Felületes cikk egy budapesti buszról
Teszt: Ikarus 435
Hányan ismerik azt a busztípust, melyen reggelente oly sokan igyekeznek munkába? Milyen is a 18 méteres kígyó, mely halált megvető bátorsággal és sebességgel cikázik a túlzsúfolt belvárosban?
|
Az első fecskék után, 1994-ben a 435-ösök egész áradata lepte el a fővárost, mivel közel 170 darab beszerzése mellett döntött az önkormányzat, darabonként 24 millió forintos áron. Néhány kivételtől eltekintve az összeset a DAF-tól származó, közel 12 ezer köbcentis motorral szerelték, melyhez egy ZF gyártmányú, 4 sebességes automataváltó kapcsolódik, beépített hidraulikus retarderrel.
Az új hajtási konstrukció új vezetési technikát követelt a pilótáktól is. A 280-asnál az utánfutó még a szó szoros értelmében utánfutott. Kanyarban egy rudazat fordított némiképp a hátsó kerekeken - az ív külseje felé -, így téve ezt a típust minden autós rémévé! Csúszós úton kanyar sem kellett ahhoz, hogy előzésbe kezdjen az utánfutó. Elég volt hozzá, hogy a fékpedál érintésekor a hátsó fékszerkezetekbe épített szelep a fékpofákra engedett 0,8 bar-t. Ha még az út is lejtett valamerre, már meg is volt a baj.
A 284-esben és 435-ösben lévő, mereven rögzített, dupla kerekes C tengely a meghajtottság miatt már nem okoz ilyen jellegű problémát. Motorfékkel vagy retarderrel való lassításkor a busz mindenképp vontatott marad. Az oldalirányú megcsúszás veszélyét csökkenti a hátsó kerekekre nehezedő, maximálisan 11 tonna tengelyterhelés is. A vezető azért itt sem lehet teljesen nyugodt a csukló felől. Ami lassításkor és nagyívű kanyarokban előny, az gyorsításkor és szűk íven már komoly odafigyelést igényel.
A toló jellegű elrendezés miatt a motor a csuklón keresztül adja át erejét az egész szerkezetre, ahol két nagy méretű hidraulika hivatott meggátolni a nem kívánt becsuklást. Az ezeket vezérlő becsuklásgátló szelep vagy a hozzá csatlakozó csövek eltömődése az olaj lassabb áramlását eredményezi, emiatt lendületesebb kanyar után előfordulhat, hogy a busz már egyenesen halad, de első és hátsó része egymáshoz képest még mindig szöget zár be. Ennek veszélyessége akkor mutatkozik meg, ha figyelembe vesszük, hogy a ma útjainkon közlekedő Ikarus buszok szélessége éppen a közutakon megengedett felső érték, azaz 2,5 méter.