Az über-Polák, ami nincs

Fiat-Steyr-Puch 126p 650 TR – 1978.

2016.04.09. 10:58

A kispolákot az szokta utálni, akinek sose volt olyan. Vagy akinek éppenséggel túl sokáig volt. Mindegy. De a bennfentes, értő, egykispolákos kisebbség alapvetően szeretettel emlékszik vissza az egy szem autóra, igaz, a motort ők is szívesen kihajították volna belőle valami jobbért cserébe. Ezzel érkeztünk el a mostani cikkhez.

Kényelmesen kihúzatod kilencvenig. A hátulról jövő, dörmögéssel vegyes sustorgás épp kezdene halk sivításba átcsapni, amikor kinyomod a kuplungot, szúrsz egy negyediket, lelépsz a pedálról, és egy határozott tolásérzet mentén a sebmérő mutatója nyargalni kezd a Bielsko-Biala termékei számára teljesen ismeretlen territórium felé. 130 lazán megvan, onnan elvben még lehet nyomni tovább, bár fél szemmel a bejáratás felé kacsintva inkább lemondunk róla most. Egyetlen álompolski nem megy így, még az emlékek sűrű, rózsaszín ködén át sem. Golf TDI-motorossal, négyhengeres Fiat-beépítésessel összehasonlítani nem ér!

Mert persze, egy kispolákba befér talán egy Rover-féle, háromfeles V8 is, ha valaki nagyon akarja, és feláldozza a hátsó üléseket, ezenkívül extra ügyes. De az nem ér, az már nem az az autó. Ez, itt a képeken viszont az eredeti helyen hordja a kispolszkiéhoz hasonlóan szintén kéthengeres, apró, léghűtéses motorját. Olyat, amilyen – kapaszkodjanak meg – még létezett is ebben a karosszériában, gyárilag. Igaz, azt a verziót felettébb kevesen ismerik.

Oké, lelövöm a poént, mert annyira azért nem embargós a dolog: egy Steyr-Puchból származó, kéthengeres, 650-es bokszermotor van benne. Nem nagyobb tehát, mint az eredeti, Fiat-származék blokk, de míg annál függőlegesen, egymást melegítik a hengerek a lemezpalást alatt, itt külön, a Porschéhoz (vagy a bogárhátú Volkswagenhez) nagyon hasonló módon, kétfelé állnak a motortérben. Karburátor a motor tetején, kétfelé vízszintes, hosszú szívócsővel, középen fent egy hatalmas axiálventilátor, ami a bal henger irányában először egy masszív olajhűtőn át nyomja a hideg levegőt, ami a hengerek átfújása után a kocsi alján lép ki. Ez nem kispók.

Egy jó Puch-motor sose melegszik, még egyesben, forró nyári délutánon, a hegynek felfele gyilkolva sem. Rudolf Hruska – egyébként a Bogár- és Porsche-motorok, illetve az Alfasud blokkjának megalkotója is – úgy tervezte, hogy minden körülmények között, padlógázon is bírja a tartós használatot. Kispolszkisok! Emlékeztek még az M7-esen lenyomott száz kilométer után a zamárdi leágazásnál, fékezésre felgyulladó olajnyomás-lámpára? Na, az jelezte, hogy a 126-os túlmelegedett, mert rendesen felhígult benne az olaj.

Kis Puch-múlt

Az osztrákok a második világháború után saját törpeautó gyártásába kezdtek volna, némi állami támogatás is jutott a projektre. Az ország egyetlen akkori autógyára, a Steyr-Daimler-Puch A.G. volt természetesen a fővállalkozó, s az ötvenes évek elejére már készen is álltak egy kétütemű, kéthengeres, az akkori NSU Prinzre nagyon hasonlító minivel. De a korábban igényes autókat előállító Steyr vállalat nem adhatta a nevét egy ilyen füstöt köpő, zajos szerencsétlenséghez, mert nem voltak ők Trabant. Tovább javították hát az ötletet.

1955-re el is készült egy, a kor divatjának megfelelően kádformájú kisautó prototípusa, benne Ate-fékrendszer, Bosch-elektromosság, zkw-lámpák, teljesen szinkronizált, négyfokozatú váltó, finom járású, szerény étvágyú, rettentő tartós Hruska-féle bokszermotor. De ekkorra elfogyott a pénz, a helyben készülő mechanika legyártására, a beszállítóktól származó cuccok beszerzésére, összeszerelésre maradt ugyan belőle, de a présüzemet már nem tudták felhúzni a meglevő tőkéből.

Régi partner, az 1900-as évek óta nekik licenceket eladó Fiat került képbe hirtelen. Milyen bódétok van, amibe betehetnénk a leendő autónkat? - hangzott el feltehetőleg a kérdés, s Fiaték felajánlották az akkor épp bevezetés alatt levő 600-as modelljüket. De az osztrák motor csak 16 lóerős volt, s a 600-asba pedig még a saját, négyhengeres, 24 lóerős motorja is meglehetősen vékonykának tűnt, már akkor. Oké, akkor vigyétek a még kísérleti fázisban levő, kétütemű Fiat 400 törpeautó kaszniját, hátha az elég nagy lesz.

Így is lett. Az osztrákok beleheringezték a teljes saját autójuk tartalmát, német fékekkel, elektromossággal, egyedi belsővel és a házi váltó/motor kombóval, a Fiat meg tovább reszelte a tervet, s két évvel később kijött a már négyütemű 500-assal. A Fiat jóval silányabb, de sokkal olcsóbban gyártható lett, az atomtámadás-biztos, másfélszeres kereskedelmi árú Puch viszont soha nem tudott profitot termelni – azaz 1963-64 táján, néhány szemvillanásra igen, de arra a rövid szakaszra kár szót pazarolni. 1957-től 1974-ig közel négymillió Fiat 500 készült, Steyr-Puchból ugyanebben az időszakban alig 50 ezer. Csőd? Hát persze! De a Puch sajnos sokkal jobb volt...

Eleve ugye, a jó hűtés, amit már taglaltunk, illetve az elejétől fogva a fölső három fokozatban (később valamennyiben) szinkronizált váltó. A Fiat 500-é ugyanis végig szinkronizálatlan volt. Az ülések formája miatt több lett a Puchban elöl a hely, s mivel a motor is kisebb térben elfért, később módosított hátsó tűzfallal kérték a kasznikat a Fiattól, ezért hátul is tágasabbá vált. Aztán jött a „kontyos” Puch, a hátul szögletes tetővel, nagy hátsó szélvédővel, amibe már tényleg bele lehetett préselni négy felnőttet, amire a rokon Fiat 500 sose volt képes. Más ligában versenyzett, de még így is túl drága volt. Később pedig kiderült, hogy míg a Fiat-blokkot ilyen 42-43 lóerőig lehetett felhúzni versenyhasználatra, s akkor már üzemórás volt, a Puch bokszere már akkor is elviselte a 70 lóerőig terjedő tuningot, de manapság már közel 100 környékére is feltuningolják. Egy másik dimenzió a Puch.

Hogy jön ide a 126-os? Úgy, hogy az is csak egy Fiat 500, csak a kasznija más. Tényleg, alig van köztük különbség. Pár lóerővel több a motorból, szinkronváltó, kicsit jobb fékek, de nagyjából ennyi. És ami meglepő – a Steyr készített bokszermotoros, saját 126-os változatokat 1972-től 1974-ig, igaz, azokban az elektromosság, fék, belső tér, váltó már mind Fiat-származék volt. Nagyjából tehát olyanokat, mint cikkünk tárgya. Aztán utána is létezett még Steyr-Fiat 126, de abban már a Fiat-féle prüszkölő darálógép dolgozott hátul, nem pedig a sima működésű bokszer.

Ez az autó itt azonban évekkel azt követően készült, hogy Grazban a 2500 bokszermotoros Steyr-Fiat 126 utolsó példánya is legördült a futószalagról, hiszen 1979-es. Tehát már nem torinói 126-os, hanem lengyel verzió, úgy, ahogy mi ismerjük, azaz majdnem. Ez ugyanis egy ritka, devizás exportra készült változat, már műanyag lökhárítók, oldalvédő csíkok vannak rajta, de azok egészen mások, mint a pár évvel később hozzánk beérkező, műanyaglökős Polákoké – értsd: másutt vannak a más fekete elemek.

Mivel nyugati kivitel, ezért szövethuzatosak az ülései és a műszerfala, szőnyeg van a padlóján, dönthetők az első támlái, hátra is szereltek bele biztonsági öveket, van benne rendes tetőkárpit, s a hátsó oldalablakai kibillenthetők. A sportkormányt, a Lancia Delta Integraléból származó, piros öveket, a VDO-származék kiegészítő műszereket már a mostani tulajdonos, Simon László szerelte bele – mert ami egyszer már ennyire sportos, az kinézetre is legyen az...

Tévedésbe ne essenek – Bielsko-Bialában sose készítettek Ausztriából importált bokszerrel 126-osokat. Ez a Steyr-féle blokk még Németországban került bele évekkel ezelőtt – a hozzá tartozó 126-os Puch nyilván elporladt, de a tulaj sajnálta kidobni a kiváló, a testet sokszorosan túlélni képes bokszert, inkább kerített hozzá egy motorhibás 126-ost, amin épek voltak a lemezek. Ez azonban csak elmélet, az átépítés mozzanatai a régi bajor pajták és a TÜV homályába vesznek. A blokk egyébként homológ 126-os, 585-tel kezdődik a motorszáma, amiről bennfentesek tudják, hogy olyan sose volt 500-as formájú Puchban, csak a kockában. Nekem legalábbis így mondta Laci...

A karosszéria egész jó állapotban volt, amikor pár évvel ezelőtt az országba került, csak pár csipát kellett rajta megszüntetni és kapott egy egészségügyi, az eredeti színnel megegyező fújást. A belső tér hibátlanul vészelte át az éveket, s a motor sem volt rossz kondícióban, bár vérbeli puchosként (ez más a sokadik grazi kapcsolattal bíró autója) Laci nem állta meg, hogy a blokkot oda ne adja a biatorbágyi Puch-pápának, Tóth Gábornak egy kis vénatisztító kúrára. Ott került rá fel a vastag szívócső, a normálisan sport-Puchokra (TR) való Zenith NDIX kéttorkú karburátor, a dühösebb vezérműtengely – ezek jól ismert átalakítások puchos körökben, most ezekkel olyan harminc százalékkal erősebb az eredetileg 27 lóerősre tervezett blokk.

A nyenyergős, bovdenes indítás a kézifékkar mellől mindig is adott egyfajta nyomorult hangulatot a kispolszkiknak, ezért Laci a kézenfekvő megoldást választotta: kicserélte a teljes indítórendszert. Ehhez annyit mindenképpen érdemes tudni, hogy a kései gömbölyű (500 S) és a 126-ös Puchoknak a motorhűtő turbinaház közepén csak egy dinamó volt beépítve. Viszont a keményvonalasok által eredetinek tartott, korábbi Puchoknál (első széria, illetve az 500 D-k, a kombik, a Haflingerek) a dinamó körül indítómotor-pajzs is lakott, az ékszíjtárcsákban pedig két vályú volt ugyanennyi ékszíjnak, mert igazi Puch szíjjal indít, a dinastarternek (dinamó+startermotor) nevezett szerkezet segítségével.

Ilyet kapott már itthon ez a 126-os is. Igen ám, de a dinastarteres Puchok eredetileg hátul, a motortérben hordták az akkumulátoraikat, s mert az ilyen indítórendszer áramfelvétele igen nagy, ezért illik spórolni a pluszkábel centimétereivel a veszteségek miatt. A 126-os motorterében azonban nem alakítottak ki akkunak helyet, ezért a plusz hosszú kábelen, elölről érkezik. Laci ezt a vezetéket a biztonság kedvéért kis ellenállású, drága, a csúcs-autóhifikben alkalmazott aranyozottra cserélte, mert az ördög nem alszik, pláne ha az osztrák.

Napi, járós autó nem lett belőle, mert ahhoz kissé túl ritka már, de amikor szép az idő, Laci mindenhová ezzel jár. A grazi-torinói-bielsko-bialai ökumenikus autógyártás sosem létezett múltszeletét idéző egérkamiont tavaly nyár óta használja, teszem hozzá, óriási megelégedéssel és élvezettel. Egy óra erejéig pedig enyém lett a kivételes élmény.

Hogy kipolszki volna? Szemre igen, de működésre nagyon más világ. Talán a dög erős motor, talán az exportkivitel, nagy valószínűséggel a kettő kombinációja teszi, hogy itt feltűnik: a 126-os nem is rossz kocsi. A kulcs elfordítására semmi sem történik, csak valami alig hallható surrogás szüremlik előre, majd egyszer csak bedörren a motor. Nem teljesen zajtalan (bár a Puch motor képes mindennemű mechanikai hang nélkül is működni), mert eredeti híján egy japán motorkerékpár dobja van fent. Így akad némi mély tónusú, a 126-os fújtatásától, zakatolásától, purrogásától eltérő, nyugodt dörmögés, de decibelből sokkal-sokkal kevesebb akad, mint az általunk ismert lengyel verzióban.

A hang fordulaton nemhogy erősödik, de inkább háttérbe szorul – naja, a farmotoros autók sebességnél elhagyják a hangjukat. Ezen kacagni szoktak a beavatatlanok, de akinek volt Skodája, Tatrája, faros Renault-ja, Fiatja, az tudja, hogy hatvan fölött tényleg valahogy eltávolodnak a géphangok ezekben a kocsikban, és nem csak az általános kakofónia miatt. A váltási fordulatot a műszeren túl halk sivítás is jelzi – naja, ilyenkor, 3500-4500 táján pörög már annyit a turbóhűtés, hogy behallatszik a zaja.

Az a hosszúra áttételezett Fiat-váltó, amit csak a tökéletesen beállított kispolákok tudnak kihasználni, ennek a motornak a nyomatékával tökéletesen a helyére kerül. Nyugis félgázon lehet lépni vele a forgalommal, s ami a legmeglepőbb: fokozatból, izomból előzni is lehet – hiszen alig hat mázsa az egész. Jól kihúzatva valahol kilencven fölött tolja el az ember a negyediket, onnan még életteli a gyorsulás. Mivel a motor a bejáratás utolsó fázisában volt még, nagyon nem gyilkoltuk, de olyan könnyedén, szinte egykedvűen sóhajtotta ki magából a kis Stefi a 110-et, mintha csak kocogott volna a Duna-parton. Laci a 130-at látta már az órán és ott még bőven nem fogytak el a motor tartalékai.

Az egész autó patent, érezni, hogy kevés kilométer lehetett benne eleve, és ami lazaság lehetett benne, az Tóth Gabi műhelyében visszafeszült a gyári értékre: kemény, hatásos a fék, a váltó tűrhetően pontos, másodiktól negyedikig reccsenésmentes a szinkron, sehol egy zörgés, támolygás rossz úton. Igazából nem is rossz a kispók, csak motort nem kapott soha? Ja, és persze alig fogyaszt, itt reálisak az 5-össel kezdődő értékek, városban is.

Egész más dimenzióban mozog, mint egy 126-os, belül sokkal otthonosabb is, ráadásul abszolút ritka. Sejtem, hogy tízezer emberből kilencezer-kilencszázkilencvenkilencnek fel se tűnik, sőt, egyenesen lenézi, de az az egy, aki felkapja a fejét a logóra, esetleg az elsuhanó autó szokatlan hangjára, már sejti, hogy jópofa furcsasággal hozta össze a sors. Van, aki nem hivalkodni veszi az autót, becsüljük meg az ilyen kultúrát. Belülről pedig ott a balzsamos érzés a használójának: nemcsak úgy általában a 126-osok királyában ül, de a tartósságán, fürgeségén, takarékosságán túlmenően ez az autó szuperritka is, a TR-cuccok miatt pedig szinte kékvérűnek mondható.

Sajnos nem eladó. Senkinek.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

5 órája
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25