Fogd a pénzt, és kuss!

Bemutató: BMW i7 M70 - 2023.

2023.11.05. 06:40

A Legyen Ön is milliomos!, vagy az Áll az alku főnyereménye sem lett volna elég rá, bár nem is azoknak szól, akik akkoriban szerették a BMW-ket. A 7-esre ma Kínában van a legnagyobb igény, ahol a tehetős célközönség saját, 2020-as évekbeli fejével keresi a tökéletes luxusautót, és ezzel a tudatosan túltolt külsővel nagy az esély, hogy pont az i7-ben találja meg, de aki kipróbálja az M70-et, többé nem zavarja a bajor Rolls-Royce bazárisága.

Először nekem sem tetszett az új 7-es, szerintem az E38 volt az utolsó igazi, tökéletesnek bátran nevezhető nagy BMW formaterv (örök hála érte Boyke Boyernek), de akkora mákjuk van a bajoroknak, hogy nekik hitelbe is elhiszem, tudják, mit csinálnak. Mivel szerettem volna szeretni, ellenérzéseimet legyűrve ültem be az első, xDrive60 tesztautóba. Levett a lábamról, ami az árát tekintve nem lenne szabad, hogy nagy dolog legyen, de mivel tudjuk, milyen irányba indult el a Mercedes az önálló elektromos sorozatával, ez mégis olyasmi, ami kalapemelésre ad okot.

Kapcsolódó
Régen nem volt minden jobb, de a 7-es BMW mindenképpen

Régen nem volt minden jobb, de a 7-es BMW mindenképpen

Sok marhaságot kényszerített már ki a piac, ezért is olyan megható egy múlt századi 7-es BMW.

Hasonlóan jártam az új 5-össel és i5-össel is a horvátországi regionális bemutatón, ahol egy plusz újdonságot is kipróbálhattam: az idei Sanghaji Nemzetközi Autószalonon (hol máshol?) leleplezett, M-es csúcsmodellt, az i7 M70-et. A közösködés magyarázható logisztikai okokkal is, nekem mégis az az érzésem, hogy meg akarták mutatni, mennyire közel áll az új felső-középkategóriás széria ehhez a Rolls-Royce-ok ligájába törekvő szuperlatívuszhoz, és egyben demonstrálni, hogy Kína ide vagy oda, nem felejtették el, miért szeretik az európai vevők az 5-öst.

Mert ahhoz képest a 7-es egy játszótér, minden új generáció első típusa, a BMW legjobb tudásának kirakata, minden korszak szellemének lenyomata. Bármilyen nehéz elfogadni, azt el kell ismerni, hogy a G70 kódjelű generáció legalább annyira szemtelen és átütő, mint a nyolcvanas években az S-osztály fejlesztőinek álmatlan éjszakákat okozó E32, vagy a kétezres évek elején Chris Bangle nevét a popkultúrába emelő E65 volt. Bármennyire is szeretem a klasszikusokat, gyártóként valószínűleg én is a radikálisan új formavilágra szavaztam volna, ami rajongói like-ok helyett pénzt hoz.

Bevételszerzésre kiváló eszköznek tűnik az M70. Lehet, hogy a mai, csúcs villanyautók világában már nem számít rendkívülinek a 660 lóerő és az 1100 Nm nyomaték, elég csak a 761 lóerős Mercedes-AMG EQS 53-ra gondolni, de beszélhetünk az i5-ellenfél 1020 lóerős Tesla Model S Plaid-ről vagy az 1234 lóerős Lucid Air Sapphire-ről is, csak tök felesleges! A BMW nem a számaival, hanem a hamisítatlan autószerűségével szerez vevőket, amivel még azokat is meggyőzi, akik a hátuk közepére kívánják ezt az egész akkumulátorosdit. Nem ugyanabban a számban indulnak.

Pontosabban az i7 nem is akart olyanná válni, mint a riválisai, talán ezért is szögletesebb és nagyobb, testesebb náluk. Az EQS-nél nemcsak a légellenállása (0,20 helyett 0,26), a tömege is nagyobb, 2655 helyett 2770 kilót nyom, persze a szabványos, 75 kilós vezetővel együtt. Ehhez képest az akkucsomagja kisebb, 107,8 helyett 101,7 kWh, bár a WLTP szerint a fogyasztásuk hasonló, az i7 hatótávban is elmarad, 488-560 km-re jó, bezzeg a Mercedest 502-574 km közé lőtték be. Villámtölteni 200 helyett „csak“ 195 kW-tal lehet, a különbség pár perc, a villámtöltő meg ritka.

Münchenben egész másra koncentráltak, ők az autó és a vezetési élmény, meg persze az i7 M70 xDrive 66 milliós alapárához illő luxus felől közelítették meg a kérdést. A fejlesztésre szánt pénzt arra költötték, hogy a lehető legközelebb álljon az egykor még V12-es cirkáló nívójához. Végülis akkor sem érdekelt igazán senkit a mérete, a tömege vagy a fogyasztása, csak a nagyvonalúsága. Elöl egy maximálisan 258, tartósan 95, hátul egy maximálisan 489, tartósan 170 lóerőt leadó villanymotor hajtja, elöl 365, hátul 650 Nm nyomatékkal, összkerékhajtássá összehangolva.

A változó áttételű elektromechanikus szervókormány aktív, 3,5 fokos elfordulásra képes hátsókerék-kormányzást is irányít, ami ugyan megint csak kisebb elfordulási szög, mint amit az EQS hasonló rendszere (plusz pénzért) tud, mégis éppen elég ahhoz, hogy fickándozzon vele a bálnatest a kanyarokban, sőt, nagy sebességnél az első kerekekkel azonos szögben elfordulva még a sávváltásnál is stabilizálja a mozgását. Bámulatos, ahogy ez az 5391 mm hosszú, 3215 mm tengelytávú, vagyis a korábbi, hosszítottnál is hosszabbra nyújtott autó nevetve manőverez.

12,3 méteres fordulóköre így sem tűnik kicsinek, de higgyétek el, számít a 0,8 méter, amit megspórol a szériában járó rendszer! A fotózásnál egy szűk zsákutcában találtam elég nagy felületű árnyékot, és amikor tovább indultunk, a tükörbe nézve, pár könnyed mozdulattal navigáltam ki, majd fordítottam irányba az i7-et, miközben kikerültem egy befelé igyekvő autót. Ehhez persze az is kell, hogy a kormány is precíz és érzékeny legyen, ilyesmiért meg pláne nem mennek a bajorok a szomszédba. Hasonlóan lehengerlő a futómű hangolása, amiben szintén nagymenők.

Csak hát ez egy majdnem 2,8 tonnás limuzin, ráadásul villanyautó, ami gyakran olyasmit eredményez, hogy a kerekein stabilan álló autó ugyan kapaszkodik, a kátyúkkal viszont már nem sokat tud kezdeni, amikor éppen azért küzd, hogy ne essen le vele az ügyfél az útról, miközben húzogatja a minden elérhető energiát mozgósító Boost kart. Ehhez képest az i7 M70 hátul öt alumínium lengőkaros, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítású, légrugós felfüggesztése az M-es hangolással együtt luxusautóhoz méltó komforttal suhan át mindenen.

Az tetszik a legjobban, hogy nem akar görcsösen sportos lenni, csak annyira érezzük M-es modellnek, amennyi a javunkra válik. Annyira mozdul el a kényelemtől a dinamizmus felé, hogy hamisítatlan 7-es BMW legyen. Hihetetlen, de mintha a felniméret sem befolyásolná a kényelmet, pedig a 21 colos kerekek alapáron járnak a csúcsmodellhez. A Rolls-Royce-os kisugárzású karosszéria furcsán is nézne ki egy aprócska, 17-18 colos szettel, és az alul Liquid Copper, felül Sapphire Black Individual összeállítás a coachline csíkkal szintén a brit irányba viszi el a stílust.

Emlegettem a kicsit sci-fi hangulatú Boost kart, naná, hogy kipróbáltam a szürreális, 3,7 másodperces 0-100-as sprintet. A horvát tengerparton ősszel nemcsak a strandok és az óvárosok, hanem az autópályák is üresek, nyugodtan megállhattam, hogy elrajtolhassak. Mérni nem tudtam, de a gyorsulásnak egy olyan fajtáját élhettem át, amikor a semmiből érkező energialöket minden különösebb hanghatás és bármilyen erőfeszítés nyoma nélkül a végtelenbe lódítja meg az autót, mégsem éreztem, hogy nem én irányítanám a dolgokat, ami ijesztő és megnyugtató egyszerre.

Hiába az üres aszfaltcsík, a villanyautóval ritkán elérhető 250 km/h-s tempót ezúttal nem próbáltam ki, talán majd Németországban, de biztos vagyok benne, hogy ott is hasonlóan kifinomult, csendes közegben lehetne élvezni a bokrok suhanását. A hangszigetelt ablakot lehúzva, az orkánként háborgó menetszél is bizonyítja, hogy mindenre gondoltak, amivel csökkenthetik a vezető és társasága stressz-szintjét, amikor csak a távolság legyőzése a cél. Mindezt a konfigurátorban forintosítva is megtaláljuk, különben alapáron telezsúfolják a legmenőbb kütyükkel.

Az egyik legütősebb feláras extra az automatikusan működő ajtó 574 300 Ft-ért. Előnye, hogy érzékeli a közelében lévő tárgyakat, így elkerülhetjük a rányitást, legalábbis mi nem okozunk majd kárt a mellettünk állónak. Sajnos gombnyomásra csak 10 fokos oldal- vagy hosszirányú dőlés esetén működik, de a szervómotorok kézzel mozgatva is segítenek a kívánt távolság beállításában. Újraértelmezi az autósmozi fogalmát az 1 684 700 forintos hátsó szórakoztató egység. A 31,3 colos, 32:9-es képarányú, 8K felbontású képernyő az ággyá alakítható ülésekkel válik teljessé.

Lehet, csak nem érdemes M70-et venni az 1 761 200 forintos Executive csomag nélkül, amiben a hátsó masszázsülések is benne vannak. Egy kicsit talán még fontosabb, hogy az elsőkben is régimódi kényelemben ülhetünk, ami a betonkemény sportülések korszakában tényleg ritkaságnak számít. Ezekből könnyen összejöhet egy 80 milliós i7, de akinek ez belefér, nem hinném, hogy csalódni fog benne. Engem feldobott a vezetése, ezek után nem bánom, hogy nem ránk szabták a formatervét. Hogy mi van a vesékkel és a lámpákkal? Szépen világítanak. Kell ennél több?

Az oldalról ajánljuk

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
  • Közélet

Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak

Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.

április 16., 06:03
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

április 15., 14:43
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

április 15., 16:44
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
  • Hírek

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis

Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.

április 15., 13:28
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

április 15., 15:40
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
KRESS 200C III
  • Technika

KRESS 200C III

április 15., 13:57
F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj

április 15., 14:15