Nem vagyok hülye: vettem!

2006.05.12. 08:11

Adatlap Dacia Logan Laureate Arctic - 2006

  • 1461 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 68 LE @ 4000 rpm
  • 160 Nm @ 1700 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    15.0 másodperc
  • Végsebesség:
    158 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    5.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.1 l/100km

Emlékszik még a Zaporozsec-matricára? "Nem vagyok hülye, nyertem!" A dízel Loganra én kicsit átjavítva ragasztanék: "nem vagyok hülye: vettem!" Nemhogy megéri a 2,5 milliót, egyenesen az évtized üzlete. Például mert 5,2 litert kért száz kilométerre.

Mi, alsó-középosztálybeliek, nehezen maradunk józanok, ha a fogyasztásról van szó. Csábítanak a hazug reklámok, elhisszük, hogy minket szólítanak meg vele. Hitelre vásárolunk, aztán ha kicsit romlik a helyzet, jön a kétségbeesés, szorongás, majd az infarktus. Pedig drága és alig jobb portéka helyett vehetnénk olcsót, és akkor nemcsak befizetők lennénk a társadalombiztosítási kasszába.

Szíves engedelmével, abban a sorrendben kalauzolom a dízel Dacia körül, ahogy magam apránként felfedeztem.

Kedvtelve gusztálni sose' fogjuk - a Logan kívülről

Daciánk megpillantásakor észlelhető első ijedelem hamar elmúlik, főleg ha nem hátulról közelítjük meg. Onnan egyszerűen drabális, mint egy szumóbirkózó. Oldalról a hatalmas ajtók alapján egyterűt sejtenénk, de a puttony ritka vendég azokon. Elölről végképp semmi kivetnivalót nem találni rajta; ma is legalább fél tucat kísértetiesen hasonlót láttam; igaz, egyikre sem emlékszem konkrétan. Mindenesetre vannak sokkal randább autók a piacon.

Igen furán áll a szép szögletes doboz a négy kerekén. Mintha pót-légrugók vennék le a terhet az eredeti spirálokról, elöl-hátul egyaránt. Tesztautónk szöcske-formájához hozzájárul a nevetséges virsli-abroncs: 165/80-R14! Nem hittem a szememnek, de a katalógus is megerősítette érzékszervi észlelésem. Biztosan maradt a Barum raktáraiban pár tízezer darab, amikor a farmotoros százötös gyártását befejezték. Röpke 15 év, és újra készül olyan autó, amire pont jó.

Szép drappmetál fényezése sokat jelent - többet, mint amit a szó kifejez. Igaz, plusz 80 ezerért jár, viszont ebből derül ki a társadalom számára, hogy takarékosak vagyunk, de nem ágrólszakadtak. Édesanyám, akit szerény nyugdíjához mérhetően kispolákra akartam rábeszélni, azt kategorikusan visszautasította, ezt viszont dicsérte. Legnagyobb elismerése jeléül még az árát is megkérdezte (a láthatóan drága autók nem érdeklik - ez viszont szóba jöhetne, ugye). Más nem jut eszembe járgányunk külsejéről, esetleg a hetykén felfelé meredő visszapillantókat érdemes említeni. Mint a mócok* kackiás bajsza.

*Román néprajzi adalék - mócok

avagy havasi románok: az Erdélyi-érchegységben és Erdély egyéb havasi területein élő román népcsoport. A legmostohább hegyvidékeken élnek, ahol földművelésre nem nagyon van lehetőség. Állattartásból, és főképp fakitermelésből, faedények készítéséből élnek. Kalotaszegen járva érdemes esetleg Mócföld felé kanyarodni. A Bihari-hegység Erdély legcsapadékosabb része, így bővizű vízeséseket, föld alatti folyókat (Pádisi-karsztvidék), illetve egy 3000 éves jégbarlangot talál a kíváncsi turista.

Magyarul errefelé egy szót sem beszélnek. Franciával, netán olasszal viszont nyugodtan próbálkozhat, biztosan megértik egymást. 100-150 éve még igen békétlen népnek ismerték őket a völgyekben élő magyarok; mostanra határozottan megszelídültek. Pár éve a havasrekettyei vízeséshez igyekeztem motorral (én balga; ahhoz is Dacia kellett volna), az útelágazásnál tüstént négyen-öten futottak oda, hogy barátságosan elmutogassák a járást. Itt bányászták a középkori Magyarország aranyát-ezüstjét, de jutott belőle szerte Európába is. Kincskeresők most is vannak: itt találjuk a hírhedt Verespatakot is.

Mai módi, kopogós plasztikba csomagolva - a Logan beltere

Nagy ajtó, nagy légellenállással - ez az első észrevétel, ha be akarunk hatolni a fülkébe. Aztán a két terjedelmes fotel elöl, kényelmes kanapé hátul. A magunkra húzott ajtó mély döndüléssel csukódik. Semmi wartburgos pléhhang. Minden kézre esik, noha a kormány csak tengelye körül mozdítható. A szék meghökkentően magas - arra gondoltam, hogy belekalkulálták a kiülést, de ötezer kilométer után semmi jele a szivacsban a süppedésnek.

Normál, 140 centi magas autók felett átlátni belőle. A műanyagok ránézésre megfelelők, mondhatni, divatosak. Csak hozzányúlni ne akarjunk. Betonkemények, tapintásuk a savanyú káposztás hordóké. A ritmushangszerekre fogékonyak örömmel fedezik fel, milyen széles hangskálát építettek az ajtókba, műszerfalra, kormányra. Megszólaltathatók, de maguktól csendben vannak. Zörgés, nyikorgás sehol, semmikor nem hallható.

Az oldalról ajánljuk

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

4 órája
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22