Szívjunk vagy töltsünk?
Két alsó-középkategóriás tömeggyártmány, két ötajtós kasztni, hasonló teljesítménnyel, hasonló áron. Annyira különböznek, amennyire csak lehet. Melyik jobb? Kinek melyik.
A kilencvenes évek közepe-vége felé az autóbuzik között lezajlott baráti beszélgetések szinte törvényszerűen közös asztalra borulós zokogásba fajultak: milyen szörnyű, hogy már minden kompakt autó egyforma.
Hagyján, hogy a Golf olyan, mint az Astra, az meg mint az Escort, de immár a Xsara is olyan, mint ők, meg a Civic is. Meg minden. Még az olaszok tartották valamennyire magukat, ők a nemzeti jellegtől mentes Tipo és Stilo között épp a nagyon jellegzetesen olasz Bravo/Brava párossal arattak.
Aztán a gyártók elkezdtek kitörni az uniformizálódásból. Van, aki kevésbé, van, aki jobban. Az Opel a H-Astrával, a Toyota a Corollával, és főleg most az Aurisszal például kevésbé, a Honda a Civickel, a Renault a kacsaseggű Mégane-nal annál inkább. Újra értelmet nyert annak boncolgatása, hogy egy alsó-középkategóriás kocsi mennyire német, olasz vagy francia.
A 308-as például nagyon francia (tesztautónk esetében egy nagyon német hi-tech motorral), a Focus pedig nagyon német, amit egy nagyon amerikai konszern gyárt, és érezhetően nagyon angolok fejlesztették a futóművét. Az egyik néha idegesítően lágy, puha, csendesen sikló, gyors, de kényelmes, a másik kemény, pontos, élvezetesen vezethető, de kicsit rideg és fantáziátlan.
Aztán láttuk, hogy az Autópiac összehasonlította a Peugeot-t a Fiattal (hajszállal a Peugeot-t hozták ki győztesnek). Aztán, pont, amikor volt nálunk egy fészliftes Focus, megjavult a 308-as, és megkaptuk. Egy szép, piros, sportos Fordot egy szép, zöld, sportos Peugeot mellé. Az egyik 145, a másik 150 lóerős, az egyik szívó, a másik turbó, listaáron mind a kettő öt és fél milla alatt van kicsit. Nagyon adta magát végre egy összehasonlító tesz, íme, meg is írtuk.
Külső
Egyik kocsi sem az az objektív szépség, mindkettő inkább különlegesnek szánt formai megoldásokkal operál. És mivel extravaganciában a franciák élveznek némi történelmi előnyt a németekkel szemben, a Peugeot bizony hatásosabb, vonzóbb, mint a Ford.
A nemrég fészliftelt Focus kis szögben ejtett hátsó ajtaja bizonyára sportosnak volt szánva, mégis olyan lusta, bogárszerű, kicsit pobjedás lesz tőle az autó. A C-oszlopra felfuttatott lámpa is lefutott már. Profilból a hangsúlyos sárvédőívek és a sokküllős, egyszerűségükben szép felnik adnak lendületet a Fókának, szemből a masszív motorháztető-domborítás és a hatszögletű alsó hűtőmaszk a meghatározó. A fényszórókat csak ésszel, finoman engedte hátrafolyni a Ford, nem engedett teljesen a divatnak. Szerencsére. Jók a ködlámpa-fészkek is, kis gonosz összehúzott pótszemek.
A Peugeot jóval bátrabb ecsetkezeléssel jelölte ki a 308-as fő vonalait. Meredek far, nagyon lejtős orr, masszív C-oszlop: az egész sokkal sportcipősebb, mint a Focus. A fényszórók és a hátsó lámpák egymásnak válaszolnak, érdekesek a tükrök, meghökkentőek a laposra vasalt kerékjárati ívek. Ha profilból tekintünk az autóra, négy, hátrafelé széttartó segédvonal (a küszöb, az ajtóvédő betétek, az övvonal alatti fény-árnyék vonal, és maga az övvonal) láttatja suhanni a 308-ast. A front pedig, hát az maga a pofátlan francia fennhéjázás: elképesztő túlnyúlással, a krómozott jégkockatartóval kibélelt hóekével, meg persze a formula-autókat idéző hegyes orral. A függőlegesen tájolt ködlámpák is nagyon hatásosak.
Tudják, milyen színű a Peugeot? Sárga. Ez szerepel a forgalmiban is, meg a prospektusokban is. Sárga, mint például egy zöld citrom, valóban.
És mennyi pici különbség van a két autó részleteiben! Nézzék csak, a zöldön hegyes az orr, a piroson lapos. A zöldön felfelé szélesedik az ívelt harcsaszáj, a piroson lefelé a szögletes. A zöldön az ajtólemezből nő ki a tükör, a piroson a tetőoszlopból. A zöldön van intarzia az ajtókban, a piroson nincs. A piroson a kilincseken fut át az oldalsó törésvonal, a zöldön alattuk. A piroson a hátsó oszlopok közt feszül a szélvédő, a zöldön beléjük harap. Hát erről beszéltem a bevezetőben: végre megint tudatosan különböznek az autók, nagyszerű!
Az utca népére a két autó nagyjából ugyanolyan hatást tett, a Peugeot-t nem nézték jobban, többen, mint a Fordot. És mindkettőt nagyon sokan, nagyon alaposan megnézték. És mosolyogtak, bólogattak. Emberek, le a szürkeséggel, vegyetek ti is élénk színű autót: feldobja a közhangulatot.
A következő oldalon jön a belső, a motor, a futómű, meg persze, hogy végül is melyik kéne.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott
Újabb támadás ért egy Supercharger állomást az Egyesült Államokban.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
