Világít a kék fény, ha tisztán megy
Bemutató: Opel Grandland X Hybrid4 – 2020.
Az Opel megcsinálta a kötelezőt: ismét van nekik is használható plug-in hibridjük és büszkék rá, hogy ez senkinek nem fog feltűnni. A cikk itt akár véget is érhetne, de van azért itt még látnivaló. Mégiscsak egy világújdonságról van szó. Például tudták, hogy a Grandland X Hybrid4, a világ első...

...német...kompakt...SUV...plug-in hibridje? A kötelező, világújdonság-kártyát leszámítva azért üdítően őszintén zajlott a konnektoros Grandland X vezetése előtti sajtótájékoztató. Fogadkoztak az Opelesek, hogy igen, tudják, hogy a Grandland X már jó ideje a piacon van, de több szempontból is fontos modellről van szó. Ezzel az autóval lépnek vissza az orosz piacra, ráadásul ennek a modellnek is köszönhető, hogy az Opelnek nem kell büntetőadókat fizetnie, teljesíteni tudják a 2020-tól életbe lépő 95 g/km CO2 flottaátlagot. Csakhogy érzékeltessem: az Opel 49 g/km CO2-t ad meg a Grandland X Hybrid4-ra. Persze tudjuk, hogy ehhez teljesen feltöltött akkumulátor kell és jó pár tucat hibrid módban megtett kilométer, de látszik, hogy rengeteget csíp le abból a bizonyos átlagból.
Ha nem ismerjük az adatokat, akkor szinte fel sem tűnik a Grandland hibridsége, hiszen erről csak pár eldugott felirat tanúskodik. A prezentáción németes kimértséggel oda is szúrtak a konkurenciának, amikor arról beszéltek, hogy miért nem egyértelmű a külső szemlélődő számára a Grandland elektromos hajtása. Az Opel szerint a vásárlók egy egyszerű, minél kevesebb megszokást igénylő autót szeretnének, nem pedig gamificationös levélgyűjtögetést, meg egypedálos működést. És valahol igazuk is van.
Azt azért elsütötték, hogy a Hybrid4-ra keresztelt újdonság az Opel első plug-in hibridje, pedig mindannyian tudjuk, hogy volt már ilyen Ampera néven. Mindegy is, ha már egyszer bevállalták, legalább következetesen tartják magukat az csúsztatáshoz. Azon mondjuk meglepődtem, hogy azt nem emelték ki, hogy a hibridesítéssel már az EMP2 platformon is van összkerékhajtású autójuk. Ha már itt tartunk, lesz kétmotoros elsőkerék-hajtású változat is, ahol a rendszerteljesítmény 224 lóerő. Az Opel a nagy villanyos terveit egyébként 2024-ig úgy szövögeti, hogy addigra minden modellt tudjanak valamilyen elektromos hajtással kínálni.

A Grandland X Hybrid4 a trendeknek megfelelően dögerős, 300 lóerő a rendszerteljesítménye, hiszen több különböző üzemmódban kell elfogadhatóan mozgatnia az 1,8 tonnás testet. A 300-ból 200 lóerőt ad az 1,6-os turbómotor, míg tisztán elektromos módban az első és a hátsó tengelyre rakott villanymotorok összesen kicsivel több mint 200 lóerőt tudnak - vagyis simán villannyal se lomha a Grandland X. A rendszert 8 sebességes automata váltó hangolja össze, csakúgy mint a hagyományos Grandlandoknál. Az új hajtás miatt a pótkeréknek nem maradt hely, a csomagtartó pedig 390 literesre csökkent. Sokat nem próbálgathattuk a tisztán elektromos üzemmódot, mert alig 20 kilométernyi hatótávval vettük át az autót (tele aksival 59 km-t tud a WLTP-szabvány szerint).
Jó darabig nem is tudtunk pusztán elektromos üzemmódban menni, amire az instruktorunk azt a választ adta, hogy azért, mert hideg van, és a rendszer csak előmelegített akkumulátorokkal engedi a tisztán elektromos üzemmódot. Töltőről vettük le az autót és 10 fok volt, szóval ez a magyarázat valahol kicsit furcsa volt. Az akkupakk egyébként 13,2 kWh-s, feltölteni az opciós fali töltővel 1 óra 50 perc alatt, otthoni konnektorról 7 óra 10 perc alatt lehet. A hátsó ülések alá rakott akkumulátorok az LG Chemtől származnak, és külön vízhűtést kaptak. Az Opel 8 év/160 ezer kilométer garanciát vállal rájuk. A MyOpel appal összekötve magunk is megbizonyosodhatunk arról, hogy milyen állapotban vannak az akkumulátorok, illetve programozottan előfűthetjük az autót.
A brutál erőtartaléknak és a drágább változatokhoz kérhető zajszigetelt ablakoknak köszönhetően az első kilométereken azért hibrid üzemmódban sem volt egyértelmű számomra, hogy éppen jár-e a benzinmotor vagy sem. A Grandland X ebben a konfigurációban elképesztően csendes tud lenni, csupán a folyamatjelző ábra és néha egy alig észrevehető rántás a kormányon jelzi, hogy beindult a benzinmotor (amit a prezentáció során valamiért csak thermal engine-nek neveztek az opelesek). Hibrid üzemmódban egyébként tényleg sportmodelleket idéz a gyorsulás, 6,1 alatt 100-ra ugrik a nagy test. Ekkor azért elég hangos lesz a motor és gázelvétel után is sok idő telik el, mire veszi a lapot a rendszer, és magasabb fokozatba kapcsol.
A durva gyorsulást leszámítva persze semmilyen élményt nem kell várni a Grandlandtól, főleg ezeken a tükörsima fekete-erdei utakon tűnt különösen ingerszegénynek a vezetés. Itt megjegyezném, hogy az új hátsó hajtással multilink futóművet is kapott a Grandland, de mivel régen mentem simával, nem nagyon éreztem a különbséget. Mondjuk ebből a szempontból már ismerjük a Grandland X-et, menetkomfortban valószínűleg a magyar utakon is hozza az átlagos szintet.

Az út második felében kipróbálhattuk az Android Autót is és jó hír, hogy villámgyorsan vette a fonalat a rendszer - nem mindenhol alapvetés ez még ma sem. A fogyasztás megítélését meghagynám a hazai körülmények között elvégzett tesztre, nekünk kicsi töltöttséggel, viszonylag sok padlógázas gyorsítással 8 liter körül fogyasztott az autó, de szinte végig járt a benzinmotor, voltak komoly hegyek és a fotózás sem kedvez a jó átlagnak.

A Grandland X-et lemerült akkumulátorok esetén arra is kérhetjük, hogy menet közben a benzinmotorral (és persze a visszatáplálással) töltsük fel a telepeket. Ez nem éppen a leghatékonyabb és legkörnyezetkímélőbb módja a töltésnek, de ha tényleg egyre több lesz az emissziómentes övezet Európában, akkor elég hasznos kiegészítő lehet. Ugyanilyen fícsör a belső visszapillantóra tett kis kék fény is, ami akkor világít, ha tisztán elektromos módban gurul a Grandland X. Az öncélú hülyeségnek tűnő kiegészítő akkor lehet majd hasznos, ha ezekben az említett kibocsátáscsökkentett övezetekben tényleg elkezdik majd ellenőrizni, hogy valóban tisztán megy-e az autó vagy sem.

Az Opel Grandland X Hybrid4 forgalmazása már megkezdődött Európában, az első összkerekeseket valamikor február vége felé, míg az elsőkerekeseket júniusig kezdik leszállítani. A csúcs SUV-nak megkérik az árát, 14,6 millió az összkerekes és 13,1 a fronthajtású változat ára. Ezzel a kicsit hosszabb és jobb terepjáró képességekkel rendelkező Mitsubishi Outlander PHEV környékére lőtték be az árát, amely eddig egyeduralkodó volt a piacon. A PSA nem száll le a plug-in hibrid SUV-vonatról, hiszen már gyártják a Grandland X testvérmodelljét, a 3008-at is ezzel a hajtással. Nálunk nem biztos, hogy sokan befizetnek bő tízmillió forintot egy Opelre, de nyugatabbra valószínűleg sikeres autó lesz, már csak az egyelőre csekély konkurenciának is köszönhetően. Meg igazából mint helyváltoztatási eszköz, elég jó autó a Grandland X, de kicsit unalmas és zöld rendszámot osztanak már kedvezőbb árú és tisztább hajtású autóknak is (lásd Kia Niro).

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
