Ez a Renault már nem hullik szét
Használtteszt: Renault Grand Scénic 1,5 dCi Expression – 2013.
Távol álljon tőlem, hogy ráerősítsek a sztereotípiákra, de a nyilvánvaló tények fölött se szabad átsiklani. A 2000-es évek tájékán a Renault-k néhány kivételes esetet leszámítva hosszú ideig keserítették meg sokak életét, de a Clio után most egy újabb, nem rég nyugdíjba küldött használt Renault-ról mondhatom: nem rossz vétel.
Rosszabb helyzetből persze nehezen indulhatott volna a harmadik generációs Renault Scénic. Elődje bosszantó hibái ellenére végtelenül sikeres volt, legjobb évében több mint háromszázezret adtak el belőle. A kipróbált modell nemcsak a megtépázott hírnév, és a válság hatásaitól szenvedett, hanem az egyterű-lufi kipukkanásától is. A harmadik generációból legjobb évében is alig sikerült többet eladni, mint az előd legrosszabb évében. Halkan megjegyzem, ezzel még mindig az egyik legsikeresebb egyterű maradt Európában.
Pedig ha ránézünk, inkább valami fura, de nem első látásra szép buborékot látunk. Ekkor már bőven árultak Ford S-Maxot, Citroën C4 Picassót, úgyhogy már az egyterűek között is megtalálhatta a számításait az, aki érzelmek alapján akart autót vásárolni. A Népítéleteket olvasva inkább arra hajlok, hogy a Scénic az ügyes árképzésének köszönhette, hogy sikerült a felszínen maradnia.
Renault Grand Scénic 1,5 dCi forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft] | |
Vagyonszerzési illeték | 52 650 |
Forgalmi | 6 000 |
Törzskönyv | 6 000 |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 |
Regadó | 23 725 |
Rendszám | 8 500 |
Kötelező biztosítás (26 éves férfi, 3 éves jogsi) | 97 714 Ft-tól |
A kipróbált példány már a sokkal szebb, faceliftes verzió, amit a mandulavágású első lámpákról a legkönnyebb felismerni, ráadásul a hosszított Grand Scénic modell, aminek másfajta hátsó lámpája van, mint a rövid verziónak. Egyébként 2013-as gyártás, 2015 óta van Magyarországon, és a látottak alapján nyakamat tenném rá, hogy inkább rövidebb utakra használták. Erre utal a kavicsfelverődések hiánya az autó elején, a kilincseknél megkopott fényezés és a csúnyán szétfoszlott vezetőoldali szőnyeg.
Bent sem sok jel utal arra, hogy túl van a 155 ezredik kilométerén. A kormánykarima nem kopott, ahogy a puha műanyag elemek is szépen tarják magukat. Apró kárpitkiszakadások akadnak, de azokat kivétel nélkül a mintának megfelelő folttal javították. Ebből főként a második sor Isofix-bekötési pontjainál találunk, amit igazából nevezhetünk rendeltetésszerű használatból eredő hibának is. A berendezés gusztusos még ezzel a sötétebb szürke árnyalattal is, pedig ebben az autóban nem volt üvegtető. Talán nem is feltétlenül fontos, hiszen az első szélvédő már önmagában óriási. Elég magasan ülünk, jól kilátni az autóból, ami vaskos tetőoszlopok korában üdítő kivétel.
Milyen a Scénic családi autóként?
Kicsit vegyes a kép, ha a praktikumot vizsgáljuk. Tapintani, nézni ugye mindent tök jó, viszont a konkurenseknél kicsit kevesebb tárolórekeszt találunk az autóban. Például a tetőn, vagy a műszerfal felső részén egyet sem találunk, pedig van ilyen a Zafirában vagy a C4 Picassóban is. Alul középen adná magát a telefonnak kialakított hely, de az első lassításnál repül belőle a mobil - teljesen reménytelen. Kicsit kiábrándító a kesztyűtartó mérete is, viszont óriási feature a középső, tologatható tárolódoboz. Nem elég, hogy alkar mélységű teret rejt, a tetején még egy csúsztatható könyöktámaszt is hordoz. Végső soron attól nem kell félni, hogy nem lesz hová tenni az apró holmikat, hiszen összesen 92 liternyi cuccot rejthetünk el az autóban.
Mennyire biztonságos?
A 2009-2016 között gyártott harmadik generációs Grand Scénic hozza a kötelező öt csillagot az EuroNCAP töréstesztjén, ahogy azt egy Renault-tól elvárjuk. Alapáron ugyan csak négy légzsákot adtak, de járt a legolcsóbb Scénicekbe is három Isofixes ülés, minden irányban állítható kormány, fűthető és elektromosan behajtható visszapillantó, és persze ABS, ESP.
Eggyel hátrébb ülve továbbra is óriási tér fogad, ráadásul átlagos testalkatúak kényelmesen ülhetnek a középső ülésben is, hiszen normálisan formázott az ülő- és háttámlája, a tologatható középső rekesznek köszönhetően a lábak is kényelmesen elférnek mindenféle kényszeredett terpeszkedés nélkül. Ja igen, és a legfontosabb: mindhárom ülésen van Isofix rögzítési pont, gyanítom, hogy el is fér egymás mellett a három szék. Az üléseket egyébként nem csak előre és hátra lehet tologatni egyenként, hanem a dőlésszögükön is lehet egy kicsit állítani.
Ez a Grand Scénic azon ritka példányok közé tartozik, amelyekbe nem rendeltek harmadik üléssort, cserébe viszont orbitális, 752 literes a csomagtartója. Ez az a szint, amiben már vígan elpiknikezhetünk, nekem a hátsó székeknek támaszkodva épp' csak nem lógott ki a lábam a csomagtartón. Ha ez sem lenne elég, pikk-pakk előre hajthatjuk az üléseket, amivel 1,8 köbméteres rakteret kapunk. Igen, így már csak egy nagyobb matrac hiányozna a Grand Scénicből, hogy hibátlan utazóautó legyen, de fontos megjegyezni, hogy a középső üléssort csak felhajtani (vagy kiszerelni) lehet, nem hajtogathatjuk a padlóba, mint a harmadik üléssornál (ha lenne ebben az autóban). Kár érte, mert egyébként a mozgatómechanizmus elég ügyes, és könnyen használható még hat év használat után is.
Milyen menet közben a Grand Scénic?
A kipróbált autóban az 1,5-ös dCi motor 110 lóerős változata volt, amivel nem lesz egy nyári villám a bő 1,4 tonnás autó, de zavaróan alulmotorizáltnak sem éreztem. Viszont ha hétüléses verziót keresnék és gyakran ki is használnám a funkciót, lehet, hogy elgondolkoznék az 1,6-os vagy a 2 literes dízelen. Hangja – ahogy azt már megszokhattuk – az 1,5 dCi-nek se nagyon van, inkább a szélzaj erősödik fel autópályatempónál. Nagy étvágya még ezzel a nagy bódéval sem lesz a kis dízelnek, nekem szerencsés forgalmi helyzetben még a gyári értéket (4,9 liter) is sikerült a műszerfalra varázsolnom egy harminc kilométeres menet során.
A valós hétköznapi használat a Népítélkezők és a Spritmonitor felhasználói szerint valahol 6 liter körül lesz. A Bosch befecskendezőrendszernek köszönhetően már a súlyos hibahalmazoktól se kell tartanunk, normális üzemanyagot tankolva, 15 ezrenkénti olajcserével sokáig elmennek ezek a motorok. Benzinesek elég ritkák, mert a szívó 1,6-os nagyon gyenge, a kétliteresből nulla darab eladó van az országban. Az 1,2-es TCe turbómotorról nem nagyon hallottunk még rosszat, de valószínűleg nem lesz olyan nagyon gazdaságos egy ekkora autóval.
Szerencsére már a váltó is eléggé rendben van, nem lötyög, könnyű beletalálni a fokozatokba, nyugodt vezetési stílushoz tökéletes. Jó dolog, hogy az egyes és az hátramenet egymás mellett van, így könnyű ipszilonozni a nagy testtel. A manőverezést jól hangolt kormányáttételezés is segíti. Ettől a generációtól a Scénicben is megjelent a villanyszervó, így sok visszajelzést nem kapunk az útról, viszont sokat fordulnak el a kerekek, így a relatíve kis fordulókörrel könnyű boldogulni az autóval városi környezetben is.
Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Bárdi Autó bruttó kisker ár (egységár) |
Akkumulátor | Exide | 29 772 Ft |
Levegőszűrő | Renault | 5 540 Ft |
Pollenszűrő | Blue Print | 6 233 Ft |
Olajszűrő | Valeo | 2 090 Ft |
Kettőstömegű lendkerék | LUK | 280 912 Ft |
Lengéscsillapító (hátsó) | TRW | 24 445 Ft |
Első fékbetét garnitúra | Textar | 10 989 Ft |
Turbófeltöltő | Borgwarner-Schwitzer | 270 888 Ft |
A futómű hozza a kötelezőt: se nem túl lágy, se nem túl kemény, a tempósabban vett kanyarokban meg érezni, hogy nagy tepsit viszünk magunkkal, még ha nem is ér le az autó ívkülső sarka. A tesztelt autón 16-os kerek voltak, aminél nagyobbat biztosan nem tennék rá, ültem már több szépfelnis Scénic taxiban, amik botrányosan ráztak. Ó igen, és a legfontosabb: ez a Scénic már szinte alig zörög az úthibákon.
Az ergonómia már kicsit gázosabb. Az előttünk lévő, kicsit béna TFT kijelzőt egy alig észrevehető gombbal lehet kezelni. Óracsoportból elég sokféle dizájnt választhatunk, de nekem inkább jól esett volna az előd minimalistább megoldása, vagy főleg egy hagyományos műszeregység. Külön tekerőgombot kapott a médiaegység hangerőszabályozója és a frekvenciaállító is, emellett pedig van egy teljes vezérlőpad a TomTom fedélzeti egységnek is. Nyilván csak megszokás kérdése, de nekem ez már egy kicsit sok volt. A navi egyébként elég jól működik, ha ilyen autót szemeltünk ki, ne felejtsük el megnézni, hogy a hozzá kapott SD-kártya benne van-e az autóban, mert arról szedi a térképeket. Mondjuk a Waze világában ez már nem ügy, de ha nem akar mobilos tartóval vacakolni (mert tenni sehová nem lehet a telefont, ugye), akkor jó, ha van egy működő beépített navink.
Mennyire megbízható a harmadik generációs Renault Scénic?
A Renault nagyjából ekkortájt kezdett el a jó útra térni, ami meglátszik Népítélkezőink értékelésén is. Az elődhöz képest egy teljes pontot javított az átlagán, így 7,84-es értéket kapott a rövid, 8,15-öst a Grand verzió. Egy garanciális motorcserét leszámítva csúnya szívásokról nem olvastam, inkább apróbb elektronikai hibák jellemzőek, de azok sem olyanok, amik pokollá tennék az életünket. Sokan írtak arról, hogy az automata ablaktörlő nem minden esetben találja el a megfelelő fokozatot, és az automata fényszóró is vét néha kisebb hibákat. Elromolhat az elektronikus kézifék (a legtöbb ilyen Scénicben ez van, de nem az összesben), mások a tanksapka zárjának meghibásodásáról számoltak be.
Bár ez minden autónál fontos, a Scénicnél kiemelten figyeljünk a vízelvezető csatornák tisztán tartására, mert csúnya beázást szedhetünk össze. A kipróbált autóban minden rendben működött, leszámítva a digitális klíma kapcsolóját, ami csak túlerőltetett nyomkodásra volt hajlandó lejjebb vinni a hőfokot. Hogy mennyire sokat javult a helyzet, bizonyítja az is, hogy mindössze két visszahívási akciót találtunk a típussal kapcsolatban.
Renault Scénic (2009-2016) visszahívási akciók:
- Az első ülések hátsó csavarjait nem húzták meg megfelelően, ami miatt az ülések előreeshetnek egy durvább ütközés vagy fékezés esetén (2016.05.25-ig gyártott autókat érinti)
- Meghibásodhat a fék vákuumszivattyúja, ami miatt megszűnhet a fékrásegítés, vagy akár vészüzemmódba is kapcsolhat a motor
Egyértelmű ítéletet nehéz mondani a Scénicről, hiszen hatéves kora ellenére is megmaradt semleges autóként a szememben. A kipróbált autót 2,5 millió forintért árulják, ami a jó népes kínálat felső harmadának alsó részére tesz ezt a példányt. A legolcsóbb harmadik generációs Grand Scénicet 1,3, a legdrágábbat 4,3 millió forintért találtuk a cikk írásának pillanatában. Persze, ha mindenképpen döntenem kéne, inkább egy ilyet, mint valamilyen unalmasabb németet, koreait, vagy japánt, de ha aktívan keresgélnék, mindenképpen nyitva tartanám a lehetőséget egy Opel Zafira, Ford C-Max/S-Max, Volkswagen Touran előtt is.
Renault Grand Scénic 1,5 dCi Expression – 2013. | |
Üzemanyag | gázolaj |
Lökettérfogat (cm3) | 1461 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény kW (LE)/1/perc | 82 (110)/3750 |
Nyomaték Nm/1/perc | 240 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 5 |
Váltó | 6 fokozatú, manuális |
Végsebesség km/óra | 180 |
Gyorsulás 0-100 km/órára mp | 12,5 |
Kombinált fogyasztás l/100 km | 4,9 |
Saját tömeg kg | 1547 |
Hosszúság mm | 4573 |
Szélesség mm | 1845 |
Magasság mm | 1645 |
Tengelytáv mm | 2770 |
Csomagtartó l | 752 |
Tank mérete (l) | 60 |
Újkori ár | 5 340 000 Ft |
A cikkben szereplő autót az Autócentrum Római kínálatából választottuk.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.