Volt már nálunk az új Superb, ráadásul az egyik legnépszerűbb kivitelben, kombiként, dízelmotorral – ez a tipikus, sok kilométerre hitelesített középvezetői cégautó, a gyártó elmondása szerint vásárlók 85 százaléka nem magánszemély. Most viszont nem a kombi, hanem a – még mindig hatalmas csomagterű – limuzin kivitelt próbáltuk ki, méghozzá a gyártó központjának közelében, Csehországban.
2011-ben, amikor az újkori első Superb megszületett, az olcsóbb Octavia még viszonylag szűk volt hátul, és általánosságban jóval szerényebb is volt a beltere, így nagyon adta magát, hogy kerüljön fölé egy csúcsmodell, ami semmiben nem jelent komoly kompromisszumot.
Azóta eltelt két évtized, az Octaviát rendesen kikupálták, a Superb kategóriája kicsit meg is öregedett, egyre többen választanak hobbiterepjárókat a hagyományos ferdehátúk és a kombik helyett. A Superb viszont hozza azokat az értékeket, amelyekért a régi vágású autókat szeretjük, praktikus megoldásaival és jól bevált technikájával pedig olyan kiszámítható és kimért, mint szinte semmi más a mai, turbulens világban.
Hatalmas beltér, meggyőző hatótáv
Arányait megtartotta, de nagyot nőtt az új Superb, 4,91 méter hosszú és 1,85 méter széles, de nem csak kívülről nagy, belülről is az E osztályú Mercedesek helykínálatát idézi, brutális lábtér mellé sok fejtér tartozik hátul, még a 190 centi körüli magasságú Bessenyey Peti is tökéletesen elfért mögöttem a tesztút alatt, a csomagtartó pedig 645 literes, ami szintén elképesztő, tényleg már-már visszhangzik, ha túl közel beszélsz hozzá, a végéhez kézzel elérni konkrétan tornamozdulatot igényel, kényelmesebben dobáltuk bele négy ember utazós cuccát, mint abba a Multivanbe, amivel Prágáig autóztunk előtte.
Hagyományos motorkínálatára büszke a Skoda, és bár jövőre érkezik plug-in hibrid Superb, most még a sima benzines és dízelmotorok mennek, a 150 lóerős 1,5 TSI benzines alapmotor a mild hibrid rendszerrel, 5,2-5,8 literes gyári fogyasztással akár 1100 kilométer fölötti hatótávot ígér, míg a kétliteres dízel ugyanezzel a teljesítménnyel, 4,9-5,3 litert fogyaszt hivatalosan és ideális esetben 1200 kilométer fölött autózható egy tankkal.
Hosszú utazásoknál nagy előny a légellenállás, ilyen téren 15 százalékot fejlődött elődjéhez képest a Superb, 0,23-as Cd értékével a legjobb légellenállású Skoda, ami valaha készült. Érkeznek erősebb változatok is, benzinesből 265 lóerős, dízelből 192 lóerő a csúcs, mindkét esetben összkerékhajtással. Kézi váltó most már egyáltalán nincs, a fokozatválasztó pedig felkerült jobb oldalra bajuszkapcsolóként.
Simply Clever, Simply Clever mindenhol
A Skoda néhány éve nagyon ráment az egyszerű, de praktikus megoldásokra, a Superb minden eddiginél több puskaporral robbantja a Simply Clever-bombát, könyöklőbe épített képernyő-tisztító, USB-C csatlakozó a belső tükör mellett a fedélzeti kamera beépítéséhez, mobilzseb az első ülések mögött, tablettartó a fejtámlában, külön mosóval rendelkező tolatókamera, kihajtható tölcsér az ablakmosótartály tetején, QR-kódos használati utasítás és külön táskatartó háló a hátsó a csomagtartóban, hogy csak néhányat említsek.
A fenntarthatóság jegyében természetesen a beltér nagyon sok eleme készül újrahasznosított műanyagból, de az általános minőségérzet elég magas szinten van, minden anyag tapintása kellemes, gyönyörűek a belső díszlécek, szépek a varrások, remek az összeszerelés, a komfortot AGR-minősítésű, masszázsfunkcióval is erősített vezető- és utasülés emeli.
Alapvetően szeretem az érintőképernyőre optimalizált autós kezelőfelületet – ha azok gyorsak, jól működnek és átlátható a kezelőfelületük. A Volkswagen-csoport autói ebben jó ideje nem túl erősek, cserébe a Skoda meghagyta a három tekerős klímavezérlőt, kijelzőt épített mindháromba, és ki is bővítette a funkcionalitást, így nem csak hőfokot, ülésfűtést és szellőzést lehet állítani tekeréssel, hanem például menetmódot is választani, ez egy villámgyorsan kezelhető és használható megoldás.
Tudtad? Az első Superb idén 90 éves!
A Skoda Superb története 1934-ig nyúlik vissza, a gyártó legmagasabb kategóriájú autójaként, kezdetben a Skoda 645-ből származó 2500 köbcentis hathengeres motorral, 55 lóerővel és 1600 kilós tömeggel.
A kiállított darab egy későbbi, 1939-es évjáratú 3000 OHV kivitel, ami már kerekdedebb, érettebb formát kapott, teljesítménye 85 lóerőre duzzadt, cserébe a tömege is közel 2 tonna lett, a 125 km/h-s végsebességét valószínűleg nem volt jó ötlet feszegetni, mert négy dobfék a kor színvonalán biztos nem hozza a ma elvárt lassulást.
Indokolt a jobbkormányos építés, ne feledjük, Magyarországon csak 1941-ben rendelték el a jobb oldali közlekedést, addig bal oldalt közlekedett az a párezer autó, ami addigra a legkiváltságosabbak kezébe kerülhetett.
A 13 colos központi kijelző hatalmas felületen jelenít meg, de kicsit lassú, a menü kissé bonyolult és hektikus, a gyári navigáció sok élőadattal dolgozik, és folyamatosan értesít is, de nem mindig aktuálisak a tájékoztatásai, legalábbis a mi rövid tesztutunk során jellemzően pont nem ott voltak a lezárások és a dugók, ahol az autó jelezte, a vezeték nélküli Android Auto és Apple Carplay telefontükrözés megmenti a helyzetet, egy idő után mi is a saját navigációnkat kezdtük el használni.
A Superb Limousine csendesebb és elegánsabb az Estate típusnevű kombinál, cserébe kevésbé egybefüggő teret kínál annál. Ára hasonlóan fog alakulni, 14,7-től 19 millió forintba kerül majd, így bizonyos konstrukciókban a 100 ezer forint körüli havidíjba is belefér a lízingje – minden bizonnyal szeretni fogják a flottakezelők. Minden további információért ott van Elvis kollégánk részletesen megírt, hosszabb tapasztalatokra épülő tesztje.