Kovács József, a legenda

Használtteszt: Nissan Note 1.4 – 2009.

2021.04.16. 06:05

A Nissan Note megjelenésekor tetszést aratott nálunk is, de újként pont azoknak nem volt rá pénze, akik a leginkább keresik az ilyen hétköznapi csodákat. Ma viszont az egyik legkönnyebben eladható használt autó.

Sajnos Magyarországon borzalmas a műszaki kultúra. Annál már csak anyagi lehetőségeink felmérésében vagyunk gyengébbek, a kettő metszetében kuncsorognak rátarti X5/Q7/ML-tulajok használt abroncsért a gumisnál. Tehát amikor garanciaidőn messze túl járó autót vennénk, mindenkiben ott dolgozik a félelem, hogy a bonyolultabb, drágább karbantartások elmaradtak, vagy okosba' oldották meg őket. Na, emiatt van akkora ázsiója a kisköbcentis, szívó benzinmotoroknak, lehetőleg Japánból, hiszen általában olcsó és egyszerű a karbantartásuk, így jobbak az esélyei, hogy az előző tulajok megtették, amit kellett. Vagy legalább nem tudtak nagy kárt csinálni.

Bizonyára ez az egyik mozgatórugója, hogy ennyire népszerű a Nissan Note lassan öregedő első generációja. A nálunk 2006-ban bemutatott, 2013-ban leváltott típus a Renault-Nissan B platformjára épült, mint a kortárs Micra (K12), illetve Renault Clio és Modus, meg még egy rakás másik típus. De nem is ez a lényeg, hanem hogy tőröl metszett japán motorkínálattal hívogat, hiszen már a belépő 1,4-es (CR14DE) is 88 lóerős, ami egy városi autóba bőven elég. Különösen, hogy ezt még csak az Euro IV zabolázza, nem a VI fojtja. Ha pedig mégis keveslenénk, ott a big block, az 1,6-os HR16DE, 110 pacival. Mivel az autó tömege csak 1,1 tonna, ekkora ménessel az óvatosabb duhajok már-már sportkocsinak érezhetik.

Valójában azonban a Note nem igényli a sok lóerőt, a belépő motorral tökéletesen kiadja a zamatát, amit jól illusztrál, hogy e szavak gépelése pillanatában 113 első generációs Noteból csak 13-at hirdetnek 1,6 literes motorral. Meg tizennyolcat 1.5 dCi-vel, de aki városi kisautót dízellel vesz, az meg is érdemli, hogy szívjon.

Csabi barátomék 2009-es családi, gyorsreagálású bevetési járműve is a kisebbik négyhengeressel érkezett, bár megvették volna ők az 1,6-tal is, a döntő érv ugyanis a futásteljesítmény volt: az újkora óta magyar autóba első tulajdonosa mindössze tizennyolcezer kilométert tekert 2017. tavaszáig. A karbantartást viszont nem sajnálta a kocsitól, így elég volt a klímagázt feltölteni, és gyakorlatilag újszerű második autóval várhatták a harmadik gyerek érkezését.

Még ma is alig jár ötvenezer kilométer felett a számláló, szóval tizenkét éves kora ellenére fiatalos ez a Note, és vezetés közben érezni is: feszes és pontos minden. Jó az úttartás, kellemes a rugózás, a váltó és a kormány, minden patent. A motor lelkesen húz, nem gyors, de gond nélkül elvan városi és országúti forgalomban, többek között az ötfokozatú manuális váltó viszonylag rövid áttételezésének köszönhetően. Autópályán viszont hangos, meséli Réka, a kocsi fő felhasználója. Persze baja nem lesz attól, ha forgatják, de kevésbé komfortos az utazás, mint egy nagyobb-csendesebb autóval. Ettől eltekintve azonban csak az előnyeit sorolja, kezdve azzal, hogy bár alacsony termete miatt korábbi autójában párnán ülve vezetett, a Note-ban erre semmi szükség, mert elég magasra felhúzható a vezetőülés.

Az igazi truváj azonban a praktikum. Elöl sok a pakolóhely, mély a kesztyűtartó és még a fedele is zsebes, sőt a 2009-es ráncfelvarrás utáni kocsikban az első utasülés párnája felhajtható, alatta doboz lakik. De már a 2006-os megjelenéskor sem titkolta különösebben a Nissan, hogy a Honda Jazz volt a célkeresztben, tehát a Note hátsó ülése trükköt tud: sík felületre építették, és sínen tologatható előre-hátra. Ráadásul döbbenetesen széles tartományok között! Ha teljesen hátul van, akkor tánctérnyi a lábtér, de még van mögötte 280 liternyi raktér, ha viszont totál előre húzzuk, a gyerekek akkor is elférnek, viszont hirtelen 437 literre ugrik a csomagtartó. Amit amúgy egy teherviselő polccal két szintre oszthatunk, de Réka nem használja, mert könnyebb így telepakolni.

Szóval a Note babakocsihoz, iskolatáskához, sporteszközökhöz tökéletes, Réka háromgyerekes napi iskola-óvoda köreit hibátlanul kiszolgálja, és persze parkolni is könnyű vele. De természetesen viszi a rotációs kapát meg az ásót-gereblyét is a telekre, ha valaki erre keresné – egy kis mindenes. Új autóként ezek nem különösebben fényesen ragyogó képességek, amikor anno teszteltük, felmerült, hogy hiába tágas hosszában, széltében viszont keskeny az utastér a kisautós alapok miatt, illetve hogy nem állítható a kormány ki-be, csak fel-le. De a használt piacon inkább az számít, hogy nem csak praktikus, de meglepően tartós igásló az Angliában gyártott Nissan.

Azonban ez nem jelenti, hogy teljesen hibamentes lenne. Balló Marciék keze alatt számtalan Note fordul meg, most is volt a telepen pár, úgyhogy élőben mutatta azokat a pontokat, amire figyelni kell. Például az átlagoshoz közelebbi futásteljesítmény mellett már jellemzően megkopnak a műanyag kormányok, illetve a rozsda sem kerüli el teljesen. A motortérben érdemes ellenőrizni a rugótorony tövét, ahol megülnek a falevelek és beindulhat a korrózió. A futómű alapvetően jól bírja, de ilyen életkor mellett már ez nem elég, előfordul, hogy a toronycsapágy cserét kér, sőt a rugó is törhet. De beszéltem Nissan szakszervizben dolgozó szerelővel is, aki ezeken kívül megemlítette az első futómű segédkeret szilenteket és a lengőkar hátsó szilenteit is. Az életkorra figyelemmel normális dolog, hogy a futómű karbantartást kér, ez tehát nem hiba, de aki most indul Note-ot venni, erre érdemes készülnie.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Webshop bruttó kisker ár
Első féktárcsa (db) Textar 16 525 Ft
Első fékbetét (garn.) Aisin 10 856 Ft
Lengéscsillapító (első, db) Bilstein 40 344 Ft
Toronycsapágy (első, db) Monroe 10 325 Ft
Toronyszilent (első, db) Monroe 17 628 Ft
Vezérműlánc készlet BGA 64 814 Ft
Olajszűrő (db) Valeo 2 314 Ft
Levegőszűrő (db) Valeo 2 647 Ft
Pollenszűrő (db) Fram 4 515 Ft
Motorolaj (4 liter) 5W-30, Castrol 19 241 Ft

A szerelő a motorokat is nagyon dicsérte, különösen az 1,6 literes teljesen problémamentes. Arra az egyre kell figyelni, hogy az 1,4 literes vezérműlánca megnyúlhat kétszázezer kilométer után, vagy akár sokkal hamarabb, ha rossz olajjal, ritka cserével kínozták. Emiatt rosszul, vagy egyáltalán nem indul a motor, de katasztrófa nincs, csak láncot kell cserélni, a teljes művelet munkadíjjal, gyári alkatrészekkel és kiegészítő tömítésekkel olyan 170-180 ezer forint. Érdekes azonban, hogy nincs gyári csereperiódusa a láncnak, ezt tehát vásárlás előtt érdemes ellenőriztetni, vagy elővigyázatosságból azonnal megcsináltatni – a szakszerviz oszcilloszkóppal méri ki, szinkronban van-e a főtengely és a vezérműtengely.

Nissan Note 1.4 (2009) forgalomba helyezési költségek [Ft]
Eredetiségvizsgálat 17 000 Ft
Vizsga 27 000 Ft
Regisztrációs adó 40 300 Ft
Vagyonszerzési illeték 29 250 Ft
Forgalmi 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Rendszám 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 30 éves vidéki férfi, 13 éves jogsi) 41 760 Ft
Gépjárműadó (éves) 12 025 Ft

Szintén az 1,4 literes sajátossága, hogy a termosztátház fedele nem szigetel, csak maga a termosztát, tehát ha ez elöregedett, vagy nem gyári minőségű a cserealkatrész, szivároghat a hűtőközeg. A szerelő szerint a Renault-eredetű váltóban is érdemes időnként kenőanyagot cserélni, illetve előfordulnak még elhalálozó lambda szondák, továbbá a csomagtérajtóba átvezető kábelköteg megtörhet, ha tehát elektromos problémát érzékelünk egy Note-ban, ezeknél érdemes kezdeni – és aztán nagyjából ennyi. A spritmonitor szerint 6,6 liter az 1,4-es átlagfogyasztása, és az 1,6-os sem sokkal szomjasabb, ennyiből azt hiszem mindenkinek összeállt a kép: ez bizony tényleg nem kér semmi extrát az emelt szintű praktikumért cserébe.

A Note 2006-ban elfogadhatóan biztonságosnak bizonyult az EuroNCAP töréstesztjén, bár függönylégzsák akkor még nem védte az utasok fejét. Összességében négy csillagot szerzett az ötből, mert a műszerfal alsó része sérülést okozhat láb- vagy medencetájékon, illetve a tesztelt kocsikban nem működött tökéletesen az Isofix gyerekülés rögzítő fül – ezt a Nissan utána javította. Oszlopnak akkoriban még nem csapták a kocsikat, gyalogosvédelmet viszont már értékelték, melyből az derült ki, hogy a legjobb esélye annak van, akit pont középen talál el a Note orra, mert a motorháztető szélei kemények.

A Note tehát nagyon szépen öregszik. Tuningolni ugyan nem nagyon lehet, a sportosság, a vagányság messziről kerüli, de hétköznapi igáslónak remekül beválik. És így, 10 éves kor körül már abban az árkategóriában mozog, ahol sokan keresnek itthon ilyesmit. Nagyon úgy tűnik, hogy nem csupán felfújt lufi a csendesen csordogáló Note-divat, de valódi alapokon nyugvó tipp, amit kis odafigyeléssel bárki megjátszhat, és akkor lesz egy hasznos és olcsón megtartható kis doboza. Bár többen választanának ilyen reális elvek mentén autót.

Hiába korosodik, azért akad bőven Note a Jóautók kínálatában is!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

7 perce
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00