2004.06.14. 16:38

És gyanúm beigazolódott, valóban a váltó az, ami egy értékei alapján nem túl hivalkodó motorból igazi erőgépet varázsol. A rövid váltóutak és a gyors váltásokat is lehetővé tévő, könnyen járó szerkezet az alacsony fordulaton ébredő magas nyomatékú motorral fejedelmi párost alkot. Így a 139 km/h-ban meghatározott gyári végsebesség a gyorsítás teljes ideje alatt változatlan dinamikával érhető el, sőt - megkockáztatom - szárnyalható túl. Természetesen csak elvileg, mivel mint már annyiszor, most is leszögezem, hogy egy ilyen járművel 80 km/h-nál gyorsabban sehol sem közlekedhetünk. Sajnos.

Mivel autópályán 80-nal inkább minket előznek, jó szolgálatot tesz az egyszerűsített funkciókkal ellátott tempomat. A bekapcsoló és a sebességrögzítő gombbal csupán azt tehetjük meg, amire a nevük is utal, de már ezzel is jóval többet nyújt a Master, mint némely más dobozos. A nagyon jól használható, egyszerű szerkezet minden fuvarozó álma lesz, ha csak egyszer is kipróbálta vele a Budapest-Pécs-Budapest utat. Sajnos közel sem ilyen jól használható a lámpamagasság-állító, amit a látótéren kívül, a vezető bal térdénél helyeztek el, ráadásul éjszakai megvilágítást sem kapott. Pedig ha jól belegondolunk, ez az egyetlen olyan szerkezet, amit csak és kizárólag sötétben használunk.

Ezzel véget is ért a kellemetlen meglepetések sora, mivel a rengeteg tárolórekeszre, üvegtartóra, menetlevéltartóra és iratcsipeszre egy rossz szót nem szólhatok. Mind a fél-, mind a kétliteres palacknak külön helyet találhatunk, hogy amennyiben egy meleg nyári napon a légkondicionáló által - a dönthető, forgatható légbefúvokon - bejuttatott hűvös levegő ellenére is kitikkadnánk, kézközelben találhassunk minden eszközt folyadékháztartásunk stabilizálására. Ha gyomrunk is szükséget szenved, a majdnem vízszintes kormányt pillanatokon belül étkezőasztallá változtathatjuk. Utasaink a kesztyűtartó fölötti gumiborítású felületről falatozhatnak kényelmesen, míg a magukkal hozott dobozt az ülésük alatti rácsra tehetik, ahonnan biztosan nem indul útnak egy-egy élesebb kanyarban.

Nem tudom, észrevették-e, hogy utasokról beszélek? Most végre nem kell kétszemélyesnek neveznem egy háromüléses kisáruszállítót. A hely ugyanis kellően nagy, a váltó sincs útban, a hárompontos biztonsági öv és a kapaszkodó is biztosított. Csak fogas nem jár a középen ülőnek, de legalább mindkét oldalon találhatunk egyet-egyet, ami szintén nem minden gyártónál természetes. A harmadik utas kényeztetése nem cél nélküli, rá is nagy szükség lehet, amikor az óriási raktér kézzel történő be- és kipakolására kerül sor.

A leghosszabb, magasított változatban öt szabványos raklap is elfér a 13,9 m 3-es raktérben. Ezeket oldalról csak gyakorlott, hátulról viszont akár kezdő targoncások is könnyedén berakhatják a Masterbe. Vigyázni csak a lemez elválsztófalról az oldalsó nyílásba lógó üvegrészre kell, aminek kialakítására az ülések állíthatósága miatt volt szükség. Gyanús helyen, a raktér oldalfalán kapott helyet a pótkerék is, de szerencsére nem lóg beljebb a kerékjárati ívnél, így hátulról pakolva ami alul elfér, annak felül sem lesz útban semmi. A padlót teljesen sík felület és a rögzítőfülek hiánya jellemzi, így csak a merevítőkön elhelyezett lyukakat használhatjuk a hevederek rögzítésére. Ezek funkcionalitásukban hasonlóan megfelelnek, és remélhetőleg maximális, 1600 kg-os terhelésnél is állják majd a próbát egy-egy élesebb kanyarban vagy fékezésnél.

Renault Master dCi 120

A Master majd' hatméteres hosszával kevésbé a belvárosi vásárolgatásra, inkább a környéki nagyáruházakban megejtett beszerzőkörutak végrehajtására ideális. A nap végén aztán kiváló dinamikával, kanyarstabilitással, valamint az ABS-szel és elektronikus fékaszisztenssel kiegészített fékeknek köszönhetően vehemens gyorsításokat és megnyugtató lassulásokat produkálva kísér haza minket az óriási doboz. Ha túl későn értünk haza, akár a raktérben is kényelmesen elalhatunk. Hely van bőven.

 
  Műszaki adatok
 
   
  Renault Master dCi 120  
  Motor 2.5 dCi
Lökettérfogat (cm 3) 2463
Furat x löket (mm) 89 x 99
Hengerek száma 4
Szelepek száma 16
Sűrítési viszony 18:1
Legnagyobb teljesítmény (kW (LE) / 1/min) 84 (115) / 3500
Legnagyobb nyomaték (Nm / 1/min) 290 / 1600
Befecskendezés Közös nyomócsöves
Feltöltés Változó geometriájú turbó
Csúcssebesség (km/h) 139
  Méretek
Menetkész tömeg (kg) 1949
Maximális össztömeg (kg) 3500
Járműszerelvény megengedett össztömege (kg) 5500
Vontatható tömeg fékezett utánfutóval (kg) 2000
Vontatható tömeg fékezetlen utánfutóval (kg) 750
Hossz (mm) 5899
Tengelytávolság (mm) 4078
Oldalajtó szélessége (mm) 1099
Benzintank űrtartalma (liter) 100
  Fogyasztás (l/100km)
Városi 10,7
Országúti 7,9
Vegyes használat 8,9
Teszt 9,7