Már két év eltelt azóta, hogy mentem egy nagy kört a Balaton körül az akkori Grand Canyonnal.
Az még Ducato alapokra épült, ami méreteiben azóta is utolérhetetlen, igen jól használható alap. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a lakóautó építők többsége, köztük Göbölyös Zsolt is ugyanerre az alapra építi-szépíti a saját lakóautóját.
Hozzávetőleg ekkor debütált az új Mercedes Sprinter, aminek első példányával (leszámítva a bemutatót) a sors fura fintora miatt pont egy full integrált lakóautó formájában találkoztam. Ebben a modellben a Sprinter az első futómű-motor-műszerfal együttest adta csak.
Aztán persze egy zárt furgonnal végigtoltam egy Sziget fesztivált, és érkezett egy félintegrált lakó is hozzám, amivel a TB24-en púposkodtam. Végül megérkezett a klasszikus furgon alapú lakó, véletlenül szintén Grand Canyon felszereltségben. Kinézetében hagyományos Sprinter furgon, de hátul elég furára sikeredett, hiszen az ágynál mindkét oldal kidudorodik. Ennek oka, hogy a Sprinter még mindig igen karcsú, de mivel a Hymer mindenáron akart egy magasabb kategóriájú lakófurgont, így csak ilyen extra dudorokkal fér el egy rendes ágy.
A méretekben ugyan nem versenyezhet a Ducato alappal, de ebben azért igen jó motor van, és az automata váltó se a Fiat/PSA robotizált modellje, nagyon finoman váltogat, és méretéhez képest elég rendesen oda lehet lépni neki.
A beltér elrendezése számomra az egyik legkedveltebb, abból a szempontból, hogy a hűtő nem volt beépítve, hanem a tetejére lehetett pakolni. Persze jelen esetben csak álló helyzetben, de így is nagyon hasznos tud lenni, mert amúgy minden sík felületet elfoglal valami (főzőlap, mosogató). Ezen ugyan megpróbál segíteni egy felpattintható polcocska a főzőlap oldalán, de pakoló felületből sosincs túl sok. Ha az autó az enyém lenne, persze megcsinálnám a hűtő tetejét olyanra, hogy mondjuk az általam rendszeresen odarakott 5 literes vizes kannát menet közben se kelljen leszedni.
A hűtő nem az abszorpciós, hanem a kompresszoros fajtából való, 12 volt legyen, aztán elzümmög magának. Ennek előnye, hogy a nagy melegben is rendes hűtés van ahol a hármas (12V, 230V, gáz) üzemű rendszerek azért gyakran elvéreznek. Egyáltalán nem volt zavaró a kompresszor morgása éjjelente.
A mai világban már elég fura, hogy az autó tele volt 12 voltos szivargyújtó csatlakozókkal, ráadásul ezt mindenhol tévéantenna-csatlakozóval kombinálva. Én csak a kistévé mellé tettem volna ilyet, főleg a TV is szivargyújtós táppal üzemelt. A többi helyre értelmesebb lenne USB töltő portokat tenni, főleg az asztal környékére, annak talán több a haszna. Persze itt is igaz, ha a sajátja az autó, az ember egy hétvége alatt simán lecserélheti az aljzatokat.
Vadkemping és menet közben a kiépített aljzatokban nincs áram, csak amikor felcsatlakoztatjuk a hálózatra az autót. Hogy azért ekkor se maradjunk 230 volt nélkül, akadt egy inverter a kocsiban, amivel töltheti az ember mondjuk a laptopját, bónuszként két USB csatlakozóval a mobil eszközökhöz.
A lakótér elektromos kapcsolótáblája, amin a főkapcsoló mellett a vízpumpa kapcsolója illetve az aksik és tartályok visszajelzője kapott helyet a sofőr felett elől kapott helyet, míg a 4 kW-os kombi kazán kapcsolója valami miatt a hűtő fölé került. Utóbbi nem csak azért volt zavaró, mert rendszerint egymás közelében szoktak lenni a kontrollkapcsolók, de ráadásul az előtte lévő polcra pakolva kitakartuk a kijelzőt, plusz könnyen megnyomhatta egy kóbor palack.
Az autó, mint említettem, szépen suhan, a fogyasztás se szaladt el, autópályán rendes tempóban olyan 12 liter körül volt, amúgy 10 körül evett. Az egyetlen hátránya a mérete és formája, és mivel sikerült a kis túrára a legszelesebb napokat kiválasztani, az rendesen rángatta a kasznit. Ez mindegyik lakóautónál így van, nagy csodák nincsenek.
A beltér nem sokban tért el a korábban tesztelt Ducato féle Grand Canyontól, viszont a felnyitható tetőágy (200x122 cm) igen. Itt már rejtett beakadó kampók rögzítik a tetőt, amit erőteljes lerántással lehet bezárni. Sajnos nem látjuk, rendesen beakadt-e, de az esetleges balesetek elkerülése végett a gyújtás ráadásakor igen erős csengő jelzi, hogy valami gond van. A régi, csatos megoldás nekem speciel jobban tetszett. A másik biztonsági rendszer a bal oldali oldalablakhoz volt beépítve: ha nyitva van, nem indul be a kazán, mert az égéstermékek esetleg bejuthatnak az ablakon át.
A tetőt kinyitva jókora ágy tárul fel, és a tetővászon szúnyoghálós szellőzőivel nagyon jól át lehet szellőztetni a kocsit még meleg időben is. Természetesen a lejárónál nem maradhatott el a kötelező leesésgátló biztonsági háló se, bár azt gyanítom, ezt sose szereli fel senki. Mivel a sátorvászon hőszigeteléséről azért mindenkinek megvan az elképzelése, a rendelhető extralistán feltűnnek olyan tételek, mint a fűtőbetét a tetőágy matraca alá.
A cuccoknak, ruháknak a mérethez képest elég sok tároló akad, ráadásul a hátsó ágyat (195x135 cm) felhajtva még magasabb dolgokat is be tudunk tenni a raktérbe, amit az igényeknek megfelelően variálhatunk hosszában. Sőt, ha kivesszük az elválasztó elemet, akár hosszabb ikeás bútorokat haza tudunk vinni a kocsival, hiszen ekkor egészen az első ülésig nyújtózkodhatunk.
Az autó maga 593 cm hosszú, amivel már gondolkodni kell a parkolókban, de még annyira nem lógunk ki, ha ügyesen parkolunk, és van hely kilógatni a kocsi hátulját. Itt persze nem árt vigyázni a magasabb járdaszigetekkel, mert a szürkevíz leeresztője pont hátra lóg ki, így rosszabb esetben eléggé átrendezhetjük a csőrendszert. A magassága csukott állapotban is 3 méter, amivel már figyelni kell, de a magasságkorlátozások többsége még nem érint minket, annál inkább a belógó ágak.
A lakóautó ilyen pandémiás időszakban a legjobb megoldás a nyaralásra, csavargásra, hiszen itt tényleg csak azzal találkozol, akivel akarsz, és könnyedén elkülönülhetsz egy jó kis vadkemping keretében (arra azért nem árt figyelni, hogy ez engedik-e az adott országban). És ha jól felkészültünk, még az se olyan nagy gond, ha hirtelen ottragadunk valahol, mint például idén tavasszal az Utravellók, persze ilyesmit praktikusabb saját autóval megtenni.
Az autó jól fel volt szerelve, még úgy is lehet bele bőven csili-vilit rendelni, hogy ez nem az alapverzió, hiszen a 190 lóerős motor, az automata váltó vagy a tetőágy is az extralistán szerepel. Persze nem kell rögtön megvenni, ha az ember csak ismerkedik a lakóautózással, praktikusabb elsőnek kibérelni egy hétre, hogy kell-e ez a móka.