Tudok élni nélküled

Volkswagen Passat Variant 2.0 CR TDI DSG (B9)

2024.05.24. 06:03 Módosítva: 2024.07.08. 16:46

Business Class négy keréken – olvasható a Passat dedikált oldalának fejlécében, ami legalább annyira kreatív és innovatív, mint maga a préda, de legalább nem hazudik, ennél nem is tud többet. Ami nagy kár.

Már a második nap azon kaptam magam, hogy Koncz Zsuzsa - Rohan az idő című örökzöldjét hallgatom a volán mögött és a távoli múltról merengek. Kétezer-tizennégy. Az év, amikor a Galaxis őrzői megmentették az univerzumot Ronan ámokfutásától, a Fidesz másodszorra is kétharmadot szerzett, Pharrell Williams pedig megénekelte az év slágerét, a Happyt. A dallal végül nem lőtt nagyon mellé, hiszen mai szemmel 2014 maga volt a boldogság, az eufóriához pedig a hetedik generációs Passat nyolcadikra váltása is hozzájárult.

Most pedig itt ülök 2024 derekán az Európában már csak kombiként forgalmazott kétliteres dízelben tele vegyes érzelmekkel. Kétségtelenül tetszik, hogy a Volkswagen mindössze 21 millió forintért (kb. ennyibe kerül a tesztautó) bárkinek lehetővé teszi az időutazást vissza 2014-be, csak kár, hogy ugyanez a technika akkor még 9 milliót kóstált. Tény, hogy azóta lement egy covid járvány, kitörtek háborúk és felmentek a mindenárak, mégis úgy vélem, hogy csapnivaló szoftverrel megáldott televíziónyi tabletet állítani a műszerfal közepére, meg átprogramozni a műanyag fröccsöntőt ma már gyenge próbálkozás.

A kilencedik generációs Passat nem rossz autó, csak eljárt felette az idő.

Gigantikus csomagér, takarékos dízelmotor, örökélet - az imidzs, amit egyedül a Passat volt képes felépíteni ötvenéves szolgálata alatt úgy, hogy végül olyan riválisokat élt túl, mint a Mondeo, az Avensis, a Laguna, a C5 vagy az Insignia. A gond csak az, hogy a nagy csomagtér az SUV korszak csúcsán már nem valódi ütőkártya többé, a dízelmotor egyre kevésbé menő.

A Passat már nem is valódi Volkswagen többé.

A napnál is világosabb, hogy az európai autógyártók egyre nagyobb pácban vannak, az ázsiai invázió miatt ott próbálják összehúzni a nadrágszíjat, ahol csak lehet. Ennek köszönhető, hogy a Passat fejlesztését kiszervezték a házon belüli legnagyobb riválishoz, a Superbet ápoló Skodához. A gazdaságilag jól magyarázható döntés mégis furcsa, hiszen bármennyire is szoros az együttműködés a Volkswagen és a Skoda szakemberei között, az egészséges rivalizálás eddig csak jót tett a termékeknek.

Milyen volt vezetni?

A szó legpozitívabb értelmében semmilyen. Van rugózása, ami manapság ritka, kanyarban mégis stabil, mint egy rendes német autó. A kormányzás könnyű, mondjuk visszajelzés sincs sok az útról, ahogy igény se nagyon van már ilyenekre. A jobboldali bajuszkapcsoló helyére pakolt, BMW i3-ról lenyúlt, ujjlenyomat-mágnes irányváltó kézre esik, viszont miatta átpakolták az ablaktörlő gombját a baloldali bajuszra. Most minden bekapcsoláskor villantasz is egyet, ha nem figyelsz.

A külső tükrök viszont kicsik, erre akkor lettem figyelmes, amikor már harmadszorra is állítgatni kellett. Számomra egy kicsit hangos, zivatarban telefonálni pedig valódi kihívás benne.

Tehát a Skoda kezébe került a gyeplő, a feladat pedig az volt, hogy a költségek csökkentése érdekében a Superbből faragjanak új Passatot. Ez elkerülhetetlen lépés volt annak érdekében, hogy ne kelljen elhantolni a típust úgy, ahogy versenytársaival ez megtörtént. Küldetésük sikerült, a totem elkészült, még ha a végeredmény egy semmilyenebb, cserébe drágább autó is lett, mint a Skoda, vagy a valamennyivel kisebb, ám sokkal komolyabb autónak érződő felmenője.

Hogy miért venné mégis valaki az új Passatot?

Nem tudom. Talán, mert innovatív? Azt kétlem, ugyanis a gigantikus tablet a fényben láthatatlan fűtéspanellel és a bicebóca, sztrókra hajlamos szoftverrel, a gyatra minőségű tolatókamerával minden, csak nem az. Szórakoztató? Ez sem nyert, hiszen az évek óta divat LED diszkótól ma már nem lesz semmi vérpezsdítő, ahogy a vezeték nélküli CarPlayre se nedvesedik már a többség. Faszán húz? Az alap, kétezres CRTDI dízel ugyanúgy 150 lóerős, mint elődje, viszont az autó hízott vagy 100 kilót, amitől csak lomhább lett.

Persze a finoman masszírozó ülései kényelmesek, az intelligens LED fényszórói kiválóan világítanak, a DSG váltó észrevétlenül teszi a dolgát, és az összeszerelés minőségére sem lehet panasz, ahogy elődjénél sem volt. Azért, mert jobban néz ki? Ez szubjektív, engem a Balaenoptera musculus és a Toyota Camry szerelemgyermekére emlékeztet, ahogy sziláival krillekként szűri meg az autópályák muslicáit. Utóbbi persze se jót se rosszat nem jelent, közömbös vagyok úgy a kék bálnák táplálkozása, mint a Passat B9 iránt.

Na és a multimédia?

A 33 centiméter átmérőjű középső kijelző kétségkívül impozáns, már-már feleslegesen is nagy. A felbontása viszont rendben van, nem úgy, mint a 60 Hz-es képernyőfrissítés, amitől a mozgása egy kicsit darabos. A fényerő rendben, a felbontás tökéletes, a menü áttekinthetősége viszont nehézkes, ráadásul egyszer nem töltött be néhány ikont, néhány órával később pedig teljesen lefagyott. A vezeték nélküli telefontükrözés teszi a dolgát, a kamera felbontása és a kép viszont nevetséges. Összességében tízből öt pontot adnék neki, bízva a később érkező frissítésekben.

A tesztre kapott új, Chili-vörös, apró alufelnis Passat mostantól az oldschool és tehetős típusrajongóknak szól, meg azoknak a befásult flottakezelőknek, akik már megszokták a német óriáskombi jelenlétét az adatbáziasaikban, Skodára váltani meg pusztán a márkanév csengése okán is derogálna a vállalataiknak.

Az európai középosztály csúcsragadozója ma már csak egy elérhetetlen Everest a magyar háztartások számára, legalábbis újonnan. 

Most akkor mi van?

A lehangoló véleményem az, hogy talán érdemesebb lett volna a csúcson abbahagyni, mint irreálisan magas áron tovább erőltetni a Volkswagen-bőrbe bújtatott Skodát, mert így tényleg csak arra emlékeztet, hogy rohan az idő, és gyanítom, hogy ezzel lesznek még így páran. De hogy pozitívummal zárjak, az elismerésem kiemelném: hagyományőrzésből ötös, ráadásul nem is büdös, mint a legtöbb új, kínai autó.

"Rohan az idő, elmúlik az ősz, évek múlnak el.
Megállítanám, de nem lehet,
mert az idő könyörtelen vonatán fut minden tovább."

Te vennéd?

Az oldalról ajánljuk

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

tegnap, 16:35
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25