Zabálj, te hibrid!

Teszt: Maserati Ghibli Hybrid – 2021.

2021.07.18. 15:09

Adatlap Maserati Ghibli Hybrid - 2021

  • 1998 cm3-es,soros 4 hengeres benzin+elektromos
  • 330 LE @ 5750 rpm
  • 450 Nm @ 4000 rpm
  • 8 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    5.7 másodperc
  • Végsebesség:
    255 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Ezeknek az olaszoknak van humoruk. Csak támogatni tudom, hogy ha már hibrid és Maserati, hasznosítsa a visszanyert energiát egy feltöltőben! Zárójeles megjegyzés: aki taxizna vele, gyorsan verje ki a fejéből.

Némileg megkönnyebbülve elárulom, hogy ettől a hibrid dologtól tartottam. Mert ami hibrid, az ugye takarékos, ami takarékos, az nem megy, ami nem megy... az hogy lenne Maserati?! Ha visszafejtjük, semmi nem igaz, mert: igazi Maserati, rendesen megy, nem takarékos és hát annyira nem is hibrid. Vagyis elég sajátosan értelmezi a hibrid kérdést, de minimum megcsúfolja a prius-i szellemiséget.

Valójában ez is csak egy mild/enyhe/puha (nem kívánt törlendő) hibrid, vagyis eddig semmivel sem több, mint egy Suzuki Vitara hirbridje. Hengerből sincs több benne (=4), ami még a most megölt V6-os dízel Maseratik után is sokkoló lehet bizonyos körökben. De hogy jó hírekkel is szolgáljak: a motoron, a turbó mellett van egy elektromos feltöltő („villlanyturbó”). Ezzel így 330 lóerős a motor teljesítménye, a nyomaték pedig valami brutális: 450 Nm. Hány pacit adhat ebből az önindító-generátor, ami egy szimpla szíjjal dolgozik be? Kettő-három lóerőt? Ha sokat tévedek, akkor tízet.

Kapcsolódó
Miért kell villanymotor a turbóba?

Miért kell villanymotor a turbóba?

Kétféle feltöltőt egyesít magában az elektromos turbó. Meg is van az eredménye.

Ha tippelni kéne, miért hívják hibridnek, lenne két ötletem is. Részben a V6-os bitrubó változat felé terelni a közönséget, akik kevésbé árérzékenyek. Viszont nem is szeretik annyira kiadni a pénzüket, mint hinnénk. Mondjuk besétál egy fickó, aki elkezd keményen alkudozni egy V6-os Ghiblire. Amikor már tényleg pofátlan a csóka, megszólal az értékesítő, hogy ennyiért csak hibridet tudok adni! A fickó lelki szemei előtt megjelenik a szomszéd Priusa, és könyörögni fog, hogy fizethessen, sőt, inkább rendel egy V8-as Ghibli Trofeót a 3,8 literes, Ferrari-rokon biturbó motorral. Annak legalább bele is lehet hallgatni a hangjába a weblapon, és hát ÚGY szól. A hibrid hangját persze titkolják!

De van a másik véglet. Ez az árkategória a Mercik, BMW-k, Audi húzósabb változatainak az árszintje, de mondjuk az illetőt kidobták egy szalonból, mert köszönt, amikor belépett. Netán unja már ezt az uniformizált technódömpinget, amit egyediség címén rájuk tol a három nagy német, és ahol lakik, legalább öt-öt van mindegyikből. Képzeljenek el egy embert, aki világéletében hetes BMW-vel járt, még a Bangle-féle verziót is meg tudta emészteni, de csináljon a kőbányai piacos mostanival? Nincs rá jobb szó, ez ordenáré.

Kapcsolódó
Betolja új arcát a 7-es BMW. Talicskán.

Betolja új arcát a 7-es BMW. Talicskán.

Rég nem hozott ekkora stílusváltozást egy közönséges modellfrissítés.

Szóval a prémium menekültek számára is jó lehet egy vitathatatlan jó ízléssel berendezett Maserati, és ma már nem kell annyira félniük megbízhatóság szempontjából: egyrészt a modenai cég nagy utat tett meg felfelé, a többiek pedig lefelé, hogy a kockázat ne is tűnjön olyan nagynak. És hát az összes német is hibrid, tudják. Hát annyira ez is.

Pedig nem mai csirke, 2013-ban írtunk róla először. Csakhogy a kis sorozatú luxusautók malmai lassabban őrölnek, mint a kommersz Toyotáké, itt kérem nincs hatévente modellváltás. Szóval a Ghibli is marad egy darabig, különben miért vesződnének mindenféle új motorokkal, facelifttel?

Az ember azt hinné, hogy ez a Maserati 3-as BMW-je. Némileg megkönnyíti ennek a téveszmének a kialakulását, hogy az arányai tényleg olyanok. Viszont a valóságban egy 5-ös BMW-nél is nagyobb, nyolc centivel hosszabb, és ugyanennyivel (!) szélesebb. Tényleg döbbenetesen nagy tepsi, a garázsunkban egy Volvo V90 passzosan befért, ez meg úgy, hogy inkább nem csuktam rá le az ajtót. A gyakorlatban annyit jelent, hogy egy ötméteres garázsban bő egy-egy cenit maradna elöl-hátul, miközben az autó olyan széles, mint egy SUV. Amúgy egyébként csak kívül eszement terjedelmes, de a hátsó lábtér biztos nem nagyobb, mint egy 5-ös BMW-ben vagy egy E Mercedesben.

Ez a példány 28,8 milliós alapárról volt felextrázva 43 milliósra. És ez a legolcsóbb Maserati. A Ghibli a kínálat alján foglal helyet, momentán még két típus áll a szalonokban: a Quattroporte és a Levante. A Levante a SUV, és mint minden márkánál, ma ez megy a legjobban. A Quattroporte viszont szintén egy szedán, s ha a Ghibli nagy, akkor a Quattroporte bazi nagy: majdnem 30 centivel hosszabb. Ha egyszerű felismerési gyakorlatot kell tartanunk, elárulom a titkot: a Quattroporténak van egy kis ablak a hátsó tetőoszlopán, a Ghiblién meg nincs. De a két típus között erős a rokonság, azonos platformra épülnek, és ugyanabban a új, modern gyárban készülnek.

És persze nem véletlenül fogalmaztam úgy, hogy hány típus áll a szalonokban. Létezik még egy Maserati típus, az MC20 nevű szupersportkocsi, amiből olyan kevés készül, hogy csak Modenában létezik belőle bemutatóautó, de mivel a gyártási kapacitás gyakorlatilag lábon elkel, nincs is rá olyan nagy szükség. Petrány Máté vezette az MC20-ast, az erről szóló cikkünket is elolvasni, mert ez a gép nagyon más liga, mint az összes többi Maserati.

Kapcsolódó
Több nyomaték, kevesebb sikoltozás

Több nyomaték, kevesebb sikoltozás

A Maserati tudatosan kerüli a hibrideket: a 621 lóerős V6-os mellől nem hiányzik a villany.

A Ghibli viszont kevésbé új, és van néhány kritikus pont, amin már látszik a kora. A műszerek valódi mutatókkal (!) amúgy drágábban gyárthatóak, mint egy LCD-kijelző, viszont ma ez az aktuális menőség, amit egy Opel Mokkától a csúcs-prémium modellekig nyomnak. Persze jelentős felárral. A Maserati műszerei szépek, háromdimenziósak, csak hát ez ilyen konzervatív cucc, de persze a két kör alakú csővég között azért ott figyel egy kis színes kijelző, mert azt muszáj.

Bőrrel varrott műszerfal, a közepén ott a Maserati-vekker, és ott az illat, meg a gyönyörű fabetét a kardánalagúton, ami az Audi legjobb korszakát idézi – amikor még nem hitték el, hogy tényleg mindent azzal az istencsapása zongoralakkal kell burkolni, amit meg nem, azt LCD-vel. A Maserati maga a megtestesült konzervativizmus, de most a facelifettel egy teljesen új, érintőképernyős multimédiát is bepakoltak az autóba, ami legnagyobb meglepetésemre magyarul is tud. És olyan HDR képet nyom a körbekamerával, amihez hasonlóan szépet még nem láttam. Oké, az új szoftver még hajlamos lefagyni, nálam is pihent fél napot, bár fura módon tolatáskor ekkor is bejött a kamerakép rajta. Ám amikor működött a cucc,  jól tükrözte a telefont, vezeték nélkül, működött a médialejátszás, navigáció, miegyéb, A telónak egyébként van egy kis fedéllel eltakart fiókocska, ami egyben vezeték nélküli töltő is. Hát nem elegáns?

Nem. Ez egy sportlimuzin, ami szerintem lazán kanyarodik 1 g körüli keresztgyorsulással, mennyivel praktikusabb, hogy nem röpköd közben a mobil. Bár ha fejlesztési irányokat kéne javasolnom a modenai autógyárnak, komolyan elgondolkodhatnának a kis fiók klímás hűtésén, mert ezek a vezeték nélküli dolgok bírják főzni a telefont.

A startgombot perverz módon a kormánytól balra helyezték el, mert ez előnyösebb a Le Mans-i rajthoz az ékszerpláza parkolójában Glamour-napok idején; még váltófülek is vannak a kormány mögött, természetesen fémből (felárért), és ahogy elnézem, a Ghibliben ami fémnek látszik, az fém is. A váltó karocskáján szintén ott a Maserati-szigony, amit egyébként a modenai főtéren álló Neptunusz szoborról vettek kölcsön a Maserati-fivérek a hőskorban. A sajtóanyag szerint amúgy a faceliftes maszk is erre próbál hasonlítani, de sehogy sem ismerem fel benne ezt a szerszámot. Bár a hátsó lámpa fénycsíkjában sem látom a bumerángot, viszont az íve tényleg hasonlít a 3200 GT kupé hátsó lámpájára. A Ghibli amúgy a legmodernebb ledmátrix lámpát kapta előre, de azért beleférhetett volna, hogy a rendszámot is ledek világítsák.

A buli alapját szolgáltató kétliteres benzines turbómotor az Alfa Romeo Giuliából származik, csak abban 50 lóerővel gyengébb. Ha viszonyítani szeretnénk, ugyanezt a nyomatékot és teljesítmény a BMW ma a 40i jelzésű benzinmotorjából csikarja ki. Turbós az is, de háromliteres, nem pedig kettő. Elképesztő. 330 ló és 450 Nm nem viccel, hogy ebből aztán mennyi a hibridség, nem tudom. Egy biztos: a rendszer leginkább az (amúgy dízel) Audi RS Q7 működésére hasonlít, mivel kis fordulatszámon egy elektromos feltöltő (eBooster) tolja a levegőt a motorba, egészen addig, amíg fel nem éled a kipufogógázzal hajtott turbó. Vagyis turbólyuk kiküszöbölve, méghozzá visszanyert energiából. Azt is mondhatnám, hogy ez némileg cinikus módszer, ellenben hatásos.

A Ghibli ugyanis tényleg úgy megy, mint az állat. Természetesen nem a szó villanyautós értelmében, mert 5,7 másodperc alatt ma százra gyorsulni szinte kínos. Viszont a Maseratis előadásmódban ez annak ellenére nyújt élvezetet, hogy a váltó automata. Ha Sport módba vált az ember, akkor az sztenderd megoldásnak tekinthető nyolcgangos ZF hasonló brutalitással pakolja a fokozatokat, mint az Alfa Giulia QV-ben. Van másik véglet is, az ICE mód. Emögött nem tudom milyen rövidítés van, angol nyelvterületen ez a belső égésű motor (internal combustion engine) rövidítése szokott lenni, itt nyilván más, az egybeesés meg csakis a véletlen műve lehet. Esetleg az ördögé. Minden más autóban ezt amúgy ECO módnak hívnák. Itt talán helyesebb, hogy ezt nem tették, mert egyszer sikerült talán leszorítanom az átlagfogyasztást 10 literre, amúgy a jellemző értékek 12 és 16 liter között voltak.

Az extrák közül egyértelműen a Skyhook változó lengéscsillapítás a legmeghatározóbb, mert vele a Ghibli tényleg tudja azt, hogy ha kell, finom és nőies, amúgy meg ordítva ráveti magát a horizontra. 2021-re ez is megkapta az összes vezetősegítő rendszert, amik közül a sávtartót érdemes kikapcsolni, ne tekergesse a kormányt (csak figyelmeztessen), mert agyoncsapja a vezetési élményt, ha mondjuk az ideális íven szeretnél autózni sávon belül.

És bár a hangja nem veszi fel a versenyt a V-motoros Ghiblikével, azért messze nem rossz. Erősen gyanús, hogy ebben a rendszerben van valahol egy hangszóró is beépítve, de kit érdekel? Egy csöppet sem természetellenes. A sport módban pedig a váltások mellé jár a ma már kötelezőnek tekinthető purrogás is, de amúgy kifelé a Ghiblinek nincs túl tahó hangja, vagyis nem fogja megutálni a környék a tulajt – ha az nem akarja. Ám nem a sport mód az, amit ez esetben használni kell. Ilyenkor a Ghibli kellemesen ki is dobálja a seggét a kanyarokban, amit az öreg nénik nem csipáznak, azt hiszem.

Őszintén nem tudom, hogy a Maserati Ghibli minek is az ellenfele. Talán a németeknek? Nem hinném. Azok egyszerűen túl kommerszek hozzá képest, ha viszont AMG, M, vagy RS, akkor meg túl kemények. Porsche Panamera? Az túl sportkocsis hozzá képest. Lexus, az hibrid... hagyjuk. Akkor meg ki az ellenfél? Azt hiszem, kimondhatjuk, a Ghibli legkeményebb ellenfele talán a Levante, mert az SUV, és ugyanezzel a hajtáslánccal is megkapható. Viszont ugyanezt a kicsit arisztokratikus, olasz jó ízlést adja elő, amit a Ghibli, amihez hasonlót egyszerűen említeni sem tudnék, ha megnyúznak is. Abban sem vagyok biztos, hogy ez jó recept, mivel ez nagyon nem a megvilágított vesék és hűtődíszek kínai piacos világa, amiben a Maserati nagyon rosszul áll. Szerencsére.

Viszont a mögötte lévő technika soha nem volt ennyire komoly. Intő példaként említeném talán a Maserati Biturbót, amely versenyt futott az elromlással, és többnyire alulmaradt. Azt nem mondanám, hogy a legjobb autó, hiszen mondjuk egy BMW M550d rugózási komfortból még ezt is lepipálta, és mivel régi modell, szinte minden modell fiatalabb nála. De műszakilag akkor sem lóg ki túlzottan a lóláb, ha csak négy henger van benne.

Ennek ellenére rég nem éreztem ennyire jól magam egy ilyen erős luxusautóban, mert már az egész világ annyira elment a ki tud nagyobbat nyomni az egyenesben világ irányába, hogy az már szánalmas.A Ghibli Hybrid ebbe a csatába csak erősen visszafogottan száll bele. Az erős prémium autókban a többi kocsi csak bosszantja az embert, mert lassan mennek és feltartják. A Maseratiban viszont nagyon méltóságteljesen nem használja ki az ember a gép teljes erejét, mert simán jól érzi magát benne akkor is, ha lassan megy. Ha meg gyorsan, akkor pont eléggé élvezi ezt is – ha ennyi értelme van ennek a változatnak, ám legyen. De miért kell Hybridnek hívni?!

Totalcar értékelés - Maserati Ghibli Hybrid - 2021

7
TC

A Ghibli meglepően testes, de méretéhez képest nem túl hatalmas és praktikus, bár titkos módon még a csomagtartója is bővíthető. Ha nem tudnád, hogy vannak hozzá hat- és nyolchengeres motorok, nem zavarna, hogy ez a hibrid, villanyturbós motor csak négyhengeres. Hangulatában passzol a Ghiblihez.

Az oldalról ajánljuk

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

2 órája
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38