A szagbeömlő fölött van a C4 nagy központi kijelzője, sebességmérővel, benzinszintmérővel, mindenfélével. Aki ismeri ezeket a nagy digitális órákat, az tudja, hogy verőfényben gyakran láthatatlanok, éjjel meg lepörkölik a szempillát. A C4 megoldása annyira gyönyörűen elegáns, hogy homlokon csókolnám a feltalálót: a kijelző nyitott a szélvédő felé, így a kinti fény átmegy rajta, és mindig pont annyira kontrasztos, amennyire lennie kell. Éjjel nem próbáltuk, de nappal zseniális.
A C4 tiszta multiplex egérmozi, van még két külön képernyő a rádiónak és/vagy a navigácónak és a klímának. Ez összesen négy, ha jól számolom. Hál istennek egy gombnyomással estére mind kikapcsolható, ha nem akarunk ufósat játszani a gyerekekkel. Aki a sötét beltérben elbóbiskol, reménykedhet a sávelhagyásra figyelmeztető vibramotoros fenékrázó-rendszerben. Szenzorok nézik a kerekek alatt az utat, és ha 80 km/h felett indexelés nélkül kiszédülünk a sávunkból, megrezgetik az illetékes fenékoldalt. Feláras extra, kikapcsolható.
A kijelzők által szabadon hagyott zsebkendőnyi területen a formák és az anyagok teljesen jók, a C4 belseje csinos és otthonos. Ugyanaz érvényes rá, ami a külsőre: felszabadult, boldog formaterv, a forradalmiságon innen, a konzervativizmuson túl. Van belőle világos is, az még tágasabbra csalja magát, még jobb.
Kettőt vezettünk, a családi ötajtós 1,6 HDI-t és a csúcsmodell VTS-t. A kis HDI kétféle változatban kapható, 92 és 110 lóerővel. A sajtóflottát persze csak az erősebbikkel szerelték fel. Ezt a motort már Winkler kolléga is kedvelte az új Focusban, amiben TDCi-nek hívják, és mostantól én is kedvelem. Nem nagyon gyors (0-100 km/h: 11,2 mp) , de erősnek érződő és jól vezethető vele a C4. Forgatva van hangja, de legalább hajlandó pörögni, ami dízelek közt mindig váratlan öröm. Fogyasztást nem mértünk, de a gyár szerint csekélyke 4,7 l/100 km átlagosan.
A futómű teljesen megegyezik a 307-ével, azaz elöl sima gólyalábas, hátul csatolt lengőkaros, semmi Focus és Golf V-féle többlengőkaros igényeskedés. Egyszerű, olcsó, de jó. Kényelmes, csendes, stabil. A fék minden modellen csupa tárcsa, elektronikus fékerőelosztóval, pánikfék-rásegítővel és automatikusan bekapcsolódó vészvillogóval. Rendelhető ESP-is, ez a VTS-ben kikapcsolható.
A fényképeszkedést hozzám hasonlóan utáló emberek értékelni fogják, hogy van sebességtúllépést meggátló elektronika, ami csak addig enged gyorsítani, amekkora tempót beállítottunk rajta. Ha mégis kell a plusz kakakó, padlógázra kiold, sőt, ilyenkor a HDI-k még plusz 20 Nm nyomatékot is adnak az előzés sikeres befejezéséhez.
Amilyen kellemes meglepetés az 1,6 HDI, annyira kellemetlen a kétezres VTS. Alacsony és közepes fordulaton a nevéhez és a 180 lóerejéhez méltatlanul nem megy (0-100km/h: 8,3 mp), a magas fordulaton tartásához meg váltogatni kéne, ami a rémes sebváltóval messze nem öröm. Ráadásul nagyon nehéz az eleje, rohan az orra után, mint a szarvasgombát szimatoló vaddisznó, ilyenkor szépen leszédül a kanyarívről. Kellemes Gran Turismónak elmegy, de igazi hot hatch-nek nem jó. A Leon Cuprához, RenaultSport Mégane-hoz, a most érkező Golf V GTI-hez mérten sem a teljesítmény, sem a vezetési élmény nem elég vérmes. Sebaj, az alapmodellek jók, és úgyis főleg azok számítanak.
Mindez felületes első benyomás, összesen három óránk volt a két autóra, zuhogó esőben, de a súlyos orrnehézség és a VTS komótossága valószínűleg délibábos verőfényben is megmaradna.
A sajtóanyag szerint a C4 nagyjából 60%-ban megegyezik a Peugeot 307-essel. Ez részben jó hír; a 307 jó autó, 2002-ben év autója is lett. Részben pedig rossz; a szerkesztőségünkhöz érkezett visszajelzések is aggasztóak, a brit TopGear magazin gigászi felmérésén pedig általános vevőelégedettségben utolsó előtti, megbízhatóságban hátulról a harmadik helyezett lett a vérrokon Peugeot. Reméljük, hogy a 40% saját alkatrész jobban sikerül, és lassan a közöseket is kijavítgatják.
A C4-nek mégis lehet szívből örülni. Kívül-belül jól néz ki, alapvetően jó vezetni, tele van jópofa ötletekkel, más mint a többiek. Csupa olyan tulajdonság, amit a régmúlt Citroënjeinél szoktunk meg, és a közelmúlt Citroënjeinél felejtettünk el. Nem okvetlenül jobb a kategória legjobbjainál, de nem is rosszabb. Viszont egyedibb, szebb, ötletesebb, kívánatosabb. Az észérvek nem szólnak ellene, az érzelmiek pedig egyértelműen mellette szólnak, ha van igazság a földön és minőségellenőr a kibővült bérlistán, fényes jövőt jósolok. Részemről kategóriakedvenc.
Meg nem erősített, fél füllel hallott információnk szerint az induló ár 3,5 millió forint alatt lesz.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
