A négyzetmétert semmi sem pótolja
Használtteszt: Peugeot Expert Tepee 130 - 2015
A Peugeot Expert, illetve testvérei, a Citroën Jumpy és Fiat Scudo jó képességű kisáruszállítóként ismertek, de természetesen létezik belőlük személyszállító változat. És ez sokkal többre hivatott, mint a brigádmozgatás: valódi családi megoldás. Pláne használtan.
Ha az a cél, hogy nagyobbacska családot mozgassunk, kézenfekvő az egyterű, és akár hatmillió forint körül is van belőle új. Ez a műfaj úgy jött létre, hogy élelmes gyártók fogták a kisbusz praktikumát és egyesítették a személyautós vezethetőséggel. A vásárlók meg látták, hogy ez jó, én például örök és megingathatatlan híve vagyok. Hiszen valódi, jó értelemben vett kompromisszum a nagy tér, és az autószerű viselkedés között. Csak aztán elhatalmasodott a hübrisz, és mindenki inkább városi terepjárót akart, pedig ezek hiába kapnak harmadik üléssort, egyszerűen nem képesek megfelelő élettér biztosítására. Ahogy azt az egyébként teljesen vállalható Seat Tarraco (szül. Škoda Kodiaq) esetében simán be tudtuk mutatni.
A baj az, hogy amikor háromnál több gyerek mozgatása a kérdés, akkor már nem elég okosnak lenni, pénz is kell a jó döntéshez. Egy Tarraco nagyjából hasonló összeg, mint egy családi használatra szánt kisbusz, például a Peugeot Traveller, amit Toyota jelvénnyel próbáltunk újként. Márpedig amikor 11-12 milliótól indul a matek, akkor már az állami támogatás mellé is sok önerő kell, szóval simán benne van, hogy a nagycsaládi költségvetés egyszerűen nem tud elnyújtózni odáig. Van ilyen, és szerencsére vannak használt megoldások erre a problémára, mint amilyen ez a 2015-ös, tehát kevéssel a modellváltás előtt készült Peugeot Expert Tepee – ez az, amit ma Travellernek hívnak, és amit újként Fiat jelvénnyel próbáltunk.
A 2006-ban bemutatott Jumpy-Expert-Scudo hármas közös gyártósoron készült Franciaországban, PSA alkatrészekből és meglepően sokáig húzta jelentős változtatás nélkül. Majd' tíz év volt, mire leváltották, akkor a Fiat kiszállt a buliból, helyettük lehet Toyota jelvénnyel is megvenni az újat. Ez most mindegy, ami itt a fontos, hogy a személyszállító változatok (a Peugeot-nál ezt jelzi az indián sátorra utaló Tepee név) rendes kárpitozást, valódi utazóautós kényelmet kaptak viszonylag elfogadható áron. Szemben mondjuk a korabeli Transittal. Egy ilyen Scudóval vitte akkoriban kollégám hosszabb erdélyi nyaralásra a családot, és csak áradozik még ma is, mennyire tökéletes megoldás – hely is van, kényelem is van, erő és normális vezethetőség is van. Tutiság, hát pillanatok alatt kedvelt családi társzekér lett belőlük.
A nagycsaládos példát sem az ujjamból szoptam, négy gyermekes barátaim épp egy ilyen Citroën Jumpy-t nyúznak már évek óta, és ahogy felhívom, ő is csak áradozik, mennyire szereti a helyet, a praktikumot, amit egy ilyen busz ad. Hatuk mellett a nagyszülők is beférnek a kilenc személyes utastérbe, vagy ha nincs annyi ember, ki lehet hagyni pár széket és akkor befér pár bicaj. Vezetni is jó szerinte, mert az ülés kényelmes és mert a motor elég erős egy ekkora test mozgatásához – nagy az egyetértés ebben az ismerőseim között, úgy látszik. Utazáskor igazából az oldalszél-érzékenység az egyetlen említésre méltó negatívum, illetve hogy az előre nyúló 'A' oszlop sokat kitakar, egyébként csupa jó pont. És amint ezt a 130 lóerős HDI-vel szerelt kocsit próbálom, csak bólogatni tudok én is, mert a mozgásával, a viselkedésével semmi baj. Szépen jár, kényelmes, engedelmes autó, kis fordulaton simán elketyeg, nagy fordulatra forgatva jól megindul, és még a hangja sem kellemetlen. Bár azért azt érezni a vezetőülésből, hogy hatalmas.
Peugeot Expert Tepee 130 (2015) forgalomba helyezési költségek [Ft] | |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 Ft |
Vizsga | 27 000 Ft |
Regisztrációs adó | 45 225 Ft |
Vagyonszerzési illeték | 61 100 Ft |
Forgalmi | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Rendszám | 8 500 Ft |
Kötelező biztosítás (éves, 30 éves vidéki férfi, 13 éves jogsi) | 57 125 Ft |
Gépjárműadó (éves) | 28 200 Ft |
A mérete nagycsaládos felhasználó barátom szerint is csak részben előny. Annyira nagy, ami már egy szupermarket parkolóban is kényelmetlen, nemhogy szűk városi helyekre beállva. Amúgy is tudatos család az övék, de ez a kényelmetlenség biztos lökött rajtuk még egyet az autómentes hétköznapok felé, úgyhogy most már hetekig csak áll a busz, mindent elintéznek bringával és villamossal a budai otthonból. Pazarlásnak tűnik így tartani, de úgy érzik, nincs mit tenni, mert amikor utaznak valahova, akkor ez a megfelelő méret, minden ennél kisebb kocsi szűk. Szerintük a helyes megfejtés az volna, ha lenne a közelükben használható autókölcsönző, ahonnan bármikor bérelhetnénrk ilyesmit, és akkor lehetne kisebbet kocsi állandóra a háznál – de ez a megoldás az ország nagy részén elérhetetlen.
A megbízhatóságáról is jó véleménnyel van a tulajdonos, például mert ezt a ház előtt ácsorgást kiválóan tűri a technika, mikor menni kell, mindig egyből indul, jól működik. Nem tud műszaki bajról beszámolni, csak az kellemetlen, hogy a fényszóró izzók oly eldugottak, hogy nem tudják kicserélni – egy kiégett halogén fényforrás szervizlátogatást jelent. Igazi modern baj ez, de ránézve a motortérre itt tényleg súlyosabb a helyzet a szokásosnál, mert minden mélyen ül, a nyílás meg elég rövid. Az ezzel közeli rokon Fiat Ulyssemben gondot okozott például a fékfolyadék ellenőrzése is, mert a motortér nagy részét lefedi az előre nyúló szélvédő, és itt hasonló a helyzet. Szerencsére legalább az ide beszerelt tételek nagyon jól ismertek más típusokból, és első ránézésre az alkatrészárak nem durvák.
Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Webshop bruttó kisker ár |
Első féktárcsa (db) | Bosch | 32 576 Ft |
Első fékbetét (garn.) | Bosch | 28 175 Ft |
Lengéscsillapító (első, db) | Sachs | 57 661 Ft |
Lengőkar (első, db) | Moog | 66 516 Ft |
Főtengely szíjtárcsa (db) | Corteco | 26 039 Ft |
Vezérműlánc készlet (db) | Fai Autoparts | 58 669 Ft |
Olajszűrő (db) | Filtron | 2 714 Ft |
Levegőszűrő (db) | Filtron | 4 991 Ft |
Pollenszűrő (db) | Filtron | 4 258 Ft |
Üzemanyagszűrő | Bosch | 9 436 Ft |
Bár van bőven irodalma a PSA dízelmotorokkal előforduló problémáknak, ez a 16 szelepes 2.0 HDI alapvetően jó hírű motor. Nem csak kulturált és erős, de a megfelelő karbantartás mellett megbízható is. Az érdekes ellentmondás, hogy ebben az Expert vezetőülésben ülve mégsem bizalomgerjesztő. Szerintem sok német autóban fordítva van, japánoknál meg pláne örök életű beltér a szokás, itt viszont gond van például a váltókarral, mert szorul a rükverc reteszelését oldó gyűrű (nekem is volt problémám vele az Ulysee-mben), de amikor jó, akkor sem tud különösebben bizalomgerjesztő váltási érzetet. A bajuszkapcsolók is olyan nyeglék, mintha azonnal le akarnának törni, de talán a vezetőülés a leginkább hervasztó, aminek olyan kiült-gyűrött-nyomorított az oldalpárnája, mintha már a föld-hold távolságot megtette volna. Hasonló volt a helyzet az én autómban is, és sok más csúnyán kiült PSA kishaszonjármű ülést láttam már, ez amolyan típusbetegség. Így a sofőr munkahelye elhasznált hangulatú, miközben alulról megnézve is patent, egészséges körülötte a kocsi.
Biztonságos egy ilyen busz?
Az EuroNCAP 2012-es tesztjén csak három csillagot szerzett az ötből az Expert személyszállító változata, bár a legtöbb esetben jól megvédte a bent ülőket. A fejtámlákról azonban rossz véleménye volt a bizottságnak, ezért az ostorcsapás elleni védelmet nagyon lepontozták, és nem voltak elégedettek az ESP meg a függönylégzsák kialakításával sem. Szintén nagyon gyengén szerepelt a gyalogosvédelmi teszten.
Az utaslégzsák azonban elég nagy mindkét első utas védelméhez, a gyerekek is biztonságban vannak, és az ostorcsapás veszélyét leszámítva a vezetőre és a hátul utazó felnőttekre is vigyáz az EuroNCAP szerint az Expert Tepee.
Ezt a kései és keveset futott Tepee-t valamivel ötmillió forint alatt kínálják, amivel a kínálat tetején csücsül, de ez részben a nagy életkori szórás miatt van így – sok a 2010 előtti is. Egy ilyen 2015 körüli VW Transporterben általában fényezett fémfelületeket, buszos gumiszőnyeget és sprőd kárpitokat találunk ezen az árszinten, a Transitokban is hasonló a helyzet, csak a Renault Traffic és testvére, az Opel Vivaro kínálata összevethető érdemben. Teszem hozzá, az Expert Tepee is úgy az igazi, ha kétoldali tolóajtóval rendelték újkorában, de a lényeg az, hogy a megfelelő állapotban, tiszta előélettel, jól karbantartott állapotban nem ördögtől való elképzelés egy ilyennel megoldani a nagycsalád mozgatását. Csak a vezetőülés bírná kicsit jobban, akkor lenne az igazi.
A cikkben szereplő autót a Kedvenc kereskedésem kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló Peugeot Experteket a Jóautókon.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.