Pénzért vett vélemény az új Mondeóról
Vártuk-vártuk, hogy megjöjjenek az új Mondeo tesztautók, de csak nem jöttek. Viszont egyre többet látni az utcán. Tudtuk, éreztük, hogy a nemzetközi bemutatóval felcsigázott olvasóink már remegve várják élményeinket a középkategória egyik legmeghatározóbb szereplőjének viselkedéséről magyar földön, és nem vártunk tovább.
A
Ford Solymár mindjárt két
autóval is kedveskedett nekünk, kaptunk egy benzines kombit és egy
dízel szedánt.
Jaj, hazudok, dehogy szedánt, hiszen akár elődje, az új Mondeo
is három karosszériaformával készül, azaz a két lépcsőshátú
közül az egyik valójában ötajtós. Ilyen volt a mienk is.
Már az első benyomás is egyértelműen Ford, az egész autó jellemző a Fordra. Ültem én öreg Fordban is, ott is így volt. Mennyivel jobb a fék, mint az enyémben, akurvaéletbe, pedig ott is gyári tárcsa, gyári betét, nem drága hozzá a gyári, minek vegyek maszekot? És mégis.
A dízel ötajtós TREND
Formailag - szerintem - rendben van. Joggal lehet kihalófélben lévő Lagunához hasonlítani, de határozottan modernebb, kívánatosabb, mint elődje. Ugyanakkor nem ment el a barokkos túlzás felé, mint a Passat, nem maradt olyan mértéktartóan semmilyen, mint a Vectra, és nem olyan aránytalanul egzotikus, mint a 407. Szóval nekem tetszik. Különösen a kis kopoltyú az oldalindexszel. Jó, nyilvánvalóan sportos BMW-kről lopták, és természetesen az égvilágon semmilyen műszaki funkciója nincs, de nagyon állat. A fényszórók viszont nem jöttek be: látszik, hogy nagyot akartak ütni velük, és sötét fényezés mellett talán ütnének is, de a világos tesztautókba csak szerényen beolvadtak.
(Kadarka ránéz a hátuljára.) Mintha Passat lenne! És mekkora nagy csomagtartója van! Hú de szép nagy csomi! Az ülés meg gondolom lehajtható, persze. És akkor még többet lehet berakni. Na ez, ezzel a hócipőm tele van. Ez az egy, ami nem tetszik benne. Ez a mankókerék, ez egy katasztrófa. Ha vidéken vagyok, és ezzel kapok egy defektet, nem jöhetek, csak nyolcvannal - bár talán százat is kibír, de akkor már instabillá válik az autó. Én az enyémben próbálkoztam, hogy teszek bele teljes kereket, de nem fér be, mert alatta van minden, emelő, kerékkulcs.
Belül sincs bajom a dizájnnal, friss, korszerű, mégis kellemesen konzervatív. Szerintem a Tervező jobban tudta, mit akar, mint a két nagy ellenfélnél, a fészliftelt aktuális Vectránál és a Passatnál. Nem akar többnek látszani, mint ami, ettől emberközeli. És irdatlan nagy. Szinte elvesztem benne, elöl-hátul-csomagtérben egyaránt.
Hát igen, ezt a rádiót meg kéne tanulni kezelni. Az enyémben is gyári van, szintén a hatezres, de valahogy máshogy néz ki. De nagyon meg vagyok elégedve vele, olyan tökéletes, hogy az nem igaz.
Csótánytól a Lagunáig
1993-ban senkit sem vert le a lábáról a Mondeo külseje, nem ezért lett '94-ben az Év Autója. A kilencvenes évek elején a középkategória szedánjai majdnem mind így néztek ki, a 626-os Mazdától a Renault Lagunáig. A minden élt elpusztító divat gömbölyített tepsifazonja, az érdektelen fenék és a bordó fényezés felülreprezentáltsága kötelező volt, a nem kifejezetten rétegmodellnek szánt Mondeo (még a neve is Világot jelent) sem menekülhetett.
1997-ben jobbra fordult a Mondeo sorsa, megkapta az Amerika Kapitány -maszkot és vele egy kis karaktert az arcára. Ráadásul ez a fazon jól mozdul a semmitmondó első generáció organikus hullámvonalaitól az 1996-ban Jack Telnacknek köszönhetően a Kára ráeresztett New Edge felé, de azt sohasem éri el. A szemöldökét összevonó, de jóságos szuperhős szeme sarkának hirtelen elvágott íve és a hátsó hólyaglámpák körvonalának illesztésbe fojtása annyit mutat a vagdalkozó vonalakra épülő új irányból, amit még mindenki ért és senki sem botránkozik meg. A köpködést így az 1998-ban bemutatott Focus kapta a szemei közé.
2000-ben újrarajzolták, a fényszórókat ráadásul New Edge módra, magyarul átkopizták a Focusét. De a hátsó lámpák jók lettek, az előző széria hólyagjait háromszögekké keményítették fel. A kompakt Focus mozgalmas felületei viszont a nagy testen sokkal laposabbak, elhomályosodnak, de a célnak végülis megfelel a kasztni.
A facelift egy könnyű karácsonyfadíszítés volt, egy kis króm és csicsás hátsó lámpák segítségével.
Ezek után egy kicsit azért vártam az új Mondeót. Amikor
megláttam
Daniel Craiggel , nem is
esett le , csak hogy ez nem a megszokott James Bond-jármű,
mi ez?
A középkategóriás szedánok külsején többet dolgoznak a
marketingesek, mint a formatervezők, de az már túlzás, hogy a
159-es Alfát leszámítva egyik unalmasabb, mint a másik. Viszont
egy Avensisszel szemben még a Mondeónak is könnyű rajzversenyt
nyerni. Amikor szembejött az utcán az első új Mondeó,
azért fordultam utána, mert de fura ez a Laguna. És
tényleg fura, legalábbis a vízszintesen elnyújtott, megbicsakló
felső élű fényszórók eltérnek a kategória trapézgyömöszölő és
-cicásító berögződéseitől. Innen nincs is tovább, középen egy
szép, fejlett szedánbunker, a hátsó lámpákban pedig mintha
továbbélne az előző generációk háromszöge, de ezt már csak a
rám is jellemző pozitivista hozzáállás mondatja.
Péter Anna
Csupán három apró, idegesítő hülyeség és egy máig megválaszolatlan rejtély rontotta meg a harmóniát a Mondeóban. A kormánykarima egy leheletnyivel vékonyabb az ideálisnál, az ablakemelő kapcsolóihoz nehéz hozzáférni a hülye helyen lévő ajtóbehúzó fogantyú miatt, a hamutartót, szivargyújtót rejtő fedél pedig nem könnyed nyomással nyílik, ahogy adná magát, hanem macerás körömmel húzásra. A nagy talány pedig, hogy mi a fenét akartak a két körbevágott kis blokkal a rádió két partján. Mindenki reflexből rájuk nyomott, ahogy beült az autóba, és persze sosem történt semmi.
Jobb a fogása. Az enyémen túl sima, túl finom a bőr, ezen durvább, ezt jobban meg lehet fogni. Hú de fasza, jó az ülés, ezt szeretem, ami ilyen kemény. Az Omega puhább volt, hét éve alatt teljesen kiültem. Ez sokkal jobb.
Egyébként viszont nagyon praktikus, okos autó a Mondeo, még ez a majdnem-alap is (a legbutább a Fordnál az Ambiente, aztán jön a Trend, utána a Ghia, majd a Ghia Executive a kényelmeseknek, vagy a Titanium és Titanium X a sportosaknak). Élek a gyanúperrel, hogy látunk majd további kellemetlen tévéreklámokat, ahol az új Ford is lenyomja IQ-ból az idióta pléhkutyát. A jól használható, szépen szóló rádió, a motoros ülésemelés, az automata lámpa, ablaktörlő természetes ebben az alapközeli autóban is, a csomagtartóban is megtaláltam egyik kedvenc figyelmességemet, a kis kampóval a kéderbe akasztható csomagtér-padlót, defekt esetére. Ami viszont valóban elakasztotta a szavam egy pillanatra: ha megállunk, rábökünk az ablakemelő gombjára, és levesszük a gyújtást, ki a kulcsot, a legtöbb autó berekeszti az ablakfelhúzást. A Mondeo nem, hanem rendesen befejezi a manővert.
Jó a könyöklő, az enyémben nem ilyen mély alatta a lyuk, ez ötletes. Meg az én könyöklőm magasabb, ez kényelmesebb, gondolom menet közben a Fordnál rájöhettek, hogy mit kéne. Hoppá, még egyet mondok. Ez az ötletes: az ajtón itt ilyen a fogó, az enyémbe meg bele kell nyúlni. Az utasok nem is egyszer panaszkodtak, hogy nincs mibe kapaszkodni.
A 143 lóerős kétliteres dízelmotorral egész jól mocorog. És meglepően stabil, forszírozott kanyarokban, körforgalmi ráduplázásnál remekül érezni, milyen szépen íven marad a kocsi. Sem az orra, sem a feneke nem akar kitörni - kikapcsolt menetstabilizálóval sem. Jól eltalálták.
Nem tetszik a kesztyűtartó, kicsi. Az enyém jobb, nagyobb, sokkal nagyobb. És nincs benne hűtő, az Omegában jobb, a sörösdobozt be lehetett tenni, és hidegen tartotta.
Remek a váltó, egész erős, bár kicsit zajos a motor, van hely a családnak, cuccnak: tetszett az új ötajtós Mondeo a legnagyobb dízellel. Az ára is tolerálható. A 143 lovas dízel alapára 6 908 000 forint, egy hasonló, Comfortline felszereltségű 140 lóerős Passat hétmillió alatt indul, a Vectra Elegance kivitelben 150 lóval ugyancsak. Idővel, ha kicsit öregszik a Mondeo, bizonyára esik majd az ár, és nemcsak jó autó, jó vétel is lesz a Ford.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
