A béka ugrik, ez hasít

Menetpróba: Ford Puma ST - 2020

2020.11.16. 06:04

A Puma ST remek példa, hogy az előítéletek nem vezetnek jóra. Úgy néz ki, mint egy becuccozott béka és háromhengeres motor hajtja, tehát simán lemondanánk róla, az életben viszont roppant vagány. Vezetni akkora móka, hogy manapság párját ritkítja.

Ahogyan Fordéknál szokás, A Puma ST is egy sportos, kvázi buli változat. Ráadásul azonban szabadidőautó alapokon, ennél fogva nincsenek irreális elvárásai a Fordnak. Mindössze 1%-os részesedést terveznek a Puma típuson belül, ez 2021-ben nagyjából huszonöt darabot jelent a magyar piacon. Ami egyáltalán nem tűnik soknak, de ha erőltetnék a próbautakat, a különböző élményvezetéseket, vagy valahogy máshogy belecsalnák az embereket, talán lehetne több is. Ugyanis aki vezette akár csak öt percet, nem akar kiszállni belőle.

Mondhatjuk úgy, hogy a Ford méltón szállt be a sportos SUV kategóriába az ST jelzésű Pumával. A hegyes változatra szinte pontosan egy évet kellett várni a tavaly bemutatott polgári verzió után, pedig nem ragozták túl, a bőr alatt a Fiesta ST technikája van. Persze kellően átdolgozva, hogy magasabb bódéval se jelentsen gondot egy lendületesebben vett szűk kanyar, és ez olyan jól sikerült, hogy ezeket egyszerűen kívánja az autó.

Kapcsolódó
Ettől aztán hasra ST!

Ettől aztán hasra ST!

200 lóerő. Egy tonna. 3 henger. Az utolsó csak addig érdekel, amíg el nem indulsz vele.

A Fiesta ST-nél sokkal feltűnőbb, és nem csak az arcba tolakodó zöld (Mean Green) fényezés miatt, mert a sajtóeseményen volt szürke is, és az is ilyen. Egyszerűen csak simán divatosabb az alapforma a low-budget Porsche Macanra emlékeztető kiállásával, mint egy sportos Fiesta, vagy akár Focus. De azokat is meg tudom érteni, akiknek nem jön be a békatekintet ezzel a zöld fényezéssel - hatféle színvariáció közül lehet választani.

De legyen akármilyen jó a szín, az alap Puma ugyanebben a köntösben csak szimplán aranyos, mintsem sportos, ezért szálkásító extrák kerültek kívülre is. Ilyen kiegészítő a nem túl meggyőző diffúzor és a hátsó szárny, előre pedig került új hűtőrács és Ford Performance-feliratos légterelő, ami papíron 80 százalékkal növeli az orr-részre ható leszorító erőt.

A piros ST jelzéseken túl még elég karakteresek a tizenkilences könnyűfémfelnik, amiknek a mintája inkább elegáns, mint vagány, de ez nem változtat azon, hogy jól néz ki. Rajtuk Michelin Pilot Sport 4S gumik vannak, amit a Ford konkrétan a Pumára csinált a Michelinnel.

Igazából lehetne ennek füle-farka, nem számítana, úgyis a szín köti le az embereket, tizenéves gyerekektől kezdve idős nénikig és bácsikig, mindenki megbámulta. Utólag mondjuk elgondolkodtam, hogy tényleg a szín, vagy inkább a hang miatt, de arra jutottam, hogy az igazság a kettő között lesz. Mindenesetre sokkal előbb ér hallótávolságba, minthogy kiszúrná az átlagos járókelő, ugyanis a hangja félelmetesen jó. Ez már az első beindításnál feltűnt, pedig akkor még normál módban volt az autó. Sportba, vagy Race-be kapcsolva nyílik egy pillangószelep is, amivel aztán megjönnek a mélyek, a jellegzetes dörmögés, az igazi buli: innentől menni akarsz, de nagyon.

Menés közben értelemszerűen még jobb lesz, ugyanis a döbbenetes tónus mellé érkezik csattogás és durrogás is, ezzel teljes a show. Nagyjából minden gázelvételkor csinálja az autó, tehát városban Sport módban - vagy Race-ben, de kikapcsolt kipörgésgátlóval azért meredek - jó eséllyel fogunk óriási tahónak tűnni. Az ST-ben valahogy elnézhető, hogy kihozza belőled a hülyegyereket, mert ha nem hozná, akkor meg minek lenne?

A sima változathoz képest az ST-ben van egy integrált kipufogócsonk, ami lerövidíti a hengerek és a szintén átalakított turbó közti utat, de a hangélményre rásegítenek a hangszórók is az utastérben. Ezt a színházat úgy általában senki nem szokta szeretni, de ha nem mondják el, nekem biztos nem tűnik fel, mert lehúzott ablaknál is ugyanolyan durva - és még így is egy decibellel halkabb, mint a Fiesta ST.

A háromhengeres, 1,5 literes Ecoboost-motorból viszont valamivel többet hoztak ki a sportos Fiestához képest, ugyanis a 200 lóereje mellett már 320 Nm nyomatékot tud, azaz harminccal többet. Ez 6,7 másodperces gyorsulásra elég, és igen, van rajtautomatika is az autóban, mert miért ne lenne? A számok alapján egyébként nem tűnik olyan veszedelmesen erősnek, de a viszonylag korán, a 2500-3500 környékén érkező csúcsnyomaték rátesz egy lapáttal a vezetési élményre, és az üvöltés-durrogás-csattogás is igyekszik éreztetni, hogy ez bizony sportos. Másrészről viszont a Ford külön hangsúlyozta, hogy mint általában az ST modellek, ez sem pályaautó.

Ezt a teóriát többek között az Ecoboost-motor hengerlekapcsolós technológiája erősíti, amiből mi az ég világon semmit nem érzünk, pedig néha tényleg két hengerrel üzemel. Ehhez persze alapkövetelmény, hogy ne nyomjuk tövig a gázpedált, ami ugye ennél az autónál elég nehéz. Tud ilyet, és elvileg tudna egy kellően alacsony, 6,9 literes átlagfogyasztást is. Ez a tesztnap alatt nem jött ki, 11,4 litert mutatott a műszer, de gyanítom, hogy ez a mindennapi használatban sem lenne nagyon másképp. Szimplán azért, mert aki ST-t vesz, az nem a hengerlekapcsolás takarékossága miatt veszi. A három hengerről pedig csak annyit, hogy egy pillanatig nem érződik, hogy kevés, vagy máshogy kéne.

A futóművet nem gondolták túl, elől MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, de ezt olyan szintig dolgozták át, hogy egyik kanyar se legyen probléma, nagyobb sebességgel sem. Például a hátsó futómű torziós rúdjának a merevségét növelték, 50 százalékkal merevebb, mint a sima Pumáé, de negyvennel még a Fiest ST-nél is. Erre elsősorban a SUV-ságból fakadó magasabb tömegközéppont miatt volt szükség, de a magas üléspozíción túl nem érződött úgy, hogy egy szabadidőautóban ülök. Nagyon könnyedén vette a kanyarokat, és akkor sem csúszott ki a hátsó rész, ha kanyarodás közben léptem oda, ehelyett csak simán rágyorsított és kitört. Ez pedig akkora élmény, hogy akarva-akaratlanul arra ösztönöz, hogy a következő kanyarnak is hasonló vehemenciával menj neki. Ha nem is a maximumot, de minél többet igyekeztem belőle  kifacsarni, és kicsit sem okozott gondot az autónak.

A meglepően nagy kanyarsebesség viszont nem csak emiatt van, több összetevős: előre 28 mm-es kanyarstabilizátort építettek be, hátra 24 mm-eset, így a hegyesebb kanyaroknál a külső kerekek a nagyobb terhelést is elbírják. Emellett a Quaife cég mechanikus sperrdiffije, és a Ford erővektorozó hátrsó rugói is kiemelt szerepet játszanak a kanyarokban, utóbbival elérték, hogy egy bizonyos szintig ki tudja rugózni az autó az úthibákat, ellenben egyáltalán nem érződik bizonytalannak. Ennek működését a Fiesta ST bemutatójában részleteztük.

Kapcsolódó
Életed legjobban elköltött negyedmilliója

Életed legjobban elköltött negyedmilliója

Van itt egy kis árukapcsolás, mert meg kell venned hozzá az egyik legjobb mai Fordot. Csak tedd félre a fenntartásaidat.

A beltérben a Recaro ülések viszik el a showt, amellett, hogy combostul-vállastul a helyünkön tartanak, nem kényelmetlenek. Nem állítom, hogy egy hatórás út után is hátfájás nélkül tudtam volna kiszállni belőle, de 1,5-2 órás etapoknál nem vészes - valahol a sportosság és hétköznapiság között van, ahová a Ford az autót szánta. Az ST-feliratos kormánykerék kellően vastag, jó fogású. A váltó is az ST sajátja, ez inkább pontos és határozott, mintsem finom, de a stílusba illik. Viszont a fokozatok pöröghetnének tovább, hármasban már 130-140 körül leszabályoz az elektronika, ami azért nem akkora durranás, egy utcai autóhoz képest sem. A végsebesség 220 km/óra, de ez úgyis csak Németországban számít.

A központi kijelző szerintem 2020-ban a kategória gyengébbjei közé tartozik, és nemcsak azért, mert kiáll a műszerfalból, hanem mert ódivatú és nem túl jó minőségű a képe. A polgári modellekben is ez van, de itt legalább nem a képernyő köti le a figyelmet. Ezzel együtt a beltér a sima Puma összes jellemzőjét hordozza: a hátsó sorban el lehet férni, a csomagtartó rendkívül tágas, és a 80 literes MegaBox megmaradt a futómű piszkálásával is, ami praktikumban azért sokat számít.

Végső soron nagyon jól sikerült a Puma ST. Az előítéleteket a motorindítástól folyamatosan oldja az autó, először a hangja, aztán a viselkedése, majd elhagyatottabb utat, szerpentint találva a futómű és a vezetési élmény porig rombolja a prekoncepciókat. Nagyon jó vezetni, és az amúgy is fokozott lélekállapotra minden egyes kanyar rádob egy nagy adrenalinfröccsöt. Akármennyire ott van az ember fejében, hogy most már tényleg nem kéne ennél gyorsabban nekimenni a kanyarnak, az autó kihozza belőle a kisördögöt, és csak toljuk neki. A Puma ST pedig beveszi, és kereshetjük a következőt.

Itthon ST-ből kizárólag az X modell lesz kapható, 11,5 millió forintért. Ez nem kevés pénz, viszont a felső polcos, sima Puma, az ST-Line X Vignale 9,8 milliótól kezdődik, ahhoz képest pedig már nem akkora ugrás a sportverzió. Annál biztosan kisebb, mint amivel nagyobb élményt ad, de amúgy is. Ilyen áron ennyire praktikus és mégis dinamikus autót nehéz találni, ha egyáltalán lehet.

Az oldalról ajánljuk

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
  • Nepperűző

5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak

Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.

26 perce
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06