Megszépülve, ugyanúgy
Egy hernyó. Egy szép zöld hernyó, ez jutott először az eszembe, amikor megláttam az új Kia K2500 bemutatójára szóló meghívót. Kedves, barátságos tekintet, vidám zöld szín és egyéb újdonságok csalogattak a normafai sajtótájékoztatóra.
A Kia 1997 márciusában bemutatott K-sorozata - a 2000 decemberi frissítés ellenére - mára megfáradt egy kicsit. A modernebb (és talán európaibb) ízlésvilágot követve ezért most tisztességes átalakuláson ment át. A megújulás a motoron kívül szinte minden elemet érintett, bár az alapkoncepció változatlan maradt: alacsony platós, jó teherbírású, a körülményekhez képes kényelmes igavonó, kívül-belül szebb megjelenéssel.
Az egyik legszembeötlőbb változás a szögletes élek megszelídülése, a lágyabb, személyautós vonalak hangsúlyozása. Az ívesebb szélvédő dőlésszöge meredekebb lett, így a szélzaj és a légellenállási tényező is csökkent. Oldalról az A-oszlop íve több helyen is visszaköszön a haszongépjárművekhez és a funkcióhoz mérten meglepően jól sikerült formatervben. Érdekes, hogy még a plató oldalfalain is megjelennek ezek az ívek, a kerek hátsó lámpák pedig egyenesen piros pontot érdemelnek. A régi hasábkilincsek is íves formájú, jól kezelhető darabok lettek. Az új K sorozat minden porcikájában ellentéte az előd szigorú szögletességének.
A Picanto színkavalkádján vérszemet kapva a tervezők úgy gondolták, a haszongépjárműparknak is elkél egy kis színfrissítés, az unalmas fehér mellett az új K2500-at szavannabézs, világoszöld és tengerkék színekben is választhatjuk. A gagyi műanyag kárpitnak is annyi, igaz, hogy még csak szürkében, de választhatunk a szövet és a műbőr ülés- és ajtókárpitok közül.
A KIA "Élvezze a vezetést!" szlogennel és a vezető kényelmét is előtérbe helyező kampánnyal támad a még nem elkötelezett, bizonytalan haszongépjármű-vásárlókra. Az elv támadhatatlan, a kivitelezés már nem annyira. Kétségtelen, hogy a külső kellemes vonalvezetése belül is folytatódik. A kezelőszervek és a műszerek szépek, jól használhatóak. Az anyagok minőségével sincs gond, ez a belső egy személyautóban is megállná a helyét.
A gondok akkor jönnek elő, ha egy kicsit jobban odafigyelünk a méretekre. Annak ellenére, hogy a fejmagasságot 17 mm-rel, a lábteret 14 mm-rel, a háttámla dőlésszögét - szinte hihetetlen - 4 fokkal növelték, a belső meglepetéseket okozhat a termetes sofőrnek. Egy kolléga bemutatta, hogy neki a kuplung felengedése szinte lehetetlen lenne, ugyanis a teljes felengedés előtt a térde beleütközött a kormányba. Mivel egy métert sem mehettünk a gépekkel, két perc kormány mögötti üldögélés után nem tudom, mennyit ér az átalakított ülés, a Kia - eddigi legszebb - párnázott, 15 fokban dönthető szervokormánya és a többi kényelmi extra. Úgy tűnt, nekem nem lesz gondom a kuplung felengedésével.
A műszerfalon most már fordulatszámmérő is van, a tipográfia is szép, arányos. Műszertervezésből sok konkurensnek, köztük a Nissannak - és főleg a PickUpnak - lenne mit tanulnia. A fűtés kezelőszerveinek vertikális elrendezése megint piros pontot érdemel. A kapcsolók szépen formatetvezettek, nem más-más típusokból vadászott alkatrészek.
Alapfelszerelés a villanyos ablak, ráadásul olyat tud, amit komoly autók is megirigyelhetnének. A gyújtás levétele után még harminc másodpercig működnek. Tehát, ha elfelejtettük zárni az ablakot, nem kell megint visszarakni a kulcsot és gyújtást adni, azonnal korrigálhatjuk a hibát. Én rendszeresen csinálom ezt, úgyhogy nagy örömmel fogadtam ezt az egyszerű, de igen hasznos extrát.