Nagyban toljuk a csillagot
Teszt: Mercedes-Benz Sprinter 314 A2 FWD - 2019.
A hazai bemutatón nem is a tesztautóval, hanem egy egy full integrált lakóautó formájában találkoztam a Sprinterrel. Annyira új a technika, hogy egy része még tesztelés alatt van, így le volt tiltva a rendszerben.
Pár hétre rá megérkezett a hivatalos tesztautó, egy zárt, kék furgon. Ebbe viszont már belepakolták a jövő hetet is: végtelen technikai orgia fogadott a mindent látó kamerától a radaros tempomaton át a 9 sebességes automata váltóig. Ezeket az átlag felhasználó - főleg teherautóba - sose rendeli, de a tesztautó néha amolyan technikai demó.

Az autó kívülről nem feltűnő, az előző modell nagyon hasonló volt, de egy haszonjármű inkább tartós legyen, mint feltűnő. Ilyen szempontból remélhetőleg sikerült megoldani az előző széria korróziós problémáit. Ebbe kulcs nélküli rendszerrel tudunk bejutni, és finoman szólva letisztult felület fogad. Első körben a kör formájú szellőzőnyílások, amik szerintem igen jól eltaláltak, és jobban irányíthatók, mint a konkurens márkák függőleges hasábjai.
Alatta az elektromos kézifék gombja található. Érdekes módon a korábban említett lakóautóba hagyományos kéziféket építettek. Ez behúzott állásban akadályozta volna az ülés forgatását, így egy ötletes összecsukó mechanizmussal egyszerűen le lehetett nyomni a padlóra. Ez valószínűleg az lakóautó sajátossága volt, hiszen hagyományos esetben nem forog az ülés.

A műszerfal kiemelkedő eleme a középső fejegységet magába foglaló lap. Itt kicsit túltolták ma népszerű tabletes megoldást; belefoglalták a két középső szellőzőt is, így kicsit az egykori petrofor főzőkre emlékeztet. Akárcsak a lakóban, itt is csak USB-C csatlakozásokat találunk, elvileg jár hozzá átalakító, a konkrét autóban sajnos nem volt.
A fejegységet a kormányról is lehet vezérelni, ahol léptetést, menüben mozgást egy picike gombnak látszó mini tapipaddal oldották meg. Elsőre fura volt, de pár nap alatt egészen megszokható, hogy simogatni kell a csatornaváltáshoz, vagy a műszerfali adatok változtatásához. Az egyetlen hátránya a hagyományos gombbal szemben, hogy vakon nem igazán használható, nem áll rá annyira az ember keze, legalábbis egy hét alatt.
Mivel egy ilyen furgonban gyakorlatilag benne él az ember, nem mellékes, hova tudja pakolni a cuccait az ember. Ebben a témában a Sprinter egész jól vizsgázott, volt csukható tároló a műszerfal tetején, a fejünk felett is egy zárható(!) rekesz, pohártartóból se volt hiány, még ha nem is érte el a talán rekorder 10-et, amit a Masterban számoltunk össze.

Szerencsére már minden 3,5 tonnás furgonban megjelent az utasülés alatti tároló, így itt is. Bár hely bőven lenne, sajnálatos módon fémlap választja ketté, nagyban rontva a tároló hasznosságát. Ráadásul a középső ülés alatt egy fura műanyag kockát találtam, mint kiderült, valamiféle biztonsági övvel rögzíthető asztalka lett volt. Sok helyet foglal, ráadásul a konkurensek ezt meg tudták oldani az ülés háttámláján. Kicsit mintha utólag jutott volna eszükbe, hogy ilyen kéne, és így sikerült.

A plafonon a lámpa körüli kapcsolók között örömmel fedeztem fel, hogy a raktér lámpáit is lehet innen vezérelni, ez meglepően gyakran felejtődik el a furgonokban. A kapcsolásra valóságos fényár támad hátul, mert a megszokott kis lámpatesteken kívül két komolyabb ledcsík is ontja a fényt.

A raktérben megtalálhatóak a megszokott rögzítő fülek, az ajtók pedig 270 fokban nyíltak. Ezeket nem biztosítja a becsukódás ellen semmi (pl a régi mágneses megoldás), így orral emelkedőnek nem árt vigyázni. Ez már fronthajtású Sprinter, aminek kellemes következménye az alacsonyabb raktér. A hátsó ajtó felett ágaskodik a kamera, amiből több is van a kocsiban, így a személyautóknál is lassan megszokott körkamerás rendszer segít a manőverezésben.
A motor nem annyira halk, mint mondjuk a két generációval ezelőttieknél, de nem vészes, autópályán se volt különösebben zajos. Autópályán különösen élveztem a radaros tempomat és a 9 sebességes váltó előnyeit, személyautókban se nagyon találkozik az ember ilyen jól összerakott rendszerrel. Olyan finoman fékezgetett, gyorsított ki, hogy alig kellett a pedálokhoz érni. A kocsiban volt oldalszél-védelem, de sajnos pont szélcsendes időt fogtunk ki, így nem tudjuk, mennyire hatásos.
A Sprinter 314 nettó alapára most épp 6,4 millió. Ezt sikerült odáig extrázni, hogy a tesztautó 9,9 millióba kerül (plusz áfa). Kellemes újdonság, hogy a Mercedes már a haszonjárművekhez is ad vezetéstechnikai tréninget, ami benne van a vételárban.
3,5 t ösztömeg, FWD, alacsony, közepes hossz, 130-140 LE motor, alapfelszereltség | MB Sprinter | Ford Transit | VW Crafter |
Ár (nettó) | 6 399 000 Ft | 7 700 000 Ft | 7 558 000 Ft |
Ár (bruttó) | 8 126 730 Ft | 9 779 000 Ft | 9 598 660 Ft |
Raktér méretek | |||
térfogat (m3) | 9,5 | 10 | 9,9 |
Hossz (mm) | 3272 | 3044 | 3201 |
teljes szélesség (mm) | 1787 | 1784 | 1832 |
szélesség a kerékdoboknál (mm) | 1412 | 1392 | 1380 |
magasság (mm) | 1789 | 1886 | 1726 |
teherbírás (kg) | 1445 | 1420 | 1469 |
rakodási magasság (mm) | 569 | 614 | 570 |
Külső méretek | |||
Hossz (mm) | 5932 | 5531 | 5986 |
magasság (mm) | 2365 | 2426 | 2355 |
szélesség (mm, tükrökkel) | 2175 | 2474 | 2427 |
tengelytáv (mm) | 3924 | 3300 | 3640 |
hátsó túlnyúlás (mm) | 996 | 1208 | 1346 |

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
