Kis lépés a boldogság felé - csak az a borzasztó motorhang ne lenne

Bemutató: Toyota Yaris – 2024.

2024.02.07. 16:08

Hiszem, hogy a legtöbb közlekedő számára egy Yaris kaliberű autó tökéletes megoldást jelentene a hétköznapokban. Jól megy, nem fogyaszt sokat és most már hosszabb távon sem érzem kényelmetlennek. Ha nem is sokat, magához képest ad némi bugit, csak ezt egy közel 11 milliós árcédulával.

Minden embernek megvan a maga problémája az életben, sokaknak ezek között megtalálható a közlekedés is. Nem azért autóznak, mert annyira szeretnek vezetni, hanem mert muszáj. Ám mennyivel jobb ezt egy olyan eszközzel megoldani, ami szerethető és egy kicsit még mókás is. Amíg eljutsz a munkahelyedre, a boltba, a gyerekért az oviba, addig azt érzed, hogy az autó él a kezeid között, ilyen a frissített Yaris is. Csak az a borzasztó motorhang ne lenne.

Keresd a különbségeket

De nem futok ennyire előre, érdemes alaposan megnézni kívülről is a 2024-es Yarist. Nem viccelek, nagyon alaposan. Mondom NAGYON alaposan! Én is ezt tettem, perceken keresztül néztem össze a 2019-ben megjelent és a most elénk tárt faceliftes modellt és nagyon furkálódnom kellett, hogy találjak különbséget. A hátsó lökhárító alsó részében elhelyezett lámpában eddig csak egy LED volt, most már három. HA! Nem fognak ki rajtam a japán mérnökök, tudtam én, hogy reszeltek az autón és bár a forma 4 éves, fikarcnyit sem fáradt ezidő alatt.

Kapcsolódó
Kényelmi extrák helyett legyen hibrid!

Kényelmi extrák helyett legyen hibrid!

Fullos benzines, vagy közepesen felszerelt hibrid? Ez a kérdés, amit mindenkinek el kell dönteni, de megsúgom: jobban jársz a hibriddel, mint a Head Up Display-el.

A beltérben is csak ahhoz nyúltak, amihez nagyon muszáj volt, amivel igazából nincs bajom, hiszen ez csak egy időközi frissítés. Ami a modernebb elemeket illeti, megvannak. Kapunk egy digitális műszercsoportot, ami egyébként egy az egyben a frissített Corolla egységére emlékeztet. Középre felpakoltak egy nem túl kicsi (10,5 col) érintőkijelzőt, ehhez pedig átvariálták alatta a szellőzők elhelyezését. Kissé néha vaksi vagyok, előfordul, hogy fáradtan vezetek, így hát engem nem zavar egy nagy tábla. Meg aztán gyakran hangoztatják, hogy a nagyobb bizony jobb, csak nem a rossz helyen. A Toyota annyira magasra emelte a fedélzeti számítógépet, ami már kissé a kilátás rovására megy, még jó, hogy a Yaris nincs négy méter.

Vagyis mihez képest jó, az elmúlt 25 évben szűk 39 centit nőtt hosszában a típus, ám vele együtt minden más is, ezért még mindig klasszikus kisautó. Ezzel hordozza magában azokat a pozitív tulajdonságokat, hogy könnyű vele manőverezni, parkolni, sok helyen könnyedén átcsusszan városban. Mégsem a nagyobb a jobb? Hosszútávon valószínűleg de, bár itt megint ellent mondok a már lassan kínossá paszírozott klisének, hiszen a Yaris hosszútávon is kényelmes. Nagyjából kétszer két órát töltöttem az autóban a bemutató során, eközben ültem a sofőrülésben, a jobbegyen és hátul is. A legmeglepőbb, hogy egyik sem volt kellemetlen élmény.

Ebben valószínűleg benne vannak a Premier Edition felszereltséghez tartozó fullos bőrülések is, ám erre a kis-nagy dologra visszacsatolva azt érzem, hogy a térkínálatot sem vették félvállról. Hátul az acélos 178 centimmel nekem kényelmes volt az autó, az ülőlapon sem spóroltak és bár nagyon közel van a tető, nem töltötte fel statikusan a hajamat. Nem váratlan, hogy a jobbegy azért kényelmesebb és a térérzettel sincs probléma, itt nem olyan buflák a műszerfal, mint az egyel nagyobb Corollában. Nyilván a legtutibb a kormány mögött, onnan a legizgibb az új, erősebb hibrid rendszer.

Nagyon akarni kell, hogy izgalmas legyen

Na jó, ez a legizgibb kijelentés lehet, hogy egy kicsit erős volt. Én tudok lelkesedni a kisautókért, nagy motor sem kell, ha a test könnyű, de itt már nem az. Ez a Yaris már nem 855 kiló mint az első generáció alap motorral, igaz, annál ez egy évtizedekkel kulturáltabb és jobb szerkezet, csak hát közel 1,2 tonna. Ezt elnézi az ember, hiszen biztonságos, modern, meg amúgy is hibrid, amihez kell akkumulátor, villanymotor, generátor és így tovább.

Azért sem haragszol a Yarisra, mert a súlya ellenére még mindig tudja azt az őszinte kisautós mozgást, ügyesen veszi az élesebbre húzott kanyarokat és a körforgalomban sem tekeredünk fel a villanypóznára ha elkottázzuk. Nagyon biztonságosan mozog és az elektronika ügyesen egyensúlyozza az orrát és a seggét egyszerre az éles helyzetekben. Nem mondom, hogy ezzel mennék célirányosan szerpentinezni, de mindenképpen kipróbálnám ha feltévedek egyre.

A mókát talán csak a hajtáslánc rontja el, amivel egy kicsit bajban vagyok. Az egyelőre csak GR Sport és Premiere Edition felszereltségekhez járó 130 lóerős hibrid rendszer újdonság 185 Nm nyomatékkal, ez lesz a másik lehetőség az eddig is ismert 115 lovas mellett (illetve 2024 nyár közepétől nem lesznek hagyományos benzines opciók). Nem az a plusz 15 lóerő a lényeg, hanem az erősebb villanymotor és az ezáltal kapott 44 Nm nyomaték. A 9,2 másodperces nulla-száz jó, de nem egetverő. Az autó rugalmassága viszont remek, városi helyzetben, tehát a 30-50-70 km/h körüli tartományokban fickósan megindul, érezni, hogy van benne akarat. A negyedik gyorsítás után viszont megunja az ember és csak akkor veszi elő a teljes teljesítményt, ha nagyon kell.

Bennünk is meg kell legyen az a pozitív kisugárzás és lendület ahhoz, hogy élvezettel autózzunk a Yarissal, különben ő is csak egy igás ló lesz. Klasszikus értelembe vett váltó nincs, csak a Toyota által e-CVT-nek hívott bolygóműves rendszer, ami bár finom, az izgalmat nem fokozza, sőt. Az az állandó tompa darálás, amit a motor egy adott tónusban előad, elég hervasztó, az átlag felhasználó viszont valószínűleg magasról tesz majd rá, így megértem ha a Toyota nem állt neki hanggenerátorokkal szórakozni. Akinek ez kell egy Yaristól, annak úgyis ott a GR.

Kapcsolódó
(G)e(R)nőke, a vastökű

(G)e(R)nőke, a vastökű

Jelenleg nincs másik autó, ami olyat tudna, mint a GR Yaris, és tartok tőle, nem is lesz. Vegyék, amíg lehet.

A rendszer folyamatosan és észrevétlenül dolgozik, ha nem lehetne hallani a borzalmas háromhengeres darálást, akkor nem tudnánk, hogy éppen mi folyik a motortér mélyén. Itt azért látni a spórolást, a klasszikus hangszigetelési eszközök nincsenek jelen, még egy Toyota logós motorburkolatra sem tellett. Látványban ez engem nem zavar, de zajban lehet, hogy javítana a dolgokon, bár akkor talán még tovább kúszna az a közel 11 milliós árcédula.

Drága egy 10 millió körül mozgó városi kisautó?

Egyelőre még elérhető a Yarisban a hagyományos 1,5 literes motor kézi vagy CVT váltóval, ezek képzik a kínálat alját. Akár már 7,8 millió forintért is vehetünk fapados kivitelt, ám aki hibridre vágyik, az kénytelen elmenni 9 millióig. Ez természetesen a gyengébbik rendszert fedi, az erősebb egyelőre csak a két csúcskivitelben elérhető 10 925 000 forintos árcédulával, ami azért gyomorszájon vágja az embert. A GR Sport kivitel kap egy rakás jelvényt, vagány díszelemeket kint és bent, míg a Premiere Edition a piszkosul jól kinéző Neptune Blue fényezéssel nyújt többet amellett, hogy mindkettőhöz elég jó alapfelszereltség tartozik.

Ráadásul elég szétnézni a piacon, ma már egy 208-as Peugeot is 6,9 millióról indul mezítlábasan, 8,9-ről ha hibrid. A csúcsfelszereltség ott is alulról karcolja a 11 milliót. Hasonló árakkal operál, talán csak egy-két százassal olcsóbb a Renault Clio E-Tech hibrid rendszerrel, ott 9,2 millióról nyílik az olló. Mindezek fényében pedig a ráncfelvarrt Yaris nem lóg ki a sorból, sőt, a szegmens legnépszerűbb szereplője tisztes eladási számokkal.

Meg tudom érteni azt, aki a Yaris mellett dönt, sőt, ajánlani is tudom a modellt, ha egy korrekt közlekedési eszközre van szükségünk egy vagy két ember számára. Városi kis rohangálósnak hibátlan és nekem már a nagyobb távoktól való félelmem is eltűnik lassan, de azért nem tagadom, hogy szívesebben indulok el bejárni Európát egy Camryvel, mintsem egy Yarissal. Az maradjon meg az agglomerációban, ott nagy király lesz.

Az oldalról ajánljuk

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16