A pokol driftelő Golfja
Bemutató: Volkswagen Golf R 2.0 TSI DSG 4motion - 2021.
320 lóerős, összkerékhajtású, 270-nel zúzhat a belső sávban a VW Golf R, és megy keresztbe. Mégsem szed szét, mert az izom itt nem azért van, hogy kifacsarja belőled az adrenalint. Hanem azért, hogy egyszerre legyen mindennapi használós autó és pokolian gyors hot hatch.

Mindenütt mesebeli mézeskalács házikók sorakoznak, nyugalmat árasztó parkokkal a kőből magasra húzott templomok körül, kisebb gazdaságokkal a városka szélein, ahol a csűr mellett békésen legelésznek a tarka bocik. Németes rendben közlekedik mindenki, a Volkswagen Golf R 235-ös Bridgestone gumijai alatt ilyenkor csak halkan dobog a sűrűn rakott bazaltkockás út. Aztán lekanyarodik az utolsó kombi Passat, kitisztul a fákkal szegélyezett egyenes, padlón koppan a gázpedál és: azannya, de rohadt módon megy ez!
Aki imádja a Megane RS élénk fenekét vagy a Civic Type-R mechanikai finomságát, annak az összkerekes Golf R olyan, mintha Colombo V12-es Ferrariból hangtalanul katapultáló Teslába ülne. Mert a Volkswagen Golf R mágiája nem az, hogy hordószámra termeli a vezetőben az adrenalint, mert ahhoz egyszerűen nem elég zabolátlan, hanem a használhatóvá tett erő miatt olyan nagyszerű.
A Renault, ami lezár minden vitát
A Mégane RS generációk óta etalon, de az új Trophy-R készítésekor annyira elgurult a gyógyszer a gyárban, hogy felmerül a kérdés, kell-e egyáltalán rendszám rá?
Elvégre ez nem más, mint egy Golf
Ez az a konzervatív autó, amihez mindent mérünk annak ellenére, hogy már jóval több kompakt van, mint a ‘70-es évek közepén, amikor az első Golf megjelent. Mostanra a szabadidő-autók nőttek fölé, és az elektromos ID.3-as is a trónjára pályázik. Az autóipar egyik örök és megingathatatlan márványoszlopa, amit csak óvatosan csiszolgatnak, és a jellegzetesen golfos elemeihez, mint a vastag C oszlop, nem is nagyon nyúlnak.
Még 15 év, és ez lesz a nép autója itt is
Idővel nem tapogat meg kritizál az ember, hanem használja, és jól érzi magát közben.

Akárhogy nézem, nekem ez a letaposott Adidas Superstar orr nem jön be, és a Golf R-en keresztbe futó kék csík, alatta pedig a kínos aliexpresszes fényvonal sem segít sokat. A táskásan lefolyó fényszóróknak sem épp az az üzenete, hogy ez majd jobb felütéssel és bal horoggal szédít meg.
Nincsenek izmosra gyúrva a lemezei, de a Golf R-en van pár apró részlet, amiből kiderül, hogy mind közül ez a legesélyesebb kúpot osztani éjjel a Váci úton. Az egész lökhárítója egy hatalmas légbeömlő, ami mögött faltól falig hűtők vannak, mert a 320 lóerős TSI-nek kell a rengeteg levegő. Decens kis szárny van rajta, ezüst színűek a tükörházai és a 19 colos felnik mögül üvöltenek a kékre pingált féknyergek, hátul pedig négy kipufogóvég mered. A kombin csak szolid króm a kidörgő, az ötajtóson lehet akár hangosabb Akrapovic.

Feldobják az utastér feketeségét a kék kockás kárpitba csomagolt sportülések, amikben rendesen jó ülni, klasszul kézre áll a perforált bőrbe kötött vaskos sportkormány. Mindenhol vannak kis tárolóhelyek, az ajtózsebekben elfér az újratölthető palackos víz, a tablet etetéséhez temérdek USB aljzat akad, a telefonnak pedig van fedeles vezeték nélküli töltője, hogy versenypályán kanyarogva se élje át a súlytalanságot.
Négy személynek bőven tágas a beltér, különösen a kombi, aminek hosszabb a tengelytávja és persze a csomagtartója is. Nem kell tetriszezni a heti nagybevásárlás után, mert 611 liternyi motyót lehet beleszórni, az ülések döntése után, költöztető módban már több mint 1,6 köbméternyi cucc elfér benne. A műanyagokon viszont érezni, hogy a nyolcas Golfnak kevesebb fejlesztési keret jutott, mint a korábbi hetesnek.
Kiradírozták a műszerfalról az összes gombot, így már nincs klímapanel sem, mindenért az érintőképernyőt kell taperolni. Sokat finomodott a fedélzeti rendszere, de még mindig kicsit nehéz logikájú, lassan betöltődő és olykor akadozó. Legalább vezeték nélkül tudja az Apple CarPlay-t. A Golf R digitális élményének kellemes pontja a virtuális óracsoport, aminek van hagyományos és nagy térképes nézete, valamint sportosabbik, ahol a sebesség és a fordulatszámmérő van középen, két oldalt pedig bármi lehet a turbónyomástól a nyomaték-skálán át a G-erő mérőig.

Miközben az eddig ismert autóipar - és ezzel együtt a Volkswagen - nem csak a fenntartható fejlődés útján botladozik, de úgy tűnik, hogy a korszak történelmébe a világszintű chiphiány bizonytalansága is vastag betűvel íródik be, a Bilster Berg versenypálya mellett csak néhány fehér vállalati cipő Way to Zero logóján oson be a jövő vegán autózásának ígérete. Szinte minden más a régi rendszer szerint megy.
Tehát a Golf R nagyobb, erősebb, és szórakoztatóbb, mint valaha
Patikamérlegen grammolták ki a Volkswagen Golf R-t, hogy éppen a Cupra Leon és az Audi RS 3 közé essen, és ez tökéletesen látszik minden táblázaton, grafikonon, teljesítmény- és nyomatékgörbén. A 2,0 literes, négyhengeres turbómotor 320 lóerős, a katalógusban a 420 Nm nyomaték úgy néz ki, hogy 2100-as fordulatnál hirtelen felszökik és egészen 5350-ig egy akkora szakadatlan síkság, hogy még az Alföld is kinyújtózhatna rajta.
Ezzel rámehetsz a Cupra!
Ültetett futómű, Brembo fékek, nagy felnik és sportülés. Könnyű rávágni, hogy hot hach, de a Cupra Leon ehhez nem elég huligán.

Rajtelektronikája végtelenül egyszerű, akár egy Porschéban, itt is elég letaposni mindkét pedált, csak amíg megjelennek a Launch Control pixelei, majd leszállni a fékről és tűrni, hogy a lufira fújt TSI úgy préseljen az ülésbe, hogy a tüdőm rácsavarodik a gerincoszlopomra. Mert simán tud olyat, hogy önkéntelen kiszaladjon egy hangos azistenit, elvégre 4,9 másodperc alatt van meg neki nulláról a 100 km/órás sprint. Annyira okosan és villámgyorsan dolgozik a 7 sebességes DSG, hogy csak egy rövid szakasz erejéig próbálgattam a kormány füleivel váltogatva okosabb lenni, aztán feladtam. Normál módban a Golf R sem egy üdítő jelenség, csak egy csendben és gyorsan suhanó kompakt. Race módban, sportosra állított váltásokkal már előbújik belőle a hot hatch.

Őrületesen mókás versenypálya Bilster Berg, aminek a vonalvezetését mintha vidámparki hullámvasútról lopták volna. A 4,2 kilométer hosszú pályán csak a célegyenes van síkon, 19 kanyarja van és 44 dombocska, meg egy 26 százalékos lejtő, erősen visítós balossal, majd hirtelen 21 százalékos emelkedővel. Itt derült ki, hogy a Golf R 20 mm-rel ültetett futóműve nem csak simán feszes, hanem patentül tapad mindenhol akkor is, ha szabadesésből kell kanyarodni, vagy szűk S-ben dobja meg innen-onnan a rázókő. Ehhez azért kell az is, hogy a kormányzás hiába szótlan, annyira közvetlen és az erői pont olyanok, hogy érezni rajta, itt ragadós Michelin Pilot Sport Cup 2-ket kell eltekerni nagy tempónál.

Alumínium agyon, kis lábakon állnak a 357 mm-es lyuggatott féktárcsák, így nem csak jobban tűrik a hőt, de 600 grammal könnyebbek is oldalanként. Szépen adagolható, a célegyenes végén, a sokadik komoly beleállás után is bitang módon lassítanak a négydugós fékek. Kigyorsításkor lelkesítően szívja a levegőt a turbó, aztán a refrént átveszi a masszív kipufogóhang, váltáskor lelkesítő durrogásokkal.

Miközben épp hevesen gépészkedtem a versenypályán, voltak olyan pillanatok, amikor a balesetmegelőző rendszer viccelt meg, máskor pedig a kormány karimájához közeli érintőgombok miatt omlott össze az illúzió. Az előbbit kikapcsoltam a menüben egy kiállás után, a másikkal nincs mit kezdeni, egyszerűen idegesítően kretén helyen van az R mód gombja, így könnyű akaratlanul is kikapcsolni a pályanapozós módot. Nagyon nyomasztó kétségbeesés ült a vállamra, amikor az eddig fenekével vidáman rajzoló gép elkezd orral kifelé nyomulni az ívről, az ESP meg olyan szigorú lesz, mint egy töritanár a harmadik üresen hagyott röpdoga után.

Eszeveszett stabilan lehet szürreális tempóval kanyarodni a Golf R-rel, aztán néhány kör után már kellő önbizalommal taperoltam rá az R Performance csomaggal járó Nordschleife logós Special gombra a menüben. Ezt a versenypályás beállítást a Nürburgringen hangolták - ahogyan azt a zöldre váltó háttér is jelzi -, ezzel kevésbé szigorú a kipörgésgátló, szóval nem csak megcsúszni engedi, de úgy segít összeszedni, hogy aztán a bokszban már hős és vakmerő harcosként ünnepelhesd magad, aki kombi Golf hátán küzd meg a kegyetlen másodpercekkel.
Ha nem a tűpontosan meglőtt apex a cél, akkor a Golf R megy keresztbe is
Először bosszankodtam, hogy még egy rendes sperr sem jutott bele, de a kerekek fékezgetésével dolgozó elektronikus diffi (XDS) tehetségesen húz rá a kanyarcsúcspontra. A lényeg viszont a hátsó differenciálmű, mert hagyományos Haldex helyett a hátsó hajtás nyomatékvektorozós, mely oldalanként két kuplunggal képes szabadon osztogatni a newtonmétereket a kerekek között, így simán használható driftre.
Hatalmas, vízzel fellocsolt placcon bőven volt hely próbálkozni a kilinccsel előre autózással, de kell is neki a hely, mert nem csinálja olyan természetességgel, mint amilyen könnyedén Mercedes-AMG CLA 45-nek lehetett kenni. A Golf R a koppra kitekert kormányból és tűzfalon átnyomott gázpedálból ért, innen világos neki, hogy nem véletlen kapcsoltam Drift módba. Egy két kör után annyira éreztem, hogy meg kellett keresnem a Deja vu című számot a teljes Initial D hangulatért, aztán csak pumpáltam a gázt, hogy tartsa kilinccsel előre a bódét. Szerintem csodálatos, hogy ma ilyen szórakoztató programot úgy tol le egy keresztmotoros kompakt, mintha pillekönnyű négykilós kézisúllyal kéne fekvenyomnia.
Az AMG, ami átír minden szabályt
Állítólag az agyig húzott turbómotor vezethetetlen, a kis Merci nem jó alap sportkocsinak és a sárga szín kora lejárt. Állítólag...
7:51-et megy a Nordschleifén, de még unatkozni is lehet benne
Mert valójában tényleg csak egy sima kompakt a Golf R, amiben elfér a család, még 160-nál is egész csendben suhan az autópályán, tengernyi légzsák és asszisztens vigyáz benne és körülötte mindenkire. Az igazi tudománya abban van, hogy néhány virtuális gomb megnyomása után mennyire természetesen teszi bárki alá a hétvégi pályanapozás gondolatát.
Ha megnéznéd, honnan indult az erős Golf és mit lehet kihozni belőle, akkor kattints a play gombra!

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
