A Lexus bejelentette tavaly, hogy egy terepre fókuszált felszereltséggel bővítik a palettát, ez volt az Overtrail Project. Az Overtrail felszereltséget nálunk először megkapó NX-et a mesés Lanzarote szigeten próbálhattuk ki.
Az összes Lexus SUV gyakorlatilag egy bársonnyal betakart Toyota, ez a felszereltségi szintekre is igaz: például az F Sportok nagyjából a GR Sportokkal egyenlőek. Most viszont a Lexus egyedit tudott alkotni, egy olyan felszereltségi szintet hozott, ami a Toyotánál nincs: ez a terepre szánt Overtrail.
A felszereltség jelenleg csak két modellnél kapható: a GX-nél (ami nálunk nem kapható) és az NX-nél. Az előbbi esetében a változások komolyabbak (egyebek mellett ballonosabb Toyo Open Country terepgumik, nyagyobb nyomtáv, elektromosan zárható hátsó difi), az NX módosításai viszont megúszósabbak.
Fastfashion gumicsizma...
Furcsa a Lexust összekötni az offroadozással, de az emberek szeretik a furcsa kombinációkat, főleg ha a gyártó készíti őket – a Porsche 911 Dakar és Lamborghini Huracán Sterrato is sikeres. Ezen a gondolatmeneten elindulva egy terepesített városi luxusterepjáró nem is akkora hülyeség, főleg a közkedvelt középméretű SUV szegmensben, bár ezzel körbe is értünk, hiszen az SUV-k a terepjárókból lettek, most pedig egy SUV-t terepjárósítanak el.
Vagyis az elképzelés nem rossz, de a megvalósítás már közel sem ennyire különleges. Az NX Overtrail két dologban különbözik igazán a sima NX-től: 15 mm-rel megemelték és finomhangolták a felfüggesztést, valamint kapott egy Trail módot.
Az új felfüggesztéssel az autó hasmagassága kereken 20 centiméter, ami szegmensében nem kiemelkedő. Az első terepszög is csak egy fokkal nagyobb a sima NX-énél (15 helyett 16), míg a hátsó vátlozatlanul 25 fok. Viszonyításként testvérmodellje a Toyota RAV4 190-195 mm-es hasmagassággal rendelkezik, elöl 20, hátul pedig 22 fok a terepszöge.
A Trail mód egy Overtrail exkluzív technika az NX esetében, amit az eco, normal és sport vezetési módon felül tudunk aktiválni. Gyakorlatilag egybe foglalja a komolyabb terepjáróknál levő homok, sár, hó stb. módokat, ugyanis a rendszer automatikusan az adott körülményhez állítja az adaptív futóművet.
A két újdonság összkerékmeghajtással és a 18 colos felnikre szerelt Dunlop Grandtek AT5-ökkel valós terepezésre közel sem elég, de az NX Overlandet alapvetőleg soft-roadozásra, vagyis kitaposott földutakon való közlekedésre szánják, arra pedig közel tökéletes. Ez Lanzarote dús földút hálózatán be is bizonyosodott, magabiztosan haladtam földön, homokban és löszös talajon egyaránt még úgy is, hogy nem egyszer a nem ajánlott útvonalon haladtam olykor-olykor gyorsabban a kelleténél. Az utazás így is többnyire kényelmes volt, az NX Ovetrail futóműve meglepően jól dolgozott, azt éreztem, hogy a magyar utakon remekelne igazán. Vagyis ha offroadozásra nem is, de budapestezésre biztosan jó választás az Overtrail.
Az Overtrail a plug-in hibrid 450h+ és az összkerekes fullhibrid 350h-nál elérhető - mi csak az utóbbit próbáltuk. Teljesítményben nem különbözik az Overtrail, ugyanaz a 2,5 literes sornégyes van benne, mint a Toyota hibrid rendszerében, kombinált teljesítménye 244 lóerő (a PHEV esetében 309). Az NX gyorsulása továbbra sem eget rengető, nem is kell annak lennie, az eCVT továbbra is visít, ha gyorsulsz, de a hangszigetelés igen sokat elnyel belőle.
A kormányzás steril és mű, ezen a sport és sport+ módok sem változtatnak, csak egy picit elnehezedik. Visszajelzést nem kapunk, mindegy min vagy milyen módon vezetünk – érzésre egy kontrollert is kaphattam volna a kezembe, az is ad hasonló visszajelzéseket.
...fitslim öltönyhöz
A technikai változtatásokon túl optikai újdonságok is vannak, de ezektől sem vágjuk hanyatt magunkat. Az Overtrail ugyanis nem kapott átdolgozott lökhárítókat, szélesítést vagy exkluzív felniket, csak új színösszeállítást – ami legalább szép.
Megkapjuk az alapfelszereltséghez járó 18 colos felnit, de mattfekete fényezéssel; a külső króm díszeket (a hátsó Lexus felirat kivételével) fényes feketére, az ablakkeretet pedig sötét krómra cserélték. Ezeken felül a csomag újdonsága a Szaharabézs barna fényezés, ami azonban 400 ezer forintos extra.
A kabinban a műbőr elemek és az F Sport felszereltségből átvett sportülések egyes részei khaki színűek, a hangszórók melletti fa bevonatok is ehhez hasonló színárnyalatúak. Mindez leírva nem hangzik izgalmasnak, élőben azonban szép. Az új felszereltség exkluzivitása ennyiben ki is merül, ezeken kívül mindenben megegyezik bármelyik NX-szel.
Vagyis ugyanazt a műszerfalon elterülő széles 14 colos központi kijelzőt, aminek felbontása szép, de túlsó felét nem könnyű elérni, ez egyes alkalmazásoknál zavaró tud lenni. Egy szinttel lejjebb találjuk a digitális klímapanelt, aminek két végére került egy-egy tekerő a hőmérséklet állítására.
Az anyagok tapintásra minőséginek érződnek, viszont a váltókonzolon, a műszerfalon és az ajtóbetéten elterülő zongoralakkot az Overtrailben érdemes lett volna lecserélni, hiszen nagyon könnyen meglátszik rajta a por.
A fűthető, szellőztethető ülései hosszú távon is kényelmesek és 8-10 fok közötti oldaldőlésű földúton is a helyemen tartottak. A második üléssor fej- és lábtérben bővelkedik, a csomagtartója pedig 520-1411 literig terjed.
Stílus a funkció felett
A Lexus NX Overtrailt kétféleképpen lehet megközelíteni: egyrészről kapunk egy gumicsizmás luxus SUV-t 30 millió forintért, amelyet soft-roadozásra és kátyúk leszarására szántak. Másrészről kapunk egy csaknem teljesen F Sport felszereltséggel megegyező új opciót, ami ugyan nem rendelkezik sportos lökhárítókkal, de cserébe 1,2 millió forinttal olcsóbb és 15 mm-rel magasabb nála.
A Lexus azon kevés távol-keleti márkák közé tartozik, ami elnyerte az európaiak bizalmát a luxus szegmensben, és úgy is veszik, hogy nem kell jelentősen olcsóbban adnia magát riválisaihoz képest. Az Overtraillel egy olyan szűk piaci rést foghatnak meg, ahol a vásárlóknak szüksége lehet a minimálisan javított terepképességekre – elvégre bőven vannak még olyan nyaralók, borászatok, ahova földút vezet.