Halkan reng a háj
Teszt: Mazda BT-50 TE - 2007
Ha eltalálod a fordulatot, csendben, konokul csörtet, mint valami gumiba ágyazott vaddisznó. A fedélzeten teljes a boldogság, csak nagy bukkanók után hallani jajveszékelést. És akkor? Nagy, olcsó, sokat tud.
Fehéren villog a lámpa, gázelvétel nélkül lendülsz a vasúti átjárónak. Pickupban ülsz, tehát beugrik az ősi védekezőreflex. Becsukod a szemed, összegörnyedsz, lábad elemeled a pedálokról, kezeddel befogod a füledet. Feleslegesen. A szokásos mennydörgésszerű kárpitzörgés, a különféle rezgésszámú és erejű ütések elmaradnak. Mert ez nem átlagos pickup. Ez egy Mazda BT-50, teli NVH-val.
Feleslegesen pánikoltál, ezért elszégyelled magad, és sietve hátradőlsz a B2500-as elődhöz képest sokkal vastagabb tömésű, jobb oldaltartású ülésben. Ekkor jön a bosszú - "ZANGG!" - kapod a csigolyaroppantó lórúgást hátulról. A BT-50 eleje annyira személyautósan rugózik, a belseje olyannyira családiautós, hogy olykor teljesen elfelejted a nehéz, merev hátsó hidat. Az viszont a gödör ütésétől gellert kapva nagyjából fél-egy másodpercig gyűjti még az erőt, hogy kiadja a mérgét, dühe pedig a már említett ütésben kulminálódik. Az összes utas testzsírindex-mérés nélkül is azonnal rájön, van-e rajta felesleg.
A merev híd, meg a laprugó, amire támaszkodik, afféle pickupos védjegy, szimbóluma az elpusztíthatatlanságnak, mindentkibírásnak. Ilyen autókkal Pakisztánban több tonna perzsaszőnyeget elcipelnek, Kambodzsában húsz fölötti társaságot visznek a platón (mi konkrétan 23-an ültünk egy szakadt Mitsubishi L200 hátulján), Thaiföldön pedig négyemeletes, csővázas kapszulaszállókká építik át őket, rajtuk háromgenerációs családok az összes állatukkal. Ilyenre pedig nem jó a ferdén megvezetett háromszöglengőkar, a multilink meg pláne.
Merev híd nélkül ugyanúgy nem pickup a pickup, ahogy áll híján Schwarzenegger sem Schwarzenegger. A tönkretehetetlen hátsó futómű miatt pakolhatsz rá, amit bírsz, ha meg igazi komfortra vágysz, vegyél SUV-ot. De el kell ismerni, a kategória határain belül a mazdások azért megtettek minden tőlük telhetőt, hogy a BT-50 kényelmes legyen.
A belső tere például a legcsekélyebb mértékben sem teherautós. Olyan inkább, mint egy tíz évvel ezelőtti 323-asé, amelyet feldobtak némi 21. századi designnal. Szép, vékony illesztések, ezüstös festésű dekorbetétek (majd jól lekopnak), krómozott műanyagkilincsek, párzóamőba-árnyékolós műszerek, sok-sok szövetburkolat. Zörej meg nulla. De még az ajtók is egész jól csukódnak. Mondom, személyautós.
Meg hely is van benne bőven. Nekem kifejezetten jó volt az ülés, bár például Karinak, aki visszavitte, abszolút kényelmetlen - nem uniszex szabás ezek szerint. Hátul sem az a régi, térdet átkulcsolós, gubbasztós póz a kötelező. Ott is van tér a lábaknak, a háttámlát pedig a korábbi 20-ról 23 fokig döntötték, és ez úgy tűnik, egyelőre elég az utaselégedettséghez. Az apró ajtón át beszállni nem annyira nehéz, mint amilyennek tűnik, kijutáskor viszont a térdek elakadnak, aki figyelmetlen, kificamodott lábbal, arccal előre landol a flaszteren.
Kartámasz is jut hátra, az elöl ülőknek pedig van két első és két oldalsó légzsákuk, olvasólámpájuk, klímaberendezésük, az anyós meg egy műszerfalból kihúzható, 10 kilogramm teherbírású tálcára pakolhatja műfogsorát, hamisgyöngy nyakékét, SZTK-szemüvegét. A kormány is fel-le állítható, a motor alapjárata pedig megemelhető egy gombbal. Nyilván, hogy álló helyzetben is keringesse a vizet, tehát télen tudjon fűteni. Van egy kétrészes, fedeles középső tároló, összesen négy pohártartó, két műszerfali rekesz, valamint két szivargyújtóaljzat is - kell még valami?
Mondjuk egy szellőzőrendszer nem ártott volna. Félreértés ne essék, minden gomb, rostély a helyén van: hőmérséklet, fújási irány, ventilátor, AC, RECIRC kipipálva. Látszatra teljes a klímaberendezés. Csak nem működik. Felhúzott ablakokkal, öt-tíz perc után azt veszed észre, mintha kicsit állott lenne a levegő. Két kattanás a ventilátoron, aztán vársz. Kicsit később fullasztóvá válik, ennél a pontnál vész össze vezető és mitfárer, hogy hova csavarják. Megsúgom: sehova. Egyszerűen nem jön be levegő. Rostélyok elé tett kézzel érezni ugyan a fuvallatot, de a szájak táján már csak a tüdőt többször megjárt szén-dioxid kering. Nem marad más hátra, akár eszkimókat látsz odakint, akár a Katrina tombol, le kell eresztened legalább az egyik ablakot.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
