Csendesebb és erősebb, de hosszú még az út

Bemutató: Toyota Yaris Cross Hybrid 130

2024.05.28. 15:38

Megkapta a 130 lóerős, ötödik generációs hibrid hajtásláncot, így már 10,7 másodperc alatt éri el a 100-at, nagy sebességnél is erősebbnek kellene éreznünk, ezen kívül új zajszigetelésekkel és vastagabb üvegekkel lett csendesebb elődjénél – furcsa módon pont ezen a két fronton kéne még sokkal többet fejlődnie. Alapjait tekintve viszont egy jó ár/érték arányú választás a Toyota palettáján, ami látszik is a piaci népszerűségéből.

  • Kapott egy kisebb frissítést a Toyota Yaris Cross
  • A gyengébb hibrid 116, az erősebb pedig 130 lóerő
  • 4,5-5,2 liter a hivatalos fogyasztás, a tesztúton is hasonlót értünk el
  • Pont a hangerejével és a teljesítményével nem voltunk elégedettek  

Magyarországon 2021-ben mutatták be, 2022-ben, az első teljes évében a harmadik legnépszerűbb új autó volt itthon. Ekkor még a hibrid hajtás mellett hagyományos benzinessel, nagyon versenyképes áron lehetett kapni, mostanra viszont már csak a hibrid maradt, a tavaly hetedik helyre csúszott vissza a típus a hazai eladásokat tekintve. A Yaris Cross 10 millió forint alatti kezdőáron nyújt egy kisebb család számára elegendő méretű, keveset fogyasztó hibridet, így továbbra is stabil eladásokra számíthat, de vélhetően senki nem a mostani frissítése miatt rohan majd érte a szalonba.

A külső teljesen változatlan maradt, ahogy a belső térben sem lehet sok újdonságot észrevenni, ez a TNGA-B kisautós platform egyik legtágasabb autója, a Yaris és az Aygo X épül vele egy alapokra, illetve természetesen ugyanez a Lexus LBX is. 4,18 méter hosszú, 1,76 méter széles és 1,59 méter magas, a csomagtere 397 liter, a hátsó üléseken pedig van annyi hely, hogy két 180 centiméter magas ember egymás mögött normálisan utazzon.

Kapcsolódó
Kis lépés a boldogság felé - csak az a borzasztó motorhang ne lenne

Kis lépés a boldogság felé - csak az a borzasztó motorhang ne lenne

Ha helyváltoztatásról van szó, akkor a Yaris még mindig egy remek eszköz, csak közbe csempésztek bele némi vidámságot.

Magasabb felszereltségnél a Toyota 12,3 colos központi kijelzőjét lehet megtalálni, elég fapados, cserébe gyors menüvel és stabil vezeték nélküli CarPlay és Android Auto telefontükrözéssel. Angol nyelven működik a hangvezérlés, így lehet például magasabb belső hőmérsékletet vagy navigációs irányítást kérni, illetve digitális, mobilos kulcs is elérhető hozzá – ez utóbbi akár öt felhasználónak engedhet teljesen kulcs nélküli bejutást és indítást, de elő kell rá fizetni, viszont a magasabb felszereltségi csomagokhoz jár az egyéves előfizetés.

Természetesen a Yaris Crossban is ott vannak a Toyota T-Mate vezetéstámogató rendszerek, mi a mostani próbaút során is elég jó sávtartást tapasztaltunk az európai szabványokra rövidített ideig, és szerencsére a vészfék, kanyarodássegítő és egyéb biztonsági rendszerek sem voltak agresszívek.

Magasabb felszereltséghez elérhető a HUD is a legfontosabb információkkal, de a vezető előtti, teljesen digitális műszeregység is variálható és a tartalmát is lehet állítani annak megfelelően, hogy a tulajdonos fordulatszámmérőt vagy eco-monitort akar látni, és hogy milyen háttérszínt, témát szeretne – ezzel még nincs is semmi gond, viszont a figyelmeztető és vezetéssegítő berendezések közt eligazodni az elvártnál jóval bonyolultabb, és mindenféle rejtjeles, az átlagfelhasználók számára semmitmondó rövidítésekkel kommunikál. 

A zajszigetelés

Több fejlesztés is történt azért, hogy az autó csendesebb legyen, de reálisan nézve pontosabb megfogalmazás az, hogy kevésbé hangos, mert bizony ez az autó zajos, főleg a bolygóműves váltóval bégetett háromhengeres motorja. A szélzaj egyáltalán nem vészes, köszönhető ez egyebek közt az előző szériához képest bő 10 százalékkal vastagabb szélvédőnek és első-hátsó oldalüvegeknek, a motort pedig számos egyéb módon igyekeztek zaj- és rezgéscsillapítani.

A bal oldali motortartó bakban dinamikus csillapítás van, a szívócsőre került egy extra rezonátor, a műszerfal és a tűzfal közti belső hangtompító egyrétegűről háromrétegűre cserélték, illetve a motorháztető belső zajcsillapítóját is ellátták plusz egy filcréteggel. A Toyota elmondása alapján ez a kategória legjobban zajszigetelt autója, ha érkezik a tesztautó, lemérjük, most már kíváncsi vagyok!

Az ötödik generációs hibrid

Nagyon kicsi különbség van a két teljesítményszint között, a 116 lóerős belépő hibrid fölé érkezik a Hybrid 130 változat. Az ötödik generációs sima hibrid mögött van egy 1,5 literes háromhengeres Atkinson-ciklusú szívó benzinmotor közvetlen befecskendezéssel, ami önmagában 120 Nm nyomatékot és bő 90 lóerőt présel ki magából, a teljes rendszer pedig 130 lóerőt és 185 Nm nyomatékot nyújt a lítium-ion akkumulátorral a háttérben dolgozó állandó mágneses szinkronmotorral együtt.

Városi közlekedésnél nagyon dinamikus az autó, országúti tempónál kezd elfogyni, a 10,7 másodperces gyorsulás az erősebb, elsőkerekes verziónál teljesen elfogadható, autópályás tempónál, 120 fölött viszont már kezd zavarba jönni, ilyenkor kezd nagyon zavaróvá válni az autó hangja is, 130 fölött tényleg nagyon szomorú az előadásmód, el sem tudom képzelni, mennyi idő telik el a 170 km/h-s végsebességig. Pici, 36 literes a benzintank, de mivel a műszer szerint 5 liter körüli vegyes fogyasztás a mi rövid menetpróbánk alatt is teljesíthető volt, így a hivatalos 4,5-5,2 liter nem tűnik elrugaszkodottnak.

A Yaris Cross 10 millió forint körüli ára egészen versenyképesnek látszik a kategóriájában – eljutottunk oda, hogy a teljes értékű autók lassan ennyibe kerülnek, még akkor is, ha 1,0-s motorral lehet jóval puritánabb MG ZS-t, vagy négyhengeres Suzuki Vitarát venni jóval olcsóbban. Valószínűleg nem ezek a frissítések teszik majd még népszerűbbé a Toyota ajánlatát, de minden valószínűség szerint meg tudja őrizni helyét a piacon – a következő generáció azért lehetne még csendesebb és még erősebb.

Az oldalról ajánljuk

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

5 órája
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38