Nagyban toljuk a csillagot
Teszt: Mercedes-Benz Sprinter 314 A2 FWD - 2019.
A hazai bemutatón nem is a tesztautóval, hanem egy egy full integrált lakóautó formájában találkoztam a Sprinterrel. Annyira új a technika, hogy egy része még tesztelés alatt van, így le volt tiltva a rendszerben.
Pár hétre rá megérkezett a hivatalos tesztautó, egy zárt, kék furgon. Ebbe viszont már belepakolták a jövő hetet is: végtelen technikai orgia fogadott a mindent látó kamerától a radaros tempomaton át a 9 sebességes automata váltóig. Ezeket az átlag felhasználó - főleg teherautóba - sose rendeli, de a tesztautó néha amolyan technikai demó.
Az autó kívülről nem feltűnő, az előző modell nagyon hasonló volt, de egy haszonjármű inkább tartós legyen, mint feltűnő. Ilyen szempontból remélhetőleg sikerült megoldani az előző széria korróziós problémáit. Ebbe kulcs nélküli rendszerrel tudunk bejutni, és finoman szólva letisztult felület fogad. Első körben a kör formájú szellőzőnyílások, amik szerintem igen jól eltaláltak, és jobban irányíthatók, mint a konkurens márkák függőleges hasábjai.
Alatta az elektromos kézifék gombja található. Érdekes módon a korábban említett lakóautóba hagyományos kéziféket építettek. Ez behúzott állásban akadályozta volna az ülés forgatását, így egy ötletes összecsukó mechanizmussal egyszerűen le lehetett nyomni a padlóra. Ez valószínűleg az lakóautó sajátossága volt, hiszen hagyományos esetben nem forog az ülés.
A műszerfal kiemelkedő eleme a középső fejegységet magába foglaló lap. Itt kicsit túltolták ma népszerű tabletes megoldást; belefoglalták a két középső szellőzőt is, így kicsit az egykori petrofor főzőkre emlékeztet. Akárcsak a lakóban, itt is csak USB-C csatlakozásokat találunk, elvileg jár hozzá átalakító, a konkrét autóban sajnos nem volt.
A fejegységet a kormányról is lehet vezérelni, ahol léptetést, menüben mozgást egy picike gombnak látszó mini tapipaddal oldották meg. Elsőre fura volt, de pár nap alatt egészen megszokható, hogy simogatni kell a csatornaváltáshoz, vagy a műszerfali adatok változtatásához. Az egyetlen hátránya a hagyományos gombbal szemben, hogy vakon nem igazán használható, nem áll rá annyira az ember keze, legalábbis egy hét alatt.
Mivel egy ilyen furgonban gyakorlatilag benne él az ember, nem mellékes, hova tudja pakolni a cuccait az ember. Ebben a témában a Sprinter egész jól vizsgázott, volt csukható tároló a műszerfal tetején, a fejünk felett is egy zárható(!) rekesz, pohártartóból se volt hiány, még ha nem is érte el a talán rekorder 10-et, amit a Masterban számoltunk össze.
Szerencsére már minden 3,5 tonnás furgonban megjelent az utasülés alatti tároló, így itt is. Bár hely bőven lenne, sajnálatos módon fémlap választja ketté, nagyban rontva a tároló hasznosságát. Ráadásul a középső ülés alatt egy fura műanyag kockát találtam, mint kiderült, valamiféle biztonsági övvel rögzíthető asztalka lett volt. Sok helyet foglal, ráadásul a konkurensek ezt meg tudták oldani az ülés háttámláján. Kicsit mintha utólag jutott volna eszükbe, hogy ilyen kéne, és így sikerült.
A plafonon a lámpa körüli kapcsolók között örömmel fedeztem fel, hogy a raktér lámpáit is lehet innen vezérelni, ez meglepően gyakran felejtődik el a furgonokban. A kapcsolásra valóságos fényár támad hátul, mert a megszokott kis lámpatesteken kívül két komolyabb ledcsík is ontja a fényt.
A raktérben megtalálhatóak a megszokott rögzítő fülek, az ajtók pedig 270 fokban nyíltak. Ezeket nem biztosítja a becsukódás ellen semmi (pl a régi mágneses megoldás), így orral emelkedőnek nem árt vigyázni. Ez már fronthajtású Sprinter, aminek kellemes következménye az alacsonyabb raktér. A hátsó ajtó felett ágaskodik a kamera, amiből több is van a kocsiban, így a személyautóknál is lassan megszokott körkamerás rendszer segít a manőverezésben.
A motor nem annyira halk, mint mondjuk a két generációval ezelőttieknél, de nem vészes, autópályán se volt különösebben zajos. Autópályán különösen élveztem a radaros tempomat és a 9 sebességes váltó előnyeit, személyautókban se nagyon találkozik az ember ilyen jól összerakott rendszerrel. Olyan finoman fékezgetett, gyorsított ki, hogy alig kellett a pedálokhoz érni. A kocsiban volt oldalszél-védelem, de sajnos pont szélcsendes időt fogtunk ki, így nem tudjuk, mennyire hatásos.
A Sprinter 314 nettó alapára most épp 6,4 millió. Ezt sikerült odáig extrázni, hogy a tesztautó 9,9 millióba kerül (plusz áfa). Kellemes újdonság, hogy a Mercedes már a haszonjárművekhez is ad vezetéstechnikai tréninget, ami benne van a vételárban.
3,5 t ösztömeg, FWD, alacsony, közepes hossz, 130-140 LE motor, alapfelszereltség | MB Sprinter | Ford Transit | VW Crafter |
Ár (nettó) | 6 399 000 Ft | 7 700 000 Ft | 7 558 000 Ft |
Ár (bruttó) | 8 126 730 Ft | 9 779 000 Ft | 9 598 660 Ft |
Raktér méretek | |||
térfogat (m3) | 9,5 | 10 | 9,9 |
Hossz (mm) | 3272 | 3044 | 3201 |
teljes szélesség (mm) | 1787 | 1784 | 1832 |
szélesség a kerékdoboknál (mm) | 1412 | 1392 | 1380 |
magasság (mm) | 1789 | 1886 | 1726 |
teherbírás (kg) | 1445 | 1420 | 1469 |
rakodási magasság (mm) | 569 | 614 | 570 |
Külső méretek | |||
Hossz (mm) | 5932 | 5531 | 5986 |
magasság (mm) | 2365 | 2426 | 2355 |
szélesség (mm, tükrökkel) | 2175 | 2474 | 2427 |
tengelytáv (mm) | 3924 | 3300 | 3640 |
hátsó túlnyúlás (mm) | 996 | 1208 | 1346 |