12 éves BMW: erősebb, mint újként
Használtteszt: BMW Z4 – 2004.
Azt szokták mondani, hogy a BMW Z4 az igazi angol roadster-hagyományok továbbvivője, csak nem folyik belőle az olaj. Nyilván van benne igazság, és vitathatatlan, hogy a Z4 telibe találta a céltáblát 2002-ben.

Elődje, a BMW Z3-as volt az első nagyobb sorozatban gyártott, újkori BMW roadster, hiszen a Z1-es csak egy limitált darabszámú sorozat. A Z3-asnak a siker mellett volt számos olyan hibája - vagy mondjuk úgy, jellemvonása – ami miatt a Z4-est alaposabban át kellett gondolni, és megtervezni.
Ön tud vezetni!
De ha nem, ez az autó majd elhiteti magával. És még csak kétszázzal sem kell menni hozzá.
Ami nem változott, az a koncepció: a vezetés örömét adó, könnyű, kicsi, de erős motorral szerelt, sportos roadster. A Z3-as ívelt vonalait kicsit kiegyenesítették, a körzőt vonalzóra cserélték, a kasznit teljesen átdolgozták és merevebbé tették, valamint loptak bele pár centit is, főleg utastér szélességében és hosszában. A tengelytáv 2495 mm-re nőtt, a körülbelül négycentis növekményt nettó át tudták tenni az utastér hosszába. Ennél is fontosabb, hogy a sokkal merevebb karosszéria ellenére a Z4-es nem igazán hízott meg, mindössze 1345 kg a 2,5 literes motorral szerelt változat.
A relatíve kis tömeg a fürgeség, a jó manőverező képesség, a vezetés örömének záloga. A belseje mai szemmel a megtestesült puritánság: kevés kapcsoló, csak ami nagyon kell. Egyszerű, de ízléses a beltér, a műszerek dizájnja pedig két vonallal húzza alá a roadster koncepciót. A tesztautóban 96 ezer kilométer volt, a belseje szinte újszerű, semmi zavaró nyikorgás, zörgés. Ez is a merev kasznit dicséri. 239 literes csomagtartó várja a kevés csomagunkat, a kategóriában ez is jó méret, de nagy bőrönd nem lesz az utasunk.

A ponyvatető teljesen automatikus, tehát kézzel nem kell semmit akasztgatnunk, mindent elektromotor csinál, ráadásul gyorsan: a teljes nyitáshoz alig több mint 7 másodperc kell. Ezzel 2002-ben az elsők között volt, a Porsche Boxsternek 11 másodpercre volt szüksége. A tető belső kivitele is szép; akit csukott szemmel ültetnek be, az azt fogja hinni, hogy fekete tetőkárpitos, keménytetős autóban ül. Ráadásul menet közben is csendes az utastér, nincs akkora szélzaj, mint a kabriókban.
A hathengeres adja csak igazán. A hang nagyon kell az jó autózáshoz, pláne egy roadsterben. Ez az M54B25-ös motor pedig műszaki remekmű. A teljesen könnyűfém hengertömb miatt mindössze 104 kilós a motor. Viszonyításképpen az ősi M10-es négyhengeres 109 kg volt, az öntöttvas tömbös M50B25 "no Vanos" motor pedig 127. Az M54-esben már dupla Vanos van (Variable Nockenwellensteuerung), tehát mindkét vezérműtengely változó szelepvezérlést biztosít. Így alul a motor nyomatékosabb, felül pedig szívesebben pörög a leszabályozásba, mellesleg 5000 felett a hangja is megjön, kicsit férfiasabbra vált.

A BMW-nél értenek az autózáshoz, ez azon is látszik, hogy a Z4-eshez extra rövid váltót illesztettek. Ezzel az autóval senki nem akar az autópályák ördöge lenni, ellenben egy kanyargós hegyi szerpentinen jó érzés mindig erőből kilőni a kanyarokból, és pontos váltóval gangolgatni. Egy short shifter (váltóútrövidítő) még beleférne, de ne legyünk telhetetlenek. Háromezres fordulaton ötödikben alig megy gyorsabban száznál, és a végsebessége ott van, ahol szépen ledadog a motor, alig több mint kétszáznál. De idáig egész dinamikusan gyorsul, és nincs is többre szükség egy ponyvatetős autóban. Százig a sprint 7 másodperc, de ez kevesebbnek tűnik, mert az autó jól húz, csak éppen 90 előtt még szúrnunk kell egy harmadikat, mert leszabályoz az elektronika. A gyönyörű motorhang alig jön az utastérbe, nem lett volna baj, ha kicsit hangosabb - aki ilyen szépen tud énekelni, nagyszínpadon a helye, nem a zuhanyfüggöny mögött.
A tesztautó látszólag megkímélt gép, kíváncsiak voltunk rá, hogy mit tud a fékpadon, esetleg szaladt-e szét a gyárilag 192 lovas ménesből pár lovacska. Elvittük az autót az Autókorbelhez, ahol a Mareát is mérettük. Itt azon túl, hogy nagyon komoly mérőpad van, még tudják is kezelni, ami sok helyen nem magától értetődő. A 199,8 lóerő minket meglepett, ők azt mondták, találkoztak már ilyen BMW motorral, és általában bőven tudják a gyári értéket. Talán a beletankolt 98-as benzin is segített a szép értékhez, de igazán nem volt okunk feltételezni, hogy az autó gyenge lenne.

Totalcar Street Legal
Járhatok legálisan a gyárinál nagyobb alufelnivel? Megöli a motort és a váltót a chiptuning? És mi a helyzet a műszaki vizsgán? Használhatok egyedi légterelőket? Íme néhány a magyar autósok gyakori kérdései közül. Rengetegen változtatnának ezt-azt az autójukon, de sokan nem ismerik a pontos szabályokat. Még többen állítják: ebben az országban lehetetlen legálisan tuningolni. Cikksorozatunkban részletesen bemutatjuk a lehetőségeket, a korlátozásokat és a leggyakoribb tévedéseket. Az ebben a cikkben bemutatott BMW Z4 hamarosan átváltozik, igazi tuningautó épül belőle, mégpedig legálisan. Kint lesz a március 18-20. közt zajló Autó- Motor és Tuning Show-n, sőt, a végén valaki megnyeri. A kiállítás programja itt olvasható. Mi is ott leszünk! Ez a Totalcar Street Legal, tartsanak velünk!
Indulás előtt a biztonsági öv bekapcsolása után azonnal be kell nyomni a Sport gombot a középkonzolon, amitől a kormány kevesebb rásegítést kap, és a gázpedál karaktere megváltozik, érzékenyebbé válik. Nem értem, miért nem eleve ilyen, miért kell a normál, túlszervózott, lebutított állás. A kormány tipikus villanyszervós, ilyenkor megnehezül, de ezzel nem ad több visszajelzést, nem véletlen, hogy az M modellben nem villanyszervo, hanem hagyományos hidraulikus szervokormány van.
A futómű jól van hangolva, én egy kicsit keményebbre vettem volna, de összességében rendben van. Erős kanyarban, hirtelen mozdulatra van karosszériadőlés, de nem zavaró. Ha tapadáshatárra visszük kanyarban, akkor a legkisebb gázadásra túlkormányozott lesz, és egészen biztonságosan lehet driftíveket rajzolni, persze csak ha a DSC-t, a stabilizáló elektronikát kikapcsoljuk. A hátsó multilink felfüggesztés már nem az a könnyen driftelős fajta, mint az E30 hátsó futóműve, ráadásul nincs alatta mechanikus sperr, kis tempónál leégethetjük az ívbelső kereket, nem fog keresztbe állni. Ha a DSC-t bekapcsolva hagyjuk, nyugodtan rábízhatjuk az autót a nagymamára még télen is, mert a legkisebb megcsúszásra, kerékkipörgésre reagál, és az autó visszanyeri stabilitását. De egyébként is nagyon jó a balansza, okosan van kitalálva, csak erősebb gázzal lehet túlkormányozottba vinni.

Az autó ismert és sok helyen kapható BMW-alkatrészekből építkezik, így az alkatrészárai nem a csillagos egekben vannak, az első féktárcsa darabja 9000-től indul, a betétgarnitúra szintúgy, de a márkásabbakat is 15 körül vihetjük haza. A rövid váltó ellenére a fogyasztást is 10 alatt tudjuk tartani, még lenyitott tetővel is. Ez az autó nem a hétköznapokról szól, de akár szólhatna arról is, ha valakinek elég a két ülés, és a szemre alig 200 literes csomagtartó. Viszont mint örömautó, hétvégi kocsi, nagyszerű. Sajnos nem eléggé, de azért még valahol benne a korábbi sportkocsik nyerssége, könnyűsége, mechanikus érzete, és nem igazán hiányzik belőle semmi, amivel a maiak többek. Pláne a 200 kiló túlsúly.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

Ne maradjon le semmiről!