Már két év eltelt azóta, hogy mentem egy nagy kört a Balaton körül az akkori Grand Canyonnal.
Az még Ducato alapokra épült, ami méreteiben azóta is utolérhetetlen, igen jól használható alap. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a lakóautó építők többsége, köztük Göbölyös Zsolt is ugyanerre az alapra építi-szépíti a saját lakóautóját.
Lakóautózni veszélyes - függővé tesz
És új jelentést ad a Fáradt? Álljon meg pihenni! felhívásnak.

Hozzávetőleg ekkor debütált az új Mercedes Sprinter, aminek első példányával (leszámítva a bemutatót) a sors fura fintora miatt pont egy full integrált lakóautó formájában találkoztam. Ebben a modellben a Sprinter az első futómű-motor-műszerfal együttest adta csak.
A legmenőbb Mercedes
Ami az új Sprinter, bár a bőségesen elszórt emblémákon túl nem sok utal erre.
Aztán persze egy zárt furgonnal végigtoltam egy Sziget fesztivált, és érkezett egy félintegrált lakó is hozzám, amivel a TB24-en púposkodtam. Végül megérkezett a klasszikus furgon alapú lakó, véletlenül szintén Grand Canyon felszereltségben. Kinézetében hagyományos Sprinter furgon, de hátul elég furára sikeredett, hiszen az ágynál mindkét oldal kidudorodik. Ennek oka, hogy a Sprinter még mindig igen karcsú, de mivel a Hymer mindenáron akart egy magasabb kategóriájú lakófurgont, így csak ilyen extra dudorokkal fér el egy rendes ágy.
Kihalóban lévő állatfaj
Ki gyártson még ma is hátsókerekes furgont, ha nem a Mercedes? Az igazán nagy terhekhez még mindig ez való.
A méretekben ugyan nem versenyezhet a Ducato alappal, de ebben azért igen jó motor van, és az automata váltó se a Fiat/PSA robotizált modellje, nagyon finoman váltogat, és méretéhez képest elég rendesen oda lehet lépni neki.
A beltér elrendezése számomra az egyik legkedveltebb, abból a szempontból, hogy a hűtő nem volt beépítve, hanem a tetejére lehetett pakolni. Persze jelen esetben csak álló helyzetben, de így is nagyon hasznos tud lenni, mert amúgy minden sík felületet elfoglal valami (főzőlap, mosogató). Ezen ugyan megpróbál segíteni egy felpattintható polcocska a főzőlap oldalán, de pakoló felületből sosincs túl sok. Ha az autó az enyém lenne, persze megcsinálnám a hűtő tetejét olyanra, hogy mondjuk az általam rendszeresen odarakott 5 literes vizes kannát menet közben se kelljen leszedni.
A hűtő nem az abszorpciós, hanem a kompresszoros fajtából való, 12 volt legyen, aztán elzümmög magának. Ennek előnye, hogy a nagy melegben is rendes hűtés van ahol a hármas (12V, 230V, gáz) üzemű rendszerek azért gyakran elvéreznek. Egyáltalán nem volt zavaró a kompresszor morgása éjjelente.

A mai világban már elég fura, hogy az autó tele volt 12 voltos szivargyújtó csatlakozókkal, ráadásul ezt mindenhol tévéantenna-csatlakozóval kombinálva. Én csak a kistévé mellé tettem volna ilyet, főleg a TV is szivargyújtós táppal üzemelt. A többi helyre értelmesebb lenne USB töltő portokat tenni, főleg az asztal környékére, annak talán több a haszna. Persze itt is igaz, ha a sajátja az autó, az ember egy hétvége alatt simán lecserélheti az aljzatokat.

Vadkemping és menet közben a kiépített aljzatokban nincs áram, csak amikor felcsatlakoztatjuk a hálózatra az autót. Hogy azért ekkor se maradjunk 230 volt nélkül, akadt egy inverter a kocsiban, amivel töltheti az ember mondjuk a laptopját, bónuszként két USB csatlakozóval a mobil eszközökhöz.
A lakótér elektromos kapcsolótáblája, amin a főkapcsoló mellett a vízpumpa kapcsolója illetve az aksik és tartályok visszajelzője kapott helyet a sofőr felett elől kapott helyet, míg a 4 kW-os kombi kazán kapcsolója valami miatt a hűtő fölé került. Utóbbi nem csak azért volt zavaró, mert rendszerint egymás közelében szoktak lenni a kontrollkapcsolók, de ráadásul az előtte lévő polcra pakolva kitakartuk a kijelzőt, plusz könnyen megnyomhatta egy kóbor palack.
Az autó, mint említettem, szépen suhan, a fogyasztás se szaladt el, autópályán rendes tempóban olyan 12 liter körül volt, amúgy 10 körül evett. Az egyetlen hátránya a mérete és formája, és mivel sikerült a kis túrára a legszelesebb napokat kiválasztani, az rendesen rángatta a kasznit. Ez mindegyik lakóautónál így van, nagy csodák nincsenek.

A beltér nem sokban tért el a korábban tesztelt Ducato féle Grand Canyontól, viszont a felnyitható tetőágy (200x122 cm) igen. Itt már rejtett beakadó kampók rögzítik a tetőt, amit erőteljes lerántással lehet bezárni. Sajnos nem látjuk, rendesen beakadt-e, de az esetleges balesetek elkerülése végett a gyújtás ráadásakor igen erős csengő jelzi, hogy valami gond van. A régi, csatos megoldás nekem speciel jobban tetszett. A másik biztonsági rendszer a bal oldali oldalablakhoz volt beépítve: ha nyitva van, nem indul be a kazán, mert az égéstermékek esetleg bejuthatnak az ablakon át.
A tetőt kinyitva jókora ágy tárul fel, és a tetővászon szúnyoghálós szellőzőivel nagyon jól át lehet szellőztetni a kocsit még meleg időben is. Természetesen a lejárónál nem maradhatott el a kötelező leesésgátló biztonsági háló se, bár azt gyanítom, ezt sose szereli fel senki. Mivel a sátorvászon hőszigeteléséről azért mindenkinek megvan az elképzelése, a rendelhető extralistán feltűnnek olyan tételek, mint a fűtőbetét a tetőágy matraca alá.

A cuccoknak, ruháknak a mérethez képest elég sok tároló akad, ráadásul a hátsó ágyat (195x135 cm) felhajtva még magasabb dolgokat is be tudunk tenni a raktérbe, amit az igényeknek megfelelően variálhatunk hosszában. Sőt, ha kivesszük az elválasztó elemet, akár hosszabb ikeás bútorokat haza tudunk vinni a kocsival, hiszen ekkor egészen az első ülésig nyújtózkodhatunk.
Az autó maga 593 cm hosszú, amivel már gondolkodni kell a parkolókban, de még annyira nem lógunk ki, ha ügyesen parkolunk, és van hely kilógatni a kocsi hátulját. Itt persze nem árt vigyázni a magasabb járdaszigetekkel, mert a szürkevíz leeresztője pont hátra lóg ki, így rosszabb esetben eléggé átrendezhetjük a csőrendszert. A magassága csukott állapotban is 3 méter, amivel már figyelni kell, de a magasságkorlátozások többsége még nem érint minket, annál inkább a belógó ágak.

A lakóautó ilyen pandémiás időszakban a legjobb megoldás a nyaralásra, csavargásra, hiszen itt tényleg csak azzal találkozol, akivel akarsz, és könnyedén elkülönülhetsz egy jó kis vadkemping keretében (arra azért nem árt figyelni, hogy ez engedik-e az adott országban). És ha jól felkészültünk, még az se olyan nagy gond, ha hirtelen ottragadunk valahol, mint például idén tavasszal az Utravellók, persze ilyesmit praktikusabb saját autóval megtenni.
Az autó jól fel volt szerelve, még úgy is lehet bele bőven csili-vilit rendelni, hogy ez nem az alapverzió, hiszen a 190 lóerős motor, az automata váltó vagy a tetőágy is az extralistán szerepel. Persze nem kell rögtön megvenni, ha az ember csak ismerkedik a lakóautózással, praktikusabb elsőnek kibérelni egy hétre, hogy kell-e ez a móka.
De mi kerül ezen ennyibe?
Tudtad, hogy altatógázzal szokták kirabolni a lakóautókat? A modern lakóautó ettől is megvéd.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
