Törperős, te vagy az?

Teszt: Toyota Yaris 1.5 Hybrid 130 LE Premiere Edition – 2024.

2024.09.25. 16:01 Módosítva: 2024.09.25. 16:01

A Toyota széles választékában még mindig van helye egy klasszikus kisautónak, ami a Yaris sikere mellett a hagyománytiszteletnek is köszönhető, meg persze annak, hogy ezt a generációt minden korábbinál bátrabban rajzolták meg, a frissítésnél már csak több erővel és profibb vezetőtámogató rendszerekkel tudták vonzóbbá tenni. Ez nem jelenti azt, hogy nem maradt javítanivaló.

Vagány hot hatch

Lehet, hogy ez a cím az utóbbi idők egyik legizgalmasabb újdonságát, a GR Yarist illeti meg, de a szélesen domborodó sárvédőknek hála az ötajtós testvérében is több a vadság, mint a három korábbi generációban összesen. Mégis ott csillog a szemében valami csajos báj, ami miatt senki sem látja agresszívnek ezt a formát. Újkora óta semmit sem öregedett, úgyhogy nem is költöttek az átrajzolására, Berci is nagyítóval kereste a változásokat a bemutatón. Az igazi újdonság, az erősebb hajtáslánc együtt jár a Premiere Editionnel, az meg a Neptun kék színnel.

Kapcsolódó
Befagyott tavon, keresztbe-hosszába csapattuk az új Yaris GR-ekkel!

Befagyott tavon, keresztbe-hosszába csapattuk az új Yaris GR-ekkel!

Erősebb, belül durvább, és rendelhető automatával is, a lényeg viszont ugyanaz: egy utcára engedett versenyautó, aminek léteznie sem szabadna már.

Ha fekete helyett fehér tető járna hozzá, végképp törpös lenne az összhatás, persze azokat is megértem, akik előbb asszociálnak a budapesti buszokra. A kis méretei miatt én maradok a törpöknél, már csak azért is, mert én meg voltam győződve róla, hogy a Yaris is elengedte magát a kor előrehaladtával, és fokozatosan meghízott. Ehhez képest az elődjénél öt mm-rel hosszabb és öt cm-rel szélesebb, kinyitott tükrökkel egyébként pont ugyanakkorák. Az nem lep meg, hogy az újabb az alacsonyabb tíz mm-rel, a tengelytáv szintén öt cm-es növekedése logikusan előnynek számít.

gulacsi_bence
Gulácsi Bence követés

Mit szól hozzá a szerkesztőségi yarisos?

Egyik első totalcaros autótesztemben már részletesen bemutattam a mi kis kék hármas Yarisunkat, és a megvásárlásához vezető eseményeket. Akkor sem rejtettem véka alá, hogy ez a modell a pragmatikus döntés mértani közepe, a nagybetűs biztonsági játék, de semmi több. Mert az első Yaris még jópofa, cuki kisautó volt a maga idejében, a kettes már valamivel átlagosabbra sikerült, a harmadik pedig annyira jellegtelen, hogy néha a sajátomat sem találom a mélygarázsban.

Hármas Yarist senki nem vesz majd szerelemből. Nem az a típus ez, amit nyálcsorgatva figyelsz az utcán, és a zuhany alatt sem jut eszedbe, hogy „basszus, annyira kéne egy." Ehhez képest a legújabb kiadás már jóval karakteresebb, igaz, a cukiság helyett inkább a kiállásra és a sportos(abb) megjelenésre helyezték a hangsúlyt Japánban. Az új külső, és a - nyilván - sokkal modernebb belső ellenére mégis meglepően hasonló élmény, mint a mi 12 éves igáslovunk.

A Yarist még nem érte utol az autóipar kóros megalomániája. Az új és a régi szinte pontosan ugyanakkora, még a csomagtartó mérete is azonos: 286 liter. A hasonlóságokat még sokáig lehetne sorolni, de zárjuk rövidre! A recept nem változott: a Yaris most is masszív, praktikus, takarékos és ésszerű, de még mindig egy kicsit hangos, kicsit unalmas, kicsit silány és kicsit kemény. Az új összességében egyértelműen jobb autó, de a hibrid több mint 8 millió forintos induló ára miatt mégsem kihagyhatatlan ajánlat.

Sportos hangulat

Az eltérő hajtáslánc miatt nem egzakt az összehasonlítás, de a harmadik generációs hibrid is csak 35 kilóval volt könnyebb, és abban biztosan nem volt légzsák a két első utas között, szóval hízásról továbbra sem beszélhetünk. Hogy a két generáció csomagtartója egy literrel sem nagyobb vagy kisebb a másikénál, az már szándékosságot feltételez. Nyilván mindenki örült volna egy kis plusz raktérnek, de ne legyünk telhetetlenek, vegyük tudomásul, hogy aki kisautót akar, az a kis méretekhez is ragaszkodik. Azt megkapja az utastérben is, ami hátul továbbra is szűkös.

A meredek támla miatt sajnos nem is különösebben kényelmes, de rövidebb utakat el lehet ott viselni, gyerekeknek városi etapokon nem éri el az ingerküszöbét. Cserébe aki elöl ül, az tényleg jól érezi magát. Kíváncsiságból elkértem egy körre Bence hármas Yarisát, és ha nem is feltűnően tágasabb, egyértelműen dobozszerűbb érzés benne ülni. Az új modell a sportos vezetési pozícióra vágyók igényeit is kielégíti, hasonló hangulata van, mint a műfajt a másik oldalról megközelítő, nemrég bemutatott veterán Celicának. Ezt a fekete belső még intenzívebben érezteti.

Az ülés mérete és tartása is optimális, nemcsak kisautós mércével kényelmes. Lehet benne könyökölni, ennél is fontosabb, hogy viszonylag nagyok az ablakok és úgy vannak beépítve az A-oszlopok, hogy minimálisan korlátozzák a kilátást, ami a műszerfalra is igaz. Zömök felépítése miatt hátrafelé főleg az eltalált tükrökkel meg persze a kamerákkal érdemes nézni. Utóbbiak minősége erős közepes, azért használhatók. Az enyhén az utas felé forduló, 10,5 colos központi kijelző is új. Lekerültek róla a gombok, de még mindig egy klasszikus plazmatévére emlékeztet. Tudod, amihez annak idején Suzukit adtak ajándékba.

Digitális majális

Mögötte a rendszer is megújult, láthatóan aktuálisabb, és a sok új funkció között vezeték nélküli okostelefon csatlakoztatásra, hangvezérlésre is képes, viszont még mindig kissé régimódi, és nem a leglogikusabb a felépítése. A hangszínszabályzót és a nagyautós módon az üvegre vetített HUD menüjét sokára találtam meg, igaz, normális esetben ezeket egyszer állítja be a tulajdonos. A 12,3 colos digitális műszeregység szimpatikus, többféle elrendezés közül lehet választani. Ízléses, informatív, jól olvasható, igény szerint a fordulatszámmérőt is láthatjuk, nem hiányzik semmi.

A kijelzőről ugyan eltűntek, de bentről nem száműzték a fizikai gombokat, igaz továbbra sem vitték túlzásba némelyik panel formatervét. Az irányváltó a jól ismert kis kar, gyorsan, rutinszerűen kezelhető. Furcsa együtt látni megszokott és modern megoldásokat, ahogy az igényes és az olcsó anyagokat is. Hiába puha a műszerfal, ha kemény műanyagot fogunk az ajtóbehúzón, és hiába került textil az első ajtókárpitra, ha a hátsóról lespórolták. A kormány is jó (vagy éppen rossz) példa, a mérete és a fogása ideális, bevonata inkább tűnik műanyagnak, mint bőrnek.

Ereje teljében

Az összességében inkább olcsó, mint drága autó benyomását keltő Yaris cserébe olyat tud, ami egyáltalán nem jellemző a Toyotákra: kedvet csinál a dinamikus vezetéshez. Az új, 130 lóerős hibrid rendszer ugyanarra az 1,5 literes, 92 lóerős háromhengeres benzinesre épül, mint a továbbra is elérhető, korábbi, 116 lóerős változat, csak a tesztelt csúcsmodellbe már az ötödik generációs hibrid hajtás kerül. Az erősebb, 84 lóerőt és 185 Nm nyomatékot leadó villanymotor mellett a továbbfejlesztett vezérlőegység is javítja a gyorsulást, 9,7 helyett 9,2 másodperc a 0-100 km/h-s sprint.

A 175 km/h-s végsebesség nem változott, ahogy az apró, 22 kg-ot nyomó lítium-ion akku sem, csak a szén-dioxid kibocsátása ugrott meg 85-ről 97 g/km-re. A környezetpusztítás minden márkánál mást jelent... A hibridség másik velejárója, az alacsony fogyasztás viszont határozottan tartja magát, egészen pontosan a 4,2 literes WLTP szerinti átlagot sikerült vele hoznom, de voltak ennél takarékosabb szakaszok is. Igaz, döntően városban autóztam, ahol ez a rendszer igazán kiteljesedhet, mert bármennyire is kiforrott és bevált, tökéletesnek nem nevezném továbbra sem.

Valamit valamiért

Nagy előnye, hogy a lehető legtöbbet megy tisztán elektromosan, nekem 75 és 80 százalék közötti arányok jöttek ki, aminek azért is örülök, mert ilyenkor tényleg finoman dolgozik, és a rugalmasságára sem lehet panaszom. Amikor a rendszer lapot oszt a benzinmotornak, az egyből vissza is él vele, és a lehető leghangosabban adja a világ tudtára, hogy ő is benne van a buliban. Az élénk gázreakció és a lelkes hajtáslánc miatt persze szívesen nyomjuk is a gázt, ami a benzines felpörgését és a háromhengeres hang dominanciáját hozza magával. A hangszigetelés sajnos elvérzik.

Nem mondom, hogy elviselhetetlen a zaj, sőt, ebben a közegben működik a gyorsan menés velejárójaként értelmezhető motorhang, annyira mégsem kellemes, hogy inkább előnyként, mint hátrányként éljük meg. A vezetési élmény viszont tényleg valódi, jól fordul és stabilan fekszik az úton, futóműve sportosan feszes, rugózása mégis éppen elég kényelmes. Masszív a karosszéria, a kormányzás szintetikus, de élénk, agilitásában az 1090 kg-os tömeg is meghatározó. A fékek nem valami harapósak, ez a forgalomhoz alkalmazkodó adaptív rekuperációval magyarázható.

Megdolgozik a pénzéért

A harmonikusan működő rendszer az egyik legjobb vezetéstámogató asszisztens, úgy avatkozik be a vezetésbe, hogy azért hálásak leszünk. Még B állásba sem kell húzni az irányváltót az intenzívebb lassításhoz, ha csak nem egyedül tartunk lefelé egy lejtőn. A többi hasonló extra is jól működik, igaz, a különböző, ütközést elkerülő asszisztensek nagy részét nem volt alkalmam tesztelni, de a mindennapok során hasznos adaptív tempomat vagy akár a sávtartó asszisztens is feltűnésmentesen tette a dolgát. A Yaris minket is figyel, ez gyakran válik bosszantóvá.

Pont az extralistát böngészve jöttem rá, hogy a 130 lóerős változat ijesztően hangzó 10 380 000 Ft-os alap ügyfélára nem olyan vészes, hiszen a Premiere Edition, vagy a hajtáslánccal együtt szintén választható, azonos árú GR Sport kivitel töménytelen mennyiségű biztonsági és kényelmi extrával érkezik. A nyitható és árnyékolható üvegtető kedvező áron, 170 ezerért kérhető, huncut módon csak a 200 ezer forintos, 8 hangszórós JBL hifivel együtt rendelhető. 1,5-ös, 125 lóerős Yarist egyébként 6 990 000 Ft-tól lehet venni, de abból hiányzik a lényeg, az erős és takarékos hibrid rendszer...

Az oldalról ajánljuk

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04