A kamionos személyautója

2005.02.23. 10:13

csik2.jpg

Panasz csak a második üléssor elérhetőségét érheti, hátul bezzeg akkora kapunyílás tátong nyitott csomagtér-ajtóval, hogy egy rövidlátó Maruti-tulajdonos képes lenne betolatni rajta.

A belső térben várakozáson felüli komfortot találunk. Kemény párnázatú ülések, mindenhol bőséges fej- és elöl jó lábtér. Hátul már nem ilyen egyértelmű a helyzet, hiába a homorú első üléstámla, a 180 felettiek több kísérletet tesznek lábaik elrendezésére.

A hátsó, szintén hárompontos biztonsági övek csatjai belesüllyeszthetők a padba. De nem annyira, hogy amikor kifacsart lábbal próbáltam kikászálódni, ne ordítsak fel a fájdalomtól; akkorát döfött a medencecsontomba. Ekkor kellett magamban bocsánatot kérni attól a tervezőtől, akinek ötlete nyomán a támla szövetébe applikált nyelvre lehet kattintani a Nevadámon a használaton kívül alattomosan támadó bizgentyűt. Korábban azt hittem, ezzel az üléskárpitozó-iparági befektetéseit próbálta jövedelmezőbbé tenni; azóta könnyes szemmel nevezem a Legnagyobb Filantrópnak.

Három további kellemetlenség említésével akarom megvetni a szép barátság alapjait a viszolygókkal, illetve ellenségeket szerezni a pártolók táborából: a fűtőventilátor hangos; a nappali szobányi légköbmétert a lassan melegedő víz miatt a mínuszokban fél óra alatt lehelhető be (gondolom, ugyanez fordítva igaz a pokoli melegben). A próbahét első késő délutánján pedig rémülten észleltem a korosodás súlyos tünetét, a szürkehályogot - pedig csak a furcsa színekre festett műszerfal elégtelen kivilágítása tüntette el a félhomályban a kilométeróra és a fordulatszámmérő skáláját.

A tesztben szereplő autó 22 hónapos korára kb. 52 ezer kilométert tett meg. Eddigi gazdája mindennap használta munkába jövet és menet, hétvégén pedig sűrű rokonlátogatások adtak számára programot. Nyáron Olaszországban, télen az osztrák síterepekre kalandozott. Természetesen elvárható tőle, de azért említsük meg, hogy saját kezdeményezéséből még nem kívánkozott szerelőhöz. 1500 kilométer után járt az első (ingyenes) kötelező szervizen, valamint húszezrenként (!) olaj- és egyéb csere okán szintén tette tiszteletét a műhelyben - ez a gyártó elvárása a két éves garanciához.

Egy váratlan tereptárgy felsértette az olajteknőjét, de ezt rójuk fel a figyelmetlen sofőrnek. Tehát a karbantartása eddig nem került sokba, bár az alumínium dekli 75 ezres ára kissé borsos volt. Remélem, ez csak a minden bizonnyal speciális ötvözetnek köszönhető, és a többi alkatrész árazása nem korbácsol indulatokat.

A műszakilag strapabírónak tűnő autón kisebb esztétikai hibák láttatják, hogy nem most került ki a szalonból. Bosszantó, hogy nem a hipermarketek parkolóiban nap mint nap beszerezhető külső horzsolásokban mutatkozik mindez, hanem a foszló fejtámlán, vagy a pergő festékű belső ajtókapaszkodókon. A kopogós műanyagok ebben a kategóriában megbocsáthatók, nem is foglalkoztatna a kérdés, ha az igen jó CD-rádió hangosabb hallgatására nem éreznének késztetést alacsony frekvenciájú rezgések kibocsátására.

Diszkrét rezonanciák hitetik el a külső szemlélőben, hogy a polgárinak tűnő autóban akkora mélyláda trónol, amit némely, a biztonságára különösen ügyelő országban tömegpusztító fegyverként ismernének el. Azért ne legyek igazságtalan, ezt a hatást a kézilabda-mérkőzést vesztes állásból közvetítő Radnóti László elcsukló rebegése miatt feltekert hangerővel elindított könnyűzenei lemez váltotta ki (a meccs végül x lett).

Újautó-tesztjeink között található egy értekezés egy azonos lökettérfogatú Berlingóról. A szerző felemeli szavát a gyengécskének bizonyult motor ellenében. Érdekes, számomra kellemes meglepetést jelentett a 110 lóerős blokk viselkedése. Igen, valóban pörgetni kell (a 147 Nm-es nyomatékcsúcs négyezernél toppan be), de ekkor kimondottan élénken mozgatja a nagydarab, ám nem túl nehéz kasztnit. Gondolom, az első tesztjármű még nem volt teljesen bejáratva. További magyarázat lehet, hogy az eddigi használó - kissé sportos stílusát ismerve - nem hagyta elkormozódni a kipufogót és lerakódni az üzemanyag-ellátórendszert.

Elképzelhető, hogy volt kollégám az alig elfojtott versenyszelleméből fakadt legfőbb problémája. Bár nem naiv, ezért óvatosan kezeli a gyári fogyasztási adatokat (városban 9,5, országúton 6,2, így is, úgy is 7,4 l/100 km - ezeket valószínűleg vákuumban mérik), mégis sokallta a vegyes használatban is bő kilenc litert. Jó, nem tötymörgött 80-90-nel az országutakon-autópályákon, de egyetlen egyszer (tartós hátszeles szakaszon) sikerült 8,8-ra szorítani az átlagértéket. Budapesten belül pedig könnyedén lecsúszik egy tízes.

Én ezt nem rónám fel a Berlingónak, sokkal kedvezőbb légellenállási tényezőjű egyhatos személyautók is fogyasztanak ennyit. Azóta átült egy 190D Mercibe - azzal már érdemes lesz takarékossági csúcsok megdöntésére pályázni. Egyébként a benzineseken kívül kétféle dízelmotorral szerelik a Multispace-t. Az 1,9-es 71 lóerejével ugyanolyan halovány lehet, mint az 1,4-es benzines nyolcszelepes (75 LE), így érdemes rászánni azt a 10 százaléknyi különbséget egy HDi-re.

Mondvacsinált (?) gondok

Az exgazdi három további problémát említett: az elektronikus gázpedál állítólagos késlekedését, a néha recsegő váltót és a legenyhébb csúszós emelkedőktől visszahőkölő viselkedést. Az elsőről észre sem vettem volna, ha nem mondják, hogy nem közönséges bowden ráncigálja a fojtószelepet; a másodikra azt mondom, hogy a kb. 70 centis függőleges váltórúd hosszához képest rövid úton és pontosan jár; a harmadik aggályt alaposan teszteltem egy behavazott rámpán, de semmi, úgy ment föl, mintha csörlő húzná. Persze a körülményeket (utóbbinál: 5 személy, csurig a csomagtartó, 20%-os emelkedő, 25 centi hó) nem tudtam szimulálni, ezért várjuk mások megerősítését vagy cáfolatát.

Lakott területen belül tehát nem kell attól félnünk, hogy a külső sávba, a túlterhelt járműszerelvények közé kényszerülnénk, de mi újság a nagyobb dinamikát kívánó autópályás használattal? Nos, a megengedett sebességhatárig itt sem fogunk szégyent vallani. Ésszerűen, 4 ezerig kihúzatva megmutathatjuk a pimasz kisautósoknak, hogy jobban járnak a szélárnyékunkban. Igaz, türelmetlenség fog el, ha tudom, hogy még hosszú út áll előttem, de ebben az esetben is beérném a százharminccal. Efölött a légörvények bősz hangon tudatják: ez egy haszonjármű teste; az egyébként is markáns motorzaj pedig kimondottan tolakodó. Pedig a fordulatszámmérő 3600 körül jár, igen távol piros tartománytól.

Citroën Berlingo 1,6 Modutop

Bevallom, nem közelítettem őszinte rajongással ehhez a laklihoz. Korábbi berlingós tapasztalatom egy 8 év körüli, 1,9 D-n (amivel meg akartam mutatni egy kamionosnak, hogy neki a külső sávban a helye, majd ő gúnyos kürtszóval faképnél hagyott az M7-esen) elhitették velem, hogy csak lomhaságra és korlátozott kényelemre számíthatok tőle. Tévedtem, mert fürge, fordulékony, jól fekszi az utat, belül komfortos - jó kompromisszum azok számára, akik a haszonjárművet és személyautót egyben is el tudják képzelni.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

tegnap, 17:08
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31