Business Class négy keréken – olvasható a Passat dedikált oldalának fejlécében, ami legalább annyira kreatív és innovatív, mint maga a préda, de legalább nem hazudik, ennél nem is tud többet. Ami nagy kár.
Már a második nap azon kaptam magam, hogy Koncz Zsuzsa - Rohan az idő című örökzöldjét hallgatom a volán mögött és a távoli múltról merengek. Kétezer-tizennégy. Az év, amikor a Galaxis őrzői megmentették az univerzumot Ronan ámokfutásától, a Fidesz másodszorra is kétharmadot szerzett, Pharrell Williams pedig megénekelte az év slágerét, a Happyt. A dallal végül nem lőtt nagyon mellé, hiszen mai szemmel 2014 maga volt a boldogság, az eufóriához pedig a hetedik generációs Passat nyolcadikra váltása is hozzájárult.
![Az új Passat 150 milliméterrel hosszabb, 15-tel szélesebb és 25-tel magasabb elődjénél. A tengelytáv csaknem 5 centit nőtt. Ehhez képest már nem is akkora csoda, hogy 100 kilót nőtt.](https://kep.index.hu/1/0/5646/56464/564642/56464261_d9e59c99a2193ba6ef8afb520d2d0ee3_wm.jpg)
Most pedig itt ülök 2024 derekán az Európában már csak kombiként forgalmazott kétliteres dízelben tele vegyes érzelmekkel. Kétségtelenül tetszik, hogy a Volkswagen mindössze 21 millió forintért (kb. ennyibe kerül a tesztautó) bárkinek lehetővé teszi az időutazást vissza 2014-be, csak kár, hogy ugyanez a technika akkor még 9 milliót kóstált. Tény, hogy azóta lement egy covid járvány, kitörtek háborúk és felmentek a mindenárak, mégis úgy vélem, hogy csapnivaló szoftverrel megáldott televíziónyi tabletet állítani a műszerfal közepére, meg átprogramozni a műanyag fröccsöntőt ma már gyenge próbálkozás.
A kilencedik generációs Passat nem rossz autó, csak eljárt felette az idő.
Gigantikus csomagér, takarékos dízelmotor, örökélet - az imidzs, amit egyedül a Passat volt képes felépíteni ötvenéves szolgálata alatt úgy, hogy végül olyan riválisokat élt túl, mint a Mondeo, az Avensis, a Laguna, a C5 vagy az Insignia. A gond csak az, hogy a nagy csomagtér az SUV korszak csúcsán már nem valódi ütőkártya többé, a dízelmotor egyre kevésbé menő, az örökélet ígéretét pedig mindenki más jobban elhiteti vásárlóival, mint a dízelbotrányba keveredett, szerviztörténeteket is csak nehézkesen kiadó Volkswagen.
![A kiállása nem rossz, bár az R-line kétségkívül jobban mutat. Az eleje engem az aktuális Toyota Camry-re emlékeztet.](https://kep.index.hu/1/0/5648/56483/564838/56483851_a1524eb9b2433237e930a2a28d6c3930_wm.jpg)
A Passat már nem is valódi Volkswagen többé.
A napnál is világosabb, hogy az európai autógyártók egyre nagyobb pácban vannak, az ázsiai invázió miatt ott próbálják összehúzni a nadrágszíjat, ahol csak lehet. Ennek köszönhető, hogy a Passat fejlesztését kiszervezték a házon belüli legnagyobb riválishoz, a Superbet ápoló Skodához. A gazdaságilag jól magyarázható döntés mégis furcsa, hiszen bármennyire is szoros az együttműködés a Volkswagen és a Skoda szakemberei között, az egészséges rivalizálás végül mindig csak jót tett a termékeknek.
Milyen volt vezetni?
A szó legpozitívabb értelmében semmilyen. Van rugózása, ami manapság ritka, kanyarban mégis stabil, mint egy rendes német autó. A kormányzás könnyű, mondjuk visszajelzés sincs sok az útról, ahogy igény se nagyon van már ilyenekre. A jobboldali bajuszkapcsoló helyére pakolt, BMW i3-ról lenyúlt, ujjlenyomat-mágnes irányváltó kézre esik, viszont miatta átpakolták az ablaktörlő gombját a baloldali bajuszra. Most minden bekapcsoláskor villantasz is egyet, ha nem figyelsz.
A külső tükrök viszont kicsik, erre akkor lettem figyelmes, amikor már harmadszorra is állítgatni kellett. Számomra egy kicsit hangos, zivatarban telefonálni pedig valódi kihívás benne.
Tehát a Skoda kezébe került a gyeplő, a feladat pedig az volt, hogy a költségek csökkentése érdekében a Superbből faragjanak új Passatot. Ez elkerülhetetlen lépés volt annak érdekében, hogy ne kelljen elhantolni a típust úgy, ahogy versenytársaival ez megtörtént. Küldetésük sikerült, a totem elkészült, még ha a végeredmény egy semmilyenebb, cserébe drágább autó is lett, mint a Skoda, vagy a valamennyivel kisebb, ám sokkal komolyabb autónak érződő felmenője.
Hogy miért venné mégis valaki az új Passatot?
Nem tudom. Talán, mert innovatív? Azt kétlem, ugyanis a gigantikus tablet a fényben láthatatlan fűtéspanellel és a bicebóca, sztrókra hajlamos szoftverrel, meg a Temuról rendelt, gyatra minőségű tolatókamerával minden, csak nem az. Szórakoztató? Ez sem nyert, hiszen az évek óta divat LED diszkótól ma már nem lesz semmi vérpezsdítő, ahogy a vezeték nélküli CarPlayre se nedvesedik már a többség. Faszán húz? Az alap, kétezres CRTDI dízel ugyanúgy 150 lóerős, mint elődje, viszont az autó hízott vagy 100 kilót, amitől csak lomhább lett.
![Számomra egy kicsit ingerszegény, bár kétségkívül követi az aktuális trendeket. Az ülések egyébként baromi kényelmesek pont, mint az elődjében.](https://kep.index.hu/1/0/5646/56464/564643/56464333_93047d4491a9cc0670ce2140ce59adb8_wm.jpg)
![Lábtér az bármennyi van.](https://kep.index.hu/1/0/5646/56464/564643/56464337_10f0824a558d9ae4bcec00f0a5690009_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/5646/56464/564643/56464339_2ac603f8885fb3ab56162398ce6a789d_wm.jpg)
![A tetőablakot bemélyített, érintősávokban matatással kell vezérelni. Fejmagasságból a vezető nem látja a piktogramokat, ráadásul az érzékenység sem az igazi, a végeredmény meg valódi szerencsétlenkedés. Gombot neki!](https://kep.index.hu/1/0/5646/56464/564643/56464341_ba03265141ed14113be33a9abec33ec9_wm.jpg)
![33 centis kijelző, remek felbontás, de csak 60hz.](https://kep.index.hu/1/0/5646/56464/564643/56464343_4f953a561924eb411bf35ef1233897c6_wm.jpg)
Persze a finoman masszírozó ülései kényelmesek, az intelligens LED fényszórói kiválóan világítanak, a DSG váltó észrevétlenül teszi a dolgát, és az összeszerelés minőségére sem lehet panasz, ahogy elődjénél sem volt. Azért, mert jobban néz ki? Ez szubjektív, engem a Balaenoptera musculus és a Toyota Camry szerelemgyermekére emlékeztet, ahogy sziláival krillekként szűri meg az autópályák muslicáit. Utóbbi persze se jót se rosszat nem jelent, közömbös vagyok úgy a kék bálnák táplálkozása, mint a Passat B9 iránt.
Na és a multimédia?
A 33 centiméter átmérőjű középső kijelző kétségkívül impozáns, már-már feleslegesen is nagy. A felbontása viszont rendben van, nem úgy, mint a 60 Hz-es képernyőfrissítés, amitől a mozgása egy kicsit darabos. A fényerő rendben, a felbontás tökéletes, a menü áttekinthetősége viszont nehézkes, ráadásul egyszer nem töltött be néhány ikont, néhány órával később pedig teljesen lefagyott. A vezeték nélküli telefontükrözés teszi a dolgát, a kamera felbontása és a kép viszont nevetséges. Összességében tízből öt pontot adnék neki, bízva a később érkező frissítésekben.
A tesztre kapott új, Chili-vörös, apró alufelnis Passat mostantól az oldschool és tehetős típusrajongóknak szól, meg azoknak a befásult flottakezelőknek, akik már megszokták a német óriáskombi jelenlétét az adatbáziasaikban, Skodára váltani meg pusztán a márkanév csengése okán is derogálna a vállalataiknak.
Az európai középosztály csúcsragadozója ma már csak egy elérhetetlen Everest a magyar háztartások számára, legalábbis újonnan. Legközelebb talán húsz év múlva beszélhetünk érdemben róla, amikor megérkeznek a nyugatról kitiltott, afgán bevándorló családoktól levedlett és román halálkaravánokat megúszott példányok, hogy új karrierbe kezdjenek majd a pannon faluvidék mélyén.
![Nem tudom elképzelni, hogy a kék bálna szájára hasonlító díszrács mögött hasonló méretű hűtők legyenek.](https://kep.index.hu/1/0/5646/56467/564674/56467415_15225bdfdd446edab2becb21494a706d_wm.jpg)
Most akkor mi van?
A lehangoló véleményem az, hogy talán érdemesebb lett volna a csúcson abbahagyni, mint irreálisan magas áron tovább erőltetni a Volkswagen-bőrbe bújtatott Skodát, mert így tényleg csak arra emlékeztet, hogy rohan az idő, és gyanítom, hogy ezzel lesznek még így páran. De hogy pozitívummal zárjak, az elismerésem kiemelném: hagyományőrzésből ötös, ráadásul nem is büdös, mint a legtöbb új, kínai autó.
"Rohan az idő, elmúlik az ősz, évek múlnak el.
Megállítanám, de nem lehet,
mert az idő könyörtelen vonatán fut minden tovább."
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=xaoeoinhyh/fastid=gqdxotmherulagkvfrbfvmkfkckr/nc=0)