezer, holttérfigyelő 180 ezer forint. Repülnek a százezrek, így jön ki hamar, hogy az alap 9,8 milliós listaárból hogyan lesz 13,7 milliós a tesztautó, mire hozzánk kerül. Amúgy tudják, mennyi a vonóhorog ma egy B osztályra? 316 ezer forint.
A belépőszintű új mercedesezést nem mérik olcsón, cserébe ha okosan választunk, a sorstárs családapák közt szerezhetünk pár elismerő pillantást. A krómozott kipufogóvégeket ki nem hagynám, ahhoz azért még férfiként lehet odatolni a bevásárlókocsit.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
