Új év, új trend
Ford Fiesta Van Trend 1.4 TDCi (2012)
Haszonjárművekből valóságos fészlift-áradat van a 2011/2012-es évben. Ezt a környezetvédelmi szabványok változásának és az erre lelkesen ráugró marketingeseknek köszönhetjük.
És a Fiesta Van esetében tényleg el lehet mondani, semmilyen módon nem látni ráncfelvarrást, hiszen az euro 5-ös motor az össz újdonság. Ha kicsit hamarabb érkezik meg az új Fiesta Van, akkor elmondhatnám, hogy pont két év telt el az előző kocsi óta. Kívülről semmi változás, ugyanaz a kellemes forma a hirtelen gömbölyödő fenékkel és a kis híján az A oszlopig húzott szemekkel. Az egész kocsiban két dolog van, ami arra utal, hogy ez valami más. Az egyiket nem nagyon vesszük észre, hiszen a motor csak két lóerővel lett erősebb, a nyomaték nem változott, 160 Nm, ami a gyári adatok szerint pont 2 tized másodpercet jelent a gyorsulásban. Amivel pedig eddig se volt hiba.
Amikor más kocsiban ülök, mindig nézem, mit száguldoznak ezek az egész kis áruszállítók az utakon. De amikor beülök, megértem. Pici, könnyű, viszonylag nyomatékos motor, nehéz vele normálisan közlekedni. A reggeli szörtyögésen kívül városban egész halk, országúton se zajong különösebben, és csak ha autópályára megyünk, akkor hangosodik fel. 100 km/h felett már picit zavaró, de azért rádiót hallgatni, beszélgetni még lehet, és amúgy se autópályázásra találták ki. A fogyasztás baráti, főleg a mostani üzemanyagáraknál. Városban 5,2 liter körül, országúton lemegy 5 liter alá. Amikor Winkler elkérte pár napra, az ő rövid útjain azért felszaladt 5,8 literre, de ezt bármelyik autó extra fogyasztással honorálná.
A Ford nem csinál kirívóan jó teherautókat, hozza a szokásos közepes nyugalmat. Viszont valahogy minden kék ovállal ellátott haszonjármű olyan otthonosan kellemes belsővel rendelkezik, hogy jó beleülni dolgozni. Az ülés kényelmes, a kezelőszervek jól elérhetőek, és számtalan pohártartó mellett a fészlift másik pozitívuma, hogy már van usb port is a kocsiban, bár sajnos szériában csak a Sport Vanhoz jár a kívánatos gyorsítócsíkokkal együtt. De legalább a rádióért nem kell fizetni külön, ellentétben más modellekkel. Hideg idő révén nagyon örültem, hogy a Trend felszereltséggel a fűtőszálas szélvédőt is megkaptam, és így egy perc után a jeget egy laza ablaktörlő kapcsolással letoltam. A felszereltséghez többek között még automata fényszórót és esőérzékelőt, fűtött tükröket is kapunk.
A tesztautóval összefutottam egy barátommal, aki örömmel tartott velem egyik utamon, és közben elmesélte, hogy egykori cégénél ugyan számtalan céges autó közül választhatott, de legtöbbször mégis a Fiesta Vant választotta. Rendszerint nem kellett sok cuccot szállítani (nyomtatókellékek, nyomtatók stb.), egyetlen hátrányának azt rótta fel, hogy jó lett volna egy oldalajtó, mert így a mély üregben az elválasztóhoz csúszott nehezebb formátlan cuccokat macerás volt kiszedni. Viszont fürge és könnyű vele a városban parkolni.
Költséghatékony módon nem készítenek új belsőt a teher változatnak, hanem egy háromajtós Fiestát alakítanak át. Erre utal, hogy a raktérben megvan az oldalzseb és a hangszóró, illetve egyes sajtófotókon még a hátsó ablak is, persze sötétítve. A csomagtér full burkolt, és a padlón, illetve a falon is vannak csomagrögzítő fülek, ha éppen a biztonságos szállításra törekszünk. A hátsó ablak belülről rácsozott, így az intenzív gyorsuláskor esetleg odacsapódó áru nem fog tovább gyorsulni a mögöttünk lévő felé az üvegen át. Viszont a szállítmány biztonsága érdekében nem ártana egy erős sötétítés, mert így bárki láthatja, mit viszünk.
A kocsit 75 lóerős, 1,4 literes dízellel kaptuk, de ha kevésnek érezzük, elérhető még 95 lovas 1,6-ossal is. Ha nem érezzük szükségét a nyomatéknak, megvehetjük 82 lóerős, 1,25 literes benzines motorral is. A nálam járt modell büszkén viseli a Trend feliratot a fenekén. Az autó alap listaára kicsit több mint nettó 2,9 millió forint, ez a két évvel ezelőtti változathoz képest kétszázezer forinttal drágább. Ez ugyebár az Ambiente felszereltség, és erre jön még rá a Trend csomag 135 ezerért. Így már az inflációnak, euróárfolyamnak és egyebeknek köszönhetően a listaár a 3 milliós határ fölé mászott, de nem sokkal. És tudjuk, hogy listaáron senki nem vesz autót.
A Peugeot 207 Van változata nem kapható ilyen széles választékban, csak egyféle felszereltséggel és 1,4 literes, 70 lóerős dízelmotorral vehetjük meg nettó 2,6 millió forintért, rádió nélkül. Nem úgy, mint az Opelnél, ahol a Corsa teherautót háromféle benzines és az 1,3-as CDTi motorral vásárolhatjuk meg. Az alap 1 literes 2,3 milliótól indul, a dízelt 2,9 milliós listaáron árulják.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!