Egészen eddig elkerültük egymást. Volt egy bemutató, aztán valahogy elsikkadt a tesztautó kérdése. Később időnként voltak hírek. Sógorom szülei rendeltek egy Riót, merthogy a langaléta apuka milyen jól elfér benne. Egy más lapnál dolgozó kolléga vásárolt egy Ceratót, és nagyon dicsérte a másfél literes dízelt. Összetalálkoztunk, és megtapasztalhattam, milyen a Rio és a céerdéí együtt.
Időnként azon kapom magam, hogy egy meglévő és egy érkezőfélben lévő gyermeket, valamint egy apró Twingót és egy öreg, kétajtós BMW-t számláló család fejeként vágyat érzek valami jól pakolható, takarékos, viszonylag olcsó és nagyon megbízható új autó iránt. Bűnös vágy ez, próbálom is leküzdeni, és égetően aktuális családi autóvásárlásunk során gyakran igazi autóbuzihoz méltó kereséseket futtatok a Használtautón, de újra és újra visszatér a részletre vett fingszűz ülés, az ötliteres fogyasztás és a több év garancia kísértése.
Volt már egy monstre összehasonlításunk kisfaros-témában, még emlékszem sok mindenre. Albeából nincs dízel. A Thalia hátuljától borzongok. Az Aveo szintén csak benzines lehet, ráadásul másfél csillagos a töréstesztje. A Daciának minden erényét elismerem, de egyrészt nagyon puritán, másrészt ha félig behunyom a szemem, mind a mai napig a KGST kísértetét látom szivárogni az embléma alól. A Honda City úri, benzines, de takarékos, viszont elég drága. Vajon mi a helyzet a dízel Rióval?
Már a vele töltött első percekben nyilvánvalóvá vált: ebből nemigen lesz ásó-kapa-nagyharang. Lelövöm előre a poént: a Rio CRDI helyes, de élvezhetetlen, unalmas és instabil autó a piac egyik, ha nem a legjobb motorjával. No, de kezdjük az elején, pontosabban a külsején.
Kifejezetten csinos. Frontja harmóniáját nem töri meg semmilyen divatirányzat, harcsaszáj, cicaszem. Ami szembenéz velünk, nem öncélú, tudatos márkaimázs, csupán egy kedves, minden agressziótól mentes mackóarc. Szép a hátsó tetőoszlop íve, és ötletes, ahogy az ajtók középvonalán az oldalvédő műanyagcsík szépen vastagszik hátrafelé. A hátsó lámpák is kifejezetten szépek, az is elegáns, ahogy a csomagtérfedél a lökhárítóba harap.
Oldalról nézve az tűnik fel, mintha a koreai tervezők kifejezetten vigyáztak volna, nehogy farnehézre, látványosan puttonyosra sikerüljön a sziluett, inkább picit hangyászszerű a profil. A motorháztető sokkal-sokkal hosszabb, mint a csomagtér fedele. Így aztán a farosok mezőnyében a szatyorbefogadási listán eléggé hátul találjuk a négyajtós Riót: 400 liter.
A hangyászok
Állatok országa, gerincesek törzse, emlősök osztálya (eddig akár mi is lehetnénk), vendégízületesek rendje, hangyászfélék alrendje. Innen lefelé még két családot találunk. A Cyclopedidae meglehetősen néptelen, mert ide csak a törpehangyász tartozik. A Myrmecophagidae három fajt számlál, a sörényes, a dolmányos és a mexikói dolmányos hangyászt. Mind amerikaiak, Mexikótól Argentína északi részéig pusztítják hosszú, ragadós nyelvükkel a hangyákat és termeszeket.
A belseje is jól néz ki, játékos vonalakat kárpitoztak az ülésekbe, textilbetét került az ajtókra is, divatos a szimmetrikus műszerfal, pofás a kormány, szépen megtervezettek a gombok. Vicces a műszeregység: négyórás, de nem úgy. Hanem úgy, hogy a két nagy számlap jobb aljába illesztették a két kicsit, aranyos. Az is látványos, tudatos formai játék, ahogy a ködlámpa kör alakú kapcsolótömbje rímel a klíma kijelzőjére. És ahogy egymásnak felelget a plasztikkártyatartó nyílás két oldalán a vészvillogó és a hátsó ablak fűtésének kapcsolója. Aki nem akarja megtörni a harmóniát azzal, hogy a kártyatartóba kártyát dug, a napellenzők hátoldalán is talál-egy-egy kártyatartót; ha így haladunk, a Rio valamelyik következő generációjában a magyar, majd a francia kártya összes lapjának lesz egy-egy külön hely.
Kellemes látványt nyújt, jó fogású a patentos szoknyájú, felhúzógyűrűs váltókar is. Tetszett, hogy bár a belső kilincsek mellett ott volt a távol-keleti eredetű autókban megszokott billentyűs zár, nem ezeket kell böködni, ha magunkra akarjuk zárni az autót, hanem van egy kis nyitó-záró gomb is a vezetőoldali könyöklőn. Szintén igényes, a kategóriában szokatlanul fényűző megoldás a dupla tetővilágítás.
Tárolórekesz, italtartó is akad dögivel, az ajtóban térképzsebek, a középkonzolon apró lukak a miegymásoknak, a nem gyári rádió alatt egy DIN-es hely a cédéknek vagy erősítőnek. És még el is lehet férni benne, 181 centivel, majd' mázsányi súllyal elöl egész jól, és még hátul is rendesen. A gyerekülés hátra gond nélkül befér.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
