A négyzetmétert semmi sem pótolja
Használtteszt: Peugeot Expert Tepee 130 - 2015
A Peugeot Expert, illetve testvérei, a Citroën Jumpy és Fiat Scudo jó képességű kisáruszállítóként ismertek, de természetesen létezik belőlük személyszállító változat. És ez sokkal többre hivatott, mint a brigádmozgatás: valódi családi megoldás. Pláne használtan.

Ha az a cél, hogy nagyobbacska családot mozgassunk, kézenfekvő az egyterű, és akár hatmillió forint körül is van belőle új. Ez a műfaj úgy jött létre, hogy élelmes gyártók fogták a kisbusz praktikumát és egyesítették a személyautós vezethetőséggel. A vásárlók meg látták, hogy ez jó, én például örök és megingathatatlan híve vagyok. Hiszen valódi, jó értelemben vett kompromisszum a nagy tér, és az autószerű viselkedés között. Csak aztán elhatalmasodott a hübrisz, és mindenki inkább városi terepjárót akart, pedig ezek hiába kapnak harmadik üléssort, egyszerűen nem képesek megfelelő élettér biztosítására. Ahogy azt az egyébként teljesen vállalható Seat Tarraco (szül. Škoda Kodiaq) esetében simán be tudtuk mutatni.
A baj az, hogy amikor háromnál több gyerek mozgatása a kérdés, akkor már nem elég okosnak lenni, pénz is kell a jó döntéshez. Egy Tarraco nagyjából hasonló összeg, mint egy családi használatra szánt kisbusz, például a Peugeot Traveller, amit Toyota jelvénnyel próbáltunk újként. Márpedig amikor 11-12 milliótól indul a matek, akkor már az állami támogatás mellé is sok önerő kell, szóval simán benne van, hogy a nagycsaládi költségvetés egyszerűen nem tud elnyújtózni odáig. Van ilyen, és szerencsére vannak használt megoldások erre a problémára, mint amilyen ez a 2015-ös, tehát kevéssel a modellváltás előtt készült Peugeot Expert Tepee – ez az, amit ma Travellernek hívnak, és amit újként Fiat jelvénnyel próbáltunk.
A tökéletes nagycsaládos autó
Nem nyikorog, nem billeg és nem drága. A gyerekek és a kutyák nem akarnak kiszállni belőle.
A 2006-ban bemutatott Jumpy-Expert-Scudo hármas közös gyártósoron készült Franciaországban, PSA alkatrészekből és meglepően sokáig húzta jelentős változtatás nélkül. Majd' tíz év volt, mire leváltották, akkor a Fiat kiszállt a buliból, helyettük lehet Toyota jelvénnyel is megvenni az újat. Ez most mindegy, ami itt a fontos, hogy a személyszállító változatok (a Peugeot-nál ezt jelzi az indián sátorra utaló Tepee név) rendes kárpitozást, valódi utazóautós kényelmet kaptak viszonylag elfogadható áron. Szemben mondjuk a korabeli Transittal. Egy ilyen Scudóval vitte akkoriban kollégám hosszabb erdélyi nyaralásra a családot, és csak áradozik még ma is, mennyire tökéletes megoldás – hely is van, kényelem is van, erő és normális vezethetőség is van. Tutiság, hát pillanatok alatt kedvelt családi társzekér lett belőlük.

A nagycsaládos példát sem az ujjamból szoptam, négy gyermekes barátaim épp egy ilyen Citroën Jumpy-t nyúznak már évek óta, és ahogy felhívom, ő is csak áradozik, mennyire szereti a helyet, a praktikumot, amit egy ilyen busz ad. Hatuk mellett a nagyszülők is beférnek a kilenc személyes utastérbe, vagy ha nincs annyi ember, ki lehet hagyni pár széket és akkor befér pár bicaj. Vezetni is jó szerinte, mert az ülés kényelmes és mert a motor elég erős egy ekkora test mozgatásához – nagy az egyetértés ebben az ismerőseim között, úgy látszik. Utazáskor igazából az oldalszél-érzékenység az egyetlen említésre méltó negatívum, illetve hogy az előre nyúló 'A' oszlop sokat kitakar, egyébként csupa jó pont. És amint ezt a 130 lóerős HDI-vel szerelt kocsit próbálom, csak bólogatni tudok én is, mert a mozgásával, a viselkedésével semmi baj. Szépen jár, kényelmes, engedelmes autó, kis fordulaton simán elketyeg, nagy fordulatra forgatva jól megindul, és még a hangja sem kellemetlen. Bár azért azt érezni a vezetőülésből, hogy hatalmas.
Peugeot Expert Tepee 130 (2015) forgalomba helyezési költségek [Ft] | |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 Ft |
Vizsga | 27 000 Ft |
Regisztrációs adó | 45 225 Ft |
Vagyonszerzési illeték | 61 100 Ft |
Forgalmi | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Rendszám | 8 500 Ft |
Kötelező biztosítás (éves, 30 éves vidéki férfi, 13 éves jogsi) | 57 125 Ft |
Gépjárműadó (éves) | 28 200 Ft |
A mérete nagycsaládos felhasználó barátom szerint is csak részben előny. Annyira nagy, ami már egy szupermarket parkolóban is kényelmetlen, nemhogy szűk városi helyekre beállva. Amúgy is tudatos család az övék, de ez a kényelmetlenség biztos lökött rajtuk még egyet az autómentes hétköznapok felé, úgyhogy most már hetekig csak áll a busz, mindent elintéznek bringával és villamossal a budai otthonból. Pazarlásnak tűnik így tartani, de úgy érzik, nincs mit tenni, mert amikor utaznak valahova, akkor ez a megfelelő méret, minden ennél kisebb kocsi szűk. Szerintük a helyes megfejtés az volna, ha lenne a közelükben használható autókölcsönző, ahonnan bármikor bérelhetnénrk ilyesmit, és akkor lehetne kisebbet kocsi állandóra a háznál – de ez a megoldás az ország nagy részén elérhetetlen.



A megbízhatóságáról is jó véleménnyel van a tulajdonos, például mert ezt a ház előtt ácsorgást kiválóan tűri a technika, mikor menni kell, mindig egyből indul, jól működik. Nem tud műszaki bajról beszámolni, csak az kellemetlen, hogy a fényszóró izzók oly eldugottak, hogy nem tudják kicserélni – egy kiégett halogén fényforrás szervizlátogatást jelent. Igazi modern baj ez, de ránézve a motortérre itt tényleg súlyosabb a helyzet a szokásosnál, mert minden mélyen ül, a nyílás meg elég rövid. Az ezzel közeli rokon Fiat Ulyssemben gondot okozott például a fékfolyadék ellenőrzése is, mert a motortér nagy részét lefedi az előre nyúló szélvédő, és itt hasonló a helyzet. Szerencsére legalább az ide beszerelt tételek nagyon jól ismertek más típusokból, és első ránézésre az alkatrészárak nem durvák.
Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Webshop bruttó kisker ár |
Első féktárcsa (db) | Bosch | 32 576 Ft |
Első fékbetét (garn.) | Bosch | 28 175 Ft |
Lengéscsillapító (első, db) | Sachs | 57 661 Ft |
Lengőkar (első, db) | Moog | 66 516 Ft |
Főtengely szíjtárcsa (db) | Corteco | 26 039 Ft |
Vezérműlánc készlet (db) | Fai Autoparts | 58 669 Ft |
Olajszűrő (db) | Filtron | 2 714 Ft |
Levegőszűrő (db) | Filtron | 4 991 Ft |
Pollenszűrő (db) | Filtron | 4 258 Ft |
Üzemanyagszűrő | Bosch | 9 436 Ft |
Bár van bőven irodalma a PSA dízelmotorokkal előforduló problémáknak, ez a 16 szelepes 2.0 HDI alapvetően jó hírű motor. Nem csak kulturált és erős, de a megfelelő karbantartás mellett megbízható is. Az érdekes ellentmondás, hogy ebben az Expert vezetőülésben ülve mégsem bizalomgerjesztő. Szerintem sok német autóban fordítva van, japánoknál meg pláne örök életű beltér a szokás, itt viszont gond van például a váltókarral, mert szorul a rükverc reteszelését oldó gyűrű (nekem is volt problémám vele az Ulysee-mben), de amikor jó, akkor sem tud különösebben bizalomgerjesztő váltási érzetet. A bajuszkapcsolók is olyan nyeglék, mintha azonnal le akarnának törni, de talán a vezetőülés a leginkább hervasztó, aminek olyan kiült-gyűrött-nyomorított az oldalpárnája, mintha már a föld-hold távolságot megtette volna. Hasonló volt a helyzet az én autómban is, és sok más csúnyán kiült PSA kishaszonjármű ülést láttam már, ez amolyan típusbetegség. Így a sofőr munkahelye elhasznált hangulatú, miközben alulról megnézve is patent, egészséges körülötte a kocsi.
Mitől döglik a HDi/TDCi?
A Peugeot-k, Citroenek mellett a Ford, Volvo, Mazda autóiban is ezek a dízelek vannak, de a Range Rovertől a Suzukikig, bárhol feltűnhetnek. Az új verziókkal frissítettük a cikket.
Biztonságos egy ilyen busz?
Az EuroNCAP 2012-es tesztjén csak három csillagot szerzett az ötből az Expert személyszállító változata, bár a legtöbb esetben jól megvédte a bent ülőket. A fejtámlákról azonban rossz véleménye volt a bizottságnak, ezért az ostorcsapás elleni védelmet nagyon lepontozták, és nem voltak elégedettek az ESP meg a függönylégzsák kialakításával sem. Szintén nagyon gyengén szerepelt a gyalogosvédelmi teszten.
Az utaslégzsák azonban elég nagy mindkét első utas védelméhez, a gyerekek is biztonságban vannak, és az ostorcsapás veszélyét leszámítva a vezetőre és a hátul utazó felnőttekre is vigyáz az EuroNCAP szerint az Expert Tepee.
Ezt a kései és keveset futott Tepee-t valamivel ötmillió forint alatt kínálják, amivel a kínálat tetején csücsül, de ez részben a nagy életkori szórás miatt van így – sok a 2010 előtti is. Egy ilyen 2015 körüli VW Transporterben általában fényezett fémfelületeket, buszos gumiszőnyeget és sprőd kárpitokat találunk ezen az árszinten, a Transitokban is hasonló a helyzet, csak a Renault Traffic és testvére, az Opel Vivaro kínálata összevethető érdemben. Teszem hozzá, az Expert Tepee is úgy az igazi, ha kétoldali tolóajtóval rendelték újkorában, de a lényeg az, hogy a megfelelő állapotban, tiszta előélettel, jól karbantartott állapotban nem ördögtől való elképzelés egy ilyennel megoldani a nagycsalád mozgatását. Csak a vezetőülés bírná kicsit jobban, akkor lenne az igazi.
A cikkben szereplő autót a Kedvenc kereskedésem kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló Peugeot Experteket a Jóautókon.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
