Olcsón jutsz messzire, csak meg ne lássanak közben

Használt autó: Bolloré Bluecar (2011)

2021.03.07. 07:29

Egyszerű, célszerű forma, olcsó színekre fényezve, sufnigyártásra utaló illesztési hézagokkal: a Bluecar meg sem próbálja drágának hazudni magát. Ám a beépített technika meglepően hatékony megoldás az olcsó autózásra, bizonyos feltételekkel.

Az autózásban sokat ér a márka, legalábbis az emberek túlnyomó többsége a kocsi jelvénye alapján igyekszik tájékozódni, mit várhat az adott géptől. Szóval tulajdonképpen érthető, hogy bár a villanyhajtás friss téma, a négymillió forint alatti elektromos autók piacát mégis olyan klasszikus autógyártók uralják, mint a Mitsubishi i-MiEV és testvérei (16 kWh), Renault Zoe és Fluence ZE (22 kWh), Fiat 500e (24 kWh) vagy éppen a Nissan Leaf 24 kWh akkuval szerelt változata. A 2010-es évek elején ezek teljesen normális akkukapacitásnak számítottak, és az is teljesen megszokott, hogy ezek a kocsik ma, 6-10 évesen, úgy 80-120 kilométert mennek el egy töltéssel – tisztelet a nagyon megóvott, vagy frissen akkucserélt kivételeknek.

Ezek árában adják ezt a fura, és hát legyünk őszinték: csúnyácska izét, az itthon tökéletesen ismeretlen Bolloré Bluecar nevű... mit is? Mert a franciák ugye mopedautóban is nagyok, de nem, ez a 2011-től kezdve, nagyjából 8000 darabos szériában gyártott tárgy rendes, B jogsis személygépkocsi. Ám az igazi mutatványa nem az, hogy négyszemélyes és 120 km/h-ig felgyorsítható. Hanem hogy 30 kWh kapacitású, és a többieknél jelentősen tartósabb akkumulátorral ígér 250 km hatótávot városban, ugyanis ebben a sokat emlegetett szent Grál, a szilárdtest-technológia működik.

Kapcsolódó
Kegyelemdöfés a belső égésű motornak: a szilárdtest-akkumulátor

Kegyelemdöfés a belső égésű motornak: a szilárdtest-akkumulátor

Aki ezt megcsinálja, az letarolja a piacot, mert a villanyautók töltése nem igényelne több időt, mint ma egy tankolás.

Bár mifelénk nagyjából ismeretlen, a Bolloré valójában 1822 óta létező francia óriásvállalat, ma is a névadó család irányítása alatt. Komoly szállítmányozási érdekeltségei vannak például Afrika körül, de foglalkoznak gumi- és pálmaolaj-ültetvényekkel is. A Wikipédiát böngészve nem tűnik jófej cégnek, agresszív terjeszkedés jellemzi a kezdetek óta, hogy mást ne mondjak, alapítani nem a Bolloré család alapította, ők csak átvették egy igazgatósági manőver során. Az afrikai érdekeltségeit koszos ügyek veszik körül, választási csalásokat emlegetnek velük kapcsolatban, olyanra is volt példa, hogy miután átadta fiának a cégvezetést az egyik nagy öreg Bolloré, másnap bilincsben vitték el, kenőpénzes témában gyanúsítottként.

Szóval ők úgy döntöttek, még bőven 2010 előtt, hogy az akkumulátor a jövő, és nekiláttak sajátot fejleszteni. Ez még nem nagy etwas, az viszont igen, hogy sikerült létrehozniuk egy működőképes, sorozatban gyártható szilárdtest-technológiás megoldást, a lítium-metál-polimer (LMP) akkumulátort. Csakhogy a piaci sikerhez be kell bizonyítani a működőképességet, ez magyarázza, hogy amikor a Pininfarina 2008-ban bemutatta a B0 elektromos koncepciót, abban már ez a Bolloré-technológia ígért 250 km városi hatótávot, öt ajtóval, szuperkondenzátorral és tetőre épített napelemmel. És a vicc az, hogy az ígéretek egy része meg is valósult.

A nagy ötlet a car-sharing lett, a Bolloré lepaktált Párizs önkormányzatával és Autolib néven indított szolgáltatást vagy 4000 ilyen Bluecarral. Ez több okból is jó: a költségek egy részét a fizetővendégek, más részét meg Párizs állta, a kocsit a Pininfarina gyártotta Olaszországban, de a legfőbb előny nem a viszonylag alacsony befektetés volt a Bolloré számára. Hanem hogy a car-sharing műfajban teljesen magától értetődő a flottakövetés. Állítólag autónként három SIM kártyán mentek az adatok a központba, így Párizs, majd további városok utcáin sok millió kilométernyi adat gyűlt össze az LMP akkumulátor gyakorlati viselkedéséről. Úgyhogy mire 2018-ban felbontotta a szerződést Párizs, már megvolt, amiért a Bolloré beszállt a sztoriba, úgyhogy nem sokkal később az egész Bluecar-flottán túladtak, mindenestül – viszont időközben felépült három akkugyáruk, és ma már újabb generációs LMP aksikat árulnak, például Mercedes buszok számára.

E kacskaringós történet mellékszálaként azonban hirtelen lett egy francia nagykereskedőnek több ezer elektromos kisautója. Keveset futott, gondosan karbantartott, de az autó-megosztás műfaji jellegzetességei miatt bizonyára nagyon nem gondosan használt gépekről van szó, tehát nem mind eladható, sőt, fel-fel tűnnek fotók mezőkön álló selejtezett darabokról. Ezzel a csapattal kötött üzletet hazai árusításra egy magyar kereskedő, és bár a Bolloré korábban csak lízing formában adta az akkumulátort, most már teljes egészében megvehető egy ilyen autó, állapottól függően olyan 3,3 milliótól, klímával 4,5 millió körül.

E szürke Bluecar tulajdonosa, Zoli bátor volt, és beszállt az ismeretlen autóba – igaz, megtartotta benzines kisautóját is a biztonság kedvéért. És milyen igaza lett, a teljesen jelvények nélküli, tehát valószínűleg viszonylag korai példányban ugyanis nem sokkal vásárlás után megmakacsolta magát az akkumulátor, nem vett fel töltést. Francia mérnök is ránézett, kiderült, hogy egy apró fűtésvezérlő elektronika szállt el, de egyszerűbb volt cserélni a még jótállás alatt álló aksit, míg a hibás elektronikát megjavítják – erre van itthon szakembere a kereskedőnek. Aki blogol is róla, szóval ha érdekel mélyebben az LMP téma, ide kattints. Zoli ennyire nem ért hozzá, viszont ha már szervizbe ment a kocsi, akkor már egy újabb, tolatókamerás fejegységet is beépíttetett. Így a kissé kopottas külsejű Bluecar műszakilag most gyakorlatilag újszerű.

Az alumínium és műanyag elemekből építkező test élőben sem vonzóbb, mint a képeken, viszont meglepően tágas. 3,65 m hossza, 1,7 m szélessége és 1,61 m magassága simán négyszemélyes utasteret rejt, elfogadható a hátsó lábtér is, a fixen beépített pad mögött meg 350 liter csomagtér van. Bár a beltéri anyagválasztást elsősorban a kopásállóság és a könnyű tisztíthatóság vezérelte, tehát műbőr és kemény műanyag minden, azért nem kellemetlen a Bluecar, mert például egész jó a vezetőülés. Oldaltartása nincs, viszont nagy és kényelmes, és remekül körbelátható belőle a kocsi. A nagyon egyszerű óracsoport világos, napfényben is leolvasható, és a kevés funkció kezelése egyszerű – a bajuszkapcsolók és a kormány Lanciából lehet ismerős, és tényleg, a váltó előtt elhelyezett konzolon ott a City gomb, ami még könnyebbé változtatja a kormányzást.

Állítólag a Punto alapjaira dolgozott a Pininfarina, így költöztek át e cuccok, de kívülről nem egyértelmű a rokonság, sőt alulról sem, hiszen a villanymotor más féltengelyeket igényel, és a padlólemez sem pont ugyanakkora. Menet közben jellegzetes villanyautós az élmény, bár a 35 kW teljesítmény, amit harminc másodpercig 50-re (68 Le) növel, ha padlóba tiporjuk a menetpedált, még egy Catherhamból sem varázsolna versenyautót, ez itt pedig az alu használata ellenére nagyjából 1,1 tonna. Mégis, a mindig rendelkezésre álló, és váltó híján töretlenül csak ömlő nyomaték városban tökéletesen elegendő a dinamikus haladásra, és országúton is boldogul a Bluecar. Ott, vagy pláne autópályán persze jóval kisebb a hatótáv (~150 km), de a 120 km/h végsebesség, és a visszafogott biztonsági felszereltség (egy légzsák, ABS és ESP) jelzi, hogy ezt városi-elővárosi forgalomba szánták. Ahová a közelmúlt villanyautói valók.

A vezetése tehát egyáltalán nem rossz, olyan autószerű, mint mondjuk egy korabeli Zoéban lenne, annyi különbséggel, hogy ez tágasabb. Az egyetlen igazán kiemelkedő tulajdonsága, hogy nagyon jól rugózik, ami Budapesten óriási előny. Viszont a működése, és így a napi rutin az LMP aksi miatt más, mint a többi villanyautóé. Valóban nagyobb energiasűrűségű, mint az ellenfelei, és sokkal tartósabbnak is ígérkezik, hiszen 3000 ciklust mond a gyártó, ami napi lemerítés-feltöltés mellett is 8 év lenne. De vannak hátrányai: egyrészt állandó hőmérsékleten, méghozzá 80˘C körül kell tartani, különben „belefagy” a töltés. A fűtés óránként úgy 1%-ot leeszik a töltésből, tehát használaton kívül mindig bedugva kell tartani, különben papírnehezék lesz az akksiból. Másrészt nem tud villámtöltést fogadni, 3,7 kW a maximálisan felvehető teljesítmény. Ezért szereltek mellé szuperkondenzátort, hogy menet közben valami eltárolja a lassításkor visszanyert energiát, az akksi csak korlátozottan tudná. 

Így végső soron fura egyveleg a Bolloré Bluecar. Ára, tágassága és tartósnak tűnő technikája nagy előny, amit sokan értékelnének, futároknak például remekül beválhat. Se igazából csak az tudja használni, aki saját garázsban, vagy legalább udvaron tarthatja, és töltheti, mert utcai oszlopokkal nem életképes működtetése. Így végső soron nekem úgy tűnik, hogy nem a belváros, hanem inkább az elővárosok, kisvárosok, sőt akár a falvak ideális autója. Hány és hány kocsi jár itthon is napi 5-20 kilométeres utakat ilyen használatban, azokat mind leválthatná, és még az időnkénti hosszabb túrára is alkalmas, ha van lehetőség és idő a végállomáson tölteni. Zoli például a Kemencei Erdei Múzeumvasúton is dolgozik, az dél-budai otthonától több, mint száz kilométer, de a Bluecar hatótávpara nélkül, simán viszi. Erre mondják, hogy feltételekkel ajánlott, és még ez is sokkal nagyobb teljesítmény, mint amit a legtöbben kinéznénk belőle, a külseje alapján.

Ide kattintva kereshet villanyautókat a Jóautók kínálatából.

Az oldalról ajánljuk

5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
  • Nepperűző

5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak

Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.

március 17., 17:10
Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán
  • Hírek

Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán

Több helyen kell számítani forgalomkorlátozásokra.

március 17., 17:02
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

1 órája
Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo
  • Hírek

Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo

Külsőleg és teljesítményben egyaránt.

március 17., 15:07
A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
  • Közélet

A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot

Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal nőtt.

március 17., 14:09
Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj
  • Hírek

Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj

A rendőrök intézkedtek.

március 17., 13:39
Végig Amerikán
  • Szerelem

Végig AmerikánVolkswagen Golf I Alaszka-Tűzföld expedíció (1974)

Az első, amerikai kontinensre szállított Volkswagen Golfokkal északról délre szelték át a kontinenst.

március 16., 09:58
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
  • Hírek

Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla

A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.

március 18., 05:59
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
  • Hírek

A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás

Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.

március 18., 09:32
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
  • Hírek

Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre

A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.

március 18., 07:46
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
  • Hírek

Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál

A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.

március 17., 10:00
Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó
  • Hírek

Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó

Mivel a kompetitív árazás a legfontosabb, a hatékonyság rendkívül lényeges a gyártás során.

március 16., 07:13
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
  • Hírek

A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül

A Toyota is helyet kérhet magának.

március 17., 11:23
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
  • Hírek

Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?

A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.

március 17., 08:44
Elözönlötték az autók Magyarországot
  • Közélet

Elözönlötték az autók Magyarországot

Tíz év alatt 1,1 millióval több autó került a magyar utakra, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg. A főváros a sor végén áll a növekedést nézve.

március 18., 05:59
Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség
  • Hírek

Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség

A cél a balesetek megelőzése.

március 16., 07:14
Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója
  • Hírek

Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója

A közel 5000 kilométeres útjuk során egész Amerikát átszelték.

március 16., 15:33
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
  • Hírek

7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos

A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.

március 17., 05:55
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
  • Hírek

Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel

A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.

március 17., 05:55
Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
  • Hírek

Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben

Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.

március 16., 16:25
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

március 16., 17:08
Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors
  • Hírek

Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors

A hírek szerint egy 1217 lóerős, kompresszoros V8-as lapul majd az ülések mögött.

március 16., 12:12
(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform
  • Hírek

(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform

Néhány baleset, váratlan esemény és építési munka is akadályozza a forgalmat Magyarország útjain.

március 16., 11:12
Minden dízeles lázálma egy gázos Duster
  • Tesztek

Minden dízeles lázálma egy gázos DusterTeszt: Dacia Duster ECO-G 100 Essential

A fapados Duster egy remek ár/érték arányú autó, de az alapfelszereltséggel rettenet puritán.

március 17., 05:55
A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szent
  • Közélet

A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szentLuigi Colani legfurcsább modelljei

A német dizájner mindent a saját világára formált, amivel jogosan kiérdemelte a szakma legmegosztóbb elismerését.

március 16., 13:30
Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét
  • Hírek

Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét

Az eredmény egészen szórakoztató lett.

március 16., 14:13
Mazda CX-60
  • Tesztek

Mazda CX-60

március 17., 13:37
Végleges Renault 5 Turbo 3E
  • Hírek

Végleges Renault 5 Turbo 3E

március 17., 13:06
Ferrari SF90 XX
  • Hírek

Ferrari SF90 XX

március 17., 14:17