Hogy ne utáljon mindenki

Teszt: Range Rover d350 First Edition SWB - 2022.

2022.08.10. 06:03

A világ egyre szarabb körülöttünk, ezért a luxusautó-gyártók mindent megtesznek, hogy a lehető legjobban elszigeteljenek tőle. Acél, alumínium, üveg, sok réteg puha bőr, fa, ezt már ismerjük évtizedek óta, de a 2022-es Range Rover emeli a tétet: ha olyan csóró környékre tévedünk, hogy a levegő méltatlanná válik a szűretlen belégzésre, az autó ránk szól, hogy a szenzorai alapján érdemes maszkot húzni kiszállás előtt. A következő extra akár a környék demográfiáját is monitorozhatná, és szólhatna, ha nem érdemes szemkontaktust felvenni, vagy inkább élből vigyünk magunkkal töltött fegyvert.

Eleve elég antiszociális autóról van szó, nem is kéne bele a csóróság-méter, de persze ez nem a BMW vagy a Mercedes megfejtése a fennhéjázásra. A német versenyzők giga-SUV-jain olyan a dizájn, hogy érezzük, fel akar falni, ott van például a Mercedes GLE, amikor ráteszik a Panamericana hűtőrácsot a függőleges osztással, az már maga a maszk mögött vicsorgó Hannibál Lecter. Nem így a Range: itt, kérem, üzenet van, amolyan szofisztikált fajta. A Range-ről süt, hogy a tulajdonos dédnagyapja még kelet-ázsiai törzsek egymásnak ugrasztásával és kizsákmányolásával alapozta meg a vagyonát, azt hiszem, a birodalmi öntudat vezette rajzoló kezét. Viszont a történelemnek is van humora, így kerülhetett a Jaguar Land Rover cégcsoport az indiai Tata kezébe.

Talán az Aston Martin DB11 környékén sikerült megfejtenem a brit dizájn lényegét, vagyis úgy baszunk oda, hogy az áldozat élvezze is, ezt pedig a Range tökéletesen tudja. Nem vicsorgó maszkokkal és túltolt krómokkal éri el a hatást, hanem a márkaarculat motívumainak ízléses használatával és az arányok tökéletesnél eggyel jobb meghúzásával. Mindig azt gondoltam, hogy bizonyos méret felett nem lehet szép egy autó, hiszen egy ötször kétméteres tárgyra nem lehet finom elemeket tervezni, mert mindenhogy egy böhöm szekrény lesz. Itt a trükk: a Range Rover egy böhöm szekrény, csak jólesik ránézni.

Kapcsolódó
Pofán ver, de élvezed

Pofán ver, de élvezed

Rég volt olyan, hogy egy ennyire erős autóval ennyire nem akartam gyorsan menni. De az Aston DB11 Volante egészen másról szól.

Elölről még semmi, hozza a márkaarculatot, de oldalról már elég súlyos az óvatosan lecsapott tetővel, a hátulja a hatalmas ovális elemmel, amibe begyógyították a féklámpát is, az rendesen maradandó. Sok hobbiterepjárón nem látszik a pénz, legalábbis nehéz felfedezni az elköltött milliókat, ezzel szemben a Batumi Gold árnyalatú Range le sem tagadhatná a 68,6 milliót. Nem is annyira a dizájn, hanem homogenitása miatt látszik különlegesnek: olyan, mintha összeraktak volna egy autót, majd nekimentek volna egy szuper finom csiszolópapírral, és addig csiszolták volna, míg egy megbonthatatlan tömböt nem kaptak. Hogy meglegyenek az arányok: ezen az autón a 23 colos kerék van, bár azt nem értem, miért kellett feketére fújni, mert így 2-3 colt letagadhat. Cserébe legalább üt, hiszen peres mint állat.

Érdekes párbeszéd zajlott köztem és az autók iránt fokozottan érdeklődő spanom között:

Ő: Te, Anti, ez melyik Range Rover?

Én: Öhm... A Range Rover.

Ő: Jó, azt értem, de melyik?

Én: A Range Rover, mondom.

Ő: De mi a típusa?

Én: Range RoverL460 3.0 AJ20 D6H AWD 5DR SWB First Edition 350PS Auto.

Ez a párbeszéd két dolgot mutat meg: hogy miért van kevés barátom, és hogy mekkora alapvetés a Range Rover a Jaguar Land Rover cégcsoporton belül. Van ugye a Range Rover Sport, ami eggyel kisebb, már amennyire értelmezhető a kicsi, mint jelző egy olyan autónál, aminek szintén saját helyrajzi száma van. Lefelé a listán utána jön a Velar, amire könnyű lenne rámondani, hogy az a BMW X3, de nem, mert annál azért nagyobb, de az X5-nél meg kisebb, és még ott a keresztmotoros, hunyorogva kompakt Evoque is. Téboly, na, még a legendásan precíz Auto Motor und Sport autókatalógusában is csak Range Roverként szerepel, habár a Land Rover után, hiszen ők gyártják, de nincs típusnév. Hiszen a Range Rover az, ami.

Kapcsolódó
Ha van stílusod, ezt veszed

Ha van stílusod, ezt veszed

Nagy, de nem fenyegető. Terepjáró, de szép. Erős, de nem sportos. Ennyi ellentmondás hogy fér egy autóba?

Nehéz vitatkozni az állítással, hogy ez AZ SUV, hiszen ők voltak az első gyártó, akik komoly luxussal kezdtek terepjárókat kibélelni. Erre ma már senki sem kapja fel a fejét, hiszen a G osztályból is többet varrnak bőrbe AMG-ék, mint ami terepre megy, de 1969-ben nagy szó volt. Közben aztán kiderült, hogy a terepjárás érdektelen, így elmaradt az alváz, majd a merevtengely is, és ma egy luxusra kihegyezett, könnyűfém önhordó kasznis luxusautót kapunk, ami magas. Talán ez a legmeghatározóbb élmény, hogy azt a fajta krémes süppedést, amit egy S Merci, vagy 7-es BMW kínál, azt így negyven centivel magasabban ülve kapjuk meg.

Kapcsolódó
Férfi vagy? Ebben az leszel!

Férfi vagy? Ebben az leszel!

A hadseregnek szánták, divattárgy lett belőle, és hiába kerül 88 millióba, az ajtaja még mindig úgy csukódik, mint egy UAZ-nak. És ezt imádják benne.

A magas ringatózás még egyet ráemel a hedonizmusra, főleg hogy a Range-ben is megvan a funkció, hogy lefektessük fogorvosi széknek a jobb hátsó fotelt, még az anyósülést is összehajtja. Nekem 180 centivel óvatosan spiccelnem kell, hogy elférjek, de vélhetően ezzel az alattomos trükkel is csak a hosszú tengelytávú változat irányába akarnak terelni, mert ez az 505 centi hosszú tálalószekrény a rövid, a hosszú, az LWB az 525. Érdekes, hogy amikor le akartam dönteni a hátsó üléssort, amit nyilván elektromosan megtehetek, elakadt a hátsó pad fejtámlája az első ülés támlájában. Ahelyett, hogy behúzta volna a fejtámaszt, pánikba esett, és visszarakott mindent alapállásba. Miután egy másik gombbal behúztam a fejtámlát, már engedte a csukást.

Bezzeg arra volt emberi és szoftveres erőforrás, hogy a középső kijelzőről is vezérelt napfénytető-árnyékoló animációja az árnyékoló pozícióját valós időben kövesse. Ugyanígy a Range Rover az az autó, amiben érintőképernyőről, digitális kapcsolóval nyitjuk a szintén szervomotorral kiemelkedő pohártartót, de nincs vezeték nélküli CarPlay. Utóbbi miatt pampogni tűnhet burzsoá fingreszelésnek, de még egyszer mondom, ez az autó most 68,6 millióba kerül, akciósan.

Vicces extra még a Tailgate Event Suite amit nem is tudom, hogy lehetne magyarra fordítani, talán csomagtérajtó esemény berendezés, vagyis ha kimegyünk a Dunára márnázni, és mondjuk a kettényíló csomagtérajtó alsó elemén ücsörgünk, leállított autó mellett is szólhat zene a két hátsó hangszórón. Igazságos leszek, vannak kifejezetten jó ergonómiai megoldások is: az ülésfűtést úgy kapcsoljuk be, hogy a tekerőtárcsát benyomva balra tekerjük, a hűtést jobbra. Ugyanez a tárcsa alapállásban a hőmérsékletet szabályozza, ha kihúzzuk és úgy tekergetjük, akkor pedig a befújás erejét.

Most, hogy hatezer karakter óta egy szót sem írtam arról milyen menni vele, döbbentem rá, hogy mennyire nem is fontos ez. Range Rovert nem azért veszünk, hogy autózzunk, hanem hogy távol tartsuk magunkat a külvilágtól. Ezt alapvetően remekül tudja, a minden paraméterében állítható, végtelenül kényelmes ülések, a tér, a finom anyagok, a Meridian hifi mind azt üzeni: ne siess, mert akkor hamarabb kell kiszállni.

Ez az a pont viszont, ahol mindenki ki fog röhögni, mert ahogy Göbölyös Zsolti pár éve nem hitte el, hogy a V8-as Panamera dízel, ugyanígy beszoptam a sorhatos Range Rovert. Szentül meg voltam győződve, hogy három napja egy benzines autóval járok, de amikor kinyitottam a tanksapkát ott röhögött a DIESEL felirat. Egy sorhatos motor eleve nem jár sok rezgéssel, itt nyilván kapott aktív tartóbakokat és temérdek zajszigetelést, de a belső hangélményről sokat elmond, hogy a műszaki ember apám a reptéren megkérdezte, hogy elektromos-e.

Kapcsolódó
A rakéta..., ja nem, inkább űrhajó

A rakéta..., ja nem, inkább űrhajó

130 kilométert mentünk vele, mire észrevettük, hogy dízel. És a benzinesek még jobban mennek, úgy, hogy elakad a lélegzeted.

Szóval a kényelem mellett a csend a komolyan meghatározó élmény, a háromliteres, Ingenium fantázianevű dízelt nem nehéz matematikailag megjegyezni, mert van 350 lóerő és hozzá 700 newtonméter nyomaték. Talán kétszer, ha lepadlóztam, rendesen arrébb megy, de a Range Rover-tulajnak nem kell sietnie, hiszen nemcsak pénze, de ideje is van. Komikus, hogy szombat délben, a 10-es út forgalmának tempóját tartva 7 liter alatti fogyasztással történtem le vele Esztergomba Budapestről. Ez kisebb részt a mild hibrid rendszer érdeme, nagyobb részt a nyolcsebességes ZF automatáé, és így, hogy a kaszni 80%-a alumínium, csak 2,4 tonna az autó, ami komoly sportértéket ad a fogyasztáshoz.

És hajózik, mint az állat, csak hát a 23 colos kerekek a döccenésekkel nem tudnak mit kezdeni, elég durván meg tudják rázni a kasznit, és ezen vélhetően a világ összes légrugója sem tud segíteni. Óriási, nehéz kerekeket töltöttek ki óriási fékekkel, amiket könnyűfém futóműelemek kötnek egy óriási és nehéz kasznihoz, ez pedig ezt adja ki. Esetleg eggyel kisebb kerekeket konfigurálnék rá, mert ezeket a kisfrekvenciájú ütéseket csak egy pufibb gumi tudja csillapítani, és azért a 21 col sem egy szegényházi méret. A rázkódás már csak azért is fáj, mert a belső burkolatok alól egészen durva zörgések jönnek fel úthibákon, ami így párezer kilométer után nem sok jót ígér a jövőre nézve. Főleg az A oszlop belső műanyagja éreztette néha, hogy a fejemre fog szakadni.

A nevében pedig ott a Rover, ami kötelez a terepes képességekre, és bár nekem nagyon vad a fantáziám, nincs az az élethelyzet, ahol el tudnám képzelni, hogy így pár buznyáknyira a 70 milliótól bárki is komolyan gondoljon egy olyan terepezést, ahol szükség lehet diffizárra. Márpedig van, a középső osztóműben és hátul is, a sok-sok kamera pedig főleg a szűkebb vájatokban segít elhelyezni az autót, utóbbi járda mellé parkolásnál is hasznos. Szintén van még gázlómélység-figyelő, ami kijelzőn mutatja, hogy meddig merülhetünk még, mielőtt vizet szívna a motor: ha felemeljük a kasznit a légrugókon, 900 milliméterig (persze itt nem mindegy az sem, milyen szögben érkeznénk a vízbe).

Okos dolgok ezek, amiket ritkán fogunk használni, nem így az összkerékkormányzás, ami egy ekkora testnél tényleg számít, a hírhedten szadista parkolóházunkba úgy pördültem le vele, mint egy Ford Fiestával. Amúgy sem nehéz vele forgolódni, egyedül az oldalra kitekintés probléma, mert a B oszlopra még egy-egy műanyag elemet is rátoldottak, így egy korintoszi oszlopfő csinálja a holtteret kereszteződésekben.

Magam részéről még mindig inkább a Velart vinném haza, a dizájn is jobban tetszik és autózni is jobb vele, de sokan vannak, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy valamiből ne a csúcsot vegyék, ők tényleg boldogok lesznek a Range Roverrel, főleg mert különleges: az élettér és a dizájn letaglózó, teljesen érdektelen mellette mondjuk egy GLE, vagy egy X7, és talán az üzenet is eggyel azonosulhatóbb. Angliában persze hagyományosan Chelsea-traktor néven fut egy ilyen, hiszen a jómódú anyukák ilyennek viszik a gyereket három kilométerre iskolába, de ez még hozzánk talán nem ért el. Szóval a nagyzolás amolyan kifinomult formája, egy nagyon szép csomagolásban, idegesítő apróságokkal.

Az oldalról ajánljuk

Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

tegnap, 19:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22