Baltával faragott példakép

Használtteszt: Škoda Octavia Tour 1.6 – 2006.

2019.05.15. 06:12

Közel másfél millió – ennyit gyártottak az egyes Octaviából 1996-os bemutatása óta. Igen nagy szám, ráadásul nagyon sok fut a magyar utakon. Népszerű flottaautó volt, a rendőrök is rengeteget hajtottak, de a magánvásárlók is szerették, szeretik használtan is. Sikere nem érdemtelen.

Lada, Dacia, Trabant, Wartburg, Škoda – ezzel az öt márkával a rendszerváltás előtti magyar autópark jelentős részét le is fedtük. Azóta nemcsak a hazai utcakép változott meg jelentősen, de a felsorolt gyártók helyzete is. Vannak, akikről legfeljebb egy-egy hamvába holt feltámasztási kísérlet kapcsán hallunk, vagy akkor, amikor lelkes – vagy őrült – magyar fiatalok nekivágnak Skandináviának egy Trabival.

És vannak, akiknek több-kevesebb sikerrel összejött az életben maradás. A Ladánál a siralmas Granta után a Vestával talán elindul végre valami, a Dacia – többek közt – a Logannal és Dusterrel komoly tényezőnek számít már főként a magyarhoz hasonló piacokon. Míg e két márka a Renault pártfogoltja, a Škoda a Volkswagen szárnyai alól jutott mára olyan magaslatokig, hogy olykor még házon belül is megfricskázza a nagyobbakat.

Kapcsolódó
A vállalható minimum Dusterből

A vállalható minimum Dusterből

Ha azt gondolnád, nem lehet már olcsón rendes méretű új autót kapni, tévedsz.

A Škoda újraépítésében talán a legnagyobb szerepe az Octaviának volt, bár nem ez volt az első olyan modell, amely a Volkswagen fennhatósága alatt készült. Maga a típusnév egyébként nem volt újdonság a cseh márkánál, már a hatvanas években is volt Octaviájuk, de azóta is fel-feltámasztanak egy-egy régi elnevezést, gondoljunk csak a Rapidra.

Škoda Octavia Tour 1.6 – 2006. forgalomba helyezési és honosítási költségei
Vagyonszerzési illeték 33 750 Ft
Forgalmi engedély 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Regisztrációs adó 46 468 Ft
Rendszám (párban) 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 29 éves vidéki férfi, 12 éves jogsival) 38 076 Ft
Gépjárműadó (éves) 13 875 Ft

A modern értelmezés szerinti első generációs Octaviát 1996-ban mutatták be, forgalmazni 1997-ben kezdték. A legendárium szerint a kilencvenes évek elején Giorgio Giugiaro készített terveket egy új Škodához, azt azonban az akkori cseh miniszterelnök, Václav Klaus túl olasznak találta. Később aztán a belga Dirk van Braeckel dizájnfőnök vezetésével elkészült a ma már jól ismert, kissé baltával faragott, főként szögletes formákkal operáló Octavia.

Az egyes Octavia életciklusa meglepően hosszúra nyúlt: egészen 2010-ig gyártották, pedig 2004-ben már megszületett a második generáció. Az ezredforduló táján volt egy átfogó fészlift, azon kívül pedig időről időre végeztek kisebb módosításokat a kasznin és a belsőn. Az utolsó évjáratokat az Octavia II-vel párhuzamosan, Tour fantázianéven forgalmazták.

A kazincbarcikai Szabó Suzukitól kölcsönkapott példány 1,6-os benzines, ötajtós Octavia Tour 2006-ból. Elsősorban az orr-részt szemből nézegetve látszik, mennyire meghatározó szerepet kapott a tervezés során a vonalzó. Oldalról klasszikus négyajtós limuzinforma, magasra húzott fenékkel, aminek tágasság szempontjából megvan a haszna.

A sima kék fényezés nem a leglátványosabb ugyan, de egy-két kisebb karcot és kavicsnyomot leszámítva hibátlan, teljesen egységes, rozsdának nyomát sem találtam. Tizenhárom év és 140 ezer kilométer nem hagyott rajta szembetűnő nyomokat. Beülve azonban ha a szememet nem is, a fülemet bántotta valami. Ó, az az ajtócsapódás! Mintha kétszáz literes fémhordóra sóznék rá egy bézbólütővel. Nem az a klasszikus wartburgos, és talán nem is ugyanaz, mint amit Winkler a villany-Smartból csalt ki, de nem erre számítottam.

A beltér állapota egyébként így, 140 ezer kilométernél összhangban van a kaszniéval. A szürkeség uralkodik, de az anyaghasználat már finomabb, mint a fészlift előtti példányoknál. A kormánykarima kissé kemény, bár nem régiswift-virslikormányos mértékben, ez még bőven megszokható. Jelentős kopás sem ezen, sem a váltógombon nincs. A villanyablak kapcsolójánál látható, hogy a bevonat elkezdett mállani. Nem vészes a helyzet, és Sipos úr egyébként is megmutatta már, hogyan kell az ilyesmit orvosolni.

Kapcsolódó
Undorító dolgok ellen tényleg jó a szesz

Undorító dolgok ellen tényleg jó a szesz

Ami ennyire visszataszítóan néz ki, azt egy kis szesz egész vállalhatóvá teszi.

Az üléseket az elmúlt években már utólagos védőhuzat óvta, de nem az autó új korától. Félrehúzva ugyanis a vezetőülés támlájának szélén szakadást láthatunk. Ez nem is igazán a kilométer függvénye, sokkal inkább a ki- és beszállások száma az, ami megviseli. Szerkezetileg amúgy még nem érezni az elhasználódás nyomát sem.

A négyes Golf padlólemezére épülő Octaviának egyik jelentős vonzereje a helykínálat volt. Elöl egészen tágas, hátul viszont már korlátozottabbak a lehetőségek, itt megtermett felnőtt emberek hosszabb távon már biztosan mocorogni fognak, hogy keressék a kényelmesebb pozitúrát.

Az igazán nagy truváj a csomagtartó: amikor felnyitottam, kicsúszott egy húbaszki, amikor az autó négy télikerekével szembesültem. Szó nélkül benyelte azokat is az 528 literes gödör – ráadásul az üléseket ledöntve már 1328 literrel gazdálkodhatunk. Összehasonlításképp: alapesetben nagyobb a csomagtér, mint egy Audi A6 kombié. Talán kicsivel rosszabbul pakolható, ha nagyobb kiterjedésű csomagokat szállítunk.

Kapcsolódó
Az örök élet záloga

Az örök élet záloga

Mennyibe kerül, és mennyit ad egy húszéves Audi, ha megkapja, amit kér?

A BFQ-kódú nyolcszelepes, 1,6-os benzinmotor pöccre indul és szépen jár – 140 ezer kilométernél egy aránylag modern szívó benzinesnek még nem is kellene, hogy bármilyen gondja legyen. Ahogy azonban egyesbe kapcsolok, felfigyelek a váltó tökéletlenségére. Határozott mozdulatokat igényel a kapcsolgatás, kimondottan akadós, ráadásul a kívánt fokozatba találva igen hangosan klattyan. Talán egy váltóolajcsere, esetleg kulisszafelújítás enyhítené a tüneteket. A váltóval kapcsolatos észrevételem nem egyedi, a Népítéleteket olvasgatva volt, akinek az egyest vette nehezen. Azt mondták neki a szervizesek, majd bejáródik, de 75 ezer kilométer alatt ez nem történt meg.

Menet közben az egyhatos benzinmotor nem túl fickós, 102 lovas teljesítményét egyenletesen adja le, 3000-3500-as fordulat fölött jön meg kicsit a kedve a menéshez. Ugyanakkor az átlagautósnak minden bizonnyal elegendő, még autópályán is éppen használható. A német Spritmonitor adatai szerint jellemzően 7-8 literes fogyasztással számolhatunk. Plattner-emlékdíjasoknak becsúszhat ez alá is, de nehéz lábbal a tízet is megkörnyékezhetjük.

A kormányzás és a rugózás is semleges, az autó mozgása inkább komfortos, mintsem sportos, de egy ilyen Octaviától észszerűen ezt is várhatjuk el. Nem imbolyog a kanyarokban sem, de nem mondható gokartosnak. A fékre lépve viszont máris megvan, mire költenék először. A pedál mélyen benyomható, ott aztán megvan a megfelelő fékhatás, de minimum a betétek már cserések lennének. A szervizkönyvbe 2010-ben, 83 ezer kilométernél jegyezték be, hogy a következő szerviznél esedékes lehet a betét- és tárcsacsere. Ha ez akkor megtörtént, akkor most, hatvanezerrel később megint aktuális lesz.

Alkatrészárak (Bárdi Autó)
Alkatrész megnevezése Bárdi Autó bruttó kisker ár Alkatrész márkája
Első féktárcsa (db) 15 500 Ft Textar
Első fékbetét (garn.) 13 989 Ft TRW
Hátsó féktárcsa (db) 9 399 Ft Textar
Hátsó fékbetét (garn.) 11 422 Ft TRW
Első kerékcsapágy (garn.) 15 339 Ft SKF
Hátsó kerékcsapágy (garn.) 17 261 Ft Febi
Első lengéscsillapító (db) 22 273 Ft Bilstein
Hátsó lengéscsillapító (db) 14 688 Ft Bilstein
Lengőkar (db) 16 632 Ft Monroe
Kuplung készlet (szett) 42 989 Ft Blue Print
Vezérműszíj készlet (szett) 44 092 Ft SKF
Motorolaj (4 liter) 20 989 Ft Liqui Moly (5W-40)
Olajszűrő 2 534 Ft Bosch
Levegőszűrő 4 997 Ft Wix
Pollenszűrő 3 893 Ft Bosch

Egyébként a szervizkönyvben nincsenek rendkívüli bejegyzések, igaz, csupán az autó négy-ötéves koráig vezették. Az első generációs Octaviának a Népítélet-átlaga is egész jó: a 7,09-es osztályzat közel négyszáz ítéletből jön össze. Ezek alapján a tulajdonosok nagy része szereti az autóját, de azért vannak olyan sokatmondó címek is, mint a Szemétláda vagy a Cseh átok. Hibaként a csörgő-zörgő műanyagokat, és elektronikai gondokat említenek.

Biztonságos-e a családi Skoda?

Az EuroNCAP 2001-ben, tehát már a modellfrissítés után törte össze az Octaviát. Az autó a felnőtt utasok védelmére ötből négy, gyalogosokra négyből kettő csillagot kapott.


Frontális ütközésnél a sofőr mellkasa, combjai, lábfejei és bal lábszára közepes sérülésveszélynek van kitéve, az utas mellkasára kisebb veszély leselkedik. Az oldalütközés kis mértékben veszélyezteti a felsőtestet.

Ennél már komolyabb és kellemetlenebb téma a kormánymű meghibásodása, amelynek egyik jellemző tünete a hidraulikaolaj szivárgása. Ez más, hasonló korú Škodákat is érint. A kiszerelt kormányművet 45-75 ezer forint közötti áron újítják fel. 1,6-os Octaviát egyébként ötféle motorkóddal gyártottak, és sajnos a VW-motorok egyes szériáinál jellemző a komolyabb mértékű olajfogyasztás. Ez szerencsés esetben a szelepszárszimeringek cseréjével orvosolható.

Aki Octavia-vásárlásra adja a fejét, könnyen a bőség zavarával szembesülhet. Ugyanis a tesztautó 1,6-os benzinesén kívül van még 1,4-es, 1,8-as és kétliteres szívó, valamint 1,8-as turbós többféle teljesítményszinttel (az erősebb, 180 lovas az RS). Ezek közül az 1,4-es ebbe a kaszniba már kevéske, az 1,6-os elfogadható, de aki értelmezhető dinamizmust szeretne, inkább felfelé nézelődjön. Dízelből az 1,9-es SDI szívó a türelmes emberek biztos választása. Adagolós turbódízelből 90 és 110 lóerőset, míg PD-sből 101 és 131 lovasat gyártottak. Én magamnak inkább TDI-t vennék, a témában érdemes megnézni a MűhelyPRN vonatkozó adását.

Kapcsolódó
Mennyire lehet lelakni egy Octaviát?

Mennyire lehet lelakni egy Octaviát?

Átnézettük Laci 300 ezer km-t futott, TDI Skodáját, hogy te is tudd, mit kell megnézned, ha ilyet veszel.

A tesztautóhoz hasonló, 2006-os évjáratú, 1,6-os szívó benzines Octavia Tourokat jellemzően 700 ezer forinttól 1,2 millióig mérik, ez a konkrét példány a kínálat tetejéhez tartozik. Ennyiért egy tágas (oké, hátul nem felnőtteknek bőséges), jól felszerelt családi autót kapunk, de érdemes szem előtt tartani a fent említett típusbetegségeket. Ugyanebben az ársávban egyébként már II-es Octaviákat is kaphatunk.

Aki ebben az árkategóriában és lökettérfogatban, szedán karosszériában gondolkodik, találhat Renault Mégane-okat, az olajfogyasztással szintén hadilábon álló G Astrákat, Ford Focusokat, rozsdásodásra fokozottabban hajlamos Mazda 3-asokat, Volkswagen-csoporton belül maradva pedig Borákat. A keresésbe elvétve egy-egy Corolla is beeshet.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Skoda Octavia Tour 1.6 - 2006.
Üzemanyag benzin
Lökettérfogat, cm3 1595
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény, kW (LE)/1/perc 75 (102)/5600
Nyomaték, Nm/1/perc 148/3800
Könyezetvédelmi besorolás Euro 4
Váltó 5 fokozatú, kézi
Végsebesség, km/óra 190
Gyorsulás, 0-100 km/órára mp 11,8
Kombinált fogyasztás, l/100 km / kWh/100 km 7
CO2 kibocsátás, g/km 168
Fordulókör átmérő, m 10,8
Saját tömeg, kg 1180
Hosszúság, mm 4507
Szélesség, mm 1731
Magasság, mm 1431
Tengelytáv, mm 2512
Csomagtartó, l 528-1328

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

3 órája
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53