Emlékszik még a Zaporozsec-matricára? "Nem vagyok hülye, nyertem!" A dízel Loganra én kicsit átjavítva ragasztanék: "nem vagyok hülye: vettem!" Nemhogy megéri a 2,5 milliót, egyenesen az évtized üzlete. Például mert 5,2 litert kért száz kilométerre.
Mi, alsó-középosztálybeliek, nehezen maradunk józanok, ha a fogyasztásról van szó. Csábítanak a hazug reklámok, elhisszük, hogy minket szólítanak meg vele. Hitelre vásárolunk, aztán ha kicsit romlik a helyzet, jön a kétségbeesés, szorongás, majd az infarktus. Pedig drága és alig jobb portéka helyett vehetnénk olcsót, és akkor nemcsak befizetők lennénk a társadalombiztosítási kasszába.
Szíves engedelmével, abban a sorrendben kalauzolom a dízel Dacia körül, ahogy magam apránként felfedeztem.
Kedvtelve gusztálni sose' fogjuk - a Logan kívülről
Daciánk megpillantásakor észlelhető első ijedelem hamar elmúlik, főleg ha nem hátulról közelítjük meg. Onnan egyszerűen drabális, mint egy szumóbirkózó. Oldalról a hatalmas ajtók alapján egyterűt sejtenénk, de a puttony ritka vendég azokon. Elölről végképp semmi kivetnivalót nem találni rajta; ma is legalább fél tucat kísértetiesen hasonlót láttam; igaz, egyikre sem emlékszem konkrétan. Mindenesetre vannak sokkal randább autók a piacon.
Igen furán áll a szép szögletes doboz a négy kerekén. Mintha pót-légrugók vennék le a terhet az eredeti spirálokról, elöl-hátul egyaránt. Tesztautónk szöcske-formájához hozzájárul a nevetséges virsli-abroncs: 165/80-R14! Nem hittem a szememnek, de a katalógus is megerősítette érzékszervi észlelésem. Biztosan maradt a Barum raktáraiban pár tízezer darab, amikor a farmotoros százötös gyártását befejezték. Röpke 15 év, és újra készül olyan autó, amire pont jó.
Szép drappmetál fényezése sokat jelent - többet, mint amit a szó kifejez. Igaz, plusz 80 ezerért jár, viszont ebből derül ki a társadalom számára, hogy takarékosak vagyunk, de nem ágrólszakadtak. Édesanyám, akit szerény nyugdíjához mérhetően kispolákra akartam rábeszélni, azt kategorikusan visszautasította, ezt viszont dicsérte. Legnagyobb elismerése jeléül még az árát is megkérdezte (a láthatóan drága autók nem érdeklik - ez viszont szóba jöhetne, ugye). Más nem jut eszembe járgányunk külsejéről, esetleg a hetykén felfelé meredő visszapillantókat érdemes említeni. Mint a mócok* kackiás bajsza.
*Román néprajzi adalék - mócok
avagy havasi románok: az Erdélyi-érchegységben és Erdély egyéb havasi területein élő román népcsoport. A legmostohább hegyvidékeken élnek, ahol földművelésre nem nagyon van lehetőség. Állattartásból, és főképp fakitermelésből, faedények készítéséből élnek. Kalotaszegen járva érdemes esetleg Mócföld felé kanyarodni. A Bihari-hegység Erdély legcsapadékosabb része, így bővizű vízeséseket, föld alatti folyókat (Pádisi-karsztvidék), illetve egy 3000 éves jégbarlangot talál a kíváncsi turista.Magyarul errefelé egy szót sem beszélnek. Franciával, netán olasszal viszont nyugodtan próbálkozhat, biztosan megértik egymást. 100-150 éve még igen békétlen népnek ismerték őket a völgyekben élő magyarok; mostanra határozottan megszelídültek. Pár éve a havasrekettyei vízeséshez igyekeztem motorral (én balga; ahhoz is Dacia kellett volna), az útelágazásnál tüstént négyen-öten futottak oda, hogy barátságosan elmutogassák a járást. Itt bányászták a középkori Magyarország aranyát-ezüstjét, de jutott belőle szerte Európába is. Kincskeresők most is vannak: itt találjuk a hírhedt Verespatakot is.
Mai módi, kopogós plasztikba csomagolva - a Logan beltere
Nagy ajtó, nagy légellenállással - ez az első észrevétel, ha be akarunk hatolni a fülkébe. Aztán a két terjedelmes fotel elöl, kényelmes kanapé hátul. A magunkra húzott ajtó mély döndüléssel csukódik. Semmi wartburgos pléhhang. Minden kézre esik, noha a kormány csak tengelye körül mozdítható. A szék meghökkentően magas - arra gondoltam, hogy belekalkulálták a kiülést, de ötezer kilométer után semmi jele a szivacsban a süppedésnek.
Normál, 140 centi magas autók felett átlátni belőle. A műanyagok ránézésre megfelelők, mondhatni, divatosak. Csak hozzányúlni ne akarjunk. Betonkemények, tapintásuk a savanyú káposztás hordóké. A ritmushangszerekre fogékonyak örömmel fedezik fel, milyen széles hangskálát építettek az ajtókba, műszerfalra, kormányra. Megszólaltathatók, de maguktól csendben vannak. Zörgés, nyikorgás sehol, semmikor nem hallható.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
