Baltával faragott példakép
Használtteszt: Škoda Octavia Tour 1.6 – 2006.
Közel másfél millió – ennyit gyártottak az egyes Octaviából 1996-os bemutatása óta. Igen nagy szám, ráadásul nagyon sok fut a magyar utakon. Népszerű flottaautó volt, a rendőrök is rengeteget hajtottak, de a magánvásárlók is szerették, szeretik használtan is. Sikere nem érdemtelen.
Lada, Dacia, Trabant, Wartburg, Škoda – ezzel az öt márkával a rendszerváltás előtti magyar autópark jelentős részét le is fedtük. Azóta nemcsak a hazai utcakép változott meg jelentősen, de a felsorolt gyártók helyzete is. Vannak, akikről legfeljebb egy-egy hamvába holt feltámasztási kísérlet kapcsán hallunk, vagy akkor, amikor lelkes – vagy őrült – magyar fiatalok nekivágnak Skandináviának egy Trabival.
És vannak, akiknek több-kevesebb sikerrel összejött az életben maradás. A Ladánál a siralmas Granta után a Vestával talán elindul végre valami, a Dacia – többek közt – a Logannal és Dusterrel komoly tényezőnek számít már főként a magyarhoz hasonló piacokon. Míg e két márka a Renault pártfogoltja, a Škoda a Volkswagen szárnyai alól jutott mára olyan magaslatokig, hogy olykor még házon belül is megfricskázza a nagyobbakat.
A Škoda újraépítésében talán a legnagyobb szerepe az Octaviának volt, bár nem ez volt az első olyan modell, amely a Volkswagen fennhatósága alatt készült. Maga a típusnév egyébként nem volt újdonság a cseh márkánál, már a hatvanas években is volt Octaviájuk, de azóta is fel-feltámasztanak egy-egy régi elnevezést, gondoljunk csak a Rapidra.
Škoda Octavia Tour 1.6 – 2006. forgalomba helyezési és honosítási költségei | |
Vagyonszerzési illeték | 33 750 Ft |
Forgalmi engedély | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 Ft |
Regisztrációs adó | 46 468 Ft |
Rendszám (párban) | 8 500 Ft |
Kötelező biztosítás (éves, 29 éves vidéki férfi, 12 éves jogsival) | 38 076 Ft |
Gépjárműadó (éves) | 13 875 Ft |
A modern értelmezés szerinti első generációs Octaviát 1996-ban mutatták be, forgalmazni 1997-ben kezdték. A legendárium szerint a kilencvenes évek elején Giorgio Giugiaro készített terveket egy új Škodához, azt azonban az akkori cseh miniszterelnök, Václav Klaus túl olasznak találta. Később aztán a belga Dirk van Braeckel dizájnfőnök vezetésével elkészült a ma már jól ismert, kissé baltával faragott, főként szögletes formákkal operáló Octavia.
Az egyes Octavia életciklusa meglepően hosszúra nyúlt: egészen 2010-ig gyártották, pedig 2004-ben már megszületett a második generáció. Az ezredforduló táján volt egy átfogó fészlift, azon kívül pedig időről időre végeztek kisebb módosításokat a kasznin és a belsőn. Az utolsó évjáratokat az Octavia II-vel párhuzamosan, Tour fantázianéven forgalmazták.
A kazincbarcikai Szabó Suzukitól kölcsönkapott példány 1,6-os benzines, ötajtós Octavia Tour 2006-ból. Elsősorban az orr-részt szemből nézegetve látszik, mennyire meghatározó szerepet kapott a tervezés során a vonalzó. Oldalról klasszikus négyajtós limuzinforma, magasra húzott fenékkel, aminek tágasság szempontjából megvan a haszna.
A sima kék fényezés nem a leglátványosabb ugyan, de egy-két kisebb karcot és kavicsnyomot leszámítva hibátlan, teljesen egységes, rozsdának nyomát sem találtam. Tizenhárom év és 140 ezer kilométer nem hagyott rajta szembetűnő nyomokat. Beülve azonban ha a szememet nem is, a fülemet bántotta valami. Ó, az az ajtócsapódás! Mintha kétszáz literes fémhordóra sóznék rá egy bézbólütővel. Nem az a klasszikus wartburgos, és talán nem is ugyanaz, mint amit Winkler a villany-Smartból csalt ki, de nem erre számítottam.
A beltér állapota egyébként így, 140 ezer kilométernél összhangban van a kaszniéval. A szürkeség uralkodik, de az anyaghasználat már finomabb, mint a fészlift előtti példányoknál. A kormánykarima kissé kemény, bár nem régiswift-virslikormányos mértékben, ez még bőven megszokható. Jelentős kopás sem ezen, sem a váltógombon nincs. A villanyablak kapcsolójánál látható, hogy a bevonat elkezdett mállani. Nem vészes a helyzet, és Sipos úr egyébként is megmutatta már, hogyan kell az ilyesmit orvosolni.
Az üléseket az elmúlt években már utólagos védőhuzat óvta, de nem az autó új korától. Félrehúzva ugyanis a vezetőülés támlájának szélén szakadást láthatunk. Ez nem is igazán a kilométer függvénye, sokkal inkább a ki- és beszállások száma az, ami megviseli. Szerkezetileg amúgy még nem érezni az elhasználódás nyomát sem.
A négyes Golf padlólemezére épülő Octaviának egyik jelentős vonzereje a helykínálat volt. Elöl egészen tágas, hátul viszont már korlátozottabbak a lehetőségek, itt megtermett felnőtt emberek hosszabb távon már biztosan mocorogni fognak, hogy keressék a kényelmesebb pozitúrát.
Az igazán nagy truváj a csomagtartó: amikor felnyitottam, kicsúszott egy húbaszki, amikor az autó négy télikerekével szembesültem. Szó nélkül benyelte azokat is az 528 literes gödör – ráadásul az üléseket ledöntve már 1328 literrel gazdálkodhatunk. Összehasonlításképp: alapesetben nagyobb a csomagtér, mint egy Audi A6 kombié. Talán kicsivel rosszabbul pakolható, ha nagyobb kiterjedésű csomagokat szállítunk.
A BFQ-kódú nyolcszelepes, 1,6-os benzinmotor pöccre indul és szépen jár – 140 ezer kilométernél egy aránylag modern szívó benzinesnek még nem is kellene, hogy bármilyen gondja legyen. Ahogy azonban egyesbe kapcsolok, felfigyelek a váltó tökéletlenségére. Határozott mozdulatokat igényel a kapcsolgatás, kimondottan akadós, ráadásul a kívánt fokozatba találva igen hangosan klattyan. Talán egy váltóolajcsere, esetleg kulisszafelújítás enyhítené a tüneteket. A váltóval kapcsolatos észrevételem nem egyedi, a Népítéleteket olvasgatva volt, akinek az egyest vette nehezen. Azt mondták neki a szervizesek, majd bejáródik, de 75 ezer kilométer alatt ez nem történt meg.
Menet közben az egyhatos benzinmotor nem túl fickós, 102 lovas teljesítményét egyenletesen adja le, 3000-3500-as fordulat fölött jön meg kicsit a kedve a menéshez. Ugyanakkor az átlagautósnak minden bizonnyal elegendő, még autópályán is éppen használható. A német Spritmonitor adatai szerint jellemzően 7-8 literes fogyasztással számolhatunk. Plattner-emlékdíjasoknak becsúszhat ez alá is, de nehéz lábbal a tízet is megkörnyékezhetjük.
A kormányzás és a rugózás is semleges, az autó mozgása inkább komfortos, mintsem sportos, de egy ilyen Octaviától észszerűen ezt is várhatjuk el. Nem imbolyog a kanyarokban sem, de nem mondható gokartosnak. A fékre lépve viszont máris megvan, mire költenék először. A pedál mélyen benyomható, ott aztán megvan a megfelelő fékhatás, de minimum a betétek már cserések lennének. A szervizkönyvbe 2010-ben, 83 ezer kilométernél jegyezték be, hogy a következő szerviznél esedékes lehet a betét- és tárcsacsere. Ha ez akkor megtörtént, akkor most, hatvanezerrel később megint aktuális lesz.
Alkatrészárak (Bárdi Autó) | ||
Alkatrész megnevezése | Bárdi Autó bruttó kisker ár | Alkatrész márkája |
Első féktárcsa (db) | 15 500 Ft | Textar |
Első fékbetét (garn.) | 13 989 Ft | TRW |
Hátsó féktárcsa (db) | 9 399 Ft | Textar |
Hátsó fékbetét (garn.) | 11 422 Ft | TRW |
Első kerékcsapágy (garn.) | 15 339 Ft | SKF |
Hátsó kerékcsapágy (garn.) | 17 261 Ft | Febi |
Első lengéscsillapító (db) | 22 273 Ft | Bilstein |
Hátsó lengéscsillapító (db) | 14 688 Ft | Bilstein |
Lengőkar (db) | 16 632 Ft | Monroe |
Kuplung készlet (szett) | 42 989 Ft | Blue Print |
Vezérműszíj készlet (szett) | 44 092 Ft | SKF |
Motorolaj (4 liter) | 20 989 Ft | Liqui Moly (5W-40) |
Olajszűrő | 2 534 Ft | Bosch |
Levegőszűrő | 4 997 Ft | Wix |
Pollenszűrő | 3 893 Ft | Bosch |
Egyébként a szervizkönyvben nincsenek rendkívüli bejegyzések, igaz, csupán az autó négy-ötéves koráig vezették. Az első generációs Octaviának a Népítélet-átlaga is egész jó: a 7,09-es osztályzat közel négyszáz ítéletből jön össze. Ezek alapján a tulajdonosok nagy része szereti az autóját, de azért vannak olyan sokatmondó címek is, mint a Szemétláda vagy a Cseh átok. Hibaként a csörgő-zörgő műanyagokat, és elektronikai gondokat említenek.
Biztonságos-e a családi Skoda?
Az EuroNCAP 2001-ben, tehát már a modellfrissítés után törte össze az Octaviát. Az autó a felnőtt utasok védelmére ötből négy, gyalogosokra négyből kettő csillagot kapott.Frontális ütközésnél a sofőr mellkasa, combjai, lábfejei és bal lábszára közepes sérülésveszélynek van kitéve, az utas mellkasára kisebb veszély leselkedik. Az oldalütközés kis mértékben veszélyezteti a felsőtestet.
Ennél már komolyabb és kellemetlenebb téma a kormánymű meghibásodása, amelynek egyik jellemző tünete a hidraulikaolaj szivárgása. Ez más, hasonló korú Škodákat is érint. A kiszerelt kormányművet 45-75 ezer forint közötti áron újítják fel. 1,6-os Octaviát egyébként ötféle motorkóddal gyártottak, és sajnos a VW-motorok egyes szériáinál jellemző a komolyabb mértékű olajfogyasztás. Ez szerencsés esetben a szelepszárszimeringek cseréjével orvosolható.
Aki Octavia-vásárlásra adja a fejét, könnyen a bőség zavarával szembesülhet. Ugyanis a tesztautó 1,6-os benzinesén kívül van még 1,4-es, 1,8-as és kétliteres szívó, valamint 1,8-as turbós többféle teljesítményszinttel (az erősebb, 180 lovas az RS). Ezek közül az 1,4-es ebbe a kaszniba már kevéske, az 1,6-os elfogadható, de aki értelmezhető dinamizmust szeretne, inkább felfelé nézelődjön. Dízelből az 1,9-es SDI szívó a türelmes emberek biztos választása. Adagolós turbódízelből 90 és 110 lóerőset, míg PD-sből 101 és 131 lovasat gyártottak. Én magamnak inkább TDI-t vennék, a témában érdemes megnézni a MűhelyPRN vonatkozó adását.
A tesztautóhoz hasonló, 2006-os évjáratú, 1,6-os szívó benzines Octavia Tourokat jellemzően 700 ezer forinttól 1,2 millióig mérik, ez a konkrét példány a kínálat tetejéhez tartozik. Ennyiért egy tágas (oké, hátul nem felnőtteknek bőséges), jól felszerelt családi autót kapunk, de érdemes szem előtt tartani a fent említett típusbetegségeket. Ugyanebben az ársávban egyébként már II-es Octaviákat is kaphatunk.
Aki ebben az árkategóriában és lökettérfogatban, szedán karosszériában gondolkodik, találhat Renault Mégane-okat, az olajfogyasztással szintén hadilábon álló G Astrákat, Ford Focusokat, rozsdásodásra fokozottabban hajlamos Mazda 3-asokat, Volkswagen-csoporton belül maradva pedig Borákat. A keresésbe elvétve egy-egy Corolla is beeshet.
Skoda Octavia Tour 1.6 - 2006. | |
Üzemanyag | benzin |
Lökettérfogat, cm3 | 1595 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény, kW (LE)/1/perc | 75 (102)/5600 |
Nyomaték, Nm/1/perc | 148/3800 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Váltó | 5 fokozatú, kézi |
Végsebesség, km/óra | 190 |
Gyorsulás, 0-100 km/órára mp | 11,8 |
Kombinált fogyasztás, l/100 km / kWh/100 km | 7 |
CO2 kibocsátás, g/km | 168 |
Fordulókör átmérő, m | 10,8 |
Saját tömeg, kg | 1180 |
Hosszúság, mm | 4507 |
Szélesség, mm | 1731 |
Magasság, mm | 1431 |
Tengelytáv, mm | 2512 |
Csomagtartó, l | 528-1328 |
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.