Az emberi agy Bermuda-háromszöge

Bemutató: Mazda3 − 2009

2009.04.06. 00:00

Pont egy ilyennél kezdene filozofálni az ember, hogy az Alfáknál például a forma pezsdíti fel a vért először, a vezetési élmény másodszor, a rettegés a lerohadástól pedig folyamatosan − nincs cikibb, mint valami menő autóval várni az út szélén a sárga angyalt. Gondolhatnánk, hogy az autónál ilyen nincs, ilyen izgalomra, hogy na, vajon lerohadunk-e, vagy legalább kifogy-e a benzin, szóval ilyesmire senki se vágyik, tudat alatt azonban legtöbbünk igen. Nem hiszi?

A heroinisták meg a velük foglalkozó orvosok se gondolták volna, de az autó- és a drogpiac is így működik. Hollandiában abszolút bejáratott modell, hogy a regisztrált hernyósok nem metadont kapnak, hanem igazi, tiszta, ellenőrzött minőségű, biztonságos heroint. Mindennap, ingyen, tiszta fecskendővel, rendezett, steril körülmények között lövik be magukat. A programot arra találták ki, hogy kevesebb függő haljon bele a szennyezett cuccba, aztán esetleg egyszer majd kitalálják, hogyan hozzák le a szerről, de addig se tör fel autókat, hogy hozzájusson az adagjához.

Az orvosok sem számítottak viszont arra, hogy kimutatható mennyiségű heroinista állt le a fogyasztásról, pusztán mert a függőség jelentős százalékát nem is maga a heroin jelentette. Hanem a megszerzésének izgalma, a pénz előteremtése akár bűncselekmény által, a lejmolás, az alkudozás az orgazdákkal, bujkálás valami dzsuvás lépcsőházban vagy a híd alatt, meg persze hogy az utazás végén lesz-e felébredés, vagy addig felgyújtják-e az embert unatkozó proli tinédzserek. Tehát az adrenalin. Ehhez képest egy barátságos, biztonságos orvosi rendelő egyszerűen érdektelen.

Effajta világ nekem a Mazda 3. Soha nem cuppantam rá egyetlen Mazda 3 tesztautóra, még az MPS-re sem, a 260 lovas 2,3-as turbómotorral. Egyszerűen olyan szinten nem érdekelt, hogy mindig lapítottam az értekezleten, ha Mazda3 tesztautót osztottunk, és inkább vittem a Hyundai Atost vagy bármilyen szart, csak érjenek környezeti ingerek. Komolyan: nem tudsz olyan rettenetet mondani, amit ilyenkor el ne vinnék, csak ne rám jusson a Mazda 3.

Persze, tök jó autó. Sok elemében közös a Focusszal, amit már önmagában is jó vezetni, a Mazdát pedig egy kicsit még jobb. Csak éppen nem érdekel. Hogy miért vagyok itt mégis, a Mazda 3 második generációjának lisszaboni bemutatóján? Mert legyünk már férfi: nem menekülhetünk a démonaink elől egy életen át. Érdekes azért, hogy elmesélem mindezt a repülőn az origós Nógrádi kollégának, akinek szintén van Mazda3-as élménye:
− Emlékszem, egyszer valósággal birkóznom kellett egy Mazda 3 tesztautóért. Nagyon érdekelt, meg tudtuk, hogy jó autó, de két nap elteltével, amikor elkezdtem volna megírni a tesztet, egyszerűen semmi nem jutott eszembe. Arra az egyre emlékeztem, hogy csőműszerek voltak benne. Borzalmas élmény volt.

Tegnap megnéztem a neten az új Mazda 3 képeit. Ez az új? Haha. Hát ez nagyszerű. Le vagyok nyűgözve. Szinte már porcosodik a répa. (Semmi, tök ugyanolyan, mint az előző.) A légellenállási együttható a szedánnál 0,28. Az új Mazda 3 304 órát töltött a szélcsatornában, ami egy ember kéthavi munkáját jelenti. Közben persze sokkal többet, mert egy amerikai, európai és japán tervezőkből álló csapat zárta magára a mijosi tesztlabor kapuját, hogy 34 nap után ezzel a formával jöjjön elő. Nem mondom, hogy nem hiszem el, mert − ahogy a sláger mondja − mindent elhiszek én, de kicsit, khm, sokallom.

A Mazda 3 minden idők legnagyobb számban eladott Mazdája, világszerte kétmillió, Európában 400 ezer fogyott − lehet, hogy épp ez a szörnyű érdektelenség a siker záloga. Alapvetően szeretem a Mazdákat, a 2-es a kategóriakedvencem, a CX7 kategóriáktól függetlenül a piac egyik legfinomabb autója, de már a Mazda 6 sem bír felizgatni, a 3-as meg végképp olyan, mintha Gyurcsok József halkan mormolt varázsigék kíséretében lassan mozgatna az orrnyergem előtt egy vékony aranyláncra függesztett jegygyűrűt. (Egy kolléga a tesztvezetés során egyenesen azt mondta, az ilyen autóknál jut eszébe, hogy talán hagyni kéne az egész autós újságírás szakmát a fenébe, és inkább nyitni egy trafikot.)

Na jó, vannak benne felszereltségi szintek (CE, TE, TX, TX Plus, mielőtt valaki elsorvadna az információhiánytól), légzsákok, például függönylégzsák, külön a hátsó ülésekhez is. Árulkodó jel, hogy az elektromos állítású vezetőülés memóriája három beállítást tárol, márpedig ilyenre szinte egyik családban sincs szükség: vagy apu, vagy anyu vezet. A Mazda 3-at tehát igényesebb flottaautónak (is) szánják.

Automata váltóból egyelőre csak egy hagyományos ötfokozatú jár a kétliteres benzineshez. Kézzel is lehet kapcsolni, vezettem is, nyilván tökéletes, de csak annyira emlékszem, hogy amikor egyesben kézi kapcsolásban hagytam és lepadlóztam, 20 másodpercig megy leszabályozáson üvöltve olyan 60-as tempó körül, mire feljebb vált. 2011-re lesz kész az új hajtáslánc, új automata váltóval, amiről Kenichiro Saruwatari, a Mazda 3 projekt helyettes vezetője csak annyit árul el, hogy nem DSG, de hogy akkor mi, sose tudjuk meg. Persze valószínűleg fokozatmentes automata, amit mostanában a Toyota is nagyon fejleszt.

Driving performance, ez a nagy különbség Kobayashi szan szerint a japán és európai (prémium) autók között. Illetve dlajving paaafooomanszaa és csendesség, utóbbi terén 6-13% javulást értek el a Mazda 3 első generációjához képest. Nem egy japánosan egzakt adat így első hatásra, hiszen valami vagy decibel, vagy szilvás gombóc, és akkor még érdekes lehet, mennyit faragtak a decibelből, és milyen frekvenciatartományban, és mennyit a szilvás gombócból. De vezetési élményre a Mazda 3 tényleg olyan, mint amiből az NVH (Noise-Vibration-Harshness) fürdővizével együtt kiöntötték a vezetési élmény-gyereket is.

Human-Machine Interface (HMI), Multi-Information Display (MID), ezek a gombok és képernyők, melyeket úgy terveztek, hogy a vezető minél kisebb szemmozgással tekinthesse át és kezelhesse az elektronikát: a navigációt, a holttérfigyelőt, a zenét meg az egyéb puttyogásokat. És ha már ehhez a különlegesen unalmas részterülethez érkeztünk, tekintsük át egy kicsit a Mazda 3-hoz kapcsolódó marketinget.

"Fenntartható zoom-zoom" és egyéb csemegék

"Az így kapott, izmos vállú megjelenés a Mazda ikonikus sportautóját, az RX-8-ast idézi, ugyanúgy, mint a CX-7 sportos szabadidő-autó, az új Mazda 2 és az új Mazda 6 modellek esetében."

"Soha nem volt még kényelmesebb a Mazda 3: a vezető ülésének szabályozásával maximális mértékben kihasználhatja a padlókonzolon, magasan elhelyezett könyöklőt."

"Eközben a többi utasnak nincs más dolga, mint hátradőlni és élvezni az utazást. A vadonatúj Mazda 3 alapüléseinek támlái az eddiginél nagyobb felületen érintkeznek a hát alsó felével, ami hosszabb utazások alkalmával is kényelmes üléshelyzetet szavatol." Azt hiszem, ez utóbbi mondat fejezi ki a legjobban a művészi nyelv rendkívül kifinomult eszközeivel, már-már József Attila-i megjelenítő erővel, hogyan érzek a Mazda 3-mal kapcsolatban. Hátradőlni, és élvezni az utazást, miközben a konkurensekben a padhoz láncolva szakadatlan eveznek a verítékben fürdő utasok.

/részletek a Mazda3 sajtóanyagából/

Ha már a marketingnél tartunk, érdemes áttekinteni a Mazda legutóbbi szlogenjeit. Az MX5-ös harmadik generációja kapcsán kezdték nyomni a Jinba ittai japán kifejezést, ami állítólag ló és lovasa összhangját jelentette. Aztán jött a Zoom-zoom, az MX-5-ösből minden Mazdába átszivárgó vezetési élmény. A Mazda2-vel 2007-ben elkezdődött dizájnáramlat óta dívik a "fenntartható zoom-zoom" , ami fantasztikus, dadaista szóvirágban foglalja össze, hogy ha lefaragunk a tömegből, javul a vezetési élmény, egyszersmind javulnak a környezetvédelmi paraméterek. A formanyelv pedig, ami a Nagare tanulmányautóból szivárgott le az utcai pórmodellekbe, a természet vonalainak, íveinek átvételét jelenti. Ahhoz képest, hogy a Mazda az utóbbi évtizedben kimagaslóan sok érdekes tanulmányautót mutatott be, több mint furcsa, hogy az új Mazda3 teljesen olyan, mint a régi.

Az oldalról ajánljuk

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53