Slim fit öltönyhöz illő gumicsizma

Menetpróba: Lexus NX Overtrail 350h - 2024.

2024.10.29. 15:48

A Lexus bejelentette tavaly, hogy egy terepre fókuszált felszereltséggel bővítik a palettát, ez volt az Overtrail Project. Az Overtrail felszereltséget nálunk először megkapó NX-et a mesés Lanzarote szigeten próbálhattuk ki.

Az összes Lexus SUV gyakorlatilag egy bársonnyal betakart Toyota, ez a felszereltségi szintekre is igaz: például az F Sportok nagyjából a GR Sportokkal egyenlőek. Most viszont a Lexus egyedit tudott alkotni, egy olyan felszereltségi szintet hozott, ami a Toyotánál nincs: ez a terepre szánt Overtrail.

A felszereltség jelenleg csak két modellnél kapható: a GX-nél (ami nálunk nem kapható) és az NX-nél. Az előbbi esetében a változások komolyabbak (egyebek mellett ballonosabb Toyo Open Country terepgumik, nyagyobb nyomtáv, elektromosan zárható hátsó difi), az NX módosításai viszont megúszósabbak.

Kapcsolódó
Itt az új, terepre hangolt Lexus GX

Itt az új, terepre hangolt Lexus GX

Akár hét embert befogad, 3,6 tonnát elhúz, és még a formaterve is ütős.

Fastfashion gumicsizma...

Furcsa a Lexust összekötni az offroadozással, de az emberek szeretik a furcsa kombinációkat, főleg ha a gyártó készíti őket – a Porsche 911 Dakar és Lamborghini Huracán Sterrato is sikeres. Ezen a gondolatmeneten elindulva egy terepesített városi luxusterepjáró nem is akkora hülyeség, főleg a közkedvelt középméretű SUV szegmensben, bár ezzel körbe is értünk, hiszen az SUV-k a terepjárókból lettek, most pedig egy SUV-t terepjárósítanak el.

Vagyis az elképzelés nem rossz, de a megvalósítás már közel sem ennyire különleges. Az NX Overtrail két dologban különbözik igazán a sima NX-től: 15 mm-rel megemelték és finomhangolták a felfüggesztést, valamint kapott egy Trail módot.

Az új felfüggesztéssel az autó hasmagassága kereken 20 centiméter, ami szegmensében nem kiemelkedő. Az első terepszög is csak egy fokkal nagyobb a sima NX-énél (15 helyett 16), míg a hátsó vátlozatlanul 25 fok. Viszonyításként testvérmodellje a Toyota RAV4 190-195 mm-es hasmagassággal rendelkezik, elöl 20, hátul pedig 22 fok a terepszöge. 

A Trail mód egy Overtrail exkluzív technika az NX esetében, amit az eco, normal és sport vezetési módon felül tudunk aktiválni. Gyakorlatilag egybe foglalja a komolyabb terepjáróknál levő homok, sár, hó stb. módokat, ugyanis a rendszer automatikusan az adott körülményhez állítja az adaptív futóművet.

A két újdonság összkerékmeghajtással és a 18 colos felnikre szerelt Dunlop Grandtek AT5-ökkel valós terepezésre közel sem elég, de az NX Overlandet alapvetőleg soft-roadozásra, vagyis kitaposott földutakon való közlekedésre szánják, arra pedig közel tökéletes. Ez Lanzarote dús földút hálózatán be is bizonyosodott, magabiztosan haladtam földön, homokban és löszös talajon egyaránt még úgy is, hogy nem egyszer a nem ajánlott útvonalon haladtam olykor-olykor gyorsabban a kelleténél. Az utazás így is többnyire kényelmes volt, az NX Ovetrail futóműve meglepően jól dolgozott, azt éreztem, hogy a magyar utakon remekelne igazán. Vagyis ha offroadozásra nem is, de budapestezésre biztosan jó választás az Overtrail.

Az Overtrail a plug-in hibrid 450h+ és az összkerekes fullhibrid 350h-nál elérhető - mi csak az utóbbit próbáltuk. Teljesítményben nem különbözik az Overtrail, ugyanaz a 2,5 literes sornégyes van benne, mint a Toyota hibrid rendszerében, kombinált teljesítménye 244 lóerő (a PHEV esetében 309). Az NX gyorsulása továbbra sem eget rengető, nem is kell annak lennie, az eCVT továbbra is visít, ha gyorsulsz, de a hangszigetelés igen sokat elnyel belőle.

A kormányzás steril és mű, ezen a sport és sport+ módok sem változtatnak, csak egy picit elnehezedik. Visszajelzést nem kapunk, mindegy min vagy milyen módon vezetünk – érzésre egy kontrollert is kaphattam volna a kezembe, az is ad hasonló visszajelzéseket.

...fitslim öltönyhöz

A technikai változtatásokon túl optikai újdonságok is vannak, de ezektől sem vágjuk hanyatt magunkat. Az Overtrail ugyanis nem kapott átdolgozott lökhárítókat, szélesítést vagy exkluzív felniket, csak új színösszeállítást – ami legalább szép.

Megkapjuk az alapfelszereltséghez járó 18 colos felnit, de mattfekete fényezéssel; a külső króm díszeket (a hátsó Lexus felirat kivételével) fényes feketére, az ablakkeretet pedig sötét krómra cserélték. Ezeken felül a csomag újdonsága a Szaharabézs barna fényezés, ami azonban 400 ezer forintos extra.

A kabinban a műbőr elemek és az F Sport felszereltségből átvett sportülések egyes részei khaki színűek, a hangszórók melletti fa bevonatok is ehhez hasonló színárnyalatúak. Mindez leírva nem hangzik izgalmasnak, élőben azonban szép. Az új felszereltség exkluzivitása ennyiben ki is merül, ezeken kívül mindenben megegyezik bármelyik NX-szel.

Vagyis ugyanazt a műszerfalon elterülő széles 14 colos központi kijelzőt, aminek felbontása szép, de túlsó felét nem könnyű elérni, ez egyes alkalmazásoknál zavaró tud lenni. Egy szinttel lejjebb találjuk a digitális klímapanelt, aminek két végére került egy-egy tekerő a hőmérséklet állítására.

Az anyagok tapintásra minőséginek érződnek, viszont a váltókonzolon, a műszerfalon és az ajtóbetéten elterülő zongoralakkot az Overtrailben érdemes lett volna lecserélni, hiszen nagyon könnyen meglátszik rajta a por.

A fűthető, szellőztethető ülései hosszú távon is kényelmesek és 8-10 fok közötti oldaldőlésű földúton is a helyemen tartottak. A második üléssor fej- és lábtérben bővelkedik, a csomagtartója pedig 520-1411 literig terjed.

Stílus a funkció felett

A Lexus NX Overtrailt kétféleképpen lehet megközelíteni: egyrészről kapunk egy gumicsizmás luxus SUV-t 30 millió forintért, amelyet soft-roadozásra és kátyúk leszarására szántak. Másrészről kapunk egy csaknem teljesen F Sport felszereltséggel megegyező új opciót, ami ugyan nem rendelkezik sportos lökhárítókkal, de cserébe 1,2 millió forinttal olcsóbb és 15 mm-rel magasabb nála.

A Lexus azon kevés távol-keleti márkák közé tartozik, ami elnyerte az európaiak bizalmát a luxus szegmensben, és úgy is veszik, hogy nem kell jelentősen olcsóbban adnia magát riválisaihoz képest. Az Overtraillel egy olyan szűk piaci rést foghatnak meg, ahol a vásárlóknak szüksége lehet a minimálisan javított terepképességekre – elvégre bőven vannak még olyan nyaralók, borászatok, ahova földút vezet.

Az oldalról ajánljuk

Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

4 órája
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25