Megszépülve, ugyanúgy

2005.01.19. 11:27

Egy hernyó. Egy szép zöld hernyó, ez jutott először az eszembe, amikor megláttam az új Kia K2500 bemutatójára szóló meghívót. Kedves, barátságos tekintet, vidám zöld szín és egyéb újdonságok csalogattak a normafai sajtótájékoztatóra.

csik.jpg

A Kia 1997 márciusában bemutatott K-sorozata - a 2000 decemberi frissítés ellenére - mára megfáradt egy kicsit. A modernebb (és talán európaibb) ízlésvilágot követve ezért most tisztességes átalakuláson ment át. A megújulás a motoron kívül szinte minden elemet érintett, bár az alapkoncepció változatlan maradt: alacsony platós, jó teherbírású, a körülményekhez képes kényelmes igavonó, kívül-belül szebb megjelenéssel.

Az egyik legszembeötlőbb változás a szögletes élek megszelídülése, a lágyabb, személyautós vonalak hangsúlyozása. Az ívesebb szélvédő dőlésszöge meredekebb lett, így a szélzaj és a légellenállási tényező is csökkent. Oldalról az A-oszlop íve több helyen is visszaköszön a haszongépjárművekhez és a funkcióhoz mérten meglepően jól sikerült formatervben. Érdekes, hogy még a plató oldalfalain is megjelennek ezek az ívek, a kerek hátsó lámpák pedig egyenesen piros pontot érdemelnek. A régi hasábkilincsek is íves formájú, jól kezelhető darabok lettek. Az új K sorozat minden porcikájában ellentéte az előd szigorú szögletességének.

A Picanto színkavalkádján vérszemet kapva a tervezők úgy gondolták, a haszongépjárműparknak is elkél egy kis színfrissítés, az unalmas fehér mellett az új K2500-at szavannabézs, világoszöld és tengerkék színekben is választhatjuk. A gagyi műanyag kárpitnak is annyi, igaz, hogy még csak szürkében, de választhatunk a szövet és a műbőr ülés- és ajtókárpitok közül.

A KIA "Élvezze a vezetést!" szlogennel és a vezető kényelmét is előtérbe helyező kampánnyal támad a még nem elkötelezett, bizonytalan haszongépjármű-vásárlókra. Az elv támadhatatlan, a kivitelezés már nem annyira. Kétségtelen, hogy a külső kellemes vonalvezetése belül is folytatódik. A kezelőszervek és a műszerek szépek, jól használhatóak. Az anyagok minőségével sincs gond, ez a belső egy személyautóban is megállná a helyét.

A gondok akkor jönnek elő, ha egy kicsit jobban odafigyelünk a méretekre. Annak ellenére, hogy a fejmagasságot 17 mm-rel, a lábteret 14 mm-rel, a háttámla dőlésszögét - szinte hihetetlen - 4 fokkal növelték, a belső meglepetéseket okozhat a termetes sofőrnek. Egy kolléga bemutatta, hogy neki a kuplung felengedése szinte lehetetlen lenne, ugyanis a teljes felengedés előtt a térde beleütközött a kormányba. Mivel egy métert sem mehettünk a gépekkel, két perc kormány mögötti üldögélés után nem tudom, mennyit ér az átalakított ülés, a Kia - eddigi legszebb - párnázott, 15 fokban dönthető szervokormánya és a többi kényelmi extra. Úgy tűnt, nekem nem lesz gondom a kuplung felengedésével.

A műszerfalon most már fordulatszámmérő is van, a tipográfia is szép, arányos. Műszertervezésből sok konkurensnek, köztük a Nissannak - és főleg a PickUpnak - lenne mit tanulnia. A fűtés kezelőszerveinek vertikális elrendezése megint piros pontot érdemel. A kapcsolók szépen formatetvezettek, nem más-más típusokból vadászott alkatrészek.

Alapfelszerelés a villanyos ablak, ráadásul olyat tud, amit komoly autók is megirigyelhetnének. A gyújtás levétele után még harminc másodpercig működnek. Tehát, ha elfelejtettük zárni az ablakot, nem kell megint visszarakni a kulcsot és gyújtást adni, azonnal korrigálhatjuk a hibát. Én rendszeresen csinálom ezt, úgyhogy nagy örömmel fogadtam ezt az egyszerű, de igen hasznos extrát.