Hurrá, újra ér gondolkodni!

2004.11.16. 11:04

A szagbeömlő fölött van a C4 nagy központi kijelzője, sebességmérővel, benzinszintmérővel, mindenfélével. Aki ismeri ezeket a nagy digitális órákat, az tudja, hogy verőfényben gyakran láthatatlanok, éjjel meg lepörkölik a szempillát. A C4 megoldása annyira gyönyörűen elegáns, hogy homlokon csókolnám a feltalálót: a kijelző nyitott a szélvédő felé, így a kinti fény átmegy rajta, és mindig pont annyira kontrasztos, amennyire lennie kell. Éjjel nem próbáltuk, de nappal zseniális.

A C4 tiszta multiplex egérmozi, van még két külön képernyő a rádiónak és/vagy a navigácónak és a klímának. Ez összesen négy, ha jól számolom. Hál istennek egy gombnyomással estére mind kikapcsolható, ha nem akarunk ufósat játszani a gyerekekkel. Aki a sötét beltérben elbóbiskol, reménykedhet a sávelhagyásra figyelmeztető vibramotoros fenékrázó-rendszerben. Szenzorok nézik a kerekek alatt az utat, és ha 80 km/h felett indexelés nélkül kiszédülünk a sávunkból, megrezgetik az illetékes fenékoldalt. Feláras extra, kikapcsolható.

A kijelzők által szabadon hagyott zsebkendőnyi területen a formák és az anyagok teljesen jók, a C4 belseje csinos és otthonos. Ugyanaz érvényes rá, ami a külsőre: felszabadult, boldog formaterv, a forradalmiságon innen, a konzervativizmuson túl. Van belőle világos is, az még tágasabbra csalja magát, még jobb.

Kettőt vezettünk, a családi ötajtós 1,6 HDI-t és a csúcsmodell VTS-t. A kis HDI kétféle változatban kapható, 92 és 110 lóerővel. A sajtóflottát persze csak az erősebbikkel szerelték fel. Ezt a motort már Winkler kolléga is kedvelte az új Focusban, amiben TDCi-nek hívják, és mostantól én is kedvelem. Nem nagyon gyors (0-100 km/h: 11,2 mp) , de erősnek érződő és jól vezethető vele a C4. Forgatva van hangja, de legalább hajlandó pörögni, ami dízelek közt mindig váratlan öröm. Fogyasztást nem mértünk, de a gyár szerint csekélyke 4,7 l/100 km átlagosan.

A futómű teljesen megegyezik a 307-ével, azaz elöl sima gólyalábas, hátul csatolt lengőkaros, semmi Focus és Golf V-féle többlengőkaros igényeskedés. Egyszerű, olcsó, de jó. Kényelmes, csendes, stabil. A fék minden modellen csupa tárcsa, elektronikus fékerőelosztóval, pánikfék-rásegítővel és automatikusan bekapcsolódó vészvillogóval. Rendelhető ESP-is, ez a VTS-ben kikapcsolható.

A fényképeszkedést hozzám hasonlóan utáló emberek értékelni fogják, hogy van sebességtúllépést meggátló elektronika, ami csak addig enged gyorsítani, amekkora tempót beállítottunk rajta. Ha mégis kell a plusz kakakó, padlógázra kiold, sőt, ilyenkor a HDI-k még plusz 20 Nm nyomatékot is adnak az előzés sikeres befejezéséhez.

Amilyen kellemes meglepetés az 1,6 HDI, annyira kellemetlen a kétezres VTS. Alacsony és közepes fordulaton a nevéhez és a 180 lóerejéhez méltatlanul nem megy (0-100km/h: 8,3 mp), a magas fordulaton tartásához meg váltogatni kéne, ami a rémes sebváltóval messze nem öröm. Ráadásul nagyon nehéz az eleje, rohan az orra után, mint a szarvasgombát szimatoló vaddisznó, ilyenkor szépen leszédül a kanyarívről. Kellemes Gran Turismónak elmegy, de igazi hot hatch-nek nem jó. A Leon Cuprához, RenaultSport Mégane-hoz, a most érkező Golf V GTI-hez mérten sem a teljesítmény, sem a vezetési élmény nem elég vérmes. Sebaj, az alapmodellek jók, és úgyis főleg azok számítanak.

Mindez felületes első benyomás, összesen három óránk volt a két autóra, zuhogó esőben, de a súlyos orrnehézség és a VTS komótossága valószínűleg délibábos verőfényben is megmaradna.

A sajtóanyag szerint a C4 nagyjából 60%-ban megegyezik a Peugeot 307-essel. Ez részben jó hír; a 307 jó autó, 2002-ben év autója is lett. Részben pedig rossz; a szerkesztőségünkhöz érkezett visszajelzések is aggasztóak, a brit TopGear magazin gigászi felmérésén pedig általános vevőelégedettségben utolsó előtti, megbízhatóságban hátulról a harmadik helyezett lett a vérrokon Peugeot. Reméljük, hogy a 40% saját alkatrész jobban sikerül, és lassan a közöseket is kijavítgatják.

Citroën C4

A C4-nek mégis lehet szívből örülni. Kívül-belül jól néz ki, alapvetően jó vezetni, tele van jópofa ötletekkel, más mint a többiek. Csupa olyan tulajdonság, amit a régmúlt Citroënjeinél szoktunk meg, és a közelmúlt Citroënjeinél felejtettünk el. Nem okvetlenül jobb a kategória legjobbjainál, de nem is rosszabb. Viszont egyedibb, szebb, ötletesebb, kívánatosabb. Az észérvek nem szólnak ellene, az érzelmiek pedig egyértelműen mellette szólnak, ha van igazság a földön és minőségellenőr a kibővült bérlistán, fényes jövőt jósolok. Részemről kategóriakedvenc.

Meg nem erősített, fél füllel hallott információnk szerint az induló ár 3,5 millió forint alatt lesz.

Az oldalról ajánljuk

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

tegnap, 17:08
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06