A legolcsóbb dízel BMW

Teszt: BMW 116d Efficient Dynamics Edition - 2015.

2015.06.15. 06:13

Adatlap BMW 1 116d Efficient Dynamics Edition - 2015

  • 1496 cm3-es,soros 3 hengeres dízel
  • 116 LE @ 4000 rpm
  • 270 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.4 másodperc
  • Végsebesség:
    195 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    3.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    3.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    3.1 l/100km
  • 6 972 000 Ft

Nincs többé tabu a BMW-nél, feladták az összes elvüket. Lett dízel, összkerekes, M-esből is, majd elsőkerekes, egyterű. Mind olyan házi szabályok voltak, amelyeket egyszer csak gátlástalanul felrúgtak, egyre gyorsuló ütemben. Most pedig itt az első háromhengeres dízel. És nem is rossz.

A hengerszám fontos, mondjon bárki bármit. Képzeljünk csak magunk elé egy vígan rotyogó V8-ast, mellé egy kannahangon vinnyogó turbós négyhengerest, és a vonzódásunkkal máris felfedjük az orientációnkat. Az amerikaiak, akik sokkal inkább zsigerből választanak autót, tökéletesen tisztában vannak ezzel. Én például egy poros manhattani parkolóházban világosodtam meg, amikor egy krónikus időhiányban szenvedő eladó idegesen a kezembe nyomta egy lerúgott, hengerfejes Mazda 626-os kulcsát, amelyben történetesen egy V6-os küzdött az életéért, és annak ellenére, hogy egy utolsó csoffadék volt, a betonépület homályán egy igazi díva eleganciájával vonult végig, amit kizárólag bársonyos, rezgésmentes járásának köszönhetett.

Ugyanezt az autót jól ismertem különféle sornégyesekkel, de a V6 egy teljesen új dimenzió kapuját tárta fel: mint amikor az intergalaktikus térben rábukkan az ember az idő vizuális megtestesülésére. Azóta tisztábban érzem minden motornál, hogy mit szeretek benne. A V8-ban a brutális hedonizmust, a sorhatban a rezzenésmentes foroghatnékot, az öt hengerben a bárdolatlan őserőt, a sornégyben az őszinte józanságot. A három henger – nos, ez kényes téma. Annak is megvan a sajátos bája, de ritkán kötünk hozzá olyan jelzőket, mint elegancia, felsőbbrendűség vagy éppen a prémium életérzés.

Gyávasággal senki se vádolhatja a BMW-t, hogy a hattyúdalát dúdoló hátsókerekes 1-esbe még beleforgatták ezt az apró blokkot, amit szívesebben látna az ember keresztben a motortérben. Keményen szoríthat az a CO2-határérték, hogy minden még oly apró lehetőséget kihasználnak, amivel néhány grammal lejjebb szoríthatják a flottaátlagot. Az eddigi kétliteres dízel sem volt egy féktelen zabagép, az a pár gramm, amit a másfeles háromhengeres megspórol, komoly küzdelemre utal: a BMW a grammok ellen vív.

Vagy akár úgy is felfoghatjuk, hogy ez a hozzászoktatás. Ahogy az Active Tourert is szerintem eleve nem arra találták ki, hogy hatalmasat kaszáljanak vele, hanem hogy levezesse az ilyen helyzetekben természetes feszültségeket, és előkészítse a terepet az utána jövő elsőkerék-hajtású BMW-knek. A 116d minimális veszteséggel gereblyézi el a talajt a többi háromhengeres BMW előtt. És ahhoz képest – mit ahhoz képest, abszolút skálán is! – nagyon rendben van.

Ha idegenkedünk a háromhengeres 116d-től, gondoljunk csak vissza a régebbi legolcsóbb BMW-k sorára. Nem egy hírességek csarnoka. 316i, bármelyik korosztályból? Hááát, elég langyos produkció. Emlékszik még valaki a 315-ösre? Nem véletlenül próbálja elnyomni a tudatalattink. Ezek a belépő BMW-k csak keveset tudtak a márka zengzetes ígéreteiből, leginkább talán a finom működést, a minőségérzetet, régebben esetleg a masszív alapokat, de sportosságot nem. Ebben a rundóban a 116d-nek egyáltalán nem kell elbújnia.

Mostanában mély meggyőződéssel próbálják lenyilatkozni az autógyárak, hogy a vásárlóikat nem érdekli a hengerszám, csak a teljesítmény. Ez szerintem nem több, mint vágyálom, és a nyilatkozat legnyilvánvalóbb cáfolata gyáron belülről érkezik: a csonkított, zsugorított három- és négyhengeresek hangját és rezgéseit látványosan radírozzák ki a fülkéből, amúgy roppant hozzáértéssel. A kevés megmaradt hat- és nyolchengeres minden egyes köhintését viszont visszhanggal kapjuk a fülünkbe, akár a hangszórókból is.

A 116d háromhengeresét is elnémították, amennyire csak lehetett. Indításkor röffen csak egyet, ami a városi start-stopozásnál mulatságos tud lenni egy BMW-ben, de amúgy végletesen kulturált. Egykedvűen brummog kellemes, mély hangján, mert ugye a kevesebb hengerrel alacsonyabb frekvencia is jár. Ha nem is érezzük magunkat finom kezek által kényeztetve, kitolásnak, átverésnek nyoma sincs, a BMW megcsinálta, ahogy kell. Még ha az ínyenc fanyalog is kicsit, a törzsközönség, aki az alap-BMW-t keresi, nem jár rosszul. Mi pedig jobb, ha hozzászokunk.

Ha már hozzászokás, az előző, hódpofájú 1-eshez nekem az elmúlt négy évben nem sikerült, de a mostani igazítással talán az eddig legférfiasabb 1-es fazont találták meg. Az imponáló hosszú, elegáns orrhoz és az izmos, rövid farhoz szerintem ez illik a legjobban. Nem csajos, mint az első, nem béna, mint a közvetlen elődje, egyszerűen egy jó kis BMW, és kész.

A beltérrel a mostani frissítésnél nem variáltak sokat, csak megkapta az aktuális BMW-holmikat, mint például a tapipados iDrive-gombát. Ezért fene jó 1-esnek lenni, mert a nagytesóktól olyan cuccokat örökölünk, amilyenekről mások ebben a kategóriában csak álmodoznak. Széles, nagy felbontású képernyő? Alap. Üzemmódváltó? Csak természetes. És akkor nem beszéltünk a pazarló hátsókerekes platformról.

Nem csoda, hogy a következő generációval már menekülnek a bajorok a csapdából. Eddig a darabszámok miatt kénytelenek voltak a legkisebb autójukat is az adott alapokra építeni, amivel az 1-es nagyon jól járt: az indokoltnál sokkal menőbb dolgokat kaphatott. A Mercedes már rájött, hogy a kompaktok között úgy lehet nagyot kaszálni, ha gagyibb technikát csempésznek a csillogó cukormáz mögé, erről szól az A, B, CLA, GLA vonal.

A BMW csak mostanában húzza meg ugyanezt a kártyát, és azt hiszem, ennek leginkább a 7-es látta  kárát. Mert amit egy Golf-méretű 1-esben ugribugrálva körülrajongunk, egy ötméteres limuzinban ma már rangon aluli. És dizájnban, ergonómiában, sőt, anyagminőségben sem volt nagyon messze az 1-es a kifutó 7-estől, míg a két fő konkurens azért főleg kabinügyileg komolyabb dolgokat tudott előhúzni a sublótból. Az új 7-essel már látszik is valami abból, mi a hozadéka annak, hogy az 1-est és a 2-est átrakják a Mini-platformra: a 3-as és az 5-ös is kicsit feljebb csúszhat, ha megszabadul a lefelé húzó ballaszttól.

De most még örüljünk, ha 1-esre fáj a fogunk, mert tényleg különlegességről van szó. Az 1-essel egy kurtított 3-ast kapunk, gyakorlatilag minimális levonásokkal. A futómű, a kormány, az elérhető extrák szinte ugyanazok, és ezt a csomagot ütősebbnek érezni az A Mercinél és az Audi A3-asnál, még ezzel a háromhengeressel is.

Az Efficient Dynamics kivitel mondjuk már túlzás. A BMW-nél lassan már hagyománynak számít, hogy az alapdízelből csinálnak egy hosszabb áttételű, extra takarékos kivitelt, ami például az előző 3-asban roppant kellemes dolog volt. Ebben az 1-esben úgy érzem, kicsit túltolták. Amikor először elindultam vele, majdnem megálltam, hogy visszadugjam egyesbe, mert azt hittem, félrecsúszott hármasba. Irdatlan hosszúra áttételezték (2,93 a végáttétele, míg a normál kivitelé 3,08) és ez a háromhengeres mélyebb hangfekvésével nagyon furcsa.

Persze meg lehet szokni, hogy városban hármasnál nem kapcsolunk feljebb, és az 1500 környékén már életjeleket mutató másfeles motor el is viszi a kasznit. A ráhangolódás után csak egy kellemetlen élethelyzet marad: amikor például egy jobbkezes utcánál kettesben visszalassít az ember, hogy megadja az elsőbbséget, és megpróbál kigyorsítani. Ilyenkor megtapasztalhatjuk, milyen hosszú tud lenni egy másodperc, amíg magához tér a motor, és felküzdi magát odáig, hogy felpörögjön a turbó. Jobb ilyenkor egyből visszatolni egyesbe, amihez kell némi szadista hajlam, de más megoldás nincs.

Ha lehetek őszinte, a váltót egyébként is kidobnám belőle a francba. Ez az egyetlen eleme, ami belerondít a finom BMW-minőségérzetbe, mert nem lehet szépíteni, a bot tétován mozog, és hajlik, mintha jégkrémes pálcikával kavarnánk dermedt kacsazsírt. Úgyhogy én kihagynám az ED-változatot, sőt, lehetőleg a kézi váltót is – úgy képzelem, az automata 116d-ben megvan a relaxációs készség, ami ebből a kombinációból hiányzik.

Ezen kívül csak dicsérni tudom a kis 1-est. Nem szabad számon kérni rajta a nyerseséget, hiszen ma nem az az elvárás, és az 1-es csodálatosan civilizált jármű. Bársonytappancsokon lépked végig a töredezett magyar aszfalton, nem bánt, de azért érezni lehet benne a zökkenőket. Ennek a feszességnek köszönheti viszont életteliségét, amivel kiemelkedik a konkurensek közül. Nyilván bágyadt a motor, sportolásra alkalmatlan, viszont a futóműnek óriási tartalékai vannak, hiszen el kell bírnia az M135i 326 lóerejét is.

Mint a legtöbb BMW-ben, itt is teljesen ki lehet kapcsolni a menetstabilizátort, és meglepő dolgok történnek. Csodálatos a 116d balansza, a könnyű motorral egyáltalán nem tolja az orrát, látványosan virgoncabb a feneke, mint a négy- vagy hathengereseknek. Régen muszáj volt a mérnököknek olyan futóművet csinálni, amellyel lehetőleg sehol nem forgott meg magától az autó, de amióta feltalálták az ESP-t, igazából sokkal nagyobb a szabadság a túlkormányzottság irányába, hiszen a kocasofőr úgysem kapcsolja ki. A BMW itt ki is használta a lehetőségeket, és ha erőből nem is, de lendületből meseszerű természetességgel kúszik a 116d egy álmatag slowmo driftbe, ha kicsit csúszósabb az út. Nem mintha ez szempont volna az Efficient Dynamics 1-es vásárlóknak.

Aki ilyenre fizet be, úgy képzelem, inkább utazni szeret, legalábbis akkor jár jól. A 116d városban ugyanis nem produkál boszorkányosan alacsony fogyasztást, bőven hat fölötti értékeket mutat a kis kijelzője. Országúton, autópályán viszont tényleg képes lemenni öt alá, és ezzel a motor-váltó kombinációval amúgy is ott van meg az édes harmónia. Ha megfelelő sebességfokozatot választunk, elegendő vehemenciával indul meg a 116d, és a jól eltalált ülésekben, amelyeket irgalmatlan mélyre lehet letekerni, pihentető letekerni akár hosszabb utakat is. Mondom, egy rendes BMW, mínusz a huligánkodáshoz szükséges lóerők.

És mint rendes BMW, az ára így, ahogy a tesztautó fel van extrázva, tíz fölött van (10 885 900 Ft). Az alapára is büszke, 7,6 millióról indul, de egy-két misi mindenképp elmegy még a BMW-hez méltó felszereltségre. Fölösleges lenne kiszámolni, hány Dustert lehet kapni ennyiért, mert úgyis az A Mercihez és az Audi A3-ashoz kell hasonlítani, és természetesen tökéletesen össze vannak lőve a hasonló teljesítményűek árai, a különbség csak az, hogy a konkurensek itt (még) négyhengeresekkel operálnak, a BMW viszont nagyfiúsabb a hátsókerekes platformjával.

Az ördögbe is, a BMW megcsinálta, hogy ne fájjon nagyon a három henger – ezt egyébként már a Miniben is érezni lehetett. Azt hiszem, alaposan körbekutatták, mire vágynak az 1-es vásárlók, a mérnökök pedig vasfegyelemmel összeraktak valamit, ami belefér a jelenlegi szabályrendszerbe. Nem lett rossz.

Totalcar értékelés - BMW 1 116d Efficient Dynamics Edition - 2015

8
TC

Alap BMW-nek nem rossz a 116d. Egyedül a váltója kiábrándító, a motor rendben van, a futómű csodálatos. Kérdés, hogy tíz misi környékén elfogadnak-e a vevők egy háromhengerest.

Népítélet - BMW 1

6,9
Nép
5.7
7.7
6.9
7.1
7.4

Az oldalról ajánljuk

7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
  • Hírek

7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos

A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.

március 17., 05:55
Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét
  • Hírek

Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét

Az eredmény egészen szórakoztató lett.

március 16., 14:13
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
  • Hírek

Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?

A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.

március 17., 08:44
Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
  • Hírek

Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben

Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.

március 16., 16:25
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

március 16., 17:08
A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szent
  • Közélet

A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szentLuigi Colani legfurcsább modelljei

A német dizájner mindent a saját világára formált, amivel jogosan kiérdemelte a szakma legmegosztóbb elismerését.

március 16., 13:30
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
  • Hírek

Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel

A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.

március 17., 05:55
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
  • Hírek

Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást

Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.

24 perce
Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója
  • Hírek

Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója

A közel 5000 kilométeres útjuk során egész Amerikát átszelték.

március 16., 15:33
Minden dízeles lázálma egy gázos Duster
  • Tesztek

Minden dízeles lázálma egy gázos DusterTeszt: Dacia Duster ECO-G 100 Essential

A fapados Duster egy remek ár/érték arányú autó, de az alapfelszereltséggel rettenet puritán.

március 17., 05:55
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
  • Hírek

A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül

A Toyota is helyet kérhet magának.

március 17., 11:23
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

március 15., 08:50
(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform
  • Hírek

(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform

Néhány baleset, váratlan esemény és építési munka is akadályozza a forgalmat Magyarország útjain.

március 16., 11:12
Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság
  • Hírek

Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság

107 593 mérföldet futott, eddig 13 tulajdonosa volt, de alapvetően jó állapotú.

március 15., 06:39
Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott
  • Hírek

Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott

Újabb támadás ért egy Supercharger állomást az Egyesült Államokban.

március 15., 06:39
Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors
  • Hírek

Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors

A hírek szerint egy 1217 lóerős, kompresszoros V8-as lapul majd az ülések mögött.

március 16., 12:12
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
  • Hírek

Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál

A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.

március 17., 10:00
Végig Amerikán
  • Szerelem

Végig AmerikánVolkswagen Golf I Alaszka-Tűzföld expedíció (1974)

Az első, amerikai kontinensre szállított Volkswagen Golfokkal északról délre szelték át a kontinenst.

március 16., 09:58
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
  • Hírek

Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren

A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.

március 15., 10:23
Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje
  • Hírek

Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje

Tovább olcsósított gyártással vernének oda a kínai konkurenciának.

március 15., 13:23
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
  • Nepperűző

Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?

Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.

március 15., 17:01
Több százezres árajánlatot adott a márkaszerviz egy hibátlan alkatrészre? – Segítség, átvertek!
  • Közélet

Több százezres árajánlatot adott a márkaszerviz egy hibátlan alkatrészre? – Segítség, átvertek!

Olvasónk vásárolt egy dízel Volvót és már az egyik első szervizelés alkalmával több százezres hibát találtak az autóban.

március 16., 07:12
A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek
  • Hírek

A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek

Több okból is jól jönne ez a gyártónak.

március 15., 15:00
Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó
  • Hírek

Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó

Mivel a kompetitív árazás a legfontosabb, a hatékonyság rendkívül lényeges a gyártás során.

március 16., 07:13
Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség
  • Hírek

Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség

A cél a balesetek megelőzése.

március 16., 07:14
Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza
  • Hírek

Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza

Banális hiba miatt hívják vissza az oldschool terepjárókat.

március 15., 17:00
Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója
  • Hírek

Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója

Nagy durranásnak ígérkezik: új formanyelvet és friss technikát ígérnek.

március 15., 10:23
Végleges Renault 5 Turbo 3E
  • Hírek

Végleges Renault 5 Turbo 3E

március 17., 13:06
Mazda CX-60
  • Tesztek

Mazda CX-60

március 17., 13:37