Nem kicsi, nem olcsó
Menetpróba: MG ZS EV (2020)
Az MG ZS 2017-ben lépett piacra Kínában és Nagy-Britanniában, szívó- meg turbó benzinmotorral, és a jelvényen kívül nagyjából semmi érdekes nem volt benne. Aztán 2020-ban partra szállt a villanymotoros változat, ráadásul időközben több európai országban megkezdődött az árusítás, például Ausztriában is.
Nemhogy minden szavával, de még a kötőjelekkel és vesszőkkel is egyetértek Papp Tibi minap kifejtett véleményében. A közlekedés villanyra átállását, és ezáltal a szén-dioxid-kibocsátás gyors csökkentését nem a drága, nagy, nehéz és feleslegesen erős luxusautók, hanem valóban olcsó, mindenki számára elérhető közlekedési eszközök tudnák fellendíteni. Amikor egy ismerős kereskedés telepén feltűnt egy alig használt MG ZS EV, csillogó szemekkel indultam kideríteni, milyen lehet a kínai megfejtés erre a problémára. Sajnos azonban ez nem az a villany-trabant, amiről Tibi beszélt, hiába ugyanúgy a SAIC Motor bújik meg a Wuling és az MG mögött is. A legendás angol márkanév alatt bemutatott legújabb modelljük, az MG Marvel-R már szinte a prémium vásárlókat célozza 288 lóerővel, látványos formatervvel és 200 km/h végsebességgel, de szerencsére a ZS EV egy ennél sokkal egyszerűbb kompakt SUV. És németországiról átszámítva magyar áfára mindössze 11,2 millió forint körül alakulna az új ára.
A SAIC Motor Kína második legnagyobb autógyára, ami jelenleg tizenkettedik helyre elég világösszesítésben, évente úgy ötmillió kocsit adnak el, elsősorban a hazai piacon. Egyebek mellett az MG Rover maradéka is hozzájuk tartozik, és ezt annyira komolyan veszik, hogy fenntartanak egy fejlesztő központot Angliában. Azért az MG B roadster génjeit hiába kutatnánk egy mai MG-ben, de még az MG TF-ét is. Baj ez? Nem igazán, hát Mercedes GLA-nak sincs semmi köze az eredeti 300 SL-hez, az idő kérlelhetetlenül halad, a piac igényei folyamatosan alakulnak. De azért annyit meg merek kockáztatni, hogy ha maguknak tervezték volna az angolok ezt a mai ZS-t, ennél vagányabb lenne.
Koreai autógyártók történelméből jól ismerjük azt a szakaszt, amikor már nem mások levetett, húszéves licenceit gyártják, de a saját autóik még csak keresik az egyedi, mégis vonzó formanyelvet. Kia Sephia, Chevy Lacetti, Hyundai Tucson: a korai 2000-es évek tele van példákkal, és a japánok életében is volt hasonló szakasz pár évtizeddel hamarabb. Úgy tűnik, most a kínai autótervezés járhat nagyjából itt, hiszen ebben az MG ZS-ben nincs az égvilágon semmi bántó, csak valahogy mintha aránytalan lenne. Mondjuk egy nagyobb kerék biztos dobna a formán, de annyival olcsóbb a gumi és a futóműalkatrész az emberi léptékű kerékhez, hogy egy népautóra ez való.
Ha kínai, akkor papírból hajtogatták?
Az EuroNCAP szerint ez már nem az a kínai autó, amiről a viccek szólnak: öt csillagot kapott az MG ZS EV. Minden tesztben kiválóan megvédte a bent ülő felnőtteket és gyerekeket, és az automata vészfékezési rendszere is jól működött a városban szokásos kis sebességeknél. Egyedül a hátul utazó felnőtt bábu mellkasán mértek sérülési kockázatot jelző értékeket, illetve oszlopnak csapva a vezető bordáit érte terhelés, de összességében nagyon jó eredményeket produkált.
Pontlevonást inkább csak felszereltségek hiánya miatt kapott, például az első ülésen ki lehet ugyan kapcsolni a légzsákot, de Isofix bekötési pont nincs, tehát csak övvel rögzíthetünk oda gyerekülést. A gyalogosok védelme is csak közepes, mert míg a láb és a fej nagyrészt védett, a medencét sérülés érheti az orr peremén, és a vészfékezési rendszer nem tudta minden esetben elkerülni az ütközést, ahogy a videóban látszik is:
Ezt a tavalyi kiadású példányt egy francia árverésen lőtte a kereskedő, és alig ötezer kilométer van benne, aminél gyakran a tesztre megkapott gyári kocsikban is többet látunk. Tehát arról szinte semmit sem tudtam meg, mennyire bírja a használatot, másrészt viszont időközben frissítette a modellt az MG, szóval az új már nem pont ilyen. A külső alig változott, a belső szinte egyáltalán nem, viszont megújult a hajtáslánc. A mai kínálatban már két verzió van, egyikben 130 kW a motor teljesítménye és 50,3 kWh az akku kapacitása, a másikban 115 kW teljesítményt 69,9 kWh akku lát el árammal. A WLTP szerint előbbi 320, míg utóbbi 440 kilométeres hatótávra elég, ezek jó számok a mai piacon, pláne a 11-12 milliós szinten.
A próbált 2020-as modell még nem ennyire penge, mégis, a 105 kW (kb. 143 LE) teljesítmény és 44,5 kWh akku is megfelelőnek tűnik, hiszen ugyanennyi pénzért a Mini Cooper SE, a Honda e és a Mazda MX-30 is jelentősen kevesebb áramot bír csak tárolni. A WLTP ciklus szerint 263 kilométerre jó amúgy ez a változat, tehát úgy 200 km körül alakul a hatótáv reálisan, hőmérséklettől és sebességtől függően. Mivel benzines változat is létezik, ezért azt a vonalat követi az MG, mint a Peugeot 2008: fronthajtás, motor és kramancok elöl, mögöttük pedig egy teljesen szokványos SUV utas- és csomagtér várja a hétköznapi felhasználást. Semmi trükk, semmi varázslat, semmi helykihasználási mágia, ennek ellenére pont a tér nagyon meggyőző, kezdve az alapesetben 448 literes csomagtartóval.
A raktér bővítésére csak az üléstámlák döntése áll rendelkezésre, szóval azért a praktikum nincs túlgondolva, viszont vonóhorgot lehet a villany változatra is kérni – igaz, hogy 500 kiló a maximális vontatható tömeg, de bringaszállításra így is tökéletes. Az utastér kifejezetten tágas, mérőszalaggal felszerelt német tesztelők szerint hátul 185 centis magasságig megfelelő a hely, és széltében is elhiszek 2,6 felnőttet az átlagos méretosztályból. Egy Mazda CX-30, VW T-Roc vagy épp a 2008 alapjaira épített Opel Mokka utastere szűkebbnek tűnik. Elöl is van levegő bőven, kényelmes a vezetőülés, a tetőablak jó magasan van, jó itt ücsörögni - egyre barátibbnak tűnik az ára.
A vezetőt amúgy olyan ismeretlen-ismerős érzés keríti hatalmába elsőre körülnézve, mert nem pontos koppintás ugyan a cockpit, de tele van Volkswagen mintára készült, vagy direktben átemelt megoldásokkal. Hiszen a '80-as évek óta él a SAIC és a VW közös vállalata. Ilyen az üvegtető kapcsolója, a kormány gombja, vagy épp maga az óracsoport, amit ebben a formában ugyan mintha nem láttam volna soha, mégis azonnal elhinném Volkswagenben. Talán csak az érintőképernyő nagyon más, nem is az, ahogy beépítették, hanem a menüje – érzésem szerint elsősorban arra való, hogy kitegyük rá a telefont, a CarPlay és az Android Auto széria.
Menet közben a legkülönösebb, hogy nincs semmi extra. Jó fogású a kormány és kellemes tekergetni, finomak a kezelőszervek, jó a kilátás, nincs zörej vagy fura nesz – teljesen autószerű. Szépen húz a motor, azonnal rajtol ahogy villanyostól elvárjuk, de nem szakítja le a fejem, és valószínűleg az újabb, 130 kW-os sem vadorzó. Állítható a visszatermelés, de legerősebb állásban sem BMW/Mini erősségű, tehát nincs egypedálos vezetés, viszont egészen kiválóan rugózik. Remekül viseli a budapesti utakat, teljesen jól mozog városi talajon, országúti kanyarokban pedig nem egy fronthajtásos villany-SUV fogja elhozni a megváltás nagykeresztjét.
A próbakör napján ömlött az eső, így megérezhettem, hogy a kipörgésgátló egy generációval régebbi lehet a vetélytársaknál – megoldja a motorerő ráncba szedését, de kicsit több rángatással, mint mondjuk az ennél jelentősen erősebb Miniben. Töltési teljesítményben sem úttörő az MG, ez a változat maximum 7 kW váltóáramú és 85 kW egyenáramú töltési teljesítményt tud felvenni a szabvány type 2 és CCS csatlakozókon. Az újabb kiadások között már van 11 kW egyenáramú opció is, de 100 kW vagy afeletti villámtöltés egyelőre nincs. Cserébe viszonylag jól fogyaszt, a gyár állítása szerint 18,6 kWh/100 km ez a változat, az újabb motorokra pedig még jobbat mondanak: 17,3-17,8 kWh/100 km az aktuális ígéret. És az egész autóra 7 év, vagy 150 ezer kilométer a garancia.
Tehát egyáltalán nem villany-Trabant az MG ZS EV, épp ellenkezőleg: ez egy teljesen jó, európai mércével is vállalható elektromos városi terepjáró. A legtöbb ellenfelénél tágasabb, sokuknál nagyobb a hatótávja, a felszereltségre se lehet panasz, sőt biztonságos is. Az ár-érték arány vitathatatlanul remek, aki beleül, teljesen nyugodt lehet, hogy jó döntést hozott. Ám abban nem vagyok biztos, hogy ez elég lesz a kirobbanó sikerhez, mert ennyi pénzért komoly a villany-választék, és mondjuk egy Mazda MX-30-at vagy Peugeot e-2008-at könnyebb megmagyarázni a szomszédnak. Már akinek ez számít.
Ráadásul, mivel itthon nincs állandó kedvezmény az új villanyautókra, ezért a használtpiac is beleszól a történetbe, ahol 11-12 millió forintért szuper BMW i3, sőt Tesla Model S is akad éppen. Ha igaz, amit az elektromos hajtásláncról mondanak, itt sokkal kevésbé számít az életkor. Szóval akármilyen furcsa, ezzel a kínai autóval az a legnagyobb baj, hogy egy kicsit még olcsóbbnak kéne lennie.
Itt van két ötletesebb villanyautó hasonló pénzért:
A cikkben szereplő autót a Kedvenc autókereskedés kínálatából választottuk. Ide kattintva nézhet körül az MG-kínálatban a Jóautókon.