Ez itt Magyarország legolcsóbb új autója
Teszt: Mitsubishi Space Star 1,2 MIVEC – 2023.
Nem Suzuki, nem Opel, nem Dacia, de még csak nem is valamelyik kínai, hanem egy Mitsubishi az itthon elérhető legolcsóbb új autó. 4,4 millió forintos alapárát összespórolni sok idő, viszont ennyi pénzért még klíma és távirányítós zár nélküli, teljesen mezítlábas modellt adnak, az első vállalható szint éppen befér 5 millió alá. A 2012 óta érdemi módosítások nélkül gyártott autó európai forgalmazása lassan megszűnik, így valószínűleg végleg elfelejthetjük a 4 milliós árcímkét az új autókon, de a többség vagy a használtpiacon próbál szerencsét ennyi pénzzel, vagy inkább elmerészkedik 7 millióig, ahol a teljes értékű új autók érdemi választéka kezdődik.

Előre el kell szomorítsak mindenkit, aki azt várta, hogy látványosan körbe fogom röhögni ezt az autót. A Mitsubishi Lancer EVO-sorozatért csavaronként tudok rajongani, egy tojás-Coltból épített „versenyautóval” teljesítettük a 24 órás nyirádi rallycross versenyt, volt szerencsém 3000 GT-hez, V6-os cápa Galanthoz, és még a sokak által utált holland Mitsubishi Carismába is boldogan tekertem bő tízezer kilométert egy korábbi vállalkozásunkban: pontosan tudom, mit érdemelne ez a márka, és az biztos, hogy nem átcímkézett Renault Cliókat meg Capturöket. Ugyanakkor elfogadom, hogy a világ változik, az erőviszonyok átrendeződnek, az erősebb fennmarad, de legyen bármennyire is hitvány és öreg ez a Space Star, azt nem lehet elvenni, hogy nincs nála olcsóbb, az alapvető autós funkciókat pedig ellátja.
Kőkemény raliautók, utcára
A versenyzés szülte őket, de végül nem csak ez tette a Lancer Evókat olyan végtelenül vonzóvá és népszerűvé. Mesélek róluk egy kicsit.
Az eredeti Space Star egyterű volt
Össze-vissza kevert, átláthatatlan modellpalettája volt a Mitsubishinek a 80-as és 90-es években, bőven lett volna hova visszanyúlni a Space Star kisautó elnevezésénél 2012-ben, de ők pont egy nem annyira régi, és egyáltalán nem kisautós modellnevet választottak. Az 1998 és 2005 között gyártott Space Start az egyterű-láz hívta életre, akkoriban minden gyártó próbált érvényesülni ebben a ligában, a Space Star pedig ezek közül a kisebbek közé tartozott, ugyanúgy ötszemélyes volt, mint egy Mazda Premacy vagy a későbbi Opel Meriva.

Alapjait tekintve a Mitsubishi Carisma és a Volvo S40/V40 közös platformjára épült, és azokhoz hasonlóan a holland összeszerelő üzemben gyártották őket, így sokan már erre is azt mondták: nem igazi Mitsubishi. Ma már nagyon kevés van belőlük a piacon, viszont 1 millió forint alatt, akár 1,6-os vagy 1,8-as benzinessel, akár 1,9-es dízellel megvehetők. Ha kifogsz belőle egy minél rozsdamentesebb és karbantartottabb példányt, akkor egy nagyon praktikus és olcsón fenntartható autód lesz, amihez a kopó-fogyó alkatrészek többsége is aprópénzbe kerül.
A Mitsubishi Space Star kategóriáját tekintve miniautó, olyan, amihez hasonlót már szinte egyik gyártó sem tart az európai kínálatában. Közel 20 centivel rövidebb egy hagyományos kisautónak számító Opel Corsa F-nél vagy Volkswagen Polónál, de még egy új Suzuki Swiftnél is határozottan kisebb, méretosztályát tekintve a lassan szintén kifutó Ignishez van legközelebb.
Vezetéstámogató és komfortrendszerei terén a 10 éves minimumot képviseli, cserébe egyszerű és olcsó fenntarthatóságot ígér, 900 kilós tömegének köszönhetően pedig egész fürge egy viszonylag gyenge és keveset fogyasztó motorral is. Természetesen nem is Japánban, hanem Thaiföldön és a Fülöp-szigeteken gyártják, az európai és ázsiai piacok mellett próbálkoztak vele Észak-Amerikában is – ahol aztán a Consumer Reports lesújtó véleménye a sárba is tiporta az eladásokat – , de a legnagyobb fajlagos sikert Thaiföldön, a környezetbarát autók adókedvezménye miatt érte el.

Bő tíz évvel ezelőtti megjelenésekor simán csak elavultnak hatott ez az autó, mostanra én inkább nosztalgiát érzek: egészen mókás egy régi vágású, szegmenses, monokróm LCD-n látni, hogy az autóban összesen 60 kilométer van. Kézzel hajtod be a tükröt, és ha véletlenül már az utasülésben jössz rá, hogy be van hajtva a jobb oldali, akkor leengeded az ablakot, és még átnyúlsz, mielőtt bekötnéd magad. A hátsó csomagtérajtó kilincsét 30 méterről is látod, a pedálokat a 30 évvel ezelőtti japán autókról ismerjük, ahogy a fröccsöntött plasztik váltógomb és a tekerős klímavezérlő is a korábbi korok japán autóit idézi, még ha az általános minőség köszönő viszonyban sincs azokkal.
Kisautós mércével a helykínálat rendben van, elöl minden szempontból van benne elég hely, hátul két 175 centis ember elfér középtávon is, a 235 literes csomagtartó pedig a 2/3-1/3 arányban dönthető ülésekkel jelentősen bővíthető. Kényelmesnek egyáltalán nem lehet hívni ezeket a műanyag-szinten sprőd szövetkárpitokat, számomra ez az autó legnagyobb hibája, 100 kilométer után egyszerűen kellemetlen benne lenni, rövid és semmilyen ergonómiája nincs az ülőlapnak, kényelmetlen és 200 kilométer után biztosan ki akarsz majd szállni belőle, ilyen szempontból komolyan gondolták, hogy ez az autó rövid városi utakra való.
Nem drágábbak az autók ma, mint 20 éve, csak…
Gyakori vitatéma a szerkesztőségben, hogy drágák-e ma az új autók. Valóban nagyon rosszul hangzik, hogy 5 millió alatt lényegében semmit nem kapni négy keréken – a Kuba City mopedautót most hagyjuk –, a teljes értékű autók pedig inkább 7-8 millió forint körül kezdődnek, viszont ez a realitás.
2001-ben a magyar átlagkereset bruttó 103 558 és 136 593 forint között alakult, manapság a KSH szerint 645 300 forintos havi bruttókkal számolhatunk, de ha csak az adott összegek fizetőértékét nézzük, akkor is hatalmas a különbség: a Bankmonitor infláció kalkulátora szerint a 2001 és 2024 közt eltelt 23 év teljes kumulatív inflációja 220 százalék körül alakult, tehát a ma 4,4 millió forintos Space Star körülbelül 1,4 millió lett volna 2001-ben. A 800 köbcentis Daewoo Matiz pont 2001-ben esett át modellfrissítésen, akkori ára 1,8 millió volt.
Miért láttunk mégis sokkal több új autót a 2000-es évek elején, és miért van tele ma is G-s, H-s rendszámú Opel Astrákkal, Peugeot 206-okkal és Volkswagen Golf IV-ekkel az utca? Nem azért, mert annyival egyszerűbb lett volna kigazdálkodni egy átlag magyar családnak, sőt. Az autóéhség viszont sokszoros volt, 2000-ben egy 20 éves, tehát 1980-as autó minden szempontból túlzott kompromisszumot jelentett: megbízhatatlan karburátor, klímahiány, semmi érdemi menetbiztonsági segédrendszer, fokozottan korróziós veszély. Manapság egy 20 éves autó 2004-es, jó eséllyel van benne ABS, ESP, egy jó konstrukciójú motor, megfelelően karbantartva ma is hozza közel újkori megbízhatóságát, és ahhoz képest már tényleg fillérekért elérhető. Aki kiszámolja a kockázatokat és a költségeket, kisebb eséllyel ül ma új autóba, mint akkor, nem is beszélve arról, hogy annyira vonzónak tűnő hitelkonstrukciók sincsenek már, mint akkoriban. Ez utóbbi pedig talán jobb is mindenkinek.
A 3A92 motorkód biztosan nem kerül be a Mitsubishi-legendáriumba, az ehhez tartozó 1,2-es, háromhengeres, 12 szelepes blokk dolgozik a Space Star európai kivitelében, 71 lóerővel 6000-es fordulaton és kicsivel 100 Nm fölött 3500-nál. A MIVEC a változó szelepvezérlésre utalt, a városi fogyasztást pedig egy egészen jól működő start-stop rendszer segíti. Elméletileg a motor nem csak az E10, de bizonyos piacokon akár a magasabb etanoltartalmú E20-as benzinre is fel van készítve, nem hinném, hogy túl sok eltérés lenne a különféle piacra szánt blokkok között, szóval így még nyugodtabb szívvel tankolhatjuk bele az olcsó üzemanyagot bármelyik kúton.

Országúton és autópályán nagyon nincs otthon ez a motor: 80-ról megindítani egy előzést is elég keserves, autópályán egy nagyobb emelkedőn a 130-at megtartani szintén, kevéske erejéhez képest szinte túl hosszúra is van benne áttételezve az ötödik fokozat, 130 körül még 3500 alatt marad, de még úgy is elég hangos. Cserébe a váltási érzet kifejezetten feszes és pontos, tipikusan egy japán autóhoz képzelek el ilyen váltót.

Középállás környékén döglődő kormánymű, túlzottan puha és billegős futómű: a Space Star vezetési élménye még kisautós mércével nézve is szomorú, össze sem hasonlítható egy ehhez képest már-már sportos új Suzuki Swifttel. A magyar kátyúkat bírja, de szlalomozni ne kezdj el vele városban sem. Elöl MacPherson rendszer a lehető legkevesebb anyagból, 355 milliméteres tárcsákkal, hátul pedig sima csatolt lengőkar, apró dobfékekkel. Ez a billegős kóválygás városban teljesen elfogadható, autópályán viszont veszélyes lehet, évi egy nyaralást persze ki lehet benne bírni, én is leautóztam vele Balatonra, és még élek.

Mit adnak 4,5-ért használtan?
A négy és félmillió forintos árkategóriában akár jobb ajánlatokkal is találkozhat a használtpiacon az, aki nem vágyik vadonatúj autóra. Persze, ezek mind gurultak már néhány tízezer kilométert és többnyire a garanciaidőből is kifutottak, de példának okáért egy Suzuki esetében ez még mindig nem jelent hatalmas rizikót.

Négyfélért a négy- ötéves kategóriában számtalan Dacia Sandero, Renault Clio, Opel, Peugeot vagy Citroen várja a vásárlókat, csakhogy utóbbi három a hitvány minőségű 1,2 literes PureTech motorral szerelve, amit nem szabad megvásárolni. A Sandero, a Clio viszont remek választás lehet a 0,9 /1.0 TCE motorral, az Ignis vagy a Swift pedig az 1,2 literessel.

A felsorolásból nem érdemes kihagyni a Fiestát sem, ami a ritka 1,1 literes benzinessel jó vételnek számít, vagy a Skoda Fabiát, ami az 1.0 TSI-vel. A nem évjárat-érzékeny vásárlók egyértelmű aduásza a Yaris hibrid lehet, ami bár idősebb valamennyivel és többet is futott, mégis golyóálló technikát képvisel és Toyota révén az árát is százszor jobban tartja, mint a hazánkban ma már jelentéktelennek számító Mitsubishi.
Az infotainment-rendszer nem is lehetne egyszerűbb: a két legolcsóbb felszereltségi szinthez csak rádió-előkészítés jár 2 hangszóróval, viszont itt már 2 DIN-es, Bluetooth-képes, érintőkijelzős egységet kapunk, DAB-rádióval, mulitkormánnyal, a legfőbb előny, hogy működik a telefonkihangosítás és a zene is, utóbbi persze nem lesz túl nagy élmény.
Extrák, amik a 4,5 millióban nincsenek benne
- Klíma
- Start-stop rendszer
- Állítható magasságú ülés és biztonsági öv
- Távirányítós központi zár
- Tempomat
- Fűtött visszapillantó tükör
- LED hátsó lámpák
Szerintem egyértelmű, hogy klíma nélkül senki nem akar manapság új autót venni, így akinek 4,5 millió az autóra szánt felső határa, valószínűleg továbbra is a használt, 3-4 éves autók közt nézelődik, és minden bizonnyal kap is ennyi pénzért jóval minőségibb autót, arra viszont nem lesz úgy 5 év garancia, mint erre.
A második felszereltségi szinten, még mindig 5 millió forint alatt maradva viszont lenne helye a Space Starnak: igen, sokkal jobb az új Swift, de drágább is bő egymillióval, azt pedig nem gondolom, hogy a hasonló áron kínált Hyundai i10 vagy a fapados Dacia Sandero lényegesen jobb lenne ennél. Bizonyos értelemben ennek van egyfajta öreg japános hangulata, még ha összességében hitvány is. Párszáz darab maradt belőle raktáron, aztán vége, importőri tesztautó már rég nincs, mi is egy kereskedői példányt tudtunk kipróbálni, amit köszönünk ezúton is az Emil Freynek!
Egyszerűségében lenyűgöző – menetpróbán az új Swift!
Könnyű, szívómotoros, kézi váltós, és állítólag nem is lesz drága.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
