Tudja, amit ígér?

Ford Focus 1.5 Ecoboost 182 lóerő – 2015.

2015.03.27. 06:12 Módosítva: 2015.03.27. 08:16

Adatlap Ford Focus Titanium 1.5 Ecoboost - 2015

  • 1498 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 182 LE @ rpm
  • 240 Nm @ rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.7 másodperc
  • Végsebesség:
    224 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    2.3 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.7 l/100km

Ejha, 182 ló nem kevés, pláne ezerötös motorból. Ilyen, 120 lóerős literteljesítményű turbós benzinesek régen igazi ördögfajzatok voltak. Lekoppant a gázpedál, semmi, semmi, még mindig semmi, aztán megindult a föld, és mintha a pokol tüze elől menekülne, úgy iramodott neki a turbólyuk-korszak szülötte. Erre most itt egy szolidan brummogó, jól fésült, jámbor kis Focus ugyanezekkel az adatokkal, és annyit érezni rajta, hogy jó erőben van, semmi több. El kellett vinnem fékpadra.

Kétféle fészlift létezik: az ember vagy azon elmélkedik, miért kellett elrontani az eredetit, vagy azon, miért nem lehetett egyből így. A harmadik generációs Focus a ritkább, utóbbi típuson esett át, amikor megkapta a Ford aktuális harcsaszáját. Valahogy jobban összeáll így a kép, nem olyan zaklatott, tagolt, zavaros az orra, a visszafogott, egyszerűbb fényszóró is egyértelműen harmonikusabb, mint az előző, nem beszélve a nyeles serpenyő formájú hátsó lámpatestekről. Pofás lett, na.

A feszesebbre húzott külsőnél is nagyobb lépés történt odabent. Kiegyelték a gombrengeteget, és összeraktak egy kellemes érintőképernyő-rádióvezérlő-klímapanel hármast egymás alá, ahogy manapság illik. Most már tényleg nem lehet belekötni a kezelhetőségbe, így kell ezt csinálni. Minden ott van, ahol keressük, tanulni se kell, mert pont úgy működik, ahogy várjuk. Nem csak dizájnban, ergonómiában is beérett a Focus, tudja, amit 2015-ben elvárunk egy autótól. Éjjel kicsit sok a kék fény, világít a küszöb, az ajtónyitó, a váltógomb, ízlés dolga, jópofának vagy vakításnak tartjuk, engem nem bánt.

Extrákból eddig se volt hiány, a tesztautót is megtömték mindennel, amit találtak a polcon. Sávelhagyás-figyelő, holttérfigyelő, parkolóautomata, állítható színű hangulatvilágítás, erről álmodik ma az újautó-vásárló. Én persze hagynám a francba ezt a kütyühörcsögölést, de nyilván megvan minden ilyesminek a rajongótábora, különben nem csinálnák. Az elektromos ülésállítás memória funkció nélkül végképp a világ legfölöslegesebb extrája, az ülésfűtés is csak a télen hideg bőrkárpit miatt kell.

A napfénytetőt ellenben magam is kedvelem, viszont ma az A3-as rajzlap méretű kémlelőnyílás nevetségesen kicsinek hat, amikor másoknál a komplett üvegtető felét hátra lehet kurblizni. Ráadásul alapesetben csak kétharmadig nyílik ki, mert igen kifejlett bubogási hajlama van. Még ebben a köztes állásban is istentelenül elkezd dübörögni már városi tempónál, ha pedig teljesen hátratoljuk, elviselhetetlen. Szóval erre ne költsön senki, ha véletlenül remegne a keze az extralista fölött.

A másik negatívum, ami ősi Focus-örökség, a szűkös hátsó pad. Mintha tőle vették volna el azt a rengeteg teret, amit a Mondeóba öntöttek. Klausztrofóbiások készítsék be a megfelelő tablettákat, mielőtt beülnek a sötét, passzentos zugba, amit hátsó ülésnek hívnak. Igen, ez is hozzátartozik a focusozáshoz, mint a csöpögő könyök az augusztusi barackevéshez, együtt kell élni vele. A fő riválisok, akár a Golf, akár az Astra, lényegesen többet adnak itt. Gondolom, a következő generációváltásnál nyúlni fog egy kicsit a Focus is.

Másfelől szintén Focus-hagyomány az élvezetes kormány-futómű, ami máig nem kopott el. Finomodott, kulturáltabb lett a harmadik generációra, de életkedvéből semmit nem vesztett. Hozzá tartozik a teljes képhez, hogy míg 98-ban még csodaszámba ment a Focus-féle virgoncság egy G Astrával, IV-es Golffal szemben, ma már a konkurencia is sokat ügyesedett, sőt. Nagyjából egy szinten vannak, bár a Focus annyit megőrzött az előnyéből, hogy mind közül őt érezni a legközvetlenebbnek, legvidámabbnak.

Nagy a pezsgés a motoroknál is. Jobb, ha elfogadjuk, hogy a következő egy-két évtizedet egyre zsugorodó turbómotorokkal kell leélnünk. Lassan kezdenek ezek is beérni, talán előbb-utóbb meg is szokjuk a sajátosságaikat. Aki korán kezdte, a például a VW vagy éppen a Ford, már a második, harmadik finomított motorváltozatot hozza ki, ami a Focusnál azt jelenti, hogy a hasonló teljesítményszinteken gyártott 1,6-ost idén egy másfél literes Ecoboost váltja.

Elsőre furának tűnhet, hogy miért faragtak le belőle száz köbcentit. Erre leginkább a kínai adórendszer ad okot, mivel ott másfél liternél ugrik egyet a sarc, a Fordnál pedig úgy voltak vele, hogy úgyis át kell tervezni az 1,6-ost, miért ne csináljanak belőle 1,5-öst. Az Euro 6 és az egyre rövidebb CO2-póráz miatt ugyanis már az alig pár évet élt 1,6-os is már elavultnak számít.

Ma már nem csak a start-stop rendszer kötelező, a közvetlen befecskendezés és a turbó mellett egyre többen használnak folyadékkal működő töltőlevegő-visszahűtőt, magyarul a vizes intercoolert is. Ennek a régen igen kifinomultnak számító megoldásnak számos előnye van, például a közvetlenebb gázreakció a rövidebb csövezésnek köszönhetően, de mostanában leginkább az számít, hogy a motorba jutó levegő hőmérsékletét szűkebb keretek között tudják tartani, ami az emisszió miatt rendkívül fontos.

Egy jól kialakított levegős cooler ugyan bizonyos körülmények között alacsonyabb hőmérsékletre tudja lehűteni a töltőlevegőt, városban döcögéskor viszont nem működik olyan jól. A vizes rendszer további előnye, hogy kompaktabb tömböt alkot a motor, és nem lóg rajta kocsányként a hatalmas intercooler, ami előnyös, ha különböző kasznikba építik. Állítólag a levegős komplikált csövezése miatt nem is feltétlenül drágább a vizes rendszer.

Szóval itt van ez a remek kis motor, szédületes 182 lóerővel egy 1,3 tonna körüli bódéban, és 8,6 alatt van százon. Érdekes adat ehhez a teljesítményhez, a 150 lovas Golf 8,2-t tud, igaz, száz kilóval könnyebb is. Azért ráncigálom elő a számokat, mert akárhogy próbálgattam, nem éreztem a Focusban azt az erőt, amit vártam. Emlékeimben elődje, a 180 lóerős 1,6-os Ecoboost fickósabban élt. Elkurvultam volna az elmúlt három-négy évben, elkapattak a 3-4-500 lovas vackok? Nem tudtam magamban eldönteni.

Fura dolog, hogy mitől érezni erősnek egy motort, és mitől nem a másikat. Az 1,5-ös Ecoboost talán azért tűnik vérszegénynek, mert annyira visszafogottan adja elő magát, no meg persze hosszúak az áttételek és a kaszninak is van súlya. Nem vészes a turbólyuka, legfeljebb akkor zavaró kicsit, amikor kettesben visszalassítunk egy jobbkezes utca előtt, és hiába tapossuk, nem akar megindulni, csak amikor már átgurultunk a kereszteződésen, de ez minden kortársánál hasonló. Akkor van elemében, amikor megvan a fordulat, országúton, autópályán, itt fölényesen lehet vele előzgetni, szűk neki a törvények szabta keret. Városban viszont, ahol ha spórolunk és szót fogadunk a váltásjelzőnek, vagyis kétezres fordulat alatt tartjuk a motort, éppen csak elégnek érezni az erejét, viszont mesésen egyenletesen, bársonyosan jár alapjárat környékén is.

Először elkezdtem méregetni a nullaszázas gyorsulását okostelefonos alkalmazásokkal, OBD-re szúrt adatszivattyúval. Nehezen tudtam bemenni tíz másodperc alá, bár ez lehet, hogy az ügyetlenségem vagy a mérés pontatlansága miatt volt. Kikérdeztem a Dashcommandot és a Torque Pro-t is, mit mondanak a teljesítményre: az egyik 134-et, a másik 230-at mért. Átlagban majdnem kijön a 182, de ez nekem bohóckodásnak tűnt, nem mérésnek, pedig ezek az alkalmazások olyan adatokat és bekérnek, mint a váltóáttétel meg a légellenállás. Nem hagyott békén a kétkedés, el kellett vinnem fékpadra.

A teljesitmenymeres.hu-nál a szokásos kérdéssel fogadtak: milyen benzin van az autóban? Normál 95-ös, azt írja a nagy könyv. Szerintük meglesz az a 182 ló, de mérjük meg. Így is lett.

Nem gondoltam volna, hogy ennyire pontosan eltaláljuk a gyári értéket, a legjobb teljesítménymérő padnak is van egy-két százalékos pontatlansága. 181,9 lóerő lett a vége, a gyári 240 newtonméternél még nagyobb nyomatékot is mértünk, 263,3-at. Szóval megvan a kraft, nincs helye az akadékoskodásnak. Mindemellett 7,5 literrel el tudtam járni vele, jellemzően városban, csak kicsit oda kellett figyelni, hogy ne pazaroljak. Mit kívánhat többet az ember?

A Focus nagyon szerethető autó, ha valaki ki tud békülni a kicsit bazári belsőépítészettel, ahol még a váltógomb is világít, és nincs szüksége több helyre. Annyit kell fejben helyre tenni, hogy ez a 182 lóerős csúcsmotor nem egy habzó szájú vaddisznó, hanem kellemesen erős négyhengeres, de valószínűleg a 150 lovas testvérét se érezni gyengébbnek, legfeljebb a nálunk illegális sebességtartományban vérszegényebb. Mellettük a 125 lóerős, ezres háromhengeres és a jó öreg 1,6-os Ti-VCT adja a benzines választék alját, ugyanennyi lóerővel.

Aki nem szeretne dízelt, ezek között biztosan megtalálja a magának valót, legfeljebb csak az árak láttán szédül el kicsit: a legolcsóbb, négyajtós, kék Focus listaára 5,185 millió magyar forint (minden más szín feláras), a fulladásig extrázott tesztautó közel kilencbe fáj. Persze tudjuk, a listaár csak tájékoztató jellegű, lehet belőle alkudni bőven, és a konkurencia sem adja olcsóbban a hasonló autóit. Focusból amúgy is valami egyszerűbbet, közepeset szokás választani, főleg cégautónak, aminek jellemzően viszik.

Totalcar értékelés - Ford Focus Titanium 1.5 Ecoboost - 2015

7
TC

Jót tett a fészlift a hármas Focusnak, kívül elegánsabb, belül használhatóbb lett. Máig övé a szegmens legvidámabb futóműve, de a legszűkebb hátsó ülése is. A 182 lóerős motorról a legjobb, amit mondhatunk, hogy nagyon takarékos, de sportos hangulatot senki ne várjon tőle.

Népítélet - Ford Focus

6,8
Nép
7.2
7.4
7.9
7.7
8.3

Az oldalról ajánljuk

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

3 órája
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22